درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 06:54   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  اصل ۵۹ قانون اساسی درباره رفراندوم را باید «شدنی» کرد
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
  ایستگاه بعدی رویارویی تهران و تل آویو کجاست؟ / آیا پایان جنگ غزه، شروع جنگ اسرائیل با حزب‌الله خواهد بود؟
  واکنش همتی به سخنان قالیباف: بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه، از کسانى که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی می‌کنند که غالباً برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند / با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  نهادهای دولتی غزه: اسرائیلی‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  تماشا کنید: مستند «دعا برای آخرالزمان» / ماجرای اونجلیست‌های آمریکا و قدرت سنگین شان در خاورمیانه! / قسمت چهارم
  تماشا کنید: خطرناک‌تر از «پایداری» / جریان «آکادمی» در حال رشد در ارکان مختلف کشور است
  کریمی قدوسی: کارشناسان به ما گفته‌اند که برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، «نصف روز» زمان لازم داریم
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 27142صفحه نخست » حوزه گاز-اخبار و تحلیل هاپنجشنبه، 1 اسفند 1392 - 14:43
ساخت 28 فاز پالایشگاهی با 67 میلیارد دلار سرمایه گذاری / هدف پارس جنوبی استحصال روزانه 625 میلیون متر مکعب گاز است
  
پیام نفت:
ذخیره بخش ایرانی میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۱۰ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۱۷ بیلیون بشکه میعانات گازی (۹ بیلیون بشکه قابل برداشت) است که ۵۰ درصد ذخایر گازی ایران و ۸ درصد از ذخایر گازی جهان است که در عسلویه قرار دارد.
ساخت 28 فاز پالایشگاهی با 67 میلیارد دلار سرمایه گذاری / هدف پارس جنوبی استحصال روزانه 625 میلیون متر مکعب گاز استبه گزارش گروه انرژی خبرگزاری دانا، «بزرگترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و در آبهای سرزمینی ایران و قطر واقع شده که در صورت برداشت کامل گاز از این میدان، انرژی 10 سال کل ساکنان کره زمین تامین می‌شود.» 

این میدان گازی، پارس جنوبی است که مساحتی بالغ بر ۹۷۰۰ کیلومتر مربع دارد؛ از این مقدار ۳۷۰۰ کیلومتر مربع در آبهای سرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی قطر قرار دارد. 

حجم گاز برداشت‌شدنی میدان به همراه میعانات گازی، معادل ۲۳۰ بیلیون بشکه نفت خام است. ذخیره بخش ایرانی میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۱۰ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۱۷ بیلیون بشکه میعانات گازی (۹ بیلیون بشکه قابل برداشت) است که ۵۰ درصد ذخایر گازی ایران و ۸ درصد از ذخایر گازی جهان است.

برنامه توسعه و بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی در قالب یک طرح جامع با 28 فاز، به منظور استحصال روزانه 625 میلیون متر مکعب گاز با هدف تامین تقاضای رو به رشد گاز طبیعی در کشور و تزریق آن به میادین نفتی، صادرات گاز و میعانات گازی تنظیم شده است. 

براساس برآوردهای انجام شده با نرخ جایگزینی هر بشکه نفت خام چنانچه هر بشکه نفت خام معادل 100 دلار در نظر گرفته شود ارزش خام فروشی این ثروت عظیم ملی حدود 8800 میلیارد دلار می‌شود. 
ساخت 28 فاز پالایشگاهی با 67 میلیارد دلار سرمایه گذاری / هدف پارس جنوبی استحصال روزانه 625 میلیون متر مکعب گاز است
 قطر10 سال زودتر از ایران سرمایه گذاری در حوزه مشترک را شروع کرد اما ایران در تاریخ 21 فروردین 1377 «منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس» را به منظور استقرار تاسیسات پالایشگاه‌های گاز و طرح‌های پتروشیمی مربوط به مخزن مشترک گازی پارس جنوبی مشترک با قطر به وسعت تقریبی 10هزار هکتار تاسیس کرد. 

موقعیت مکانی
وزارت نفت به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در قالب ساخت ۲8 فاز پالایشگاهی حدود 67 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این پروژه را در دستور کار خود قرار داد  که بخش از این فرایند به بهره برداری رسیده یا در مراحل اجرایی قرار دارد.

برای بهره برداری از حوزه پارس جنوبی، 28 فاز مجزا در سه منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است که در سه سایت مختلف واقع در منطقه عسلویه نخل تقی، دومی در منطقه تنبک و اختر در 60 کیلومتری عسلویه به طرف کنگان و سایت سوم، واقع در مقام نخیلو در 120کیلومتری عسلویه در استان هرمزگان قرار گرفته است.

 طرح توسعه فاز یک بزرگترین میدان گازی جهان ، به منظور استحصال روزانه 1000 میلیون فوت مکعب گاز و 40 هزار بشکه میعانات گازی و200 تن گوگرد گازی برای مصرف داخلی خانوارها و صنایع برنامه‌ریزی شده که در سال 76، سرمایه‌گذاری و در سال 83 مورد بهره برداری قرار گرفته است. برای این فاز، ساخت 2 سکوی حفاری در دستور کار قرار گرفته و جمعا 12 حلقه چاه حفر شده است که همه آنها بر عهده شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایرانی پتروپارس است.

استیصال 2 هزار میلیون فوت مکعب گاز طبیعی از فاز یک و دو 
 اجرای دو فاز دوم و سوم برای استحصال 2 هزار میلیون فوت مکعب گازی طبیعی تصفیه شده و 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد برنامه ریزی شده است. 

تاسیسات دریایی آن شامل دو سکوی دریایی برای حفر و 20 حلقه چاه برای توسعه است. این دو فاز در سال 76 به صورت کنسرسیومی و بیع متقابل به شرکت های ملی نفت ایران و شرکت‌های توتال فرانسه، پتروناس مالزی و گازپروم روسیه واگذار شد و در سال 81 به بهره برداری رسید.

اجرای فازهای 4 و 5 برای استحصال 2 هزار میلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 80 هزار بشکه میعانات گازی جهت صادرات در نظر گرفته شده، تولید سالانه 1 میلیون تن اتان جهت تحویل به شرکت صنایع پتروشیمی برای خوراک واحد اتیلن و استحصال روزانه 400 تن جهت صادرات در نظر گرفته شده است. 

تاسیسات دریایی شامل چهار پایه، دو سکوی دریایی، مشعل سه پایه و حفر 24 حلقه چاه بوده است. عملیات توسعه به شرکت‌های ملی نفت ایران، انی ایتالیا و پتروپارس واگذار شده است. فازهای 1 تا 5، گاز طبیعی مورد نیاز مصرف داخلی کشور را تامین می کنند.

حضور شرکتهای خارجی در فازهای 6، 7 و 8
  طرح توسعه فازهای 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی در سال 1379 توسط شرکت نفت و گاز پارس به شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی واگذار شد. 

شرکت پتروپارس برای بخش دریا با مشارکت شرکت نفتی نروژی به نام استات اویل، مدیریت اجرایی این بخش را مطابق قراردادی که در اسفند ماه 81 منعقد شد به این شرکت واگذار کرد که اساس آن قرارداد بیع متقابل است. 

همچنین شرکت پتروپارس برای بخش خشکی پس از برگزاری مناقصه و انتخاب برنده با کنسرسیومی از شرکتهای ژاپنی، کره‌ای و ایرانی وارد مذاکره شد که نهایتاً در خرداد ماه 81 منجر به عقد قرارداد ساخت پالایشگاه خشکی با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت تویو ژاپن، شرکت JGC ژاپن و شرکت Daelim کره جنوبی گردید. تأمین مالی این پروژه را شرکت نیکو NICO از شرکت‌های تابعه شرکت نفت عهده‌دار است. 

با اجرای پروژه توسعه فاز 6، 7 و 8 گاز از چاه‌هایی در 105 کیلومتری سواحل عسلویه استخراج و توسط سه رشته خط لوله زیر دریا و به صورت سه فازی به تاسیسات ساحلی در عسلویه منتقل می‌شود. در این پالایشگاه عملیات جداسازی و تثبیت میعانات گازی، نم زدایی و تنظیم نقطه شبنم بر روی گاز انجام و محصولات نهایی پروژه به شرح زیر بوده و از 30 مهر 87 بهره برداری این پروژه آغاز شد.

توسعه‌ فاز 11 به‌ منظور تامین‌ گاز ترش‌
عملیات توسعه فازهای 9 و10 میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه به کنرسیومی متشکل از شرکت های IOEC، OIEC، GS واگذار شد و در شهریور سال 87 واحدهای تصفیه گاز در سرویس قرار گرفته و در اردیبهشت سال 88 با راه اندازی واحدهای فرایندی به طور کامل به بهره برداری رسید. 
در هر فاز دو سکوی عملیاتی سرچاهی نصب شده است که هر کدام ظرفیت پذیرش 12 حلقه چاه را دارند. روزانه 5/56 میلیون مترمکعب گاز از مخزن برداشت و به صورت سه فازی شامل گاز،‌ میعانات گازی و آب به وسیله دو خط لوله زیردریایی 32 اینچ به فاصله 105 کیلومتر به خشکی منتقل می‌شود.

طرح‌ توسعه‌ فاز 11 نیز به‌ منظور تامین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد ایران ال.ان.جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد.
همچنین طرح‌ توسعه‌ فاز 12 به‌ منظور تولید روزانه‌ 3000 میلیون‌ فوت‌ مکعب‌ گاز از مخزن‌ طراحی‌ و اجرا خواهد شد.

پیش شده شده از توسعه فاز ١٣، دو میلیارد استاندارد فوت مکعب در روز استیصال شده  از  طرح توسعه فاز ١٤ نیز دو میلیارد استاندارد فوت مکعب در روز استیصال شود.

هدف از توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی هم  روزانه‌ 50 میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، روزانه‌ 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی، سالیانه‌ 1.05 میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان)، سالیانه‌ 1 میلیون‌ تن‌ اتان‌ به‌ منظور تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌، روزانه‌ 400 تن‌ گوگرد تولید شود.

توسعه‌ فازهای‌ 17 و 18 میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ هم به‌ منظور تولید روزانه‌ 50 میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ و 400 تن‌ گوگرد و تولید سالیانه‌ 1 میلیون‌ تن‌ اتان‌ و 1.05 میلیون‌ تن‌ گاز مایع(پروپان‌ و بوتان‌)"LPG" انجام‌ می‌شود. 

از طرح توسعه فاز ١٩ نیز تولید دو میلیارد استاندارد فوت مکعب در روز انتظار می رود. 

هدف از توسعه فاز های 20 و 21 هم  تامین روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده برای مصارف داخلی،   بازیافت سالیانه یک میلیون تن گاز اتان قابل مصرف در صنایع پتروشیمی، بازیافت سالیانه 1.05 میلیون تن گاز مایع مرغوب جهت صادرات، تولید روزانه 75000 بشکه میعانات گازی گوگردزدایی و تثبیت شده جهت صادرات و بازیافت روزانه 400 تن گوگرد جهت صادرات است.

هدف از طرح توسعه فازهای ٢٢ و ٢٣ و ٢٤ نیز استیصال دو میلیارد استاندارد فوت مکعب در روز است.
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار