درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 17:51   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 37924صفحه نخست » اخبار روزچهارشنبه، 21 بهمن 1394 - 11:59
۴میلیارد دلار کل طلب نفتی ایران/طرف مقابل ۵۰۰ میلیون دلار هم خسارت ندیده
وزیر نفت با بیان "نگرانی منتقدان را قبول دارم ولی تاکنون متن اصلی قراردادهای جدید نفتی هنوز تدوین نشده است" با کارت سوخت بنزین مخالفت کرد و درباره کرسنت گفت: بعد یا قبل از انتخابات به‌طور محدود با برخی رسانه‌ها درباره پرونده کرسنت صحبت خواهم کرد.
  
پیام نفت:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: برخی منتقدان می‌گویند مدل جدید قراردادهای نفتی قرارداد مشارکت در تولید است، این در حالیست که پیش از من آقایان داشتند با هندی‌ها قرارداد مشارکت در تولید می‌بستند، من جلوی آنها را گرفتم. هیچ کس مثل من در قراردادها شفاف نیست.

وی گفت: تاکنون سه پیش‌نویس برای مدل جدید قراردادهای نفتی آماده شده است و پیش‌نویس چهارم نیز در حال تدوین است؛ با این حال هیچ‌کدام مورد تأیید وزارت نفت و شرکت ملی نفت نیست.

* مخالفت زنگنه با کارت سوخت بنزین

وزیر نفت با اعلام اینکه با عرضه بنزین با کارت سوخت موافق نیست، گفت: البته برخی دوستان در دولت اصرار دارند که عرضه با کارت سوخت ادامه یابد اما هزینه‌های ادامه این طرح بسیار زیاد است. هنوز تصمیمی درباره حذف یا ادامه این طرح گرفته نشده است اما عرضه گازوئیل با کارت سوخت قطعاً ادامه می‌یابد.

زنگنه  با اعلام "بعد یا قبل از انتخابات به‌طور محدود با برخی رسانه‌ها درباره پرونده کرسنت صحبت خواهم کرد" گفت: برخی با مصاحبه درباره این موضوع که خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، رقم جریمه را حدود 50 میلیارد دلار اعلام می‌کنند که علاوه بر اینکه غیرواقعی است، توقع طرف مقابل را نیز بالا می‌برد. طرف مقابل 500 میلیون دلار هم خسارت ندیده است. به‌خاطر منافع ملی فعلاً سکوت می‌کنم.

* طلب نفتی ایران 4میلیارد دلار است

وزیر نفت در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه آیا وزارت نفت تصمیم دارد یورو را در صادرات نفت جایگزین دلار کند، گفت: این یک موضوع عملیاتی است و نه استراتژیک، ما همیشه نفت را با قیمت دلار مبادله می‌کنیم اما اینکه ارز دریافتی کدام باشد را بانک مرکزی مشخص می‌کند. در حال حاضر مشکلی نداریم که دلار یا یورو بگیریم. احتمال دارد که همچنان به‌دلیل مشکلات بانکی حسابهای دلاری محدودیت‌هایی داشته باشند به همین دلیل درآمد حاصل از فروش نفت با یورو دریافت می‌شود. همچنین مطالبات قدیمی ایران نیز براساس ارزی که بانک مرکزی مشخص کند دریافت می‌شود.

زنگنه در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه مبلغ کل طلب‌های نفتی ایران چه‌مقدار است و بعد از اجرای برجام چه‌مقدار از این طلب‌ها دریافت شده است، گفت: طلب ایران از شرکت‌های شل، ساراس و شرکت یونانی حدود 4 میلیارد دلار است که شل و ساراس آماده هستند بدهی خود را پرداخت کنند اما شرکت یونانی به‌دلیل مشکلات مالی در سفر اخیر مقامات این کشور به ایران تصمیم گرفته شد بدهی خود را قسطی پرداخت کند و در حال حاضر مذاکره در مورد مدت زمان پرداخت اقساط است.

وی ادامه داد: بدهی نفتی سایر کشورها مانند هند، چین، ژاپن، کره جنوبی و امارات مربوط به بانک مرکزی است و این بانک باید مشکلات خود را در این زمینه برطرف کند اما در کل پرداخت این بدهی‌ها نیز آغاز شده است.

وزیر نفت در مورد افزایش 500هزار بشکه‌ای تولید و صادرات نفت بعد از اجرای برجام گفت: اگرچه یخ‌های عمیق تحریم هنوز آب نشده است و باید حوصله کرد اما در حال حاضر ایران مشتری برای نفت خود دارد و در همین زمینه قراردادهایی نیز بسته است، البته مشکلات بانکی و بیمه حمل و نقل باقیست که مربوط به تحریم‌ها نیست. در واقع هنوز بانک‌ها از برقراری ارتباط با ایران ترس دارند؛ اما به‌طور کلی از اواسط فوریه صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

زنگنه با تکرار اینکه برای توسعه صنعت نفت کشور به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، گفت: مدل جدید قرارداد نفتی با هدف جذب سرمایه گذار و انتقال فناوری در حال تدوین است. این درحالی است که برخی از کشورها برای کاهش رقابت سرمایه گذاران برای حضور در ایران اعلام کرده‌اند که می‌خواهند سهام شرکت ملی خود را به فروش برسانند. می‌توانیم در این زمینه تحلیلی نشان دهیم که این کشورها به دنبال کاستن رقبت سرمایه گذاران خارجی در ایران هستند.

وی با یادآوری اینکه منابع مالی داخلی برای توسعه صنعت نفت کشور محدود است، گفت: به همین دلیل تقاضا کردیم تا 15 تا 20 میلیارد دلار منابع جدید از صندوق توسعه ملی اختصاص یابد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم تولید بنزین یورو4 حدود دو ونیم میلیون لیتر بود اما اکنون این رقم به 24 میلیون لیتر رسیده است، گفت: پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 90 درصد رسیده است طبق برنامه سال آینده دو ردیف پالایشی این واحد وارد مدار خواهد شد و ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد کرد. طبق برنامه تا پایان دولت یازدهم این پالایشگاه تکمیل خواهد شد. در انتهای برنامه ششم توسعه ظرفیت پالایشی کشور به 3.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه در مورد پرونده بابک زنجانی نیز گفت: در مورد این فساد معروف دیگر نمی‌خواهم صحبت کنم اگرچه بارها از سوی آنها اعلام شده است که قرار است هفته آینده پول نفت را بدهند اما هنوز هفته مورد نظر فرا نرسیده است.

* نگرانی‌های موجود در مورد قراردادهای نفتی را قبول دارم

وی در مورد جلسه خود با برخی از نماینده‌های مجلس درباره قراردادهای نفتی گفت: اگرچه آقای توکلی مخالف من هستند و در مجلس علیه من صحبت کردند اما آدم محترمی است و انتقادهایی که مطرح می‌کنند به دلیل دلسوزی برای نظام است. من نگرانی‌های موجود در مورد قراردادهای نفتی را قبول دارم اما بارها اعلام کرده‌ام که این قراردادها هنوز نهایی نشده ضمن اینکه قرارداد مصنوع دست بشر است و وحی منزل نیست. حاضریم نگرانی‌ها در مورد این قراردادها را برطرف کنیم. اگر در مورد جزئیات قرارداد با مخالفان به نتیجه نرسیده‌ایم می‌توان این موضوع را از طریق رأی‌گیری تصویب کرد. البته در مواردی که گفته می‌شود خارجی‌ها به هیچ عنوان وارد طرح‌های نفتی نشوند هیچ حرفی ندارم و آن را منطقی نمی‌دانم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در دولت گذشته 5 قرارداد بسته شد که سقف قراردادی آنها باز بود(OPEN CAPEX) گفت: این درحالی است که برخی از منتقدان یکی از ایرادات قراردادهای نفتی را باز بودن سقف قرارداد اعلام می‌کنند و از بسته شدن قراردادهایی چنین در دولت گذشته اظهار بی اطلاعی می‌کنند که قابل باور نیست.

زنگنه تضعیف بدنه شرکت ملی نفت در صورت اجرای قراردادهای جدید را رد کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه سالانه هزار نفر در رشته‌های مربوط به صنعت نفت فارغ التحصیل می‌شوند. آیا دولت توانایی جذب این همه مهندس را دارد؟ تأسیس شرکت‌های مشترک داخلی و خارجی موجب اشتغال برای این فارغ التحصیلان می‌شود.

وی با تأکید براینکه ماهیت مدل جدید قراردادهای نفتی ایران مشکلی ندارد، گفت: هرچیز جدیدی در ابتدا مخالفانی دارد مثل تشکیل مپنا یا تأسیس شرکت پتروپارس که در ابتدا انتقادهایی به من وارد می‌کردند اما اکنون نتیجه این تلاش‌ها مشخص شده است.

وزیر نفت با تأکید براینکه برای عرضه نفت خام در بورس مشکلی ندارد اظهار کرد: اگرچه رقم عرضه نفت خام در بورس کم است اما همچنان بدنه وزارت نفت با این موضوع مخالف است؛ در واقع هرگاه حرف جدیدی مطرح می‌شود مخالفت‌هایی با خود در پی دارد.

*برگزاری مناقصه در قالب جدید قراردادهای نفتی از ابتدای سال آینده

زنگنه از برگزاری مناقصه در قالب جدید قراردادهای نفتی در ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: در این مناقصات توسعه 15 تا 16 میدان مشترک و میادینی که نیاز به اجرای طرح افزایش بازیافت دارند عرضه می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که در شکایت اخیر ترکیه از ایران مقصر کدام کشور بود، توضیح داد: بحث مقصر نیست در واقع هر دو طرف می‌توانند در مورد قیمت اولیه گاز به داوری درخواست تجدیدنظر دهند. ترکیه تاکنون دو بار از ایران بابت این موضوع شکایت کرده است که در بار اول 12 درصد تخفیف گرفت در سال 91 نیز تقاضای 25 درصدی این کشور رد شد اما در مورد کاهش 35 درصدی قیمت گاز دادگاه حکم داد که این رقم باید بین 13 تا 15 درصد باشد.

وزیر نفت با بیان اینکه اینگونه اتفاقات طبیعی است و دشمنی تلقی نمی‌شود افزود: البته دردیدار آقای روحانی با اردوغان آنها این تقاضا را (کاهش 50درصدی گاز صادراتی به ترکیه) مطرح کردند در مقابل به آنها گفتیم که در صورت درخواست گاز معادل آنچه که ترکیه از روسیه وارد می‌کند حاضریم به قیمت گاز صادراتی روسیه به ترکیه گاز صادرات کنیم اما آنها این موضوع را قبول نکردند و شکایت خود را ادامه دادند اکنون نیز دو ماه ایران و ترکیه زمان دارند در مورد نحوه پرداخت جریمه مذاکره کنند.

*داستان تهاتر نفت ایران با روسیه تمام شد

زنگنه داستان تهاتر نفت ایران با روسیه را تمام شده اعلام کرد و گفت: البته لوک اویل می‌تواند مشتری خوبی برای نفت ایران باشد همچنین این شرکت می‌تواند در توسعه میادین نفتی ایران حضور داشته باشد.

وی با اعلام اینکه ایران همیشه از مذاکره با کشورهای دیگر استقبال کرده است، گفت: اگر اراده سیاسی وجود نداشته باشد می‌توان بازار نفت را یک ماهه سامان داد. ما به نخوردن عادت داریم اما برخی از کشورها تحمل چنین شرایطی را ندارند. اگرچه آنها در جلسات خصوصی اعلام می‌کنند که از کاهش قیمت نفت بسیار متضرر شده‌اند اما از این موضوع در جلسات عمومی دم نمی‌زنند.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید انتقادات به مدل جدید قراردادهای نفتی سیاسی است یا به دلیل عدم شفاف سازی وزارت نفت است، گفت: در ایران همه سیاسی عقیدتی حرف می‌زنند اما عدم شفاف سازی به ما نمی‌چسبد در واقع در حال حاضر چوب شفاف سازی را می‌خوریم

زنگنه با اعلام اینکه ایران در حال مذاکره با آذربایجان برای توسعه میدان نفتی خزر است، گفت: تاکنون این موضوع نهایی نشده و شاید در سفر الهام علی اف به ایران درباره این موضوع تصمیم گیری شود.

وی در مورد صادرات گاز به پاکستان گفت: پاکستانی‌ها تاکنون از قرارداد تخلف کرده‌اند و باید خسارت دهند اما اولویت ایران ساخت خط لوله و اجرای قرارداد صادرات گاز است.

انتهای پیام/

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار