درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 18:41   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  اصل ۵۹ قانون اساسی درباره رفراندوم را باید «شدنی» کرد
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
  ایستگاه بعدی رویارویی تهران و تل آویو کجاست؟ / آیا پایان جنگ غزه، شروع جنگ اسرائیل با حزب‌الله خواهد بود؟
  واکنش همتی به سخنان قالیباف: بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه، از کسانى که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی می‌کنند که غالباً برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند / با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  نهادهای دولتی غزه: اسرائیلی‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  تماشا کنید: مستند «دعا برای آخرالزمان» / ماجرای اونجلیست‌های آمریکا و قدرت سنگین شان در خاورمیانه! / قسمت چهارم
  تماشا کنید: خطرناک‌تر از «پایداری» / جریان «آکادمی» در حال رشد در ارکان مختلف کشور است
  کریمی قدوسی: کارشناسان به ما گفته‌اند که برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، «نصف روز» زمان لازم داریم
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 37795صفحه نخست » اخبار روزپنجشنبه، 15 بهمن 1394 - 12:44
رقیب نفتی جدید ایران؛ این بار از آمریکا
ایران از لحاظ ذخایر اثبات شده نفتی در میان کشورهای جهان در جایگاه چهارم قرار دارد و دارای بیش از 160میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفت است. با توجه به گفته نوبخت (رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی) با توجه به سناریوی امسال در نهایت 68 هزار میلیارد کمبودهای مالی و عدم سرمایه‌گذاری مناسب مشکلاتی را برای برخی کشورهای تولید‌کننده نفت خام به وجود آورده و دولت‌ها را به چالش کشانده است. ایران و مکزیک از جمله کشورهایی هستند که برای رفع این مسائل به دنبال جذب سرمایه‌گذاری، تکنولوژی، فناوری و نیروهای متخصص کشورهای پیشرفته هستند.
  

پیام نفت:

رقیب نفتی جدید ایران؛ این بار از آمریکا

 ایران از لحاظ ذخایر اثبات شده نفتی در میان کشورهای جهان در جایگاه چهارم قرار دارد و دارای بیش از 160میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفت است. با توجه به گفته نوبخت (رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی) با توجه به سناریوی امسال در نهایت 68 هزار میلیارد تومان عواید نفتی برای بودجه می‌توان به دست آورد. این در حالی است که تحریم‌های چند ساله ایران و دور ماندن کشورمان از بازارهای بین‌المللی نیاز کشورمان را به تولید بیشتر نفت و درآمد بالاتر افزایش داده است.

گزارش موسسه وود مکنزی به بررسی وضعیت مکزیک در آمریکای شمالی می‌پردازد. بر اساس این گزارش تقاضا برای افزایش تولید و کشف ذخایر جدید مکزیک این کشور را نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی کرده است. مکزیک دهمین تولید‌کننده بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود و درآمدهای نفتی حدود یک پنجم بودجه سالانه این کشور را تامین می‌کند. به این ترتیب با توجه به نیاز دو طرف به جذب سرمایه‌های خارجی در حال حاضر می‌توان یک رقابت را برای جذب سرمایه‌های خارجی در دو کشور متصور بود با این تفاوت که ایران استعداد و ظرفیت بالاتری را به جهت موقعیت‌های سرمایه‌ای در اختیار دارد و احتمالا نتیجه این مسابقه به مراتب بیشتر به نفع ایران خواهد بود. با این حال حقیقت آن است که این دو کشور در حال حاضر به شدت به منابع سرمایه‌ای جدید نیازمند هستند.

بر‌اساس جدیدترین پیش‌بینی‌های موسسه وود مکنزی سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی خارجی در ایران و مکزیک با توجه به افت قیمتی نفت و کاهش شدید بودجه این دو کشور فرصت‌های طلایی و جدیدی برای آنها به وجود می‌آورد. کمبودهای مالی و عدم سرمایه‌گذاری مناسب مشکلاتی را برای برخی کشورهای تولید‌کننده نفت خام به وجود آورده و دولت‌ها را به چالش کشانده است. ایران و مکزیک از جمله کشورهایی هستند که برای رفع این مسائل به دنبال جذب سرمایه‌گذاری، تکنولوژی، فناوری و نیروهای متخصص کشورهای پیشرفته هستند.

در این میان ایران قدم‌های مقدماتی خود را برداشته است؛ رایزنی با کشورهای مختلف و غول‌های نفتی جهان برای ورود به حوزه نفتی ایران از یک طرف و اصلاح در وضعیت قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC از سوی دیگر دو اقدام مهم در این راستا محسوب می‌شوند. نوع جدید قراردادهای نفتی تا حد زیادی به مدل بین‌المللی قراردادهای نفتی نزدیک و برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است و حافظ منافع کشور نیز هست. این مدل به گونه‌ای طراحی شده است که در 12 بخش اصلی خود از قراردادهای پیشین متمایز است و عیب و نقص قراردادهای پیشین را رفع خواهد کرد.

به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، پیش‌بینی می‌شود در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی بین ٢٠ تا ٣٠ میلیارد دلار سرمایه جذب صنعت نفت شود. به عقیده وی در قراردادهای موسوم به IPC قرار بر این است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به‌صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این نوع قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال و واگذاری نیست و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهمترین مباحث در این قراردادهاست. انتقال تکنولوژی و شفافیت مالی یکی دیگر از مهم‌ترین مباحث قراردادهای جدید (IPC) است که بر اساس آن قرار است در قراردادهای جدید، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی قرار بگیرند تا با آخرین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند.

به گزارش موسسه وود مکنزی کشورمان 52 پروژه در حال توسعه در صنعت نفت و گاز دارد که این پروژه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستند و انتظار می‌رود حال که تحریم‌ها برداشته شده با وجود قراردادهای جدید بخشی از مشکلات برطرف شود و جزئیات آنها به‌طور کامل مطرح شود و همچنین زیر ساخت‌های مناسب برای حضور خارجی‌ها فراهم شود و مشکلات حقوقی، نقل و انتقال پول رفع شود تا کشورهای خارجی بتوانند برای سرمایه‌گذاری در ایران تصمیم بگیرند. شرکت‌های اروپایی و آسیایی به شدت در حال مذاکره برای حضور در صنایع ایران به‌ویژه صنعت نفت هستند و رقابت سختی میان آنها شکل گرفته است. سوئد یکی از شرکای تجاری ایران در پساتحریم است که قبل از برداشته شدن کامل تحریم‌ها برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده و به گفته بیژن زنگنه بهینه‌سازی مصرف انرژی، پتروشیمی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات مهم‌ترین زمینه‌های همکاری میان ایران و سوئد خواهد بود.

سفر رئیس‌جمهور به اروپا نیز با دستاوردهای مهمی از قاره سبز همراه بود. موافقتنامه‌هایی با شرکت‌های اروپایی همچون انی ایتالیا، توتال فرانسه و سایپم نمونه‌هایی از این توافقنامه‌ها هستند که از عزم جدی کشورهای اروپایی برای حضور در صنعت نفت ایران حکایت دارند. به‌عنوان یک نمونه توتال فرانسه از خرید روزانه 150 تا 200 هزار بشکه نفت در روز از ایران خبر داده است که 3/ 2 میلیارد دلار درآمد از این محل عاید کشور خواهد شد. علاوه بر این شرکت خدماتی نفتی Saipem (شرکت ایتالیایی) در بیانیه‌ای اظهار کرده است که توافق‌های اولیه را برای احداث خط لوله با ایران امضا کرده است. از طرف دیگر پروژه‌های پتروشیمی ایران جزو جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور ما است. یک موسسه بین‌المللی مشاوره انرژی در این زمینه اعلام کرده است که ایران می‌تواند در پروژه‌های پتروشیمی خود ٧٠ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

موسسه وود مکنزی اعلام کرد: ایران از معدود نقاط جهان است که همچنان امکان تامین خوراک کم هزینه گازی برای پتروشیمی را دارد و در صورتی که در دوره بلند‌مدت بتواند ثابت کند که از فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی برخوردار است فرصت‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این صنعت خواهد داشت. به نوشته این موسسه سرمایه‌گذاران اروپایی بازار ایران را زیر نظر دارند و سرمایه‌گذاران چینی و هندی برای مشارکت در این پروژه‌ها علاقه نشان داده‌اند. این گزارش اضافه کرد: مذاکرات زمان می‌برد و نباید انتظار تحولات جدیدی را امسال داشته باشیم. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار افزایش 400 هزار بشکه‌ای نفت وجود دارد و این امر به عقب ماندگی این چند سال تحریم کمک بزرگی خواهد کرد و این در حالی است که وزیر نفت ایران از افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت خام ظرف 6 ماه آینده خبر داده است.

 

توسعه و رونق نفتی در مکزیک

بر اساس این گزارش با کشف برخی از ذخایر طلای سیاه در مکزیک سرمایه‌گذاران خارجی رهسپار این کشور شده‌اند و بر اساس برآوردهای انجام شده چهار بلوک Perdido در حوضه Sabinas-Rio حدود 20 میلیارد بشکه نفت دارند که مکزیک را نیازمند سرمایه، تکنولوژی و فناوری می‌کند. به گزارش خبرگزاری موسسه مطالعات آمریکا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مکزیک که سعی می‌کند نسبت به همتایان خود در منطقه با هزینه‌های پایین تری نسبت به تولید نفت اقدام کند سال گذشته میلادی پیش‌نویس قوانین جدید را برای اصلاحات شدید در حوزه انرژی آماده کرده است. بنابر اعلام دولت مکزیک، تمام مناقصه‌های پروژه‌های نفتی به‌صورت عمومی و غیر‌انحصاری خواهد بود. جرمی مارتین، کارشناس انرژی در دانشگاه کالیفرنیا در این زمینه می‌گوید: شرکت‌ها روی انعطاف‌پذیری قوانین جدید تاکید می‌کنند، زیرا می‌دانند فرصت‌های اقتصادی این کشور به رویکردی متفاوت احتیاج دارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد شرکت‌های نفتی به‌طور قطع درس‌هایی را از برزیل آموخته‌اند، جایی که لزوم استفاده از امکانات داخلی درصد بالاتری را دارد و قوانین سخت و محکم‌تر هستند. به گفته وی اصلاح قوانین مربوط به لزوم استفاده از امکانات داخلی در قراردادهای نفتی با هدف تضمین کمک به اقتصاد مکزیک تدوین شده است، هرچند دولت مکزیک سرمایه‌گذاران خارجی که به رقابت با پیمکس (شرکت دولتی نفت در مکزیک) بپردازند را تضعیف می‌کند. با این وجود، کارشناسان معتقدند برای اکتشاف‌های تایید شده در میدان‌های نفتی مرزی این کشور در خلیج مکزیک یا در مرز شمالی این کشور حداقل به یک دهه زمان نیاز است.

به گزارش خبرگزاری موسسه مطالعات آمریکا، به نقل از تله سور، پدرو یوآخین کلدویل، وزیر انرژی مکزیک اعلام کرد قرار است۵۲۵ میلیون دلار در صنعت نفت مکزیک سرمایه‌گذاری شود و پیش‌بینی می‌شود با آغاز مشارکت شرکت‌های خصوصی در زمینه اکتشاف نفت و گاز بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در زمینه‌های نفتی در این کشور جذب شود. سازمان زیرساختی مکزیک که یک شرکت توسعه‌ای است ۷۵ میلیون دلار از کل سرمایه‌گذاری ۵۲۵ میلیون دلاری صنعت نفت مکزیک را بر عهده دارد.

در این بین شل، کونوکو، فیلیپس، شورون و رپسول از جمله شرکت‌های بزرگ به دنبال سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد با کشورهای دارای ذخایر نفت خام هستند؛ به‌طور مثال مدیر اجرایی PGN (از جمله خریداران سازمان‌های غیر‌دولتی منطقه ای) گفت: شرکتشان علاوه بر سرمایه‌گذاری به دنبال کسب مالکیت بیشتر در مناطق مختلف جهان در حوزه‌های اکتشاف و تولید محصول است.بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» حکایت از احتمال شروع رقابت‌های جدی بین ایران و شرکت‌های نفتی منطقه‌ای دارد. ورود قدرتمند ایران به بازار نفت که گفته می‌شود با تولید و صادرات بیشتر به میزان یک میلیون بشکه تا یک سال آینده همراه خواهد بود اشتیاق سرمایه‌گذاران را به حضور در صنعت نفت فراهم کرده که این موضوع با توجه به افت شدید قیمت نفت و لزوم سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی با بیشترین بازده می‌تواند به کاهش حضور غول‌های نفتی در سایر کشورها منتهی شود. به این ترتیب شرکت‌های نفتی منطقه خاورمیانه و همچنین دنیا نگران خروج شرکت‌های بزرگ از کشورهایشان هستند که همین نگرانی به رقابت شدید بین کشورها و شرکت‌ها منتهی خواهد شد. در چنین شرایطی ایران باید زیرساخت‌های مناسب را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم سازد. بخش مهم این امر به رفع تحریم‌ها برمی‌گردد که خوشبختانه حاصل شد. با این حال مسائل دیگر همچنان به قوت خود باقی هستند.

دنیای اقتصاد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار