درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 07:41   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
  در صورت عدم سرمایه‌گذاری میدان گازی پارس جنوبی، از حدود 680 میلیون مترمکعب تولید روزانه در سال 1401 به روزانه 350 میلیون مترمکعب در 1410 خواهد رسید.
  کاهش قابل توجه فشار گاز پارس جنوبی از 5 سال آینده
  ضرورت فوری اجرای پروژه های ازدیاد برداشت در ایران
  700هزاربشکه تولید بیشتر با پمپ های درون چاهی
  درون جنگ در سایه ایران و امریکا / تهران به ۳ دلیل، یک بازی پر ریسک و مهمی را کلید زده است
  ربیعی: بیش از نیم میلیون رای باطله در تهران وجود داشته است
  پروژه بعدی عربستان: ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع باورنکردنی ۲ کیلومتر
  آماری از خطوط لوله نفتی و گازی جهان
  بهره برداری کامل از طولانی ترین خط لوله گازی جهان در چین
  برخی از خطوط لوله گاز طبیعی/بجز ایران عمده خطوط لوله گاز جهان بین المللی یا برای تامین گاز صنایع است نه خانگی
  درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟
  قطر چگونه پنج برابر ایران گاز فروخت و تا امروز 1500 میلیارد دلار کسب کرد؟
  قطر همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان است
  دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در کشور
  واکاوی دلایل شدت مصرف انرژی در کشور
  تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش جدید
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 30873صفحه نخست » نفتدوشنبه، 19 خرداد 1393 - 11:15
بهره برداری از واحد دوم فاز 12 پارس جنوبی
  
پیام نفت:
کار ساخت و راه اندازی فازهای پارس جنوبی به سرعت پیش می رود به طوری که پیمانکاران این طرح ها از راه اندازی واحد دوم بزگترین فاز پارس جنوبی تا پایان خردادماه و همچنین بهره برداری از پالایشگاه های فازهای 13، 17 و 18 پارس جنوبی تا پایان سال 93 و نصب چند سکو در هفته های های آینده خبر می دهند.

به گزارش سخن: پس از استقرار بیژن نامدار زنگنه در وزارت نفت و اولویت بندی پروژه های در دست ساخت پارس جنوبی، روند توسعه فازهای این میدان عظیم گازی سرعت بیشتری گرفت.

براساس گزارش ها، بخش عمده فازهای پنج گانه 12، 15، 16، 17 و18 که در اولویت ساخت قرار گرفته اند در سال جاری به بهره برداری می رسند و روند ساخت فازهای موسوم به طرح های 35 ماهه نیز ادامه می یابد.



** بهره برداری از واحد دوم بزگترین فاز پارس جنوبی تا پایان خردادماه

رسول فلاح نژادمجری فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی چندی پیش اعلام کرد: عملیات راه اندازی و شیرین سازی آزمایشی گاز در واحد دوم پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی با موفقیت انجام شده و تا ماه آینده تولید گاز از این فاز به حدود 25 میلیون متر مکعب می رسد.

وی افزود: برای تولید گاز شیرین در واحد(ترین) دوم این فاز تنها در انتظار افزایش ارسال گاز ترش از دریا به خشکی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید گاز ترش در سکوی Aاین فاز تا دو هفته آینده به یک میلیارد فوت مکعب در روز افزایش می یابد.

مجری فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با بیان اینکه هم اکنون روزانه حدود 12 میلیون مترمکعب گاز در واحد یک این فاز تولید می شود، ادامه داد: در خردادماه این تولید به بیش از دو برابر (حدود 25 میلیون متر مکعب در روز) افزایش می یابد.

فلاح نژاد افزود: عملیات راه اندازی واحدهای سوم و چهارم فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی در دست اجراست و براساس زمان بندی که پیش از این اعلام شده وارد مدار تولید خواهد شد.

مجری فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی گفت: عملیات بارگیری، نصب و راه اندازی سکوهای B و C این فاز در موقعیت خود در خلیج فارس تا اواسط تیر امسال به پایان می رسد.

همچنین قرار است، سکوی دوم و سوم فاز 12 پارس جنوبی بزودی به بخش مرزی میدان مشترک پارس جنوبی به منظور نصب منتقل می شوند.

مطابق برنامه تنظیم شده از سوی پیمانکار ساخت سازه های دریایی فاز 12، مراحل مربوط به انتقال سکوی سوم این طرح توسعه نیز بر روی بارجFLB124 نیز تا پایان خرداد ماه جاری نهایی می شود و سپس این دو سازه به محل استقرار دریایی در بخش مرزی میدان مشترک پارس جنوبی منتقل خواهد شد.

وزن این دو تجهیز حوزه فراساحل که در ساخت آن افزون بر بکارگیری جدیدترین استانداردهای طراحی، فنی مهندسی و اجرایی، حجم وسیعی از عملیات لوله کشی و نصب ابزار دقیق را دربر داشته است به ترتیب 3240 و 3400 تن است.

این دو سازه دریایی در مقایسه با سایر تاسیسات فازهای استاندارد پارس جنوبی از ظرفیت فرآورش بیشتری برخوردار هستند به نحوی که با نصب عرشه های B و C این بخش از میدان، تولید گاز ایران در این بلوک مرزی به بیش از 62.5 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

هم اکنون مجموع توسعه بخش های خشکی و دریایی فاز 12 به عنوان بزرگترین پروژه عملیاتی میدان مشترک پارس جنوبی به پیشرفتی 94 رسیده است و مطابق پیش بینی های انجام شده قبل از فصل تقاضای زمستانی سال جاری به طور کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد.

طرح توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید 75 میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای تحویل به شبکه سراسری ، تولید 110 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد در روز به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس توسط شرکت های پتروپارس و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در حال انجام است.

این پروژه پس از اجرای فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، ایرانی ترین طرح توسعه این میدان مشترک است که تمام مراحل ساخت و راه اندازی بخش های مختلف آن تا مرحله بهره برداری از سوی شرکت های فعال ایرانی انجام شده است.



** راه اندازی واحد نخست پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته نخستین واحد پالایشگاه فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی تا پایان سال 93 وارد مدار تولید می شود.

محمدعلی قیم مجری فاز 13 پارس جنوبی از پیشرفت 78.2 درصدی بخش خشکی این فاز خبر داد و گفت: براساس اعلام پیمانکار این بخش مرحله نخست این پالایشگاه تا پایان امسال با گاز خشک و ترش فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیشرفت بخش خشکی فاز 13 پارس جنوبی در بین فازهای جدید سرآمد است، گفت: هم اکنون چهار یونیت شیرین سازی این فاز به طور متوسط فراتر از 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مجری فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت 45.9 درصدی حفاری چاههای فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی گفت: هم اکنون حفاری در سکوی A، B و D این فاز به ترتیب با 78، 8 و 30 درصد پیشرفت در حال انجام است.

قیم ادامه داد: در این میان وضع حفاری در سکوی A نسبت به دیگر سکوها جلوتر است و پیش بینی می شود تا 200 روز آینده حفاری در این سکو به پایان برسد.

مجری فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به ثبت رکورد حفاری بخش 32 اینچ چاه شماره 8 سکوی B این فاز، گفت: این بخش از حفاری در کمتر از 14 روز به پایان رسیده که در تاریخ توسعه پارس جنوبی بی نظیر است.

برای توسعه فاز 13 پارس جنوبی حفاری 38 حلقه چاه گاز در خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است، ضمن آنکه در بخش فراساحلی، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی چهار سکو، هر یک برای تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز هدفگذاری شده است.

هدف از اجرای فاز 13 طرح توسعه پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن اتان و 1.1 میلیون تن گاز مایع است.



** راه اندازی واحد نخست پالایشگاه فازهای 17 و 18 تا پایان شهریورماه

پالایشگاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و براساس برنامه، واحد نخست این پالایشگاه تا پایان شهریورماه راه اندازی می شود.

مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران با بیان اینکه هم اکنون حدود 10 پیمانکار اصلی به همراه پیمانکاران فرعی با بیش از 4 هزار نیروی کار در بخش خشکی فازهای 17 و 18 مشغول کار هستند، گفت: با توجه به حجم بالای کاری در این دو فاز میدان مشترک پارس جنوبی بزودی باید حداقل 60 تا 70 درصد به تعداد نیروها و تجهیزات شرکت در این پروژه افزوده شود.

سهراب دزفولی با اشاره به عملکرد شرکت اویک در زمینه ساخت واحدهای شیرین سازی پالایشگاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی، گفت: هم اکنون پیشرفت تعهدهای شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران (IPMI) در این پروژه حدود 85 درصد است.

دزفولی با تاکید بر اینکه طی چند ماه گذشته بسیاری از مشکلات پالایشگاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی برطرف شده است، تصریح کرد: براساس برنامه ریزی تا پایان خردادماه بخش هایی از این پالایشگاه از جمله، بخارآب، هوای فشرده و نیتروژن به کارفرما تحویل داده خواهد شد.

مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران (IPMI) گفت: هم اکنون حدود پنج هزار نیروی کار در بخش خشکی فازهای 17 و 18 مشغول به کار هستند که برای وارد مدار شدن واحد نخست تا شهریورماه باید این تعداد به هفت هزار نفر افزایش پیدا کند.

وی گفت: همه پروژه هایی که شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران متعهد است در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی انجام دهد، امسال تحویل کارفرما خواهد شد.

توسعه فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالیانه یک میلیون تن اتان و ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع انجام می شود.

مراحل توسعه دو بخش خشکی و دریایی این پروژه از سوی کنسرسیومی از شرکت های ایرانی در حال اجراست.



** نصب سکوی فاز 15 پارس جنوبی

سکوی فاز 15 پارس جنوبی با چهار طبقه در شرکت صنایع فراساحل (صف)در بندرعباس ساخته شده و وزن آن به همراه متعلقاتش حدود سه هزار و 700 تن است که به زودی در فاز 15 نصب خواهد شد.

هم اکنون سکوی دو هزار و 700 تنی فاز 16 پارس جنوبی توسط شناور شهید تندگویان نیز در حال نصب در فاصله 115 کیلومتری ساحل عسلویه است.

طبق طراحی های صورت گرفته، تولید و فرآوری اولیه گاز ترش استحصالی از 12 حلقه چاه فاز 16 مشترک پارس جنوبی توسط سکوی این فاز انجام و به وسیله خطوط لوله زیر دریایی به پالایشگاه های واقع در بخش خشکی عسلویه منتقل خواهد شد.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود 3000 متری زیرکف خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.

مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخائر گاز کشور را شامل می شود.

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  
کلیدواژه ها: فاز 12 - پارس جنوبی


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
  گزارش: هیدروژن سبز، انقلاب بعدی انرژی در حوزه خلیج فارس
  سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود
  مصرف 6 کیلووات ساعت برای تولید یک متر مکعب هیدروژن و نیم متر مکعب اکسیژن
  انقلاب هیدروژن چگونه می‌تواند زمین را نجات دهد؟
  میزان مصرف انرژی در ایران از 2.5 برابر میانگین جهانی بیشتر شده است
  بزرگترین مشکل تبدیل هیدروژن به سوخت آینده چیست؟
  آیا هیدروژن، آینده جهان است یا یک سراب؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار