پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: وضعيت اقتصادي سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتي نخواهد داشت / اگر روند اقتصادي همين طور بماند بايد خدا را شكر كنيم / دولت در كنار ركود و بيكاري و تورم، به دنبال اين است كه درآمد‌هاي مالياتي‌اش را به شدت افزايش دهد؛ اين موضوع بازار را نگران كرده
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 14:56     کد خبر: 53053

پيام نفت:
جمشيد عدالتيان، فعال اقتصادي در گفت‌وگو با «انتخاب»:

 

جمشيد عدالتيان، فعال اقتصادي درباره چالش‌هاي اقتصادي در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه دولت سياست‌اش روي مسائل مالي است. سياست‌هاي مالي دولت نشان مي‌دهد كه آن‌ها خواهان رفع كسري بودجه از طريق اخذ ماليات‌هاي گمشده‌اند. البته به نظر من اين ماليات‌ها دقيق محاسبه نشده‌اند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

با توجه به انتظارات تورمي براي سال ۱۴۰۳ و افزايش ماليات‌ها و كسري بودجه و... بخشي از بازار به سمت سرمايه‌گذاري در حوزه طلا و ارز رفته تا سرمايه خود را حفظ كند. اين روند باعث كاهش رونق توليد و سرمايه در گردش و چالش‌هاي اقتصادي بيشتر خواهد شد

 

جمشيد عدالتيان، فعال اقتصادي درباره چالش‌هاي اقتصادي در سال ۱۴۰۳ به «انتخاب» گفت: بودجه دولت سياست‌اش روي مسائل مالي است. سياست‌هاي مالي دولت نشان مي‌دهد كه آن‌ها خواهان رفع كسري بودجه از طريق اخذ ماليات‌هاي گمشده‌اند. البته به نظر من اين ماليات‌ها دقيق محاسبه نشده‌اند. دولت به دنبال اين است كه در سال ۱۴۰۳ كسري بودجه نداشته باشد و از طريق افزايش درآمد‌هاي جديد به اين هدف برسد. توليدكنندگان بر مبناي سود و زيان اگر بخواهند ماليات بدهند چندان تحقق پيدا نمي‌كند، اما دولت به شدت دنبال شناسايي است. اگر چنين اتفاقي بيفتد، تا جاييكه ممكن است كسري بودجه دولت از طريق ماليات تأمين شود يك سري آثار ضد تورمي خواهد داشت. اگر نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ ده درصد كاهش پيدا كند و به ۳۰ درصد برسد جاي شكر‌ش باقيست.

او افزود: درباره نرخ بيكاري و كمبود نيروي متخصص و مهاجرت نيروي كار فني، مقداري نگراني براي توليدكنندگان در سال ۱۴۰۳ وجود دارد. در هر شركتي كه نگاه كنيد چندين نفر در حال رفتن هستند كه باعث نگراني مي‌شود. نگراني ديگري كه وجود دارد كاهش قدرت خريد است. اگر اين كاهش قدرت خريد همچنان ادامه پيدا كند بازار را درگير مي‌كند و اثر نامطلوبي روي رشد اقتصادي صنايع دارد. در كل وضعيت سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتي نخواهد داشت، با اين فرض كه دولت كسري بودجه را كمتر كند. اگر دولت بتواند كسري بودجه را كمتر كند آثار تورمي مقداري كمتر مي‌شود.

وي در ادامه در رابطه با چالش‌هاي سيستم بانكي اظهار داشت: در سياست‌هاي پولي، سيستم بانكي ما دچار مشكل است و افت كرده‌اند. سيستم بانكي سود‌هاي بالا از صنايع مي‌گيرد كه بر روي تورم اثر دارد. تمامي سياست‌هاي مالي دولت با اين رفتار بانك‌ها خنثي مي‌شود. هماهنگي ميان دولت در حوزه اقتصادي وجود ندارد. دولت با اين ابزار مي‌خواهد تورم را كنترل كند، اما دچار مشكل است. سرمايه در گردش صنايع نيز اندك است و در سال ۱۴۰۳ نيز ادامه خواهد داشت. اگر روند اقتصادي همين بماند بايد خدا را شكر كنيم.

عدالتيان درباره نگراني فعالان اقتصادي و سرمايه‌گذاري در حوزه طلا و ارز گفت: اگر كسي انتظار اين را داشته باشد كه سال ديگر معجزه‌اي اتفاق بيفتد و شاخص‌هاي اقتصادي بهبود نشان دهند، مقداري خوش بينانه است. ۴۰ سال است كه ما به همين شكل اقتصاد را پيش برديم و اتفاق جديدي رخ نداده است. سال گذشته هم چنين صحبتي بود كه جامعه به سمت سرمايه‌گذاري در حوزه طلا و ارز و ماشين رفته است. نحوه رفتار اقتصادي ايراني‌ها بر مبنا پيش‌بيني تورم و كاهش ارزش پول ملي شكل گرفته است. عوض كردن اين فرهنگ اقتصادي احتياج به ثبات اقتصادي و فعاليت‌هاي شديد دولت دارد. دولت بايد جامعه را اميدوار كند، اما در اقتصاد ايران چنين چيزي را نداريم. افراد فقط به سمت حفظ خود مي‌روند. راز بقا اقتصاد حفظ سرمايه است و اين رفتار اقتصادي فكر نمي‌كنم تغيير چنداني با سال‌هاي قبل داشته باشد. تنها چيزيكه امسال اتفاق مي‌افتد اين است كه دولت در كنار ركود و بيكاري و تورم، به دنبال اين است كه درآمد‌هاي مالياتي‌اش را به شدت افزايش دهد كه بازار را نگران كرده است. اين اتفاق باعث شده مبادله پولي و مالي در جامعه با اختلال رو به رو شود. كسبه از دستگاه كارت خوان هم به سختي استفاده مي‌كنند و حساب‌هاي متعدد شكل گرفته تا ماليات را دور بزنند. عده‌اي در بازار وحشت‌زده ماليات در سال ۱۴۰۳  هستند.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها