درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   شنبه، 26 خرداد 1403 - 18:12   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: کنار رفتن جلیلی، آرای او را به سبد قالیباف نمی‌ریزد
  پزشکیان: از اینکه به زنان و دختران ایرانی در خیابان بی احترامی کنند به پیر و پیغمبر شرمنده هستم/فیلم
  جلیلی: چرا باید نفت بفروشیم؟ باید به جایی برسیم که نه تنها نفت نفروشیم بلکه این را به فرآورده تبدیل کنیم و بفروشیم
  روزنامه اطلاعات می گوید «مسئولان نظام قبول کرده‌اند خالص‌سازی غلط بود»
  رمضان‌زاده: سیاست برای حل منازعه بدون خشونت و پرخاشگری است؛ پزشکیان در این زمینه موفق بود
  ببینید / روایت مرحوم داود هرمیداس باوند، دیپلمات متعهد به ایران از ماجرای جدایی بحرین
  تماشا کنید: لشکر مخالفان شهید باکری در ستاد سعید جلیلی!
  چرا از پزشکیان حمایت می‌کنم
  ویدئو قدرت و اختیارات رییس جمهور از منظر مقام معظم رهبری
  ویدئو: آیا اختیارات رهبری و ریاست جمهوری تداخل دارد؟/ پاسخ دکتر پزشکیان
  نطق اول | پزشکیان ۷ تیر ماه ۱۳۸۸/ فیلم
  پاسخ صریح دکتر پزشکیان به تهمت های مدعیان اصول و اخلاق!
  هشدارهای جدی مسعود پزشکیان دست از این راه های غلط بکشیم/فیلم
  نطق میان دستور دکتر پزشکیان: صدای مردم را بشنوید/فیلم
  چرا پزشکیان به صندلیِ ریاست‌جمهوری خیلی نزدیک است؟ در چه شرایطی انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟ و در چه صورت، در همان دور اول «پزشکیان» کار را تمام می‌کند؟
  تنش در سخنرانی مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در دانشگاه تبریز/فیلم
  صحبت های جنجالی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز درباره درگذشت مهسا امینی/فیلم
  نطق تاریخی پزشکیان در خرداد ۱۴۰۰ ؛ زمانی که کاندیدا نبود/فیلم
  تصاویر:حمله رژیم وحشی و شیطان صفت و درنده خوی اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه
  ببینید / ۶ سکانس از این ۶ نفر
  برای اصلاح طلبان شانسی نیست مگر اینکه حرکت قابل توجهی در آرا خاکستری رخ دهد / اگر انتخابات به مشارکت 25 میلیون نفر برسد، شانس پیروزی پزشکیان وجود دارد / قاعدتاً دوقطبی بین پزشکیان و قالیباف شکل می گیرد
  پاسخ صریح دکتر پزشکیان به تهمت های مدعیان اصول و اخلاق!/فیلم
  فیلم میزگرد بسیار مهم و آموزنده جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)/ تفاوت حکومت با ولایت/ جایگاه رای اکثریت، تاثیر مشارکت بالا با پائین در مشروعیت حکومت
  فیلم میزگرد ماندگار جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)/ تاثیر مشارکت پائین در انتخابات در مشروعیت حکومت
  رضایی:انتخابات اساس جمهوری اسلامی است
  اختصاص پساب فاضلاب ماهشهر به پتروشیمی بندر امام
  مشکل بی پایان سرریز فاضلاب در خیابان‌های بندر ماهشهر/ قطع امید مردم از آبفا و فرمانداری بندر ماهشهر
  روزنامه اعتماد: تفاوت فاحش بین جهانگیری و قالیباف / هر جنگ اقتصادی باید دوره‌ای داشته باشد / صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  ویدیو / قمار تزار جواب داد؟
  آخوندی: دولت در ایران یگانه است؛ رهبری در رأس، رئیس‌جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی با همکاری دو قوه‌ی دیگر، دولت ملی ایران را شکل می‌دهند
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 47789صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 26 مهر 1400 - 11:03
تأثیر فقر بر کرامت انسانی از دیدگاه روان شناسی و اسلام
  
پیام نفت:

تأثیر فقر بر کرامت انسانی از دیدگاه روان شناسی و اسلام

اسلام کسب معاش از طریق کار سخت را نه فقط یک وظیفه، بلکه یک فضیلت بزرگ دانسته و وابستگی شخص به دیگران برای امرار معاش را یک گناه مذهبی، ننگ اجتماعی و حقارتی خفت آور می داند به طوری که پیامبر(ص) گدایی از دیگران بدون نیاز مبرم را بر مسلمانان حرام کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پلنا؛ تأثیر فقر بر شخصیت انسان هنوز دغدغه بزرگی برای دانشمندان رفتاری و اجتماعی است و اگرچه تا به امروز، نیازهای بهداشت روانی فقر بی توجهی زیادی دریافت کرده؛ اما واضح است که فقر و آسیب روانی به شدت بهم مرتبطند. ازدیدگاه جامعه شناسان فقر بیش از هر چیز به معنای وابستگی است و فقیران واقعی افرادی بی پایگاه و بی منزلت، بی طبقه و بی قدرت در نظر گرفته می شوند.

برخی صاحبنظران معتقدند که ما به مفهوم “کرامت انسانی” برای تبیین کامل ابعاد اخلاقی فقر نیازمندیم و شکل خاصی از کنار گذاشته شدن اجتماعی افراد فقیر را به عنوان هتک حرمت و خدشه به کرامت انسانی فقرا توصیف کرده اند؛ آنان معتقدند شاید رایج ترین شکل تجاوز به کرامت انسانی در جهان گرسنگی و فقر است؛ چون تقریبا هر شخصیت انسانی به ارضای کافی نیازهای اساسی اش وابسته است.

در واقع، اگر چه فقر می تواند منجربه تغذیه نامناسب، گرسنگی و بیماری شود، اما بُعد خفت آور آن در تأثیر نمادین آن نهفته است؛ به ویژه تأثیری که بر وضعیت خاص کنار گذاشته شدن از اجتماع دارد؛ بنابراین فقر شکلی از هتک حرمت مادی به کرامت انسانی و وضعیت تحقیرکننده ای از معاش است که باید به دلایل اخلاقی ازمیان برده شود.

ماهیت خوارکننده ی فقر

در این مورد که چگونه فقر می تواند منجربه هتک حرمت کرامت انسانی گردد، نظریات مختلفی وجود دارد. برای مثال اینکه توزیع اجتماعی کالاها به عنوان نوعی ابراز عزت اجتماعی به حساب می آید؛ بنابراین فقیر بودن نسبت به دیگران یعنی دریافت عزت اجتماعی بسیار کمتر در جامعه، چون افراد همواره خود را در آیینه قضاوت دیگران می بینند؛ لذا ارزیابی و قضاوت دیگران نقش مهمی در تصویر ” فقرپنداری” افراد ازخود دارد؛ به ویژه اگر عدم تعادل در رفاه عمومی جامعه خیلی زیاد باشد.

فقر می تواند بسیار خوار کننده و تحقیر ساز باشد؛ همچنین افراد فقیر نمی توانند از عهده خرید ضروریاتی برآیند که واقعا مورد نیاز یک زندگی شرافتمندانه است؛ به عنوان مثال، وقتی فردی مجبور است از سطل های زباله مواد مختلف را جمع آوری کند؛ در فعالیتی درگیر است که واقعا تحقیرکننده دیده می شود؛ ولی او انتخاب دیگری ندارد و باید کاری که خوار کننده و خجالت آور است را به منظور دسترسی داشتن به کالاهای اساسی برای زنده ماندنش انجام دهد.

کرامت انسانی با اقتدار، آزادی و برابری پیوسته است و فقر به طور مسلم ناقض چنین حقوقی است.

طرد اجتماعی محرومان

برخی محققان پیشنهادمی کنند اینکه فقر ماهیت خوارکننده دارد و عزت نفس را کاهش می دهد تحت تأثیر رابطه مفهومی بین کرامت انسانی و رفاه مادی نیست؛ -چرا که امکان دارد فردی بدون داشتن بسیاری از کالاهای مادی، معزز و محترمانه زندگی کند- بلکه بستگی به اهمیت ثروت مادی در یک جامعه و پیامدهای آن برای افراد نیازمند دارد تا بتوانند به عنوان همشهری برابری در چنین جامعه ای دیده شوند.

افراد فقیر نسبت به دیگران  به حاشیه رانده شده، طرد شده و به طرق مختلفی تحقیر می شوند؛ انسان ها خود را به عنوان بخشی از گروه های خاص می بینند و هویتشان بسیار وابسته به عضویت در این گروه ها است؛ بنابراین طرد شدن بوسیله یکی از این گروه ها که به آن ها هویت می دهد، می تواند تحقیرکننده باشد؛ چون به هویت آنها که حرمت نفسشان برآن بنا شده است، صدمه میزند.

انسان ها خود را به عنوان شهروندانی می بینند که به یک گروه اجتماعی بزرگ تعلق دارند و فقر شدیدا این خودپنداره را زیر سؤال می برد و بنابراین تحقیرکننده است؛ در واقع طردشدن به وسیله جامعه ای که درآن زندگی می کنیم، به نوعی هتک کرامت انسانی ما را شکل می دهد؛ درچنین وضعیتی فرد فقیر این پیام را می گیرد که ” به عنوان یک عضو برابر در جامعه دیده نمی شود” و این می تواند تهدیدی برای حرمت نفس و عزت نفس او باشد.

در واقع فقر به عنوان کمبود خلق امکانات و مقدوراتی از قبیل قادر بودن به مشارکت با کرامت در تلاش های اجتماعی نیز تعریف شده است؛ بنابراین فقر اشاره دارد به شرایطی که در آن فرد، بیگانه شدن ازجامعه به لحاظ اقتصادی- اجتماعی و سیاسی- اجتماعی را در سطح وسیعی تجربه می کند.

رفتارهای ضد اجتماعی و قانون گریزی

وجود تضادهای گسترده در جامعه و طبقاتی شدن انسان ها باعث می شود تا افراد طبقه پایین دچار از خود بیگانگی و احساس از دست دادن کنترل بر زندگی اجتماعی شوند که احتمال اعمال قانون گریزانه را برای فرد فراهم می آورد که به طور جبری انجام می شود.

درچنین فرایندی افراد فقیر به احساس پوچی، درماندگی، بیزاری ازخود، بی اعتمادی و خشونت می رسند که پیامد چنین وضعیتی اخلاق زدایی و بی توجهی به ارزش های جامعه است؛ ساکنان مناطق فقیر نشین به سختی می توانند حس احترام به خویشتن را به نحوی پرورش دهند که پاسخ گوی آرمان ها و ارزش های جامعه باشد و یا از راه های مقبول اجتماعی حیثیتی کسب کنند.

تاثیر فقربر کرامت انسان ازدیدگاه دین

اسلام اقتصاد را ابزاری برای رسیدن به سعادت انسان می داند؛ هر انسانی نیازهای اساسی برای بقا دارد و هرفرد نیاز دارد به تلاش برای فراهم کردن این نیازها برای خود و افرادی که بطور طبیعی وابسته به او هستند؛ به علاوه، تنبلی، گدایی یا انتظار برای دریافت کمک های خیریه همگی شأن انسان و حتی آزادی او را تحلیل می برند.

اسلام کسب معاش از طریق کار سخت را نه فقط یک وظیفه، بلکه یک فضیلت بزرگ می داند و وابستگی شخص توانمند به دیگران برای امرار معاش یک گناه مذهبی، ننگ اجتماعی و حقارتی خفت آور است به طوری که پیامبر(ص) گدایی از دیگران بدون نیاز مبرم را بر مسلمانان حرام کرده، چرا که به خاطر آن، عزت و کرامت خود را از دست می دهند.

اختیار و آزادی ابعادی از کرامت هستند که بوسیله آن انسانها قادربه تعیین سرنوشت خود هستند؛ آزاد بودن انسان در انجام اعمال و رفتارهای خویش و عدم اجبار او به انجام رفتار خاصی و در عین حال مکلف بودن از سنت های قطعی الهی است[۱]؛ براین اساس افراد در انجام تکالیف و مسئولیت های خود از اختیار فیزیکی برخوردارند و آزادی انتخاب کار و شرایط رضایت بخش کاری به عنوان حقی همگانی در متون اسلامی پیش بینی شده است.

درواقع  کرامت انسانی ایجاب می کند  که هرانسان دارای حرمت بوده و حق دارد در جامعه بطور محترمانه زیست کند و کسی حق ندارد با گفتار و رفتارخویش حیثیت او را با خطر مواجه سازد؛ این در حالی است که انسان های فقیر به دلیل نداشتن امکانات و مقدورات برای اداره زندگی خویش، به نوعی سلب اختیارشده و توان انتخاب مسیر زندگی خود را نخواهند داشت

فقر با ایجاد ناتوانی جسمی و متعاقبا ناتوانی روحی سبب تزلزل در شخصیت و ضعف اراده و احساس خودکم بینی و عدم اعتماد به نفس می شود. همچنین فقر به سیمای ظاهری انسان صدمه می زند و با ایجاد سیمای ناهنجار موجب افت موقعیت و جایگاه اجتماعی افراد شده و این کم بینی ها و بی توجهی های اجتماعی موجب می شود به کلی شخصیت اجتماعی خود را از دست بدهند.

حضرت علی (ع) در این خصوص می‌فرماید: «فقیر حقیر و ناچیز شمرده می‌شود؛ به حرفش گوش نمی‌دهند و جایگاهش را نمی‌شناسند و اگر فقیر راست بگوید، او را دروغگو می‌نامند و اگر زاهد باشد، او را نادان می‌خوانند»[۲] .

شاید هیچ پدیده ای به اندازه­ فقر،  زمینه ساز لگد مال شدن عزت نفس انسان ها نباشد؛ این مسئله واقعیتی انکار ناپذیر است که به واسطه­ تنگدستی و فقر، کرامت نفس و حرمت انسان ها مخدوش خواهد شد و از این رو است که علی (ع) می فرماید: ” خدایا آبرویم را با بی نیازی حفظ کن و با تنگ دستی منزلت اجتماعی مرا کاهش مده. و یا می فرماید: “انّ الفقر مذلّه للنفس…” این سخن امام (ع) به این نکته صراحت دارد که فقر آبروی انسان را از بین می برد و باعث می شود حرمت و کرامت او ضایع شود.

عزت نفس پایین در برخی افراد فقیر، انگیزه­ آنان برای تلاش در جهت مقابله با شرایط بد اقتصادی و نیل به درجات بالاتر( مانند خودشکوفایی ) را سلب می کند؛ چنین فقری می تواند مانع از نیل به بالاترین سطح نیازها یعنی نیازهای معنوی وتعالی گردد. چنانچه این حدیث معروف که از پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) نقل شده است: «کاد الفقر ان یکون کفراً : فقر به مرز کفر نزدیک است ” [۳۳] می تواند مبین همین واقعیت باشد.

[۱] سوره بقره، آیه ۲۵۶

[۲] بحار الأنوار، ج۷۲، ص۴۷

[۳] بحار الانوار، ج۷۲، ص۳۰ ـ ۲۹

منابع

حکیمی،م.(۱۳۸۱). امام رضا(ع) : زندگی واقتصاد. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

رشکیبانی، م. (۱۳۹۱). جلوه‌های جهاد اقتصادی در اندیشه امام رضا علیه السلام.قم: مرکز پژوهش‏های اسلامی صدا و سیما قم.

محمدزاده، م.(۱۳۸۸). علی بن موسی (ع) امام رضا. قم: دلیل ما.

موسوی اصل، س.م.(۱۳۸۷). فقروبهداشت روانی ازدیدگاه دین وروانشناسی. فصلنامه روان شناسی ودین، شماره ۴، ص۸۹-۹۶٫

Ali, A. (1990). Islam and the Challenge of Poverty, Sterling Publishers (P) Limited, New Delhi, Pakistan.

Berk, L.E. (2003). Child development. Boston: Allyn and Bacon.

Birndorf ,S., Ryan ,S., Auinger ,P., et al.(2005). High self-esteem among adolescents: longitudinal trends, sex differences, and protective factors. Journal of Adolescent Health ,37,194–۲۰۱٫

Faghihi ,Z.(2015).Investigating Status and Value of Human Security in Islam . Journal of  Applied  Environmental and Biological Sciences, 5(11S) 269-273, 2015.

Francis ,L.J., Jones ,S.H.(1996). Social class and self-esteem. Journal of Soc Psychol, 136,405–۶٫

KamaL, M.H.(2002).The Dignity Of Men,The Islamic Textsociety.Cambridge.Uk.

Kamal, Y. (1998). The Principles of the Islamic Economic System . Islamic Inc. Publishing and Distribution, Cairo, Egypt.

Kuch,H.(2010).The Rituality of Humiliation: Exploring Symbolic Vulnerability.In M. Düwell (Eds.).Humiliation, Degradation, Dehumanization: Human Dignity Violated. (pp.37-57) Springer Dordrecht Heidelberg London :New York.

Mann ,M., Hosman, C.M., Schaalma, H.P., et al.(2004). Self-esteem in a broadspectrum approach for mental health promotion. Health Educ Res,19, 357–۷۲٫

Veselska,Z;, Geckova,A.M; Gajdosova,B; Orosova,O; van Dijk,J; Reijneveld,S.A.(2009).Socio-economic differences in self-esteem of adolescents influenced by personality, mental health and social support. European Journal of Public Health, 20(6), 647–۶۵۲٫

مرضیه شریفی

 

  این اشتباه محاسباتی گاز ایران را تلف کرد + فیلم
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روش جایگزینی نیمی از گاز خانگی با برق بدون سرمایه گذاری
  روزی هزار میلیارد تومان سرمایه ایرانیان به جیب چینی ها می رود
  به دلایل زیر بلعکس سخنان اقای جلیلی باید با تمام توان نفت صادر کنیم
  برنامه های پیشنهادی متخصصان ریلی حامی مسعود پزشکیان
  9 منبع انرژی که جای نفت را می گیرند
  چین بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی تولید برق جهان را فعال کرد
  ۱۵ ماه فرصت نهایی غرب برای یک توافق هسته ای جدید با ایران
  اشتباه رساندن همزمان برق و گاز به خانه های ایران /آلودگی و هزینه بیشتر برای مردم/ ایران تنها کشور با این سیستم!
  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
  وعده تامین کسری برق از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر عملی نشد
  چرا کشورها به تورم مزمن دچار می‌شوند؟
  کاهش هزینه‌های واردات با تعطیلی شنبه‌ها/ خطر حذف ایران از بازارهای جهانی جدی است
  مصرف برق شیب صعودی گرفت/ عبور اوج بار از مرز ۶۱ هزار مگاوات
  در زمستان باید نیمی ازمصرف گاز خانگی با برق جایگزین گردد.
  بهر طریق ممکن فیش انرژی باید جایگزین فیش گاز و برق شود
  تصمیم وزیر به قطع گاز پتروشیمی لردگان اشتباه بود
  حرکت انگلستان به سوی سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه بزرگ‌مقیاس
  چشم‌انداز مصر برای تولید هیدروژن سبز
  جایگزین کردن برق به جای گاز در منازل
  باتری ها چگونه جایگزین گاز در تولید برق شدند؟
  تجدیدپذیر‌ها جایگزین گاز می‌شوند
  دولت برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برنامه دارد
  مجوز صادرات برق نیروگاه‌های خورشیدی جدیدالاحداث صادر شد
  فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ به شدت افزایش می‌یابد
  ۳۰ درصد خطوط لوله انتقال گاز قدیمی هستند
  سهم ۸۱ درصدی انرژی‌های خورشیدی از تولید برق جدید آمریکا
  محققان سوئدی باتری ارزان برای کشورهای کم درآمد تولید کردند
  صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت با افزایش راندمان نیروگاه‌ها
  تهران تنها کلان شهر جهان است که حدود ۷۰درصد حمل و نقل درون شهری توسط خودروهای شخصی انجام می‌گردد
  ویدیو / جنگ بزرگ هسته‌ای نزدیک است؟
  صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت با افزایش راندمان
  منافع ملی قربانی کلاس های کم بازده تولید برق شده است
  راندمان ۱۷۸ توربین گازی کشور می‌تواند ارتقا یابد
  نیروگاه های با راندمان پایین را از شبکه خارج می کنیم
  آمادگی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای تولید آمونیاک سبز
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  خروج نیروگاه‌های با راندمان پایین از چرخه تولید برق کشو
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  ببینید: چرا کریدور‌ها مهم است؟ / چرا نباید حذف شویم؟
  معاون وزیر نفت: بدهی بابک زنجانی به شرکت ملی نفت تسویه شد / معادل بدهی او کالا دریافت شده
  صدور مجوز ۲۹ پروژه در عراق برای کاهش وابستگی به گاز ایران
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  تلف شدن ۶۶ درصد سوخت کشور با راندمان ۳۴ درصدی نیروگاه‌ها
  راندمان 58درصدی نیروگاه های سیکل ترکیبی فولاد مبارکه
  نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان ۳ برابری دارد
  گلخانه‌ها سهم زیادی در هدر رفت انرژی دارند
  ضرورتها و مزیتهای احداث خط آهن ورزقان ارمنستان تا بندر پوتی گرجستان
  پاداش شرکت ملی گاز برای مشترکان کم مصرف
  توسعه همکاری‌های پکن-پاریس در حوزه انرژی: جایگاه بازار ایران در این میان چیست؟
  هلدینگ خلیج فارس رقیب شرکت‌های کوچک نشود
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار