درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 16:42   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  پزشکیان: اصلاحات بر اساس عدالت معنی می‌دهد
  پیروزی جلیلی در انتخابات یعنی انزوا و تحریم بیشتر / سیاست های این فرد، توهم و خیال است / بهترین هدیه به تندروهای عرب و نتانیاهو، سر کار آمدن یک دولت رادیکال در ایران است / اظهارات جلیلی در حوزه سیاست خارجی پیام بدی به جهان می فرستد، حتی به دولت های منطقه ای
  واکنش روحانی به سخنان نامزدهای انتخابات علیه برجام: شما چه به دست آوردید جز قطعنامه‌های تحریم
  عباس عبدی: تفاوت میان روسای جمهور اتفاقاً در ایران بسیار زیاد است/ مخالفت عناصر قدرت با رییس جمهوری چون پزشکیان بسیار کم‌اثر و کم‌رمق‌تر از گذشته خواهد بود
  ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: کنار رفتن جلیلی، آرای او را به سبد قالیباف نمی‌ریزد
  پزشکیان: از اینکه به زنان و دختران ایرانی در خیابان بی احترامی کنند به پیر و پیغمبر شرمنده هستم/فیلم
  جلیلی: چرا باید نفت بفروشیم؟ باید به جایی برسیم که نه تنها نفت نفروشیم بلکه این را به فرآورده تبدیل کنیم و بفروشیم
  روزنامه اطلاعات می گوید «مسئولان نظام قبول کرده‌اند خالص‌سازی غلط بود»
  رمضان‌زاده: سیاست برای حل منازعه بدون خشونت و پرخاشگری است؛ پزشکیان در این زمینه موفق بود
  ببینید / روایت مرحوم داود هرمیداس باوند، دیپلمات متعهد به ایران از ماجرای جدایی بحرین
  تماشا کنید: لشکر مخالفان شهید باکری در ستاد سعید جلیلی!
  چرا از پزشکیان حمایت می‌کنم
  ویدئو قدرت و اختیارات رییس جمهور از منظر مقام معظم رهبری
  ویدئو: آیا اختیارات رهبری و ریاست جمهوری تداخل دارد؟/ پاسخ دکتر پزشکیان
  نطق اول | پزشکیان ۷ تیر ماه ۱۳۸۸/ فیلم
  پاسخ صریح دکتر پزشکیان به تهمت های مدعیان اصول و اخلاق!
  هشدارهای جدی مسعود پزشکیان دست از این راه های غلط بکشیم/فیلم
  نطق میان دستور دکتر پزشکیان: صدای مردم را بشنوید/فیلم
  چرا پزشکیان به صندلیِ ریاست‌جمهوری خیلی نزدیک است؟ در چه شرایطی انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟ و در چه صورت، در همان دور اول «پزشکیان» کار را تمام می‌کند؟
  تنش در سخنرانی مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در دانشگاه تبریز/فیلم
  صحبت های جنجالی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز درباره درگذشت مهسا امینی/فیلم
  نطق تاریخی پزشکیان در خرداد ۱۴۰۰ ؛ زمانی که کاندیدا نبود/فیلم
  تصاویر:حمله رژیم وحشی و شیطان صفت و درنده خوی اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه
  ببینید / ۶ سکانس از این ۶ نفر
  برای اصلاح طلبان شانسی نیست مگر اینکه حرکت قابل توجهی در آرا خاکستری رخ دهد / اگر انتخابات به مشارکت 25 میلیون نفر برسد، شانس پیروزی پزشکیان وجود دارد / قاعدتاً دوقطبی بین پزشکیان و قالیباف شکل می گیرد
  پاسخ صریح دکتر پزشکیان به تهمت های مدعیان اصول و اخلاق!/فیلم
  فیلم میزگرد بسیار مهم و آموزنده جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)/ تفاوت حکومت با ولایت/ جایگاه رای اکثریت، تاثیر مشارکت بالا با پائین در مشروعیت حکومت
  فیلم میزگرد ماندگار جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)/ تاثیر مشارکت پائین در انتخابات در مشروعیت حکومت
  رضایی:انتخابات اساس جمهوری اسلامی است
  اختصاص پساب فاضلاب ماهشهر به پتروشیمی بندر امام
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 51703صفحه نخست » ویژهشنبه، 1 مهر 1402 - 07:15
امنیت انرژی در حوزه برق چگونه برقرار می شود؟
  امنیت انرژی در حوزه برق چگونه برقرار می شود؟هماهنگی جهت تبدیل بخاری ها و سیستم های گرمایشی به سیستم هرمتیک و مشابه آن و همچنین تبدیل کولرهای آبی به BLDC و سیستم سرمایشی با راندمان بالا
  

انرژی پرس: مهندس سیدحسین میرافضلی، در بخش اول یادداشت خود که پیشتر منتشر شد و می‌توانید از اینجا بخوانید به برنامه‌ریزی‌ در حوزه‌ی نفت و حمل و نقل در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد، در بخش دوم این یادداشت نیز به چالش‌های حوزه‌ی گاز و راهکارهای برون‌رفت از آن اشاره کرد که از اینجا  بخوانید. و اما در بخش پایانی این یادداشت که در اختیار انرژی پرس قرار گرفته است به چالش‌های انرژی در حوزه‌ی برق اشاره شده است. این بخش مبحث مفصلی درخصوص امنیت انرژی در حوزه‌ی برق مطرح می‌کند که در ادامه می‌خوانید:

  • نیروگاه های بزرگ:

بین 81تا 85درصد برق کشور با استفاده از گاز تولید می شود و سهم انرژی های خورشیدی و بادی و آبی در ایران جمعا حدود ۱۵ درصد است. این وابستگی و چسبندگی شدید دو انرژی حیاتی گاز و برق که در اصل تامین کننده اصلی انرژی گرمایشی و سرمایشی  و تامین انرژی مورد نیاز واحدهای صنعتی و کشاورزی و غیره هستند، در زمان های ایجاد بحران شرایط را سخت و پیچیده می کند . کمبود گاز نیروگاه ها را از کار می اندازد و از کار افتادن نیروگاه ها اقتصاد را در هم می کوبد.

راندمان واقعی نیروگاه های حرارتی کشور حدود ۳۲ درصد است در حالی که نیروگاه های حرارتی که در جهان مورد استفاده قرار می گیرند دارای راندمان ۵۵ تا ۶۰ درصد می باشند. مصرف گاز نیروگاه های کشور روزانه حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب است. اگر راندمان نیروگاه ها به ۵۵درصد برسد به مفهوم آن است که با مصرف همین میزان گاز تولید برق کشور حدود ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

چنانچه نیروگاه ها در حاشیه دریا در شمال و جنوب کشور احداث شوند به دلیل کاهش سطح ارتفاع از دریا و تاثیر فشار هوا راندمان نیروگاه ها تا ده درصد افزایش می یابد. در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیروگاه های سیکل ترکیبی به همراه اب شیرین کن احداث و راندمان برق و حرارت را تا ۸۰  درصد رسانده اند به این مفهوم که به ازای هر یک متر مکعب گاز که مصرف نموده اند حدود ۶۰ درصد برق برق(حدود 5کیلووات) تولید می کنند و مابقی انرژی بخار تولید شده صرف تولید آب شیرین از دریا می شود. یا یک نیروگاه هزار مگاواتی می توان سالانه صدمیلیون متر مکعب آب شیرین از دریا تولید نمود.

میزان نفت درجای ایران حدود ۲۰۸ میلیارد بشکه است و متوسط نفت قابل برداشت حدود ۲۵درصد دخیره یعنی حدود ۵۰ میلیارد بشکه می باشد. اما با روش هایی می توان میزان برداشت نفت از مخازن نفت را افزایش داد. به ازای هر یک درصد افزایش برداشت بیش از ۲میلیارد بشکه از مخزن برداشت می شود که با لحاظ قیمت های کنونی نفت ارزش آن حدود ۱۵۰ میلیارد دلار می باشد.

با تزریق co2  به همراه نیتروژن خروجی دودکش نیروگاه ها و واحدهای بزرگ پتروشیمی و صنعتی می توان بین ۳ تا ۵ درصد میزان تولید نفت را افزایش داد. دلیل تاکید بنده بر احداث نیروگاه های بزرگ در سواحل نزدیک میدان های نفت گاز عبارتند از:

  • راندمان نیروگاه ها در سواحل دریا تا ده درصد بالاتر از نقاط دور از دریا می باشد
  • نیروگاه ها آب زیادی مصرف می کنند یک نیروگاه هزار مگاواتی سالانه حدود ۸۰ میلیون متر مکعب آب جهت خنک کاری مصرف می کند. لذا با احداث نیروگاه ها در حاشیه دریا،  آب شیرین محدود در مناطق مرکزی کشور به هدر نمی رود
  • تبدیل نیروگاه های حرارتی به سیکل ترکیبی در کنار دریا از جذابیت اقتصادی بالاتری برخوردار است.
  • با بخار مازاد حاصل از یک نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی می توان صد میلیون متر مکعب آب شیرین تولید نمود.
  • راندمان نیروگاه های سیکل ترکبی به همراه آبشیرین کن در حاشیه دریا جمعا حدود 80درصد می باشد درحالی که متوسط راندمان انرژی نیروگاه های کشور حدود ۳۲ درصد است.
  • از دودکش نیروگاه میزان زیادی co2 و نیتروژن خارج می شود که انتقال آن به میادین نفت و گاز همجوار و تزریق به مخازن نفت و گاز منجر به ازدیاد برداشت ۳ تا ۵درصد از مخزن خواهد شد.
  • در برخی میادین بزرگ مثل میادین آغاجاری و چند مخزن دیگر تاسیسات تزریق به مخزن وجود دارد لذا نیاز به سرمایه گذاری جدیدی در این خصوص وجود ندارد.
  • یک نیروگاه هزار مگاواتی سالانه حدود ۱.۵میلیارد متر مکعب گاز می سوزاند که منجر به تولید حدود سه برابر یعنی حدود۴.۵میلیارد متر مکعب co2به همراه نیتروژن می شود که از دودکش نیروگاه خارج می شوند. تزریق سالانه ۴.۵ میلیارد متر مکعب ترکیب co2 و نیتروژن به مخازن نفت و گاز طی مدت ده سال می تواند منجر به ایجاد افزایش بازیافت نفت به میزان سالانه تا حدود صد میلیون بشکه نفت شود.
  • با تزریق co2 و نیتروژن به مخازن نفت و گاز از آلودگی محیط زیست جلوگیری می شود و مردم ساکن در منطقه هوای پاک تری را استنشاق خواهد نمود و در کاهش گرمایش منطقه و کره زمین نیز نقش دارد. چنانچه در کره زمین co2 نبود دمای کره زمین بسیار کمتر از وضع کنونی بود بشر هیچ چاره ای جز کنترل انتشار co2 ندارد.
  • با کابل های فشار قوی نسل جدید که ولتاژ آنها بیش از هزار کیلووات است و ارتفاع دکل های انتقال برق در  آنها حدود ۲۲۰ متر و فاصله سیم ها تا زمین حدود ۲۰۰ متر است می تواند با افت یک درصدی برق به به هزارکیلومتر دور تر منتقل نمود و در چین چنین شبکه انتقال گسترده ای نصب گردیده است. لذا مشکل افت و هدر رفت در شبکه انتقال به دلیل فاصله شهر های بزرگ از سواحل و صادرات برق به این شیوه قابل حل می باشد.

 

  • توسعه نیروگاه های کوچک CHP:

این نیروگاه های دارای راندمان تا ۸۰ درصد در تولید برق و بخار هستند و در مناطق مختلف درون شهرها بین شهری و حتی مناطق سعب الاعبور قابل نصب و بهره برداری می باشند. از انرژی حرارتی این نیروگاه ها می توان جهت تامین گرمایش مورد نیاز گلخانه ها، واحدهای دام وطیور، مجتمع های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده نمود.

ظرفیت تولید این نیروگاه ها از زیر یک مگاوات تا چند ده مگاوات می باشد. و قیمت آنها از حدود ۲۰۰ هزار دلار تا چند ده میلیون دلار متناسب با ظرفیت و راندمان و نوع برند می باشد.

توصیه می شود از نیروگاه های راندمان بالا و ظرفیت پائین حمایت شود و این نیروگاه ها بر اساس طرح امایش سرزمینی و مطالعات اقتصادی توسعه یابند. هر چند می بایست برای انتشار co2 اینگونه نیروگاه ها نیز برنامه ریزی لازم انجام پذیرد.

  • کولرهای آبی راندمان بالا

حدود ۲۰میلیون کولر آبی در ایران وجود دارد که راندمان انرژی آنها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است با جایگزینی این کولرهای آبی با کولرهای BLDC راندمان انرژی به ۹۰ درصد می سد و مزیت های زیر را نیز به دنبال دارد:

  • عدم پوسیدگی کف کولر به دلیل استفاده از کف پلیمری
  • کاهش جذب گرما از سقف به دلیل استفاده از سقف پلیمری و در نتیجه کاهش تبخیر آب
  • کنترل مصرف آب به دلیل افزایش یا کاهش ورود آب متناسب با افزایش یا کاهش سرعت چرخش پره ها
  • کاهش ۵۰درصدی در مصرف آب به دلیل استفاده از جاذب های آب ژله ای در محل پاشش آب و کنترل مصرف متناسب با سرعت پره ها( کولرهای آبی روزانه ۲۰۰ متر مکعب آب مصرف می کنند که با جایگزینی یا تبدیل آنها به کولرهای BLDC مصرف آب هر کولر به ۱۰۰متر مکعب در شبانه روز می رسد. چنانچه ۲۰ میلیون کولر آبی به کولرهای آبی BLDC تبدیل شوند. روزانه دو میلیون متر مکعب  و سالانه حدود 300میلیون متر مکعب در مصرف آب شیرین  کشور صرفه جویی خواهد شد.)
  • برد بیشتر باد جهت خنک سازی

نکته: تفاوت قیمت کولرهای معمولی با کولرهای BLDC با توان تولید سرمایش برابر حدود ۷میلیون تومان است که با لحاظ قیمت جهانی برق این تفاوت قیمت درخرید این دو نوع کولر طی مدت چند ماه بازگشت خواهد شد.  حتی کولرهای معمولی موجود را می توان به کولرهای BLDC  تبدیل نمود که جذابیت آن  از حیث سرمایه گذاری ثابت بیشتر خواهد بود.

محاسبات صرفه جویی مصرف برق کولر BLDC:

با لحاظ اینکه با این نوع کولر مصرف برق ۴۰درصد کمتر می شود و مدت استفاده ۶ ماه در سال و مدت استفاده در شبانه روز ۲۰ ساعت باشد و با لحاظ اینکه مصرف برق کولر آبی معمولی ۷۰۰ وات بر ساعت باشد و با جایگزین کولر آبی BLDC به میزان ۳۰۰ وات در ساعت صرفه جویی در مصرف برق ایجاد شود محاسبات انجام می شود. متوسط قیمت برق صادراتی ایران در ماه های گرم ۱۰ سنت لحاظ می شود.

۱۰*۱۸۰*۲۰*۳۰۰ می شود ۱۰۸ دلار حدود ۵میلیون تومان در شش ماه سال

برای ۲۰ میلیون کولر کاهش مصرف معادل حدود ۶ میلیون کیلووات در ساعت یا ۲۵میلیارد کیلووات ساعت به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار برای شش ماه از سال می شود.

  • خودروهای برقی:

بدون تردید طی ۲۰ سال آینده بخش قابل توجهی از خودرو ها خصوصا در شهرهای بزرگ و خصوصا تهران برقی خواهد شد. تامین برق ایستگاه های شارژ خودرو در نقاط مختلف شهر نیاز به هزاران مگاوات انرژی برق دارد. شبکه برق موجود در ماه های گرم سال به سختی قادر به تامین نیاز شهروندان است و کشش توزیع بیش از این را ندارد. چنانچه صرفا دو میلیون خودرو شهر تهران برقی شوند برای شارژ آنها روزانه نیاز به ۴۰هزار مگاوات برق می باشد   لذا از هم اکنون می بایست برای آن شرایط آماده سازی های لازم انجام شود. شبکه توزیع برق تهران در حال حاضر شبکه توزیع برق تهران توانسته در اوج مصرف تا ۱۲ هزار مگاوات ساعت را تامین نماید اما با توسعه خودروهای برقی و افزایش سایر مصارف برقی شبکه توان پاسخگویی نخواهد داشت.  حتی چنانچه طی ۲۴ ساعت شبانه روز زمانبندی برای شارژ خودروها تعیین شود و خودرو ها در یک زمان خاص اقدام به شارژ ننمایند ظرفیت توزیع شبکه برق تهران می بایست ۲ تا۳ گیگاوات افزایش یابد. حتی اگر بنا باشد با نصب دیزل ژنراتورهای CHP در نقاط مختلف درون کلان شهرها این انرژی تامین شود با دو مشکل مواجه می شویم یکی آلودگی شدید شهر به دلیل انتشار روزانه صدها هزار تن CO2 این نیروگاه های کوچک و دیگری فشار سنگین به شبکه توزیع گاز کشور می باشد. این موضوع مهمی است که از هم اکنون می بایست به فکر آن بود و برای آن چاره اندیشی نمود.

  • پیشنهاد های اجرایی جهت مدیریت ارتقاء نقش انرژی برق در سبد انرژی:

 

  • با تبدیل کولرهای آبی معمولی به کولرهای BLDC مصرف برق را در شهرهای بزرگ مدیریت نمائیم با این اقدام می توانیم ظرفیت توزیع برق را در شهر تهران حدود یک میلیون کیلووات ساعت افزایش دهیم.
  • به مرور در همه ورودی های شهرهای بزرگ ایستگاه های شارژ خودرو های برقی دایر شود
  • شبکه توزیع برق از هم اکنون اصلاح و تقویت شود.
  • مشروط به جلوگیری از انتشاز گاز CO2 در محیط شهری نیروگاه های CHP سیکل ترکیبی با راندمان ۸۰درصد در مناطق مناسب درون شهر نصب گردند.
  • به مرور بخاری های برقی جایگزین بخاری ها و سیستم گرمایش گازی شود.

جمع بندی:

به دلایل فوق و سبب اینکه موارد ذکر شده فرابخشی و مربوط به امنیت ملی کشور می باشد ضرورت دارد اداره ای در شورای عالی امنیت ملی کشور تحت عنوان اداره امنیت انرژی تشکیل و موارد مختلف مربوطه از جمله موارد زیر را مورد پیگیری قرار دهد:

  • برنامه ریزی چند وجهی چند ورود به عصر خودروهای برقی و پایان حکومت نفت بر انرژی ایران و چهان
  • برنامه ریزی جهت حداکثر تولید و فروش نفت جهت جلوگیری از بی ارزش شدن هزاران میلیارد دلار نفت درجا به عنوان یکی از بارزش ترین سرمایه های ملی بین نسلی
  • برنامه ریزی برای تولید برق مورد نیاز کشور طی ۲۰ سال آینده و توزیع برق در شهره های بزرگ
  • هماهنگی بین دستگاه های قانونگذاری و اجرای بر اساس سیاست های انرژی ۲۰ سال آینده کشور
  • هماهنگی جهت تبدیل بخاری ها و سیستم های گرمایشی به سیستم هرمتیک و مشابه آن و همچنین تبدیل کولرهای آبی به BLDC و سیستم سرمایشی با راندمان بالا
  • افزایش تدریجی قیمت گاز و سوق دادن مردم به استفاده از انرژی برق بجای گاز جهت گرمایش خانه ها و مراکز عمومی از جمله مدارس و فروشگاه‌ها

 

  این اشتباه محاسباتی گاز ایران را تلف کرد + فیلم
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  دکتر پزشکیان: کسی را تازه استخدام می کنند و رئیس متخصصانی می کنند که بیست سال در آن کار تخصص و تجربه دارند/ویدئو
  منافع ملی ایران در صادرات حداکثری نفت
  روش جایگزینی نیمی از گاز خانگی با برق بدون سرمایه گذاری
  روزی هزار میلیارد تومان سرمایه ایرانیان به جیب چینی ها می رود
  به دلایل زیر بلعکس سخنان اقای جلیلی باید با تمام توان نفت صادر کنیم
  برنامه های پیشنهادی متخصصان ریلی حامی مسعود پزشکیان
  9 منبع انرژی که جای نفت را می گیرند
  چین بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی تولید برق جهان را فعال کرد
  ۱۵ ماه فرصت نهایی غرب برای یک توافق هسته ای جدید با ایران
  اشتباه رساندن همزمان برق و گاز به خانه های ایران /آلودگی و هزینه بیشتر برای مردم/ ایران تنها کشور با این سیستم!
  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
  وعده تامین کسری برق از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر عملی نشد
  کاهش هزینه‌های واردات با تعطیلی شنبه‌ها/ خطر حذف ایران از بازارهای جهانی جدی است
  مصرف برق شیب صعودی گرفت/ عبور اوج بار از مرز ۶۱ هزار مگاوات
  در زمستان باید نیمی ازمصرف گاز خانگی با برق جایگزین گردد.
  بهر طریق ممکن فیش انرژی باید جایگزین فیش گاز و برق شود
  تصمیم وزیر به قطع گاز پتروشیمی لردگان اشتباه بود
  حرکت انگلستان به سوی سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری‌پایه بزرگ‌مقیاس
  چشم‌انداز مصر برای تولید هیدروژن سبز
  جایگزین کردن برق به جای گاز در منازل
  باتری ها چگونه جایگزین گاز در تولید برق شدند؟
  تجدیدپذیر‌ها جایگزین گاز می‌شوند
  دولت برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برنامه دارد
  مجوز صادرات برق نیروگاه‌های خورشیدی جدیدالاحداث صادر شد
  فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ به شدت افزایش می‌یابد
  ۳۰ درصد خطوط لوله انتقال گاز قدیمی هستند
  سهم ۸۱ درصدی انرژی‌های خورشیدی از تولید برق جدید آمریکا
  محققان سوئدی باتری ارزان برای کشورهای کم درآمد تولید کردند
  صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت با افزایش راندمان نیروگاه‌ها
  تهران تنها کلان شهر جهان است که حدود ۷۰درصد حمل و نقل درون شهری توسط خودروهای شخصی انجام می‌گردد
  ویدیو / جنگ بزرگ هسته‌ای نزدیک است؟
  صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت با افزایش راندمان
  منافع ملی قربانی کلاس های کم بازده تولید برق شده است
  راندمان ۱۷۸ توربین گازی کشور می‌تواند ارتقا یابد
  نیروگاه های با راندمان پایین را از شبکه خارج می کنیم
  آمادگی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای تولید آمونیاک سبز
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  خروج نیروگاه‌های با راندمان پایین از چرخه تولید برق کشو
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  ببینید: چرا کریدور‌ها مهم است؟ / چرا نباید حذف شویم؟
  معاون وزیر نفت: بدهی بابک زنجانی به شرکت ملی نفت تسویه شد / معادل بدهی او کالا دریافت شده
  صدور مجوز ۲۹ پروژه در عراق برای کاهش وابستگی به گاز ایران
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  تلف شدن ۶۶ درصد سوخت کشور با راندمان ۳۴ درصدی نیروگاه‌ها
  راندمان 58درصدی نیروگاه های سیکل ترکیبی فولاد مبارکه
  نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان ۳ برابری دارد
  گلخانه‌ها سهم زیادی در هدر رفت انرژی دارند
  ضرورتها و مزیتهای احداث خط آهن ورزقان ارمنستان تا بندر پوتی گرجستان
  پاداش شرکت ملی گاز برای مشترکان کم مصرف
  توسعه همکاری‌های پکن-پاریس در حوزه انرژی: جایگاه بازار ایران در این میان چیست؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار