درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 03:42   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  اصل ۵۹ قانون اساسی درباره رفراندوم را باید «شدنی» کرد
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
  ایستگاه بعدی رویارویی تهران و تل آویو کجاست؟ / آیا پایان جنگ غزه، شروع جنگ اسرائیل با حزب‌الله خواهد بود؟
  واکنش همتی به سخنان قالیباف: بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه، از کسانى که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی می‌کنند که غالباً برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند / با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  نهادهای دولتی غزه: اسرائیلی‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  تماشا کنید: مستند «دعا برای آخرالزمان» / ماجرای اونجلیست‌های آمریکا و قدرت سنگین شان در خاورمیانه! / قسمت چهارم
  تماشا کنید: خطرناک‌تر از «پایداری» / جریان «آکادمی» در حال رشد در ارکان مختلف کشور است
  کریمی قدوسی: کارشناسان به ما گفته‌اند که برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، «نصف روز» زمان لازم داریم
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44976صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 18 مهر 1398 - 16:08
نقش و جایگاه احزاب در تقویت و ارتقای کارآمدی مجالس قانونگذاری
  
پیام نفت:

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، نقش و جایگاه احزاب را در تقویت و ارتقای کارآمدی مجالس قانونگذاری مورد بررسی قرار داد.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران که مردم سالاری دینی را سرلوحه کار خود قرار داده است، پاسخگویی، مشارکت عمومی و اجرای احکام اسلامی از اصول اساسی سیاست داخلی است. جمهوری اسلامی ایران برای تحقق بخشیدن به چنین اصولی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات خبرگان رهبری اقدام می کند و باید گفت نهادهای انتخاباتی در ایران تبلور مردم سالاری نظام است.

یکی از اصلی ترین تجلیات مردم سالاری در ایران و در همه نظام های دمکراتیک وجود مجلس است. در ایران نمایندگان مجلس از سوی مردم برای مدت چهارسال انتخاب شده و وظایف نمایندگی را برعهده می گیرند. با این حال یک مجلس مردمی زمانی کارآمدتر، منسجم تر و پاسخگوتر خواهد بود که از طریق سازکار منسجمی انتخاب و تشکیل شود. یک سازوکار مطلوب برای انتخاب نمایندگان مجلس و تشکیل یک مجلس کارآمد، انتخاب نمایندگان به صورت حزبی است، به این صورت که نامزدهای نمایندگی از سوی احزاب سیاسی به مردم معرفی شده و مجلس متشکل از نمایندگان حزبی باشد.

این گزارش می افزاید: امروزه اندیشمندان برنقش بی بدیل احزاب سیاسی در فعالیت ، عملکرد و هدایت مجلس تاکید داشته و معتقدند جایی که احزاب سیاسی در مجالس قانونگذاری فعال نباشند، شفافیت در ساختار سیاسی از بین خواهد رفت وارتباط میان رای دهندگان و نمایندگان سخت خواهد شد. آنان معتقدند اگر احزاب در مجلس وجود داشته باشد، دیگر بن بست و تعارضی وجود نخواهد داشت و اساسا یکی از دلایل پایدارماندن نظام های پارلمانی به عنوان موفق ترین سیستم حکومتی، وجود احزاب در این سیستم است.

نقش و اهمیت احزاب سیاسی در تشکیل مجالس و عملکردشان به حدی بنیادی و اساسی است که برخی از نویسندگان پیشنهاد کرده اند که به جای مطالعه مجلس در روند تقنین و انجام مسئولیت های مربوطه ، احزاب سیاسی مطالعه شوند چون همه تصمیم ها در همین نهادها و در سازوکارهای مربوط به احزاب سیاسی شکل می گیرد.

احزاب سیاسی به دو دلیل در نظام های مردم سالار به وجود آمده اند:

اول آنکه احزاب سیاسی به وجود آمدند تا هزینه های دولت را در حوزه های اجرایی،تقنینی و انتخاباتی کاهش دهند.

دوم آنها مهمترین ابزار برای فائق آمدن بر مشکلات و معضلات ناشی از اقدام دسته جمعی و گروهی اند.

به اعتقاد بسیاری، مجلس بدون احزاب سیاسی به مثابه محل نفوذ قدرت و دیدگاه های متفاوت و پراکنده به همان تعداد اعضای تشکیل دهنده مجلس خواهد بود که در فضایی از بی نظمی به اعمال نفوذ و جلب منافع می پردازند و احزاب که از ابتدای انتخاب اعضای مجلس تا تنظیم آنان در داخل مجلس نقش سازنده و تعیین کننده را بازی می کنند.

کار ویژه های احزاب سیاسی در ارتباط با مجالس قانونگذاری متعدد است؛ از جمله، آنها کمک می کنند که نمایندگان نقش خود را به طور مطلوبی ایفا کنند احزاب پس از معرفی نامزدهای انتخاباتی با برنامه ها و تعهدات حزبی که بر نمایندگان اعمال می کنند پاسخگو بودن آنها را به رای دهندگان خود بیش از پیش ضروری ساخته و نماینده را مکلف و موظف به ادای وظیفه نمایندگی خویش می کنند.

کار ویژه دیگر احزاب در ارتباط با مجالس قانونگذاری، پاسخگو کردن هرچه بیشتر مجلس است. آنها کارکرد پاسخگو کردن نمایندگان را از طریق انضباط حزبی و امکان انتخاب مجدد اعضا در انتخابات بعدی اعمال می کنند. بررسی پارلمان های دو ایالت نبراسکا و کانزاس ایالات متحده نشان داد که وجود احزاب در کانزاس و نبود آن در نبراسکا عامل اصلی پاسخگویی در مجلس کانزاس و عدم پاسخگویی مجلس نبراسکا بوده است.

نقش احزاب در بهبود فرآیند سیاستگذاری و تصمیم گیری در مجلس بسیار حائز اهمیت است. آنها همان طور که در بیرون از پارلمان نقش تنظیم کننده و سامان بخشی را دارند در درون پارلمان نیز به فرآیند تصمیم گیری و سیاستگذاری ثبات و شفافیت می بخشند. در واقع نقش احزاب را نباید در فراخواندن افراد برای رای دهی و مشارکت شهروندان در انتخابات دانست، بلکه اهمیت اصلی احزاب، عمدتا ناشی از نقش آنان در ایجاد ارتباط میان رای دهندگان و دغدغه ها و مطالبان آنان با فرایندهای سیاستگذاری و تصمیم سازی درون مجالس قانونگذاری است.

کار ویژه دیگر احزاب در مجلس تسهیل زمینه های اقدام مشترک و جمعی است . هر مجلس قانونگذاری، سازمانی پیچیده با معمولا چند صد عضو است که اگر بخواهند نمایندگان فعالی برای جامعه خود باشند و در تدوین خط مشی های عمومی هم فعالانه مشارکت جویند، باید میان آنها هماهنگی کاری دقیقی برقرار شود. لذا یکی از دلایل وجودی احزاب سیاسی در دمکراسی های مدرن غلبه کردن و فائق آمدن بر دشواری های اقدام دسته جمعی بوده است. آنها از طریق ایجاد سازوکارهای نهادی، معضلات فراروی اقدام دسته جمعی را مرتفع کرده و با فراهم کردن امکان نظارت بر عملکرد اعضای حزب تضمین می دهند که اعضا حقیقتا در راستای هدف جمعی مشترک اقدام کنند. در اکثر کشورهای اروپایی از جمله در انگلیس، نیوزلند و آلمان، نمایندگان حزب مکلف می شوند که به طور دسته جمعی و در تبعیت از سیاست های حزب در تصمیم گیری ها شرکت کنند.

در انگلیس و ایالات متحده فرایند رای گیری در مجلس به گونه ای است که با کمترین مناقشه ای قوانین به تصویب می رسند برای مثال 70 درصد همه لوایح در پارلمان انگلیس بدون رای گیری در صحن به تصویب می رسند. در ایالات متحده نیز گرچه انضباط حزبی کمتری نسبت به انگلیس حاکم است، تنها 10 الی 12 مورد از 400 بار رای گیری در سال، کلیدی شناخته می شوند و باقی موارد تقریبا حل شده است.

احزاب به ایفای کار ویژه های دیگری نیز در مجالس می پردازند. از جمله این کار ویژه ها: ساماندهی داخلی مجالس قانونگذاری، جذب و استخدام نیروهای سیاسی، آموزش سیاسی نمایندگان، شفاف سازی مالی نمایندگان و بررسی کارشناسانه و دقیق طرح ها و لوایح را می توان نام برد.

با چنین کار ویژه های متعدد و مهمی که احزاب می توانند در مجالس قانونگذاری انجام دهند بی شک فقدان تحزب در یک کشور و نبود نظام حزبی شفاف و عدم انتخاب نمایندگان پارلمان بر اساس یک نظام حزبی کارآمد، می تواند کارآمدی مجالس را تحت تاثیر قرار داده و در روند کارکرد آنها اخلال ایجاد کند.

بر همین اساس به نظر می رسد که در مواردی ، نبود احزاب سیاسی منسجم و نظام مند در مجلس شورای اسلامی باعث بروز مشکلاتی همچون غیرقابل پیش بینی بودن تصویب یا عدم تصویب یک طرح یا لایحه و رای گیری مبتنی بر احساسات، عدم بهره مندی طرح ها و لوایح از نظرات کارشناسان و نخبگان حزبی و در نتیجه زیانبار شدن اجرای طرح ها و لوایح، جابجایی سریع و بی منطق موافقان و مخالفان هر طرح یا لایحه، زمانبر شدن بررسی و تصویب طرح ها و لوایح در صحن مجلس، عدم پاسخگویی مطلوب و مناسب نمایندگان به رای دهندگان و عملکرد ناکافی آنان در ایفای وظیفه نمایندگی، عدم شفافیت مالی و نبود گزارش های مناسبی از میزان هزینه کرد نمایندگان در زمان انتخابات ، نبود ضمانت های لازم برای پیگیری شعارها و برنامه های اعلام شده توسط نمایندگان در دوره انتخابات و به فراموشی سپرده شدن سریع آنها توسط منتخبان و... شده است که مجموع آن ها می تواند از کارآمدی هر چه بیشتر مجلس بکاهد.

لذا ضروری است اینک که پس از گذشت بیش از سه دهه، اصلاح و تصویب قانون جدید فعالیت احزاب در دستور کار و مد نظر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است ، با رفع برخی کاستی ها و نواقص موجود در طرح مذکور، ضمن برگزاری انتخابات حزبی، با شکوفا کردن فعالیت احزاب سیاسی ، زمینه های کارآمدتر کردن هر چه بیشتر مجلس شورای اسلامی فراهم شود.

Tags

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار