درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 01:26   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  تکمیل طرح قطار پرسرعت تهران ــ قم ــ اصفهان تا پایان دولت؟
  تصاویر و گزارش پروژه راه آهن سریع السیر اصفهان _ تهران
  تماشا کنید: دولت سیزدهم یا دولت شعار؟ / سکوت اصولگرایان همیشه منتقد در قبال رئیسی
  تماشا کنید: سقوط پروژه هواپیماسازی رئیسی
  بلیت هواپیما تبدیل به یک پدیده لوکس شده / فرودگاه خیلی از کشور‌ها از جمله عربستان اجازه ورود هواپیمای بالای ۱۵ تا ۲۰ سال را نمی‌دهد؛ عمر ناوگان ایران ۲۶ سال است
  بسیاری از کشور‌های آفریقایی مجبورند به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند باشند، بنابراین در شرایط تحریمی نمی‌توانند با ایران همکاری داشته باشند / ترکیه، هند، برزیل و ژاپن خیلی از ما در آفریقا جلوتر هستند / ترکیه ۲۰ سال بعد از ما به آفریقا رفت؛ اکنون ۴۰ پایتخت آفریقایی به ترکیه پرواز دارند، اما ایران یک خط هوایی یا بانک هم در آنجا ندارد
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟
  ویدیو / تصادف اتوبوس ایرانی در ارمنستان با ۵ کشته و ۹ زخمی
  تل‌آویو: در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم
  زیان ۲۰ ساله کشور از عدم ساخت پتروشیمی ارگ/فیلم
  خورشید، تنها راه نجات برای تأمین برق تابستان ۱۴۰۳
  خبرگزاری تسنیم: تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده / احتمالاً این موضوع، مراودات مالی و اقتصادی ایران با دنیا را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد
  فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  تماشا کنید: خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان/ گزارش «انتخاب» از حضور برجسته‌ی برخی افغان‌ها در بزنگاه‌های خاص
  اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  انحصار در اختیار راه آهن است
  بانوی مهمانداری که رئیس هواپیمایی ژاپن شد!
  جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران
  وکیل توماج صالحی: موکلم از فسادفی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود تا به‌سرعت فرآیند انسداد مرز‌ها را آغاز کنند
  منع رقابت دولتی‌ها با بخش خصوصی نیازمند قانونگذاری
  چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  پنل‌های خورشیدی ناجی بحران کمبود انرژی در اروپا
  هر گونه رقابت «بخش دولتی» یا «نهادهای عمومی غیردولتی» با بخش خصوصی ممنوع
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
  ایستگاه بعدی رویارویی تهران و تل آویو کجاست؟ / آیا پایان جنگ غزه، شروع جنگ اسرائیل با حزب‌الله خواهد بود؟
  واکنش همتی به سخنان قالیباف: بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه، از کسانى که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی می‌کنند که غالباً برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند / با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 37924صفحه نخست » اخبار روزچهارشنبه، 21 بهمن 1394 - 11:59
۴میلیارد دلار کل طلب نفتی ایران/طرف مقابل ۵۰۰ میلیون دلار هم خسارت ندیده
وزیر نفت با بیان "نگرانی منتقدان را قبول دارم ولی تاکنون متن اصلی قراردادهای جدید نفتی هنوز تدوین نشده است" با کارت سوخت بنزین مخالفت کرد و درباره کرسنت گفت: بعد یا قبل از انتخابات به‌طور محدود با برخی رسانه‌ها درباره پرونده کرسنت صحبت خواهم کرد.
  
پیام نفت:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: برخی منتقدان می‌گویند مدل جدید قراردادهای نفتی قرارداد مشارکت در تولید است، این در حالیست که پیش از من آقایان داشتند با هندی‌ها قرارداد مشارکت در تولید می‌بستند، من جلوی آنها را گرفتم. هیچ کس مثل من در قراردادها شفاف نیست.

وی گفت: تاکنون سه پیش‌نویس برای مدل جدید قراردادهای نفتی آماده شده است و پیش‌نویس چهارم نیز در حال تدوین است؛ با این حال هیچ‌کدام مورد تأیید وزارت نفت و شرکت ملی نفت نیست.

* مخالفت زنگنه با کارت سوخت بنزین

وزیر نفت با اعلام اینکه با عرضه بنزین با کارت سوخت موافق نیست، گفت: البته برخی دوستان در دولت اصرار دارند که عرضه با کارت سوخت ادامه یابد اما هزینه‌های ادامه این طرح بسیار زیاد است. هنوز تصمیمی درباره حذف یا ادامه این طرح گرفته نشده است اما عرضه گازوئیل با کارت سوخت قطعاً ادامه می‌یابد.

زنگنه  با اعلام "بعد یا قبل از انتخابات به‌طور محدود با برخی رسانه‌ها درباره پرونده کرسنت صحبت خواهم کرد" گفت: برخی با مصاحبه درباره این موضوع که خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، رقم جریمه را حدود 50 میلیارد دلار اعلام می‌کنند که علاوه بر اینکه غیرواقعی است، توقع طرف مقابل را نیز بالا می‌برد. طرف مقابل 500 میلیون دلار هم خسارت ندیده است. به‌خاطر منافع ملی فعلاً سکوت می‌کنم.

* طلب نفتی ایران 4میلیارد دلار است

وزیر نفت در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه آیا وزارت نفت تصمیم دارد یورو را در صادرات نفت جایگزین دلار کند، گفت: این یک موضوع عملیاتی است و نه استراتژیک، ما همیشه نفت را با قیمت دلار مبادله می‌کنیم اما اینکه ارز دریافتی کدام باشد را بانک مرکزی مشخص می‌کند. در حال حاضر مشکلی نداریم که دلار یا یورو بگیریم. احتمال دارد که همچنان به‌دلیل مشکلات بانکی حسابهای دلاری محدودیت‌هایی داشته باشند به همین دلیل درآمد حاصل از فروش نفت با یورو دریافت می‌شود. همچنین مطالبات قدیمی ایران نیز براساس ارزی که بانک مرکزی مشخص کند دریافت می‌شود.

زنگنه در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه مبلغ کل طلب‌های نفتی ایران چه‌مقدار است و بعد از اجرای برجام چه‌مقدار از این طلب‌ها دریافت شده است، گفت: طلب ایران از شرکت‌های شل، ساراس و شرکت یونانی حدود 4 میلیارد دلار است که شل و ساراس آماده هستند بدهی خود را پرداخت کنند اما شرکت یونانی به‌دلیل مشکلات مالی در سفر اخیر مقامات این کشور به ایران تصمیم گرفته شد بدهی خود را قسطی پرداخت کند و در حال حاضر مذاکره در مورد مدت زمان پرداخت اقساط است.

وی ادامه داد: بدهی نفتی سایر کشورها مانند هند، چین، ژاپن، کره جنوبی و امارات مربوط به بانک مرکزی است و این بانک باید مشکلات خود را در این زمینه برطرف کند اما در کل پرداخت این بدهی‌ها نیز آغاز شده است.

وزیر نفت در مورد افزایش 500هزار بشکه‌ای تولید و صادرات نفت بعد از اجرای برجام گفت: اگرچه یخ‌های عمیق تحریم هنوز آب نشده است و باید حوصله کرد اما در حال حاضر ایران مشتری برای نفت خود دارد و در همین زمینه قراردادهایی نیز بسته است، البته مشکلات بانکی و بیمه حمل و نقل باقیست که مربوط به تحریم‌ها نیست. در واقع هنوز بانک‌ها از برقراری ارتباط با ایران ترس دارند؛ اما به‌طور کلی از اواسط فوریه صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

زنگنه با تکرار اینکه برای توسعه صنعت نفت کشور به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، گفت: مدل جدید قرارداد نفتی با هدف جذب سرمایه گذار و انتقال فناوری در حال تدوین است. این درحالی است که برخی از کشورها برای کاهش رقابت سرمایه گذاران برای حضور در ایران اعلام کرده‌اند که می‌خواهند سهام شرکت ملی خود را به فروش برسانند. می‌توانیم در این زمینه تحلیلی نشان دهیم که این کشورها به دنبال کاستن رقبت سرمایه گذاران خارجی در ایران هستند.

وی با یادآوری اینکه منابع مالی داخلی برای توسعه صنعت نفت کشور محدود است، گفت: به همین دلیل تقاضا کردیم تا 15 تا 20 میلیارد دلار منابع جدید از صندوق توسعه ملی اختصاص یابد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم تولید بنزین یورو4 حدود دو ونیم میلیون لیتر بود اما اکنون این رقم به 24 میلیون لیتر رسیده است، گفت: پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 90 درصد رسیده است طبق برنامه سال آینده دو ردیف پالایشی این واحد وارد مدار خواهد شد و ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد کرد. طبق برنامه تا پایان دولت یازدهم این پالایشگاه تکمیل خواهد شد. در انتهای برنامه ششم توسعه ظرفیت پالایشی کشور به 3.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه در مورد پرونده بابک زنجانی نیز گفت: در مورد این فساد معروف دیگر نمی‌خواهم صحبت کنم اگرچه بارها از سوی آنها اعلام شده است که قرار است هفته آینده پول نفت را بدهند اما هنوز هفته مورد نظر فرا نرسیده است.

* نگرانی‌های موجود در مورد قراردادهای نفتی را قبول دارم

وی در مورد جلسه خود با برخی از نماینده‌های مجلس درباره قراردادهای نفتی گفت: اگرچه آقای توکلی مخالف من هستند و در مجلس علیه من صحبت کردند اما آدم محترمی است و انتقادهایی که مطرح می‌کنند به دلیل دلسوزی برای نظام است. من نگرانی‌های موجود در مورد قراردادهای نفتی را قبول دارم اما بارها اعلام کرده‌ام که این قراردادها هنوز نهایی نشده ضمن اینکه قرارداد مصنوع دست بشر است و وحی منزل نیست. حاضریم نگرانی‌ها در مورد این قراردادها را برطرف کنیم. اگر در مورد جزئیات قرارداد با مخالفان به نتیجه نرسیده‌ایم می‌توان این موضوع را از طریق رأی‌گیری تصویب کرد. البته در مواردی که گفته می‌شود خارجی‌ها به هیچ عنوان وارد طرح‌های نفتی نشوند هیچ حرفی ندارم و آن را منطقی نمی‌دانم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در دولت گذشته 5 قرارداد بسته شد که سقف قراردادی آنها باز بود(OPEN CAPEX) گفت: این درحالی است که برخی از منتقدان یکی از ایرادات قراردادهای نفتی را باز بودن سقف قرارداد اعلام می‌کنند و از بسته شدن قراردادهایی چنین در دولت گذشته اظهار بی اطلاعی می‌کنند که قابل باور نیست.

زنگنه تضعیف بدنه شرکت ملی نفت در صورت اجرای قراردادهای جدید را رد کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه سالانه هزار نفر در رشته‌های مربوط به صنعت نفت فارغ التحصیل می‌شوند. آیا دولت توانایی جذب این همه مهندس را دارد؟ تأسیس شرکت‌های مشترک داخلی و خارجی موجب اشتغال برای این فارغ التحصیلان می‌شود.

وی با تأکید براینکه ماهیت مدل جدید قراردادهای نفتی ایران مشکلی ندارد، گفت: هرچیز جدیدی در ابتدا مخالفانی دارد مثل تشکیل مپنا یا تأسیس شرکت پتروپارس که در ابتدا انتقادهایی به من وارد می‌کردند اما اکنون نتیجه این تلاش‌ها مشخص شده است.

وزیر نفت با تأکید براینکه برای عرضه نفت خام در بورس مشکلی ندارد اظهار کرد: اگرچه رقم عرضه نفت خام در بورس کم است اما همچنان بدنه وزارت نفت با این موضوع مخالف است؛ در واقع هرگاه حرف جدیدی مطرح می‌شود مخالفت‌هایی با خود در پی دارد.

*برگزاری مناقصه در قالب جدید قراردادهای نفتی از ابتدای سال آینده

زنگنه از برگزاری مناقصه در قالب جدید قراردادهای نفتی در ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: در این مناقصات توسعه 15 تا 16 میدان مشترک و میادینی که نیاز به اجرای طرح افزایش بازیافت دارند عرضه می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که در شکایت اخیر ترکیه از ایران مقصر کدام کشور بود، توضیح داد: بحث مقصر نیست در واقع هر دو طرف می‌توانند در مورد قیمت اولیه گاز به داوری درخواست تجدیدنظر دهند. ترکیه تاکنون دو بار از ایران بابت این موضوع شکایت کرده است که در بار اول 12 درصد تخفیف گرفت در سال 91 نیز تقاضای 25 درصدی این کشور رد شد اما در مورد کاهش 35 درصدی قیمت گاز دادگاه حکم داد که این رقم باید بین 13 تا 15 درصد باشد.

وزیر نفت با بیان اینکه اینگونه اتفاقات طبیعی است و دشمنی تلقی نمی‌شود افزود: البته دردیدار آقای روحانی با اردوغان آنها این تقاضا را (کاهش 50درصدی گاز صادراتی به ترکیه) مطرح کردند در مقابل به آنها گفتیم که در صورت درخواست گاز معادل آنچه که ترکیه از روسیه وارد می‌کند حاضریم به قیمت گاز صادراتی روسیه به ترکیه گاز صادرات کنیم اما آنها این موضوع را قبول نکردند و شکایت خود را ادامه دادند اکنون نیز دو ماه ایران و ترکیه زمان دارند در مورد نحوه پرداخت جریمه مذاکره کنند.

*داستان تهاتر نفت ایران با روسیه تمام شد

زنگنه داستان تهاتر نفت ایران با روسیه را تمام شده اعلام کرد و گفت: البته لوک اویل می‌تواند مشتری خوبی برای نفت ایران باشد همچنین این شرکت می‌تواند در توسعه میادین نفتی ایران حضور داشته باشد.

وی با اعلام اینکه ایران همیشه از مذاکره با کشورهای دیگر استقبال کرده است، گفت: اگر اراده سیاسی وجود نداشته باشد می‌توان بازار نفت را یک ماهه سامان داد. ما به نخوردن عادت داریم اما برخی از کشورها تحمل چنین شرایطی را ندارند. اگرچه آنها در جلسات خصوصی اعلام می‌کنند که از کاهش قیمت نفت بسیار متضرر شده‌اند اما از این موضوع در جلسات عمومی دم نمی‌زنند.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید انتقادات به مدل جدید قراردادهای نفتی سیاسی است یا به دلیل عدم شفاف سازی وزارت نفت است، گفت: در ایران همه سیاسی عقیدتی حرف می‌زنند اما عدم شفاف سازی به ما نمی‌چسبد در واقع در حال حاضر چوب شفاف سازی را می‌خوریم

زنگنه با اعلام اینکه ایران در حال مذاکره با آذربایجان برای توسعه میدان نفتی خزر است، گفت: تاکنون این موضوع نهایی نشده و شاید در سفر الهام علی اف به ایران درباره این موضوع تصمیم گیری شود.

وی در مورد صادرات گاز به پاکستان گفت: پاکستانی‌ها تاکنون از قرارداد تخلف کرده‌اند و باید خسارت دهند اما اولویت ایران ساخت خط لوله و اجرای قرارداد صادرات گاز است.

انتهای پیام/

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  انرژی برق باید جایگزین مصارف گاز در بخش خانگی شود
  سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی از نفت پیشی می‌گیرد
  ممنوعیت رقابت بخش دولتی و شبه دولتی با بخش خصوصی توسط مقام معظم رهبری
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار