پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: مجلس نمايندگان آمريكا لايحه ۶۰ ميليارد دلاري كمك نظامي به اوكراين را تصويب كرد
یکشنبه، 2 اردیبهشت 1403 - 07:02     کد خبر: 53335

پيام نفت:
مجلس نمايندگان آمريكا بسته بيش از۶۰ ميليارد دلاري كمك نظامي به اوكراين را تصويب كرد. روسيه در واكنش گفته است كه كمك‌هاي نظامي تازه به اوكراين باعث ويراني بيشتر اين كشور خواهد شد.تصويب اين لايحه لحظه نادري از همكاري حزب جمهوريخواه و دموكرات آمريكا بود كه در آن دموكرات‌ها به جمهوري‌خواهان ميانه‌رو پيوستند تا اين مجموعه كمك براي اوكراين را تصويب كنند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

بي بي سي: مجلس نمايندگان آمريكا بسته بيش از۶۰ ميليارد دلاري كمك نظامي به اوكراين را تصويب كرد. روسيه در واكنش گفته است كه كمك‌هاي نظامي تازه به اوكراين باعث ويراني بيشتر اين كشور خواهد شد.
 
تصويب اين لايحه لحظه نادري از همكاري حزب جمهوريخواه و دموكرات آمريكا بود كه در آن دموكرات‌ها به جمهوري‌خواهان ميانه‌رو پيوستند تا اين مجموعه كمك براي اوكراين را تصويب كنند.
 
مقامات آمريكايي اعلام كرده اند كه مهمات و سيستم‌هاي دفاع هوايي به اوكراين به محض تصويب در سنا آماده تحويل خواهد بود.
 
لايحه اين مجموعه كمك نظامي به اوكراين با ۳۱۱ راي موافق در برابر ۱۱۲ راي مخالف در مجلس نمايندگان آمريكا به تصويب رسيد.
 
در حالي كه همه ۲۱۰ دموكرات در مجلس نمايندگان آمريكا به مجموعه كمك نظامي به اوكراين راي مثبت دادند، بيشتر نمايندگان جمهوري‌خواهان در كنگره آمريكا با اين لايحه مخالف بودند ، به طوري كه ۱۱۲ نفر از آنها راي مخالف و ۱۰۱ نفر راي موافق دادند.
 
اين امر مي‌تواند براي مايك جانسون، رئيس جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان آمريكا كه با دموكرات‌ها متحد شد تا بر موانع غلبه كند و اين مجموعه كمك را به راي‌ بگذارد، دردسر ايجاد كند.
 
جمهوري‌خواهان راست‌گرا اين پيشنهاد شصت ميليارد دلاري را شش ماه بود كه مسدود كرده‌ بودند اما مايك جانسون رئيس مجلس كه عضو جمهوري‌خواه است سرانجام امروز اجازه راي‌گيري را داد.
 
از شش ماه پيش تاكنون، كمك‌هاي بسيار كمي از آمريكا به خط مقدم جنگ در اوكراين رسيده است.
 
عدم تمايل به تصويب سريع كمك نظامي تازه به اوكراين نشانگر روند گسترده «خستگي از جنگ اوكراين» است.
 
اين مجموعه كمك نظامي تازه براي اوكراين در حالي تصويب شد كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در آمريكا و اروپا، حمايت عمومي از ادامه كمك مالي و تسليحاتي به اوكراين كاهش يافته است.
 
مجلس نمايندگان آمريكا همچنين بسته‌هاي كمك نظامي به اسرائيل و تايوان را با اكثريت قاطع تصويب كرد.
 
اين مجلس همچنين به ممنوعيت شبكه اجتماعي تيك‌تاك در صورت قطع نكردن روابطش با چين راي داد.
 
واكنش كاخ سفيد و ناتو
 
در پي تصويب لوايح كمك نظامي به اوكراين و اسرائيل، كاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي گفت كه جو بايدن، رئيس‌جمهوري آمريكا از سنا خواسته است كه اين لوايح را در اسرع وقت تصويب كند.
 
بر اساس اين بيانيه جو بايدن گفت «امروز اعضاي هر دو حزب در مجلس به پيشبرد منافع امنيت ملي ما رأي دادند و پيام روشني درباره قدرت رهبري آمريكا در صحنه جهاني ارسال كردند.
 
در اين نقطه عطف بحراني، آنها گرد هم آمدند تا به نداي تاريخ پاسخ دهند و قوانين امنيت ملي را كه به فوريت مورد نياز بود و من ماه‌ها براي تامين آن مبارزه كرده‌ام، تصويب كنند.»
 
جو بايدن از مايك جانسون رئيس جمهوري‌خواه كنگره هم براي به راي گذاشتن اين لوايح تشكر كرده است.
 
ناتو هم از تصويب لايحه كمك نظامي تازه به اوكراين در مجلس نمايندگان آمريكا استقبال كرده است.
 
ينس استولتنبرگ، دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) در بيانيه‌اي گفت: «اين افزايش قابل توجه كمك‌ها مكمل ده‌ها ميليارد كمكي است كه توسط متحدان اروپايي به اوكراين ارائه مي‌شود.»
 
واكنش روسيه
 
ديميتري پسكوف، سخنگوي رسمي كرملين در واكنش به تصويب لايحه كمك نظامي تازه به اوكراين گفته است كه كمك‌هاي نظامي «اوكراين را بيشتر ويران مي‌كند و باعث مي‌شود كه اوكرايني‌هاي بيشتري به دليل تقصير رژيم اوكراين جان خود را از دست بدهند».
 
مجلس نمايندگان آمريكا، علاوه بر تامين كمك نظامي براي اوكراين،همچنين مقرراتي را براي تغيير كاربري دارايي‌هاي مسدود شده روسيه كه در ايالات متحده نگهداري مي‌شود و انتقال پول ناشي از آن به اوكراين را تصويب كرد.
 
سخنگوي دولت روسيه گفت كه آمريكا «بايد پاسخگوي اين اقدام» خود باشد و گفت روسيه پاسخ اين كار را به گونه‌اي انجام خواهد داد كه «بيشترين منافع‌اش را تامين كند».
 
ديميتري پسكوف همچنين گفت كه اين اقدام به وجهه آمريكا آسيب جبران‌ناپذيري وارد خواهد كرد.
 
واكنش اوكراين
 
ولوديمير زلنسكي، رئيس جمهوري اوكراين از مجلس نمايندگان و مايك جانسون، رئيس جمهوري‌خواه آن تشكر كرده است.
 
او با انتشار پستي در شبكه‌هاي اجتماعي نوشت با تصويب اين لايحه جان هزاران نفر نجات خواهد يافت و هم اوكراين و هم ايالات متحده قدرتمندتر ظاهر خواهند شد.
 
تازه‌ترين حملات روسيه به زيرساخت‌هاي اوكراين بار ديگر نياز به تقويت دفاع هوايي اين كشور را برجسته كرده است.
 
اخيرا تاسيسات برق اوكراين بشدت آسيب ديد و اپراتور دولتي شبكه برق اين كشور گفته است كه تلاش‌ها براي تعمير تاسيسات برق آسيب ديده در منطقه شمال شرقي خاركف در حال حاضر به دليل هشدارهاي هوايي هفت تا ده بار در روز قطع مي شود.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها