درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 00:18   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
  آمریکا: در روزهای آینده، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم
  در پی وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، خانه‌های مردم داخل آب رفته، راه‌های ارتباطی روستا‌ها هم کاملا قطع شده / زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست / در حوزه زیرساخت‌ها، فقط نباید مسئولین بیایند و عکس بگیرند
  اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  سازمان ملل: جنگ غزه بیش از ۱۹ هزار یتیم برجای گذاشته است
  تصمیم غیرمنتظره کرملین: روسیه تمام سربازان خود را از قره باغ خارج می‌کند
  به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد / تاکتیک ما این‌ بار متفاوت خواهد بود / توانمندی‌هایی داریم که زمان رونمایی از آن‌ها فرا نرسیده، اما اگر اتفاقی برای کشور بیفتد حتما از آن استفاده می‌کنیم
  بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
  سیل جان سه نفر در هرمزگان را گرفت
  در ماجرای پاسخ به اسرائیل، طرف مقابل، ۱۵ هواپیمای ضد سیگنالی به پرواز درآورد؛ علاوه بر این، آواکس‌های عربستان را به پرواز درآوردند/تمام تصورات این بود که جنگ تا ۳ ماه طول می‌کشد/ساعت ۱۹:۳۰ اولین دسته پهپادی راهی شد تا سیستم‌های پدافندی را درگیر کند/تمام ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف اصابت کرد/پس از پایان عملیات، سفیر سوئیس برای اولین بار بجای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 47789صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 26 مهر 1400 - 11:03
تأثیر فقر بر کرامت انسانی از دیدگاه روان شناسی و اسلام
  
پیام نفت:

تأثیر فقر بر کرامت انسانی از دیدگاه روان شناسی و اسلام

اسلام کسب معاش از طریق کار سخت را نه فقط یک وظیفه، بلکه یک فضیلت بزرگ دانسته و وابستگی شخص به دیگران برای امرار معاش را یک گناه مذهبی، ننگ اجتماعی و حقارتی خفت آور می داند به طوری که پیامبر(ص) گدایی از دیگران بدون نیاز مبرم را بر مسلمانان حرام کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پلنا؛ تأثیر فقر بر شخصیت انسان هنوز دغدغه بزرگی برای دانشمندان رفتاری و اجتماعی است و اگرچه تا به امروز، نیازهای بهداشت روانی فقر بی توجهی زیادی دریافت کرده؛ اما واضح است که فقر و آسیب روانی به شدت بهم مرتبطند. ازدیدگاه جامعه شناسان فقر بیش از هر چیز به معنای وابستگی است و فقیران واقعی افرادی بی پایگاه و بی منزلت، بی طبقه و بی قدرت در نظر گرفته می شوند.

برخی صاحبنظران معتقدند که ما به مفهوم “کرامت انسانی” برای تبیین کامل ابعاد اخلاقی فقر نیازمندیم و شکل خاصی از کنار گذاشته شدن اجتماعی افراد فقیر را به عنوان هتک حرمت و خدشه به کرامت انسانی فقرا توصیف کرده اند؛ آنان معتقدند شاید رایج ترین شکل تجاوز به کرامت انسانی در جهان گرسنگی و فقر است؛ چون تقریبا هر شخصیت انسانی به ارضای کافی نیازهای اساسی اش وابسته است.

در واقع، اگر چه فقر می تواند منجربه تغذیه نامناسب، گرسنگی و بیماری شود، اما بُعد خفت آور آن در تأثیر نمادین آن نهفته است؛ به ویژه تأثیری که بر وضعیت خاص کنار گذاشته شدن از اجتماع دارد؛ بنابراین فقر شکلی از هتک حرمت مادی به کرامت انسانی و وضعیت تحقیرکننده ای از معاش است که باید به دلایل اخلاقی ازمیان برده شود.

ماهیت خوارکننده ی فقر

در این مورد که چگونه فقر می تواند منجربه هتک حرمت کرامت انسانی گردد، نظریات مختلفی وجود دارد. برای مثال اینکه توزیع اجتماعی کالاها به عنوان نوعی ابراز عزت اجتماعی به حساب می آید؛ بنابراین فقیر بودن نسبت به دیگران یعنی دریافت عزت اجتماعی بسیار کمتر در جامعه، چون افراد همواره خود را در آیینه قضاوت دیگران می بینند؛ لذا ارزیابی و قضاوت دیگران نقش مهمی در تصویر ” فقرپنداری” افراد ازخود دارد؛ به ویژه اگر عدم تعادل در رفاه عمومی جامعه خیلی زیاد باشد.

فقر می تواند بسیار خوار کننده و تحقیر ساز باشد؛ همچنین افراد فقیر نمی توانند از عهده خرید ضروریاتی برآیند که واقعا مورد نیاز یک زندگی شرافتمندانه است؛ به عنوان مثال، وقتی فردی مجبور است از سطل های زباله مواد مختلف را جمع آوری کند؛ در فعالیتی درگیر است که واقعا تحقیرکننده دیده می شود؛ ولی او انتخاب دیگری ندارد و باید کاری که خوار کننده و خجالت آور است را به منظور دسترسی داشتن به کالاهای اساسی برای زنده ماندنش انجام دهد.

کرامت انسانی با اقتدار، آزادی و برابری پیوسته است و فقر به طور مسلم ناقض چنین حقوقی است.

طرد اجتماعی محرومان

برخی محققان پیشنهادمی کنند اینکه فقر ماهیت خوارکننده دارد و عزت نفس را کاهش می دهد تحت تأثیر رابطه مفهومی بین کرامت انسانی و رفاه مادی نیست؛ -چرا که امکان دارد فردی بدون داشتن بسیاری از کالاهای مادی، معزز و محترمانه زندگی کند- بلکه بستگی به اهمیت ثروت مادی در یک جامعه و پیامدهای آن برای افراد نیازمند دارد تا بتوانند به عنوان همشهری برابری در چنین جامعه ای دیده شوند.

افراد فقیر نسبت به دیگران  به حاشیه رانده شده، طرد شده و به طرق مختلفی تحقیر می شوند؛ انسان ها خود را به عنوان بخشی از گروه های خاص می بینند و هویتشان بسیار وابسته به عضویت در این گروه ها است؛ بنابراین طرد شدن بوسیله یکی از این گروه ها که به آن ها هویت می دهد، می تواند تحقیرکننده باشد؛ چون به هویت آنها که حرمت نفسشان برآن بنا شده است، صدمه میزند.

انسان ها خود را به عنوان شهروندانی می بینند که به یک گروه اجتماعی بزرگ تعلق دارند و فقر شدیدا این خودپنداره را زیر سؤال می برد و بنابراین تحقیرکننده است؛ در واقع طردشدن به وسیله جامعه ای که درآن زندگی می کنیم، به نوعی هتک کرامت انسانی ما را شکل می دهد؛ درچنین وضعیتی فرد فقیر این پیام را می گیرد که ” به عنوان یک عضو برابر در جامعه دیده نمی شود” و این می تواند تهدیدی برای حرمت نفس و عزت نفس او باشد.

در واقع فقر به عنوان کمبود خلق امکانات و مقدوراتی از قبیل قادر بودن به مشارکت با کرامت در تلاش های اجتماعی نیز تعریف شده است؛ بنابراین فقر اشاره دارد به شرایطی که در آن فرد، بیگانه شدن ازجامعه به لحاظ اقتصادی- اجتماعی و سیاسی- اجتماعی را در سطح وسیعی تجربه می کند.

رفتارهای ضد اجتماعی و قانون گریزی

وجود تضادهای گسترده در جامعه و طبقاتی شدن انسان ها باعث می شود تا افراد طبقه پایین دچار از خود بیگانگی و احساس از دست دادن کنترل بر زندگی اجتماعی شوند که احتمال اعمال قانون گریزانه را برای فرد فراهم می آورد که به طور جبری انجام می شود.

درچنین فرایندی افراد فقیر به احساس پوچی، درماندگی، بیزاری ازخود، بی اعتمادی و خشونت می رسند که پیامد چنین وضعیتی اخلاق زدایی و بی توجهی به ارزش های جامعه است؛ ساکنان مناطق فقیر نشین به سختی می توانند حس احترام به خویشتن را به نحوی پرورش دهند که پاسخ گوی آرمان ها و ارزش های جامعه باشد و یا از راه های مقبول اجتماعی حیثیتی کسب کنند.

تاثیر فقربر کرامت انسان ازدیدگاه دین

اسلام اقتصاد را ابزاری برای رسیدن به سعادت انسان می داند؛ هر انسانی نیازهای اساسی برای بقا دارد و هرفرد نیاز دارد به تلاش برای فراهم کردن این نیازها برای خود و افرادی که بطور طبیعی وابسته به او هستند؛ به علاوه، تنبلی، گدایی یا انتظار برای دریافت کمک های خیریه همگی شأن انسان و حتی آزادی او را تحلیل می برند.

اسلام کسب معاش از طریق کار سخت را نه فقط یک وظیفه، بلکه یک فضیلت بزرگ می داند و وابستگی شخص توانمند به دیگران برای امرار معاش یک گناه مذهبی، ننگ اجتماعی و حقارتی خفت آور است به طوری که پیامبر(ص) گدایی از دیگران بدون نیاز مبرم را بر مسلمانان حرام کرده، چرا که به خاطر آن، عزت و کرامت خود را از دست می دهند.

اختیار و آزادی ابعادی از کرامت هستند که بوسیله آن انسانها قادربه تعیین سرنوشت خود هستند؛ آزاد بودن انسان در انجام اعمال و رفتارهای خویش و عدم اجبار او به انجام رفتار خاصی و در عین حال مکلف بودن از سنت های قطعی الهی است[۱]؛ براین اساس افراد در انجام تکالیف و مسئولیت های خود از اختیار فیزیکی برخوردارند و آزادی انتخاب کار و شرایط رضایت بخش کاری به عنوان حقی همگانی در متون اسلامی پیش بینی شده است.

درواقع  کرامت انسانی ایجاب می کند  که هرانسان دارای حرمت بوده و حق دارد در جامعه بطور محترمانه زیست کند و کسی حق ندارد با گفتار و رفتارخویش حیثیت او را با خطر مواجه سازد؛ این در حالی است که انسان های فقیر به دلیل نداشتن امکانات و مقدورات برای اداره زندگی خویش، به نوعی سلب اختیارشده و توان انتخاب مسیر زندگی خود را نخواهند داشت

فقر با ایجاد ناتوانی جسمی و متعاقبا ناتوانی روحی سبب تزلزل در شخصیت و ضعف اراده و احساس خودکم بینی و عدم اعتماد به نفس می شود. همچنین فقر به سیمای ظاهری انسان صدمه می زند و با ایجاد سیمای ناهنجار موجب افت موقعیت و جایگاه اجتماعی افراد شده و این کم بینی ها و بی توجهی های اجتماعی موجب می شود به کلی شخصیت اجتماعی خود را از دست بدهند.

حضرت علی (ع) در این خصوص می‌فرماید: «فقیر حقیر و ناچیز شمرده می‌شود؛ به حرفش گوش نمی‌دهند و جایگاهش را نمی‌شناسند و اگر فقیر راست بگوید، او را دروغگو می‌نامند و اگر زاهد باشد، او را نادان می‌خوانند»[۲] .

شاید هیچ پدیده ای به اندازه­ فقر،  زمینه ساز لگد مال شدن عزت نفس انسان ها نباشد؛ این مسئله واقعیتی انکار ناپذیر است که به واسطه­ تنگدستی و فقر، کرامت نفس و حرمت انسان ها مخدوش خواهد شد و از این رو است که علی (ع) می فرماید: ” خدایا آبرویم را با بی نیازی حفظ کن و با تنگ دستی منزلت اجتماعی مرا کاهش مده. و یا می فرماید: “انّ الفقر مذلّه للنفس…” این سخن امام (ع) به این نکته صراحت دارد که فقر آبروی انسان را از بین می برد و باعث می شود حرمت و کرامت او ضایع شود.

عزت نفس پایین در برخی افراد فقیر، انگیزه­ آنان برای تلاش در جهت مقابله با شرایط بد اقتصادی و نیل به درجات بالاتر( مانند خودشکوفایی ) را سلب می کند؛ چنین فقری می تواند مانع از نیل به بالاترین سطح نیازها یعنی نیازهای معنوی وتعالی گردد. چنانچه این حدیث معروف که از پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) نقل شده است: «کاد الفقر ان یکون کفراً : فقر به مرز کفر نزدیک است ” [۳۳] می تواند مبین همین واقعیت باشد.

[۱] سوره بقره، آیه ۲۵۶

[۲] بحار الأنوار، ج۷۲، ص۴۷

[۳] بحار الانوار، ج۷۲، ص۳۰ ـ ۲۹

منابع

حکیمی،م.(۱۳۸۱). امام رضا(ع) : زندگی واقتصاد. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

رشکیبانی، م. (۱۳۹۱). جلوه‌های جهاد اقتصادی در اندیشه امام رضا علیه السلام.قم: مرکز پژوهش‏های اسلامی صدا و سیما قم.

محمدزاده، م.(۱۳۸۸). علی بن موسی (ع) امام رضا. قم: دلیل ما.

موسوی اصل، س.م.(۱۳۸۷). فقروبهداشت روانی ازدیدگاه دین وروانشناسی. فصلنامه روان شناسی ودین، شماره ۴، ص۸۹-۹۶٫

Ali, A. (1990). Islam and the Challenge of Poverty, Sterling Publishers (P) Limited, New Delhi, Pakistan.

Berk, L.E. (2003). Child development. Boston: Allyn and Bacon.

Birndorf ,S., Ryan ,S., Auinger ,P., et al.(2005). High self-esteem among adolescents: longitudinal trends, sex differences, and protective factors. Journal of Adolescent Health ,37,194–۲۰۱٫

Faghihi ,Z.(2015).Investigating Status and Value of Human Security in Islam . Journal of  Applied  Environmental and Biological Sciences, 5(11S) 269-273, 2015.

Francis ,L.J., Jones ,S.H.(1996). Social class and self-esteem. Journal of Soc Psychol, 136,405–۶٫

KamaL, M.H.(2002).The Dignity Of Men,The Islamic Textsociety.Cambridge.Uk.

Kamal, Y. (1998). The Principles of the Islamic Economic System . Islamic Inc. Publishing and Distribution, Cairo, Egypt.

Kuch,H.(2010).The Rituality of Humiliation: Exploring Symbolic Vulnerability.In M. Düwell (Eds.).Humiliation, Degradation, Dehumanization: Human Dignity Violated. (pp.37-57) Springer Dordrecht Heidelberg London :New York.

Mann ,M., Hosman, C.M., Schaalma, H.P., et al.(2004). Self-esteem in a broadspectrum approach for mental health promotion. Health Educ Res,19, 357–۷۲٫

Veselska,Z;, Geckova,A.M; Gajdosova,B; Orosova,O; van Dijk,J; Reijneveld,S.A.(2009).Socio-economic differences in self-esteem of adolescents influenced by personality, mental health and social support. European Journal of Public Health, 20(6), 647–۶۵۲٫

مرضیه شریفی

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار