درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 20:51   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  اصل ۵۹ قانون اساسی درباره رفراندوم را باید «شدنی» کرد
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
  ایستگاه بعدی رویارویی تهران و تل آویو کجاست؟ / آیا پایان جنگ غزه، شروع جنگ اسرائیل با حزب‌الله خواهد بود؟
  واکنش همتی به سخنان قالیباف: بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه، از کسانى که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی می‌کنند که غالباً برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند / با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  نهادهای دولتی غزه: اسرائیلی‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  تماشا کنید: مستند «دعا برای آخرالزمان» / ماجرای اونجلیست‌های آمریکا و قدرت سنگین شان در خاورمیانه! / قسمت چهارم
  تماشا کنید: خطرناک‌تر از «پایداری» / جریان «آکادمی» در حال رشد در ارکان مختلف کشور است
  کریمی قدوسی: کارشناسان به ما گفته‌اند که برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، «نصف روز» زمان لازم داریم
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 48115صفحه نخست » اخبار رسانه هاشنبه، 13 آذر 1400 - 15:32
مشکل پسماند در سه استان شمالی عامل آلودگی سواحل خزر
  
پیام نفت:

 

مشکل پسماند در سه استان شمالی عامل آلودگی سواحل خزر

ریختن زباله در مسیر رودخانه‌ها و آبراهه‌ها و تالاب‌ها، جاری شدن سیلاب‌ها، عدم مدیریت صحیح و مناسب از لحاظ کنترل آلاینده‌های از جمله عوامل مؤثر در جمع شدن زباله‌ها در سواحل است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یازدهمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط‌زیستی به مناسبت روز جهانی پاک‌سازی سواحل با موضوع «سواحل شمال ایران» برگزار شد.

این وبینار به همت گروه مردمی قرار سبز و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران و با حمایت بیش از ۵۰ تشکل مردم نهاد در سراسر کشور و بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده برگزار و راه‌حل‌هایی برای پاک‌سازی سواحل ارائه شد.

در این وبینار پروین فرشچی عضو هیئت‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی و معاون اسبق محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سید محمود قاسمپوری عضو هیئت‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه تربیت مدرس، ناصر توتچی کارشناس محیط‌زیست دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، غلامرضا نورزاد مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد محیط‌زیستی شقایق‌های وحشی هیرکانی (استان گیلان)، حمیدرضا صابری رئیس هیئت مدیره مؤسسه مردم نهاد محیط‌زیستی جهان نمای کردکوی (استان گلستان) و سهیل اولادزاد کنشگر و کارشناس محیط‌زیست و میزبان برنامه (استان مازندران) به سخنرانی پرداختند.

برنامه مدون و قابل اجرایی برای پاک‌سازی سواحل کشور اجرا نمی‌شود

پروین فرشچی در یازدهمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط‌زیستی به مناسبت روز جهانی پاک‌سازی سواحل اظهار داشت: سواحل کشور ما از همه لحاظ دارای اهمیت فراوانی است و تنها اختصاص دادن چند روز خاص به پاک‌سازی بی‌فایده است؛ قوانین بسیار زیادی در کشور در این خصوص داریم اما یک برنامه مدون و قابل اجرا حاکم نیست.

وی افزود: در مورد مسائل آلودگی تاکنون در برنامه سوم، چهارم و پنجم کمی تلاش کردیم اما در برنامه توسعه ششم بسیار در این مورد تأکید کردیم که هیچ‌گونه فعالیتی انجام نشد.

عضو هیئت‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی و معاون سابق محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: اگر سواحل برای ما مهم است در برنامه هفتم توسعه باید ردپای خود را در این برنامه به‌جا بگذارد و هرکسی وظیفه دارد نقش دریاها را در کشور نشان دهد.

ثبت بلع پلاستیک در ۱۸۰ گونه موجود دریایی

سید محمود قاسمپوری در این وبینار اظهار داشت: آلودگی پلاستیک در محیط‌زیست یک نگرانی اجتماعی اساسی و ۵۰ تا ۸۰ درصد از زباله‌های سواحل از جنس پلاستیک است.

وی افزود: بلع پلاستیک در بیش از ۱۸۰ گونه از موجودات دریایی ثبت شده است و اثرات بلع پلاستیک توسط موجودات زنده شامل انسداد مجاری گوارشی، انتقال آلاینده‌ها از پلاستیک به بدن موجود زنده، ایجاد زخم، جراحات داخلی و مرگ است.

عضو هیئت‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: در دهه‌های اخیر زباله‌های انسان ساخت (به ویژه اقلام پلاستیکی) به اجسام طبیعی شناور بر آب افزوده شده‌اند و سطوح سخت پلاستیک‌های پلاژیک بستری مناسب و جایگزین را برای برخی از کلنی‌های فرصت طلب فراهم کرد.

قاسمپوری تصریح کرد: عوامل تعیین کننده شدت آلودگی سواحل به پلاستیک، وجود شهرهای پرجمعیت، تخلیه رودخانه‌ها به دریا، فعالیت‌های گسترده ماهیگیری و توریسم است.

وی ادامه داد: زباله‌های دریایی منشأ یافته از استعمال سیگار حدود ۴۰ درصد از مجموعه زباله‌های جمع‌آوری شده از ساحل دریای مدیترانه را تشکیل داده‌اند که بسیار بالاتر از میانگین جهانی بوده است.
عضو هیئت‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه تربیت مدرس به نقش جریانات غالب آبی در انتقال و ایجاد غلظت آلاینده‌ها اشاره کرد و گفت: آلودگی‌های نفتی حاصل از فعالیت‌های اکتشاف و استخراج نفت کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه آذربایجان و ترکمنستان، ریزش‌های نفتی حاصل از تردد کشتی‌ها و قایق‌های موتوری و همچنین ورود فاضلاب انسانی به این دریای بسته عمدتاً در سواحل جنوب غربی تجمع می‌یابند.

توریست بخش عمده‌ای از دلایل آلودگی سواحل است

غلامرضا نورزاد در یازدهمین وبینار محیط‌زیستی که به مناسبت روز جهانی پاک‌سازی سواحل برگزار شد اظهار داشت: سواحل شمالی تراکم بسیار زیادی از نظر جمعیتی دارد. در گیلان حجم بیشتر این تراکم میان روستاها و افراد بومی است و در مازندران نیز در شهرها نیز موضوع ویلا سازی‌ها توسط افراد غیربومی مطرح است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد بیان می‌شود که وجود توریست‌ها بخش عمده‌ای از دلایل آلودگی سواحل است افزود: با بررسی‌هایی که انجام شده این موضوع یک بخش کوچکی از این معضل‌ها است. در بحث پسماند این بومی‌ها هستند که مشکلاتی پیش روی آن‌هاست.

مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد محیط‌زیستی شقایق‌های وحشی هیرکانی (استان گیلان) تصریح کرد: متأسفانه هر مقدار هم تلاش کنیم تا فرهنگ‌سازی انجام شود باز هم یک جای کار می‌لنگد و این موضوع به متولیان امر برمی‌گردد که هیچ مکانی برای دپوی زباله‌ها نداریم.

نورزاد با اشاره به اینکه رودخانه‌های بسیار زیادی در سواحل شمالی داریم که این رودخانه‌ها زباله‌ها را از شهر یا روستا به دهانه دریا وارد می‌کند و به ساحل می‌رسد ابراز داشت: علاوه بر بحث پسماند یکی دیگر از عوامل مؤثر آلودگی فاضلاب شهری است که وارد دریا می‌شودکه میزان آن در حدود ۵۰ درصد از فاضلاب‌های شهر و روستاست و علاوه بر آلودگی دریاها مشکلاتی ازجمله بیماری‌های پوستی به وجود می‌آورد.

عدم مدیریت پسماند در سه استان شمالی کشور

ناصر توتچی در این وبینار اظهار داشت: بحث زباله‌های شناور موضوع بسیار مهمی خصوصاً در دریای خزر است که به نوعی شاهد معضل عدم مدیریت پسماند در سه استان شمالی هستیم.
وی با بیان اینکه سال‌هاست که ما شاهد وجود بطری‌های پلاستیکی، یونولیت‌ها و…، در سواحل هستیم افزود: به رغم اینکه در بحث پسماند قوانین بسیار محکمی داریم متأسفانه زباله‌ها در خشکی مدیریت نمی‌شوند.

کارشناس محیط‌زیست دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: در سال ۹۲ در بندر انزلی تصمیم گرفتیم شناور زباله جمع کنی را در ایران طراحی و در شرکت‌های ایرانی بسازیم که در حال حاضر این شناورها در سواحل بندر انزلی مشغول به جمع‌آوری زباله‌ها هستند اما این تعداد پاسخگوی این حجم از زباله‌ها نیست.

توتچی با بیان اینکه زباله بلای جان محیط‌زیست و سواحل شمال ایران است ادامه داد: عدم وجود فرهنگ در میان مردم، ریختن زباله در مسیر رودخانه‌ها و آبراهه‌ها و تالاب‌ها، جاری شدن سیلاب‌ها، عدم مدیریت صحیح و مناسب از لحاظ کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی و… است که از جمله عوامل مؤثر در جمع شدن زباله‌ها در سواحل است.

فعالیت صنعتی، کشاورزی و نفتی عامل اصلی آلودگی سواحل است

حمیدرضا صابری در یازدهمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط‌زیستی اظهار داشت: آلودگی‌های صنعتی، کشاورزی و نفتی یکی از عوامل بسیار مؤثر در آلودگی‌های سواحل است که روزبه‌روز باعث نابودی و انهدام سواحل می‌شود که این آلودگی‌ها از بندر گز، ترکمن، بهشهر و…، به خلیج گرگان وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل انسانی و طبیعی در آلودگی دریاها مؤثر است افزود: رشد بی‌رویه جلبک‌های سبز در سواحل، پس‌روی زیاد آب، ناتوانی در اجرای طرح‌های کارشناسی نیز باعث مشکلات زیادی ازجمله انقراض گونه‌های جانوری همچون فک خزری، ماهیان خاویاری و آبزیان این منطقه ازجمله کفال و کپور و…، خواهد شد.

مسئول تشکل مردمی جهان‌نمای استان گلستان تصریح کرد: ایجاد سدها نیز باعث پس‌روی آب خواهد شد و متأسفانه امسال با وجود این مشکلات با کاهش شدید بارندگی نیز مواجه بودیم.

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار