درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 04:35   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  جدال شیخ با سعید جلیلی / چرا شانس پورمحمدی کم نیست؟
  مناظره نمایندگان پزشکیان، جلیلی و قالیباف در دانشگاه علوم و تحقیقات +فیلم
  پزشکیان: اصلاحات بر اساس عدالت معنی می‌دهد
  پیروزی جلیلی در انتخابات یعنی انزوا و تحریم بیشتر / سیاست های این فرد، توهم و خیال است / بهترین هدیه به تندروهای عرب و نتانیاهو، سر کار آمدن یک دولت رادیکال در ایران است / اظهارات جلیلی در حوزه سیاست خارجی پیام بدی به جهان می فرستد، حتی به دولت های منطقه ای
  واکنش روحانی به سخنان نامزدهای انتخابات علیه برجام: شما چه به دست آوردید جز قطعنامه‌های تحریم
  عباس عبدی: تفاوت میان روسای جمهور اتفاقاً در ایران بسیار زیاد است/ مخالفت عناصر قدرت با رییس جمهوری چون پزشکیان بسیار کم‌اثر و کم‌رمق‌تر از گذشته خواهد بود
  ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: کنار رفتن جلیلی، آرای او را به سبد قالیباف نمی‌ریزد
  پزشکیان: از اینکه به زنان و دختران ایرانی در خیابان بی احترامی کنند به پیر و پیغمبر شرمنده هستم/فیلم
  جلیلی: چرا باید نفت بفروشیم؟ باید به جایی برسیم که نه تنها نفت نفروشیم بلکه این را به فرآورده تبدیل کنیم و بفروشیم
  روزنامه اطلاعات می گوید «مسئولان نظام قبول کرده‌اند خالص‌سازی غلط بود»
  رمضان‌زاده: سیاست برای حل منازعه بدون خشونت و پرخاشگری است؛ پزشکیان در این زمینه موفق بود
  ببینید / روایت مرحوم داود هرمیداس باوند، دیپلمات متعهد به ایران از ماجرای جدایی بحرین
  تماشا کنید: لشکر مخالفان شهید باکری در ستاد سعید جلیلی!
  چرا از پزشکیان حمایت می‌کنم
  ویدئو قدرت و اختیارات رییس جمهور از منظر مقام معظم رهبری
  ویدئو: آیا اختیارات رهبری و ریاست جمهوری تداخل دارد؟/ پاسخ دکتر پزشکیان
  نطق اول | پزشکیان ۷ تیر ماه ۱۳۸۸/ فیلم
  پاسخ صریح دکتر پزشکیان به تهمت های مدعیان اصول و اخلاق!
  هشدارهای جدی مسعود پزشکیان دست از این راه های غلط بکشیم/فیلم
  نطق میان دستور دکتر پزشکیان: صدای مردم را بشنوید/فیلم
  چرا پزشکیان به صندلیِ ریاست‌جمهوری خیلی نزدیک است؟ در چه شرایطی انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟ و در چه صورت، در همان دور اول «پزشکیان» کار را تمام می‌کند؟
  تنش در سخنرانی مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در دانشگاه تبریز/فیلم
  صحبت های جنجالی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز درباره درگذشت مهسا امینی/فیلم
  نطق تاریخی پزشکیان در خرداد ۱۴۰۰ ؛ زمانی که کاندیدا نبود/فیلم
  تصاویر:حمله رژیم وحشی و شیطان صفت و درنده خوی اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه
  ببینید / ۶ سکانس از این ۶ نفر
  برای اصلاح طلبان شانسی نیست مگر اینکه حرکت قابل توجهی در آرا خاکستری رخ دهد / اگر انتخابات به مشارکت 25 میلیون نفر برسد، شانس پیروزی پزشکیان وجود دارد / قاعدتاً دوقطبی بین پزشکیان و قالیباف شکل می گیرد
  پاسخ صریح دکتر پزشکیان به تهمت های مدعیان اصول و اخلاق!/فیلم
  فیلم میزگرد بسیار مهم و آموزنده جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)/ تفاوت حکومت با ولایت/ جایگاه رای اکثریت، تاثیر مشارکت بالا با پائین در مشروعیت حکومت
  فیلم میزگرد ماندگار جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)/ تاثیر مشارکت پائین در انتخابات در مشروعیت حکومت
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 53714صفحه نخست » اقتصاد انرژیشنبه، 5 خرداد 1403 - 11:30
حرکت انگلستان به سوی سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه بزرگ‌مقیاس
  
پیام نفت:
حرکت انگلستان به سوی سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه بزرگ‌مقیاس
یک شرکت زیرساخت انرژی تجدیدپذیر مستقر در لندن به نام فیلد (Field Knocknagael Ltd) ، فرآیند ساخت یک سامانه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه (BESS)  بزرگ را در نزدیکی اسیک آغاز کرده است. محل تقریباً هفت هکتاری برای توسعه پیشنهادی در کنار ایستگاه فرعی SSEN در اسیک قرار دارد که حدود سه کیلومتر با جاده اتصال غربی در جنوب اینورنس فاصله دارد.

این شرکت در نظر دارد جدیدترین سامانه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه را در هایلندز راه اندازی کند. این پروژه از این جهت جالب است که به دنبال ایجاد یک نیروگاه باتری با ظرفیت ذخیره‌سازی 200 مگاوات است. این پروژه در مقایسه با پیشنهاد اخیر شرکت Caley Thistle  در یک سایت چهار هکتاری که به دنبال ذخیره‌سازی فقط 50 مگاوات بود عددی قابل توجه است.

این نیروگاه‌های باتری برای رسیدن به هدف انتشار کربن صفر، مهم یا حتی حیاتی تلقی می شوند زیرا زمانی که تقاضا کم است اما تولید انرژی کافی وجود دارد شارژ می‌شوند و سپس آن را در زمان های تقاضا به شبکه می‌فروشند. با این حال، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد ایمنی آنها وجود دارد.

به طور کلی، سامانه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه نوعی راه‌حل برای ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی است. این سامانه مجموعه‌ای از باتری‌های بزرگ با آرایش الکتریکی ولتاژ بالا در محیط ایمن است که می‌تواند بر حسب نیاز، انرژی الکتریکی را ذخیره و تخلیه کند.

این سامانه  نقش مهمی در تسهیل ادغام انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه ایفا می‌کند و به ما امکان می‌دهد از انرژی خورشید در طول روز و انرژی باد در شب استفاده کنیم و در نتیجه، تامین پایدار برق برای خانه‌ها و مشاغل را تضمین نماییم. سامانه‌های ذخیره انرژی باتری در بخش‌های مختلف کسب و کار در انگلستان، از کاربردهای تجاری تا مقیاس تاسیسات، نقش محوری ایفا می‌کنند و هر کدام به نیازها و چالش‌های خاص انرژی رسیدگی می‌کنند.

در حوزه تجارت، کسب‌وکارها از سامانه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند. یک کاربرد کلیدی آن، تغییر بار تولید داخلی است، به این صورت که باتری در زمان مازاد انرژی خورشیدی یا بادی شارژ می‌شود و بعداً در طول روز برای کاهش واردات برق از شبکه، تخلیه می‌شود. علاوه بر این،  این سامانه اغلب برای کاهش بار در ساعات اوج مصرف (Peak Shaving) استفاده می‌شود – با کاهش مصرف برق در زمان‌های اوج تقاضا، هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهد. همچنین، سامانه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه به هموارسازی مصرف انرژی در طول روز کمک می‌کند (Load Levelling) و بدین ترتیب، مصرف انرژی را بهینه کرده و فشار روی شبکه را کاهش می‌دهد. . این امر به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از هزینه‌های اضافی شبکه یا اپراتورهای توزیع شبکه (DNO) اجتناب کنند. همچنین، شرکت‌هایی که از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشیدی یا بادی استفاده می‌کنند، می‌توانند مازاد انرژی تولید شده را ذخیره کنند و بدین ترتیب، وابستگی به برق شبکه را کاهش دهند و هزینه‌های انرژی را بیشتر به حداقل برسانند.

در کاربردهای صنعتی، سامانه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه نقش مهمی در صرفه‌جویی در انرژی، کاهش کربن و تثبیت شبکه ایفا می‌کند و تضمین‌کننده تامین برق مداوم و کاهش نوسانات ناشی از منابع انرژی تجدیدپذیر است. علاوه بر این، این سامانه ورود انرژی‌های تجدیدپذیر به بخش صنعت را تسهیل می‌کند و از این رو، از تغییر به سمت فرآیندهای صنعتی پایدارتر و کاهش انتشار آلاینده ها حمایت می‌کند.

یکی از مزایای کلیدی سامانه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه برای مشاغل، فرصت صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌ها، به‌ویژه از طریق مدیریت منحنی تقاضای برق است. این کار شامل خرید برق در زمان قیمت پایین و ذخیره آن برای استفاده در دوره‌های اوج تقاضا است که هزینه برق بالاتر است. این استراتژی نه تنها با فروش انرژی ذخیره شده با نرخ‌های بالاتر، قبوض برق را کاهش می‌دهد، بلکه با سیاست کلان انتقال بار در بازار انگلستان همسو می‌شود.

مراجع:

[۱] https://www.inverness-courier.co.uk/news/london-based-renewables-company-planning-large-battery-energ-349289/

https://solarenergyuk.org/the-role-of-battery-storage-in-the-uks-net-zero-mission/  [۲]


تحلیل

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اذعان می‌کند که ذخیره‌سازی در مقیاس شبکه برق برای متعادل‌سازی کوتاه‌مدت انرژی شبکه و همچنین ذخیره‌سازی بلندمدت انرژی بسیار مهم است.

IEA  همچنین موارد زیر را یادآور می‌شود:

  •  ذخیره‌سازی با فناوری تلمبه‌ذخیره‌ای همچنان بیش‌ترین سهم را در ذخیره‌سازی دارد، اما باتری‌های بزرگ‌مقیاس شبکه در حال رسیدن به آن فناوری هستند (ظرفیت ذخیره‌سازی باتری در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۲۸ گیگاوات بود).
  • ذخیره‌سازی باتری در مقیاس بزرگ برای شبکه جهت پاسخگویی به نیازهای یک متقاضی برق بدون آلایندگی باید به‌طور قابل توجهی رشد کند.
  • برای دستیابی به اهداف آلایندگی صفر، ذخیره‌سازی باتری در مقیاس شبکه باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۹۷۰ گیگاوات افزایش یابد.

باتری‌هایی که برای ساخت این نیروگاه‌ها قابل بکارگیری هستند را در برخی از مراجع علمی به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌کنند:

  • باتری‌های لیتیوم یون (زمان ذخیره‌سازی ۱ تا ۸ ساعت)
  • باتری‌های جریان‌دار (زمان ذخیره‌سازی ۴ تا ۸ ساعت)
  • باتری‌های روی – هوا (زمان ذخیره‌سازی ۱ تا ۶ ساعت)
  • باتری‌های گوگرد سدیم (زمان ذخیره‌سازی ۱ تا ۶ ساعت)
  • باتری‌های آهن-هوا (زمان ذخیره‌سازی تا ۱۰۰ ساعت)

بر اساس گزارشی که توسط مرکز آلایندگی صفر انگلستان (Centre for Net Zero) تألیف شده است، تقاضا مصرف برق در انگلستان تا سال 2035 حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت.

این افزایش تقاضا عمدتا ناشی از موارد زیر است:

  • حمل و نقل : افزایش استفاده از وسایل نقلیه برقی ،دولت انگلستان قصد دارد فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا سال ۲۰۳۵ میلادی ممنوع کند.
  • گرمایش: دولت انگلستان هدف گذاری کرده است تا نصب پمپ‌های حرارتی را به ۶۰۰ هزار واحد در سال تا سال ۲۰۲۸ میلادی افزایش دهد. نصب موتورخانه‌های گازی سنتی در خانه‌های نوساز از سال ۲۰۲۵ میلادی به بعد به عنوان بخشی از استاندارد خانه‌های آینده ممنوع خواهد شد.

علاوه بر این، منابع انرژی تجدیدپذیری که انگلستان به طور فزاینده‌ای به آن‌ها وابسته است، به ویژه باد و خورشید، عدم قطعیت دارند، لذا با استفاده از ذخیره‌سازی باتری، انرژی تجدیدپذیر ذخیره شده و سپس برای استفاده بعدی (مانند زمان اوج تقاضای انرژی) از طریق تخلیه باتری مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

با مشاهده‌ روند مصرف و تقاضای انرژی در کشور انگلستان و نیاز روز افزون این کشور به منابع جایگزین می‌توان نتیجه گرفت ذخیره سازی انرژی امری ضروری است و نیاز به برنامه‌ریزی جدی در حوزه سیاست‌گزاری های بخش انرژی دارد. همچنین با توجه به نگرانی‌های موجود از وضعیت محیط زیست، این کشور برای رسیدن به اهداف کم کردن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و ایجاد ساز و کاری برای بهره بردن از انرژی‌های پاک نیازمند روی آوردن به فناوری‌های جدید مثل باتری‌های لیتیوم‌یون می‌باشد.

چالش‌های اجرای سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه در انگلستان

مهم‌ترین چالش‌های توسعه نیروگاه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه در ان کشور را می‌توان به‌صورت زیر برشمرد:

  • چالش‌های فنی

یکی از مهم‌ترین چالش‌های فنی، طول عمر، بازده و فرسودگی باتری‌ها است. کارایی یک سامانه باتری می‌تواند به دلیل چرخه‌های شارژ و دشارژ مکرر در طول زمان کاهش یابد که منجر به کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی و اثربخشی می‌شود. این عامل فرسودگی مستلزم مدیریت دقیق توسط متخصصان باتجربه و نرم‌افزار یکپارچه است. عملکرد انواع مختلف باتری‌ها می‌تواند در شرایط محیطی متفاوت، به طور قابل توجهی تغییر کند که نیازمند انتخاب دقیق بر اساس موارد استفاده‌ی خاص است.

  • ملاحظات اقتصادی اجرای سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه

هزینه اولیه سرمایه‌گذاری در سامانه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه می‌تواند قابل توجه باشد. این هزینه نه تنها شامل خود باتری‌ها می‌شود، بلکه شامل سخت‌افزار مرتبط، نصب و راه‌اندازی و ادغام با سامانه‌های برق موجود نیز می‌شود. این هزینه اولیه، علیرغم صرفه‌جویی و مزایای بلندمدت، می‌تواند مانعی جدی برای بسیاری از کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان خانگی باشد.

  • قوانین و مقررات

قوانین و مقررات حاکم بر این حوزه، چالش دیگری است. در انگلستان، سیاست‌های مربوط به ذخیره‌سازی انرژی، اتصال به شبکه و یارانه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور دائم در حال تغییر است. برای اجرای موفقیت‌آمیز  نیروگاه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه، آگاه بودن و مطابقت با این مقررات بسیار مهم است. علاوه بر این، سیاست‌ها می‌توانند تأثیر زیادی بر امکان‌سنجی اقتصادی سرمایه‌گذاری در سامانه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه داشته باشند و بر تصمیمات مشاغل و افراد تأثیر بگذارند.

حرکت انگلستان به سوی سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه بزرگ‌مقیاس

نیروگاه ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه ۵۰ مگاواتی، در آکسفورد



سخن آخر  

طبق آنچه انتظار می‌رود فن‌آوری‌های جدید در فضای انرژی‌های تجدیدپذیر به ظهور خواهند رسید. دراین میان، دو حوزه کلیدی سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی هیدروژن و باتر‌ی‌پایه از این میان امیدبخش‌ترین فناوری‌های حوزه ذخیره‌سازی انرژی هستند که سرمایه‌گذاری هنگفتی روی آن در حال انجام است. تعداد پروژه‌های در حال توسعه و تامین مالی در این زمینه طی ۱۲ ماه گذشته به سرعت رشد کرده است و انتظار می‌رود این روند در آینده ادامه یابد.

جهت‌گیری برنامه‌ریزی‌های حوزه انرژی در سال‌های اخیر در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارای یک پای ثابت بوده که در اغلب سندهای انرژی رد پای آن دیده می‌شود و آن استفاده از انرژی هیدروژن است. این ماده ارزش‌مند را به فراخور نیاز می‌توان در محفظه‌های احتراق سوزاند و یا  به‌صورت مستقیم توسط پیل سوختی تبدیل به برق کرد. طبق رصد مرکز پژوهشی انرژی دانشگاه شهید بهشتی مطالعات و پروژه‌های فعال در زمینه فناوری‌های استحصال، ذخیره سازی و موارد استفاده از هیدروژن با سرعت بالایی در دنیا در حال رشد است. این فناوری به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب برای نیروگاه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه تلقی می‌شود و می‌تواند در آینده سمت‌وسوی سرازیر‌شدن سرمایه‌گزاری‌های به صنعت باتری را دچار تحول و تضعیف نماید.

نویسندگان

میلاد پیرهادی و سارا اکبرنژاد

 

  این اشتباه محاسباتی گاز ایران را تلف کرد + فیلم
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  دکتر پزشکیان: کسی را تازه استخدام می کنند و رئیس متخصصانی می کنند که بیست سال در آن کار تخصص و تجربه دارند/ویدئو
  منافع ملی ایران در صادرات حداکثری نفت
  روش جایگزینی نیمی از گاز خانگی با برق بدون سرمایه گذاری
  روزی هزار میلیارد تومان سرمایه ایرانیان به جیب چینی ها می رود
  به دلایل زیر بلعکس سخنان اقای جلیلی باید با تمام توان نفت صادر کنیم
  برنامه های پیشنهادی متخصصان ریلی حامی مسعود پزشکیان
  9 منبع انرژی که جای نفت را می گیرند
  چین بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی تولید برق جهان را فعال کرد
  ۱۵ ماه فرصت نهایی غرب برای یک توافق هسته ای جدید با ایران
  اشتباه رساندن همزمان برق و گاز به خانه های ایران /آلودگی و هزینه بیشتر برای مردم/ ایران تنها کشور با این سیستم!
  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
  وعده تامین کسری برق از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر عملی نشد
  کاهش هزینه‌های واردات با تعطیلی شنبه‌ها/ خطر حذف ایران از بازارهای جهانی جدی است
  مصرف برق شیب صعودی گرفت/ عبور اوج بار از مرز ۶۱ هزار مگاوات
  در زمستان باید نیمی ازمصرف گاز خانگی با برق جایگزین گردد.
  بهر طریق ممکن فیش انرژی باید جایگزین فیش گاز و برق شود
  تصمیم وزیر به قطع گاز پتروشیمی لردگان اشتباه بود
  حرکت انگلستان به سوی سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه بزرگ‌مقیاس
  چشم‌انداز مصر برای تولید هیدروژن سبز
  جایگزین کردن برق به جای گاز در منازل
  باتری ها چگونه جایگزین گاز در تولید برق شدند؟
  تجدیدپذیر‌ها جایگزین گاز می‌شوند
  دولت برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برنامه دارد
  مجوز صادرات برق نیروگاه‌های خورشیدی جدیدالاحداث صادر شد
  فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ به شدت افزایش می‌یابد
  ۳۰ درصد خطوط لوله انتقال گاز قدیمی هستند
  سهم ۸۱ درصدی انرژی‌های خورشیدی از تولید برق جدید آمریکا
  محققان سوئدی باتری ارزان برای کشورهای کم درآمد تولید کردند
  صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت با افزایش راندمان نیروگاه‌ها
  تهران تنها کلان شهر جهان است که حدود ۷۰درصد حمل و نقل درون شهری توسط خودروهای شخصی انجام می‌گردد
  ویدیو / جنگ بزرگ هسته‌ای نزدیک است؟
  صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت با افزایش راندمان
  منافع ملی قربانی کلاس های کم بازده تولید برق شده است
  راندمان ۱۷۸ توربین گازی کشور می‌تواند ارتقا یابد
  نیروگاه های با راندمان پایین را از شبکه خارج می کنیم
  آمادگی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای تولید آمونیاک سبز
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  خروج نیروگاه‌های با راندمان پایین از چرخه تولید برق کشو
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  ببینید: چرا کریدور‌ها مهم است؟ / چرا نباید حذف شویم؟
  معاون وزیر نفت: بدهی بابک زنجانی به شرکت ملی نفت تسویه شد / معادل بدهی او کالا دریافت شده
  صدور مجوز ۲۹ پروژه در عراق برای کاهش وابستگی به گاز ایران
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  تلف شدن ۶۶ درصد سوخت کشور با راندمان ۳۴ درصدی نیروگاه‌ها
  راندمان 58درصدی نیروگاه های سیکل ترکیبی فولاد مبارکه
  نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان ۳ برابری دارد
  گلخانه‌ها سهم زیادی در هدر رفت انرژی دارند
  ضرورتها و مزیتهای احداث خط آهن ورزقان ارمنستان تا بندر پوتی گرجستان
  پاداش شرکت ملی گاز برای مشترکان کم مصرف
  توسعه همکاری‌های پکن-پاریس در حوزه انرژی: جایگاه بازار ایران در این میان چیست؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار