درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 21:40   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  جدال شیخ با سعید جلیلی / چرا شانس پورمحمدی کم نیست؟
  مناظره نمایندگان پزشکیان، جلیلی و قالیباف در دانشگاه علوم و تحقیقات +فیلم
  پزشکیان: اصلاحات بر اساس عدالت معنی می‌دهد
  پیروزی جلیلی در انتخابات یعنی انزوا و تحریم بیشتر / سیاست های این فرد، توهم و خیال است / بهترین هدیه به تندروهای عرب و نتانیاهو، سر کار آمدن یک دولت رادیکال در ایران است / اظهارات جلیلی در حوزه سیاست خارجی پیام بدی به جهان می فرستد، حتی به دولت های منطقه ای
  واکنش روحانی به سخنان نامزدهای انتخابات علیه برجام: شما چه به دست آوردید جز قطعنامه‌های تحریم
  عباس عبدی: تفاوت میان روسای جمهور اتفاقاً در ایران بسیار زیاد است/ مخالفت عناصر قدرت با رییس جمهوری چون پزشکیان بسیار کم‌اثر و کم‌رمق‌تر از گذشته خواهد بود
  ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: کنار رفتن جلیلی، آرای او را به سبد قالیباف نمی‌ریزد
  پزشکیان: از اینکه به زنان و دختران ایرانی در خیابان بی احترامی کنند به پیر و پیغمبر شرمنده هستم/فیلم
  جلیلی: چرا باید نفت بفروشیم؟ باید به جایی برسیم که نه تنها نفت نفروشیم بلکه این را به فرآورده تبدیل کنیم و بفروشیم
  روزنامه اطلاعات می گوید «مسئولان نظام قبول کرده‌اند خالص‌سازی غلط بود»
  رمضان‌زاده: سیاست برای حل منازعه بدون خشونت و پرخاشگری است؛ پزشکیان در این زمینه موفق بود
  ببینید / روایت مرحوم داود هرمیداس باوند، دیپلمات متعهد به ایران از ماجرای جدایی بحرین
  تماشا کنید: لشکر مخالفان شهید باکری در ستاد سعید جلیلی!
  چرا از پزشکیان حمایت می‌کنم
  ویدئو قدرت و اختیارات رییس جمهور از منظر مقام معظم رهبری
  ویدئو: آیا اختیارات رهبری و ریاست جمهوری تداخل دارد؟/ پاسخ دکتر پزشکیان
  نطق اول | پزشکیان ۷ تیر ماه ۱۳۸۸/ فیلم
  پاسخ صریح دکتر پزشکیان به تهمت های مدعیان اصول و اخلاق!
  هشدارهای جدی مسعود پزشکیان دست از این راه های غلط بکشیم/فیلم
  نطق میان دستور دکتر پزشکیان: صدای مردم را بشنوید/فیلم
  چرا پزشکیان به صندلیِ ریاست‌جمهوری خیلی نزدیک است؟ در چه شرایطی انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟ و در چه صورت، در همان دور اول «پزشکیان» کار را تمام می‌کند؟
  تنش در سخنرانی مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در دانشگاه تبریز/فیلم
  صحبت های جنجالی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز درباره درگذشت مهسا امینی/فیلم
  نطق تاریخی پزشکیان در خرداد ۱۴۰۰ ؛ زمانی که کاندیدا نبود/فیلم
  تصاویر:حمله رژیم وحشی و شیطان صفت و درنده خوی اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه
  ببینید / ۶ سکانس از این ۶ نفر
  برای اصلاح طلبان شانسی نیست مگر اینکه حرکت قابل توجهی در آرا خاکستری رخ دهد / اگر انتخابات به مشارکت 25 میلیون نفر برسد، شانس پیروزی پزشکیان وجود دارد / قاعدتاً دوقطبی بین پزشکیان و قالیباف شکل می گیرد
  پاسخ صریح دکتر پزشکیان به تهمت های مدعیان اصول و اخلاق!/فیلم
  فیلم میزگرد بسیار مهم و آموزنده جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)/ تفاوت حکومت با ولایت/ جایگاه رای اکثریت، تاثیر مشارکت بالا با پائین در مشروعیت حکومت
  فیلم میزگرد ماندگار جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)/ تاثیر مشارکت پائین در انتخابات در مشروعیت حکومت
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 49477صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 24 مرداد 1401 - 06:57
پاسخ آیت الله العظمی مکارم به تفاسیر عجیب علمای اهل سنت از واژه «اولی الامر»
  
پیام نفت:

آیت الله مکارم

حوزه/ بعضى از مفسّران اهل سنت مى گویند: «منظور از اولى الامر، حکّام و امراء و شاهانند! و هر حاکمى بر مسلمانان حکومت کند، عادل باشد یا ظالم، در مسیر صحیح باشد یا منحرف، دستور به اطاعت خدا دهد یا...

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این پرسش که: علمای اهل سنت در تفسیر واژه «اولی الامر» چه مصادیقی برای آن ذکر کرده اند؟، بیان کردند: مفسران و علماى اهل سنّت در معنى «اُولِی الْاَمْرِ» اختلاف زیادى دارند؛ بعضى آن را به معنى صحابه و بعضى به فرماندهان لشکر و بعضى به خلفاى چهارگانه تفسیر کرده اند؛ در حالی که هیچ دلیل روشنى براى این تفسیرهاى خود بیان نکرده اند.

خداوند در آیه 59 سوره نساء می فرماید: «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اَطیعُوا اللَّهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْکُمْ فَاِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ اِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ اِنْ کُنْتُمْ تُوْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ اَحْسَنُ تَاْویلاً»؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر [خدا] و اولی الامر خود را. و هر گاه در امرى نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر باز گردانید [و از آنها داورى بطلبید] اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید. این [کار براى شما] بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است).

جمع دیگرى «اولى الامر» را به معنى علما و دانشمندان شمرده، و به آیه شریفه 83 سوره «نساء» استناد نموده اند: «وَاِذَا جَاءَهُمْ اَمْرٌ مِّنَ الْاَمْنِ اَوِ الْخَوْفِ اَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ اِلَى الرَّسُولِ وَاِلَى اُولِی الْاَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ...»؛ و هنگامى که خبرى از پیروزى یا شکست به آنها برسد [بدون تحقیق] آن را شایع مى سازند، در حالى که اگر آن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پیشوایان [که قدرت تشخیص کافى دارند] بازگردانند از ریشه هاى مسایل آگاه خواهند شد....

ولى با توجه به اینکه آیه مورد بحث درباره اطاعت بدون قید و شرط است و آیه 83 سوره «نساء» درباره سؤال و تحقیق است، دو مطلب مختلف را بیان مى کند و هرگز نمى ‌توان هر دو را به یک معنى دانست، تحقیق از «عالم» مطلبى است و اطاعت بى قید و شرط از «اولى الامر» مطلبى دیگر؛ دومى جز درباره معصومان تصور نمى شود، ولى اولى مفهوم گسترده ‌ای دارد.

بعضى از مفسّران اهل سنت احتمال پنجمى در اینجا داده اند که منظور از «اولى الامر» مجموع نمایندگان عموم قشرهاى مردم و حکام و زمامداران و علماء و صاحب منصبان در تمام شئون زندگى مردم هستند و به تعبیر دیگر منظور جماعت اهل حل و عقد است که هر گاه آن ها بر چیزى اتفاق کنند، اطاعت آن ها بى قید و شرط واجب است (مشروط به اینکه آن ها از ما باشند چون «منکم» در آیه شریفه چنین شرطى را ذکر کرده و مخالفت با سنت رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) ننمایند، و نیز در بحث هاى خود تحت فشار اجبار نباشند، و اتفاق نظر داشته باشند و آن مسئله از مسایل عامه باشد).

این مجموعه در مسایلى که نصّى از طرف شارع مقدس در آن نرسیده است واجب الاطاعه اند و مى توان گفت مجموعه آنها معصوم هستند، و لذا امر به اطاعت آنها بى قید و شرط شده است.(1)

به این ترتیب آنها «اولى الامر» را مجموعه اى از علما و دانشمندان و اهل حل و عقد مى داند که پنج شرط در آن جمع باشد:

1ـ مسلمان بودن

2ـ عدم مخالفت با سنت

3ـ عدم اجبار در اظهار عقیده

4ـ اظهار نظر در خصوص مالانص فیه

5ـ اتفاق نظر داشتن

و چنین مجموعه اى را معصوم مى شمرد.

آیا به راستى منظور از «اولى الامر» در آیه شریفه همین است؟ و آیا به راستى اهل عرف و اصحاب پیامبر(صلى الله علیه وآله) هنگامى که این آیه را مى شنیدند چنین معنایى استفاده مى کردند؟! و یا این معنى با تکلف فراوان بر آیه تحمیل شده، تا مبادا تفسیر آیه از مسئله امامان معصوم(علیه السلام) که شیعه به آن معتقد است سر درآورد؟!

* سخن فخر رازی دربارۀ واژۀ اولی الامر

ظاهراً ریشه این سخن، از کلام فخر رازى گرفته شده است که مى گوید: «تعبیر «اُولى الاَمْرِ مِنْکُمْ» در آیه نزد ما دلالت بر این دارد که اجماع امت حجت است! چراکه خداوند متعال امر به اطاعت اولى الامر به طور قطع (بى قید و شرط) فرموده است، و هر کس که خداوند این گونه امر به اطاعتش کند باید معصوم از خطا باشد؛ زیرا اگر معصوم نباشد احیاناً خطا مى کند و در این صورت از یک سو عمل کردن به فرمان او واجب است و از سوى دیگر به خاطر خطا بودن، حرام و لازمه آن، اجتماع امر و نهى در فعل واحد و عنوان واحد است و این محال است. پس از اینجا روشن مى شود که امر مطلق به اطاعت «اولواالامر» دلیل بر معصوم بودن او است.

سپس مى افزاید: این معصوم یا مجموع امت است یا بعضى از امت اسلامى، احتمال دوم قابل قبول نیست؛ زیرا ما باید آن بعض را بشناسیم، و به او دسترسى داشته باشیم و از وى استفاده کنیم؛ در حالى که در این زمان از شناخت امام معصوم و دسترسى به او و استفاده از وى عاجزیم، بنابراین معصومى که امر به اطاعت بى قید و شرط او شده فرد یا گروه خاصى نیست و طبعاً باید منظور اجماع امت باشد».(2)

آنچه فخر رازى و نویسنده «المنار» و امثال آنها را در تنگنا قرار داده که آیه را چنین تفسیرکنند [آن هم تفسیرى که به یقین هیچ یک از صحابه و یاران رسول خدا(صلى الله علیه وآله) به هنگام نزول آیه، این چنین تفسیری از آن نداشتند] به دلیل همان پیش داورى هایى است که مانع مى شود از اینکه مفهوم آیه را در امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) جستجو کنند. از یک سو دلالت آیه بر معصوم بودن «اولى الامر» معلوم است و از سوى دیگر بنا نیست شخصى را به عنوان امام معصوم بپذیرند، لذا به سراغ تفسیرى مى روند که هیچ گاه صحابه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به هنگام شنیدن آیه چنان چیزى را از آن نمى فهمیدند.

* تفسیری عجیب از اهل سنت در واژۀ اولی الامر

و از همه تفسیرها عجیب تر تفسیرى است که بعضى از مفسّران اهل سنت برگزیده اند و مى گویند: «منظور از اولى الامر، حکّام و امراء و شاهانند! و هر حاکمى بر مسلمانان حکومت کند، عادل باشد یا ظالم، در مسیر صحیح باشد یا منحرف، دستور به اطاعت خدا دهد یا معصیت و نافرمانى او، باید از او پیروى کرد». چنانکه در تفسیر«المنار» در اشاره سربسته اى مى گوید: «وَ بَعْضُهُمْ اَطْلَقَ فى الْحُکامِ فَاَوْجَبُوا طاعَهَ کُلِّ حاکِم»(3)؛ بعضى، آیه را ناظر به اطاعت تمام حاکمان مى دانند و اطاعت آنها را واجب مى شمرند.

* دو حدیث مجعول از اهل سنت در اثبات مدعا

و باز از آن هم عجیب تر روایات مشکوک و مجعولى است که براى اثبات این تفسیر به پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نسبت داده اند. مثل اینکه حضرت در جواب سؤال یزیدجعفى که عرض کرد: «یا نَبِىَ اللهِ اَرَایْتَ اِنْ قامَتْ عَلَیْنا اُمَراءَ یَسْیَلُونا حَقَهُم وَ یَمْنَعُونا حَقَّنا فَما تَاْمُرُنا»(4)؛ اى پیامبر خدا! اگر حاکمانى بر ما مسلط شدند که حق خود را از ما بگیرند و حق ما را به ما ندهند چه کنیم؟ ...)، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «اِسْمَعُوا وَ اَطیعْوا!»؛ گوش به فرمان آنها باشید و اطاعت کنید!.

در حدیث دیگرى در همان کتاب از ابوذر نقل شده که گفت: «اِنَ خَلِیْلى اَوْصانى اَنْ اَسْمَعَ وَ اَطیعَ وَ اِنْ کانَ عَبْداً مُجَدَّعُ الاَطرافَ»(5)؛ دوست من [رسول خدا] به من سفارش کرده است که بشنوم و اطاعت کنم [فرمان امیران و حاکمان را] هر چند برده دست و پا بریده اى باشد!) [بعضى مُجدَّعُ الاطراف را به معنى کسى که در خانواده پست و آلوده اى متولد شده تفسیرکرده اند.]

* نقدی بر حدیث جعلی

به یقین ساحت مقدس پیامبر بزرگ اسلام(صلى الله علیه وآله) پاک تر از آن است که چنین دستورى بر خلاف منطقِ عقل و شرع بدهد. در حالى که از خود آن حضرت نقل شده است که اطاعت مخلوق در معصیت خالق جایز نیست و بهترین دلیل بر ساختگى بودن این گونه احادیث، آن است که خود ابوذرکه این حدیث از او نقل شده، به گواهى تاریخ در زندگیش هرگز چنین نکرد و حتى در راه مبارزه با انحراف امیران و حاکمان وقت، جان خود را از دست داد! به هر حال پر واضح است که مقام پیامبر(صلى الله علیه وآله) بالاتر از این گفتگوها است. هیچ انسان عاقلی نمى تواند چنین سخنى بر زبان براند که حاکم، واجب الاطاعه است در هر کارى که کند و هر سخنى بگوید و هر کسى که باشد؛ مخصوصاً با توجه به اینکه این حدیث در میان همه علماى اسلام اعم از شیعه و اهل سنت معروف است که: «لاطاعَهَ لِمخْلُوقِ فى مَعْصِیَهِ الْخالِقِ»(6)؛ اطاعت از مخلوق در معصیت خالق جایز نیست؛ «وَ لا طاعَهَ لِبَشَر فى مَعْصِیَهِ اللهِ».(7)

به این ترتیب نتیجه مى گیریم که روشن ترین تفسیر براى آیه همان اطاعت امامان معصوم (علیهم السلام) است.(8)

پی نوشت:

(1). تفسیر القرآن الحکیم (تفسیر المنار)، محمد رشید بن علی رضا، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1990 م، ج 5، ص 147.

(2). مفاتیح الغیب، فخرالدین رازى، محمد بن عمر، دار احیاء التراث العربى، بیروت، چاپ سوم، 1420 ق، ج 10، ص 153. (سوره نساء، آیه 83)

(3). تفسیر القرآن الحکیم (تفسیر المنار)، محمد رشید بن علی رضا، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1990 م، ج 5، ص 147.

(4). صحیح مسلم، مسلم بن الحجاج، تحقیق محمد فؤاد عبد الباقی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، بی تا، ج 3، ص 1474، باب 12 (باب طاعة الامراء و ان منعوا الحقوق).

(5). همان، ص 1467، باب 8 (باب وجوب طاعة الامراء).

(6). نهج البلاغه، شریف الرضى، محمد بن حسین‏، محقق/ مصحح: فیض الإسلام‏، هجرت‏، قم‏، چاپ اول، 1414 ق‏، ص 500، (کلمات قصار [167] 165).

(7). الدر المنثور فى تفسیر المأثور، سیوطى، جلال الدین، کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى، قم، 1404 ق، ج 2، ص177.

(8). گردآوری از کتاب: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386، چاپ ششم، ج 9، ص 54.

 

 

  این اشتباه محاسباتی گاز ایران را تلف کرد + فیلم
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ۲۰۰ میلیون سال طول کشید تا زمین اکسیژن‌دار شود
  یک کارشناس: گاز ایران صادر نمی‌شود؛ مهاجرت می‌کند
  دکتر پزشکیان: کسی را تازه استخدام می کنند و رئیس متخصصانی می کنند که بیست سال در آن کار تخصص و تجربه دارند/ویدئو
  منافع ملی ایران در صادرات حداکثری نفت
  روش جایگزینی نیمی از گاز خانگی با برق بدون سرمایه گذاری
  روزی هزار میلیارد تومان سرمایه ایرانیان به جیب چینی ها می رود
  به دلایل زیر بلعکس سخنان اقای جلیلی باید با تمام توان نفت صادر کنیم
  برنامه های پیشنهادی متخصصان ریلی حامی مسعود پزشکیان
  9 منبع انرژی که جای نفت را می گیرند
  چین بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی تولید برق جهان را فعال کرد
  ۱۵ ماه فرصت نهایی غرب برای یک توافق هسته ای جدید با ایران
  اشتباه رساندن همزمان برق و گاز به خانه های ایران /آلودگی و هزینه بیشتر برای مردم/ ایران تنها کشور با این سیستم!
  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
  وعده تامین کسری برق از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر عملی نشد
  کاهش هزینه‌های واردات با تعطیلی شنبه‌ها/ خطر حذف ایران از بازارهای جهانی جدی است
  مصرف برق شیب صعودی گرفت/ عبور اوج بار از مرز ۶۱ هزار مگاوات
  در زمستان باید نیمی ازمصرف گاز خانگی با برق جایگزین گردد.
  بهر طریق ممکن فیش انرژی باید جایگزین فیش گاز و برق شود
  تصمیم وزیر به قطع گاز پتروشیمی لردگان اشتباه بود
  حرکت انگلستان به سوی سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه بزرگ‌مقیاس
  چشم‌انداز مصر برای تولید هیدروژن سبز
  جایگزین کردن برق به جای گاز در منازل
  باتری ها چگونه جایگزین گاز در تولید برق شدند؟
  تجدیدپذیر‌ها جایگزین گاز می‌شوند
  دولت برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برنامه دارد
  مجوز صادرات برق نیروگاه‌های خورشیدی جدیدالاحداث صادر شد
  فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ به شدت افزایش می‌یابد
  ۳۰ درصد خطوط لوله انتقال گاز قدیمی هستند
  سهم ۸۱ درصدی انرژی‌های خورشیدی از تولید برق جدید آمریکا
  محققان سوئدی باتری ارزان برای کشورهای کم درآمد تولید کردند
  صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت با افزایش راندمان نیروگاه‌ها
  تهران تنها کلان شهر جهان است که حدود ۷۰درصد حمل و نقل درون شهری توسط خودروهای شخصی انجام می‌گردد
  ویدیو / جنگ بزرگ هسته‌ای نزدیک است؟
  صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت با افزایش راندمان
  منافع ملی قربانی کلاس های کم بازده تولید برق شده است
  راندمان ۱۷۸ توربین گازی کشور می‌تواند ارتقا یابد
  نیروگاه های با راندمان پایین را از شبکه خارج می کنیم
  آمادگی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای تولید آمونیاک سبز
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  خروج نیروگاه‌های با راندمان پایین از چرخه تولید برق کشو
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  ببینید: چرا کریدور‌ها مهم است؟ / چرا نباید حذف شویم؟
  معاون وزیر نفت: بدهی بابک زنجانی به شرکت ملی نفت تسویه شد / معادل بدهی او کالا دریافت شده
  صدور مجوز ۲۹ پروژه در عراق برای کاهش وابستگی به گاز ایران
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  تلف شدن ۶۶ درصد سوخت کشور با راندمان ۳۴ درصدی نیروگاه‌ها
  راندمان 58درصدی نیروگاه های سیکل ترکیبی فولاد مبارکه
  نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان ۳ برابری دارد
  گلخانه‌ها سهم زیادی در هدر رفت انرژی دارند
  ضرورتها و مزیتهای احداث خط آهن ورزقان ارمنستان تا بندر پوتی گرجستان
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار