درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 23:59   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  اصل ۵۹ قانون اساسی درباره رفراندوم را باید «شدنی» کرد
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
  ایستگاه بعدی رویارویی تهران و تل آویو کجاست؟ / آیا پایان جنگ غزه، شروع جنگ اسرائیل با حزب‌الله خواهد بود؟
  واکنش همتی به سخنان قالیباف: بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه، از کسانى که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی می‌کنند که غالباً برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند / با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  نهادهای دولتی غزه: اسرائیلی‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  تماشا کنید: مستند «دعا برای آخرالزمان» / ماجرای اونجلیست‌های آمریکا و قدرت سنگین شان در خاورمیانه! / قسمت چهارم
  تماشا کنید: خطرناک‌تر از «پایداری» / جریان «آکادمی» در حال رشد در ارکان مختلف کشور است
  کریمی قدوسی: کارشناسان به ما گفته‌اند که برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، «نصف روز» زمان لازم داریم
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 41454صفحه نخست » محتواسه شنبه، 2 شهریور 1395 - 16:24
از دست رفتن بازارهای صادراتی به دلیل صدور قیر تقلبی
از دست رفتن بازارهای صادراتی به دلیل صدور قیر تقلبیایران که زمانی تولیدکننده و عرضه کننده اصلی قیر با کیفیت در منطقه و تعیین کننده قیمت به شمار می رفت، به دلیل عدم نظارت بر فعالیت ده ها شرکت تولیدکننده و تخلف های گسترده در تولید و صادرات این فراورده، جایگاه خود در بازارهای جهانی را از دست داده است و حتی برخی کشورهایی واردات قیر از ایران را متوقف کرده اند.
  
پیام نفت:

 در سال های اخیر چالش های اساسی در صنعت قیر کشور شکل گرفته و سودجویان و متخلفان به راحتی در بازار داخلی و خارجی فعالیت کرده و اعتبار ایران را خدشه دار کرده اند.
بر اساس گزارش ها، پس از صادرات چند محموله قیر تقلبی و بی کیفیت به چین، این کشور واردات قیر از ایران را متوقف کرد و بدین ترتیب بازار صادراتی این کشور از دست رفت؛ ویتنام نیز در واکنش به تخلف شرکت های صادرکننده، واردات قیر از ایران را به طور کامل متوقف کرده است. به تازگی گرجستان نیز واردات قیر از ایران را متوقف کرده است و شرکت های ترکیه ای به تدریج در حال اشغال بازار صادراتی ایران در گرجستان هستند.
وضعیت صنعت قیر در کشور در شرایطی است که برخی کارشناسان و فعالان این صنعت نسبت به ورشکستگی این صنعت هشدار می دهند و ساماندهی بازار قیر را خواستارند.

** اشغال جایگاه ایران در بازار قیر منطقه از سوی بحرین
بر اساس گزارش ها، سالیانه 100 میلیون تن قیر در جهان تولید و مصرف می شود که سهم ایران، نزدیک چهار درصد است. ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر نفتی جهان سال هاست در صنعت قیر فعالیت دارد.
فعالیت شرکت های ایرانی در تجارت قیر با تشکیل دو شرکت در سال 1382 خورشیدی آغاز شد.
گستره اقدام های این دو شرکت تا آنجا توسعه یافت که در سال های 1386 تا 1390 ایران با تکیه بر کیفیت و میزان عرضه قیر، تعیین کننده قیمت این محصول در منطقه بود.
در سال 1390 نزدیک 33 درصد از این محصول در جهان در آسیا تولید می شد. در آن دوران، کشورهای متعدد اروپایی و آسیایی مشتری قیر باکیفیت ایران بودند، به طوری که مشتریان اروپایی با وجود تحریم حاضر بودند به دلیل کیفیت بالا، قیر تولید شده در ایران را از طریق واسطه ها به شیوه های گوناگون خریداری کنند.
با گذشت زمان، این جایگاه از دست رفت؛ به طوری که اکنون به جای ایران، کشور بحرین به مرجع تعیین قیمت قیر در منطقه تبدیل شده است.
در واقع به دلیل ورود برخی سودجویان به صنعت قیر، بتدریج جایگاه ایران در بازار جهانی این صنعت، دچار چالش شد و اعتبار کشور ما در بازار جهانی قیر زیرسوال رفت.
اکنون بحرین به مرجع تعیین قیمت قیر در منطقه تبدیل شده و در نتیجه ناچاریم قیر خود را در هر تن نزدیک 100 دلار ارزان تر از قیر این کشور صادر کنیم که این امر، سبب کاهش ارزآوری این محصول برای کشور شده است.

** صادرات محموله های قیر تقلبی و دمپایی پاره به اسم قیر باکیفیت
بی توجهی به بازار قیر سبب نابسامانی این بازار شد به گونه ای که برخی با خرید قیر از تولیدکنندگان عمده، آن را در کارگاه کوچک با فرآورده های دیگر مخلوط کرده و به عنوان قیر باکیفیت به بازار داخلی عرضه کردند.
در نتیجه عرضه این نوع قیر در بازار که با قیمت پایین و با هدف شکستن قیمت و برنده شدن در مناقصه ها صورت می گرفت، کیفیت بسیاری از پروژه های مرتبط با قیر مانند آسفالت و عایق بندی ها، تنزل پیدا کرد.
چالش و اختلال در تجارت قیر به داخل کشور ختم نشد و بر بازار صادراتی ایران نیز تاثیر گذاشت؛ تا جایی که برخی با سوءاستفاده از فضای بی سر و سامان تجارت قیر، به تقلب در صادرات قیر اقدام کردند.
بدین ترتیب، برخی با خرید قیر از واحدهای دارای مجوز، با تهیه بسته بندی هایی که ظاهر آن معتبر بود (صاحب برند)، با قرار دادن قیر خریداری شده در لایه های بالایی بسته های صادراتی و گذاشتن لاستیک، پلاستک و حتی دمپایی پاره در بخش های پایینی، اقدام به فروش قیر در بازارهای منطقه با عنوان قیر باکیفیت ایران کردند.
«علیرضا شریعتی» از فعالان صنعت قیر پیش از این در گفت وگویی با انتقاد از این تخلفات، گفته بود: بازار قیر ایران پر شده است از تولیدکنندگان غیر معتبری که پس از رکود بازار ساخت و ساز به دلالی در بازار قیر آمده اند.
وی افزوده بود: این افراد با اضافه کردن دمپایی پاره، سیمان، نفت کوره و هر نوع مواد زاید دیگر، قیر خود را می فروشند و متاسفانه با ترفندهای مختلف، بخشی از این قیرهای نامرغوب را به بازارهای جهانی صادر می کنند؛ در این بین تنها دلگرمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی قیر، معاملات شفاف این محصول در بورس کالای ایران است.

** رشد قارچ گونه واحدهای تولیدی غیراستاندارد
آغاز چالش در صنعت قیر ایران به صدور مجوزهای گسترده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدهای تولیدکننده قیر در سال های گذشته بازمی گردد که سبب شد به دلیل تخلف های گسترده و ضعف نظارت و ساماندهی، صنعت قیر ایران به شدت آسیب ببیند.
تولید قیر که تا پیش از این فقط در واحدهایی انجام می شد که در کنار پالایشگاه ها قرار داشتند، در سایر نقاط کشور و در واحدهایی آغاز شد که در برخی موارد به صورت قارچ گونه و بدون رعایت استانداردهای لازم ساخته می شدند.
همچنین تحویل «وکیوم باتوم» (مواد پایه تولید قیر) که تا پیش از این در پالایشگاه ها انجام می شد، به بیرون از پالایشگاه ها منتقل شد و رقابتی ناسالم بین تولیدکنندگان متعدد قیر که دارای واحدهای کوچک و بدون استانداردهای لازم بودند، شکل گرفت.

** توقف صدور مجوز
فعالیت تولیدکنندگان متفرقه ادامه یافت تا اینکه مهرماه سال 1393، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از تراز منفی عرضه و تقاضای «وکیوم باتوم» در کشور خبر داد و با ارسال نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف صدور مجوز به شرکت های متفرقه تولید قیر را خواستار شد.
با توجه به تداوم سیل تقاضاهای شرکت های متفرقه برای خرید وکیوم باتوم، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بار دیگر این موضوع را با ارسال نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر شد.
پیگیری های مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و حتی معاونان وزیر نفت در جلساتی با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه یافت تا اینکه این وزارتخانه در آبان همان سال، دستوری را مبنی بر توقف صدور مجوز به تولیدکنندگان متفرقه قیر صادر کرد.
البته با وجود توقف صدور مجوز برای واحدهای جدید، فعالیت واحدهای متفرقه که پیش از این مجوز دریافت کرده بودند، همچنان ادامه یافته است.
پیگیری ها نشان می دهد که اکنون نیز نظارتی بر فعالیت این واحدها که بیشتر آنها به دور از پالایشگاه ها ساخته شده اند، وجود ندارد و صنعت قیر کشور همچنان از فقدان متولی رنج می برد.
 

 

ایرنا

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار