درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 23:09   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  آیا امپراتوری دریایی ایران در حال شکل گیری است؟!
  تصادفات رانندگی؛ جنگ خاموش!
  گرگ های سیبری چطور از خاک ایران رانده شدند؟
  محمد مهاجری: دولت سیزدهم از زمان هوخشتره تا امروز ضعیف‌ترین دولت تاریخ ایران است / آواربرداری اقتصادی بعد از دولت رئیسی کار حضرت فیل است
  نظم بین‌المللی لیبرال در حال فروپاشی است؟! / گزارش اکونومیست را بخوانید
  نامه شورا کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود/منتخب مستقیم ملت در حد یک شهروند هم آزادی بیان ندارد/شورا مرا به تعجیل در اجرای برجام متهم کرده/به اتهاماتی چون عدم التزام به قانون اساسی و فقدان دانش و بینش سیاسی متهم شده ام/رؤسای‌جمهور آینده بدانند دیگر حتی آنان آزادی سیاسی ندارند/می‌دانم که علت حساسیت برای حضور برخی از منتخبان تأثیرگذار در مجلس خبرگان به ویژه در این دوره چیست
  قرارداد داخلی نمایشی در بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک/ تیم متولی توسعه آزادگان، توانمند نیست
  فیلم/توضیحات رائفی‌پور درباره تهمت پولشویی و انتشار اسناد مالی و خصوصی مردم
  تماشا کنید: بازرانی در پی سوغاتی تهران! / رئیس اقلیم کردستان عراق از ایران چه می‌خواهد؟
  ظریف: آیا جهان بدون برجام جای بهتری شد؟
  رانندگی در مسیری خطرناک "تودار ـ گردنه خروسه"/ چرا مردم از جاده جدید به مریوان نمی‌روند؟
  پتانسیل انرژی خورشیدی و ارزیابی عملکرد نیروگاه‌های متمرکز خورشیدی در مناطق مختلف ایران
  استقبال از خودروهای برقی و کاهش تقاضای جهانی بنزین
  اتوبوس‌های تولید گروه بهمن به پایتخت رسید
  واردات اتوبوس بین شهری کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال آزاد شد
  ۶۲ کشته و ۱۳۱۷ مصدوم در تصادفات هفته دوم اردیبهشت در کشور
  میدان‌های نفتی عراق
  ضرغامی: ۲ سال است که شعار من شده «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا»
  فوت ۱۶۹ نفر در حوادث ترافیکی و غیرترافیکی هفته گذشته
  پندی از کاهش زمان سیر بارهای ترانزیت سرخس به بندرعباس
  برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو چیست؟​
  خط ریلی زاهدان کویته نیازمند تبدیل تفاهم نامه به قرارداد عملیاتی
  امیدوار نباشیم؛ فرودگام امام هاب هوانوردی منطقه نمی شود
  جریمه ۵۴۰۰۰۰ خودرویی که بر روی خط عابر پیاده توقف داشتند
  ضرورت احداث راه‌آهن به سمت معدن سونگون
  تغییر مسیر عجیب اردغان به سمت ارمنستان/عادی سازی روابط ترکیه و ایروان
  تماشا کنید: هجوم غول‌ها به هند
  معاون شهرداری تهران: قرارداد خرید دوربین‌های کنترل ترافیک از چینی‌ها انجام شده / در مورد قرارداد خودروی چینی برقی که شهرداری منعقد کرده باید بگویم که با کیفیت‌ترین خودرو بعد از تسلا را انتخاب کرده‌ایم
  تماشا کنید: هیس! این کریدور جدید هم ایران را دور زد/ گزارش «انتخاب» از کریدور «جاده توسعه» عراق، بندر فاو و معنای آن برای تهران
  چرایی برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت از منظر مسئولان و صاحبنظران
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44860صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 7 مرداد 1398 - 14:55
انتشار متن عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای بر مبنای نسخه روسی برای نخستین بار + عکس
  
پیام نفت:

مدیر مطالعات تاریخ انتشارات پرنده گفت: متن عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای بر مبنای نسخه روسی برای نخستین بار جمع‌آوری و در قالب کتابی به‌زودی منتشر خواهد شد.

محمدرضا بهزادی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره جدیدترین کتاب تاریخی خود با عنوان «عهدنامه‌های ایران و روسیه (گلستان - ترکمانچاى) از آرشیو وزارت خارجه جمهوری فدراتیو روسیه» که به صورت مشترک با رضا کسروی همکاری داشته است، گفت: متن دو قرارداد مهم تاریخی یعنی گلستان و ترکمانچای را در قالب یک کتاب آماده کرده‌ایم که یک کار جامع و حاوی اسنادی معتبر و جدید است.

وی بیان کرد: قراردادهای گلستان و ترکمانچای، بعد از انقلاب اکتبر و در سال ۱۹۲۱ میلادی لغو شده بود. در حقیقت خود دولت کمونیستی شوروی بعد از انقلاب ۱۹۱۷ قراردادهایی که دولت تزاری با خیلی از کشورها بسته بود به مرور و به صورت یک‌طرفه ملغی کرد و بحث‌هایی هم که در فضای مجازی گهگاهی مطرح می‌شود مبنی بر بازگشت این سرزمین‌ها به ایران و ۹۰ یا ۱۰۰ ساله بودن این قراردادها و به خصوص درباره‌ی قرارداد ترکمانچای، جعلیات غیر قابل استنادی هستند.

مدیر مطالعات تاریخ انتشارات پرنده عنوان کرد: چهار نسخه از این قرارداد در همان دوره تهیه شد که دو نسخه در ایران و دو نسخه در روسیه نگهداری می‌شد نسخه‌ای از عهدنامه‌ی گلستان که در ایران بوده، تاکنون توسط پژوهشگران یافت نشده و به نظر می‌رسد مفقود است. متن این قرارداد که الان در دسترس است از روی سواد قرارداد اصلی موجود در ایران یا روسیه نسخه‌برداری شده است و الان در برخی آرشیوهای خارجی نگهداری می‌شود.

بهزادی اظهار کرد: در طول چند سال گذشته به هر کتاب تاریخی که مراجعه می‌کردیم این وقایع و قراردادها را با لحن و روایتی متفاوتی نوشته بود مثلاً «ناسخ التواریخ قاجاریه» و «روضة صفای ناصری» و تمام کتاب‌هایی که حتی در دوره قاجار نوشته شده هیچ کدام از این قراردادها را درست ثبت نکرده بود و ایراداتی داشتند و متن منقح و مرتب از آن وجود نداشت.

وی عنوان کرد: بعد از نامه‌نگاری‌های مفصل با ارتباطاتی که در وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه داشتیم رونوشت الکترونیکی قرارداد صلح ترکمانچای و گلستان که در آرشیو سیاست خارجی امپراتوری روسیه است با توضیحات و نامه‌ای رسمی در اختیار ما قرار گرفت.

مدیر مطالعات تاریخ انتشارات پرنده گفت: پس از دریافت رونوشت الکترونیکی قراردادها، از روی متن اصلی استنساخ صورت پذیرفت و برای آن تعلیقات و توضیحاتی ذکر گردید. در حقیقت برای اولین بار است که عهدنامه گلستان و ترکمانچای از روی نسخه اصلی که در روسیه نگهداری می‌شود استنساخ شده و در دسترس است.

بهزادی بیان کرد: نسخه‌ای از ترکمانچای که در ایران نگهداری می‌شود، در بخش انتهایی لاک و مهر طرف روسی را به همراه نقش مهر ایشان، ندارد و نمونه‌ای که در وزارت خارجه روسیه است به امضای طرف روسی هم رسیده و لاک و مهر شده و نسخه ارزشمندتری است.

انتشار متن عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای بر مبنای نسخه روسی برای نخستین بار + عکس

وی با بیان اینکه فقط مقدمه‌ای مختصر برای کتاب نوشته شده است، توضیح داد: آن چیزی که در بین مردم رایج شده این است که این دو قرارداد برای مردم دل‌چسب نیست به همین دلیل ما در این کار وارد جزئیات و قضاوت نشده‌ایم که این قراردادها ننگین هستند یا خیر. صرفاً برای خواندن مخاطبان و علاقمندان تدوین شده است و مخاطبان بعد از مطالعه درباره آن استنباط خودشان را خواهند داشت.

مدیر مطالعات تاریخ انتشارات پرنده درباره تفاوت قرارداد و عهدنامه عنوان کرد: قرارداد آن چیزی است که در روابط بین‌المللی وجود دارد و عهدنامه بین چند حاکم محلی و پادشاه فئودالی وجود داشت منعقد می‌شد. عهدنامه قراردادهای و توافقاتی است که بین حاکم مرکزی و حکام و والی مناطق کوچک بسته می‌شود اما قرارداد یک رابطه و توافق بین‌المللی است، اما اینکه چرا به قراردادهای گلستان و ترکمانچای به عهدنامه معروف شده‌اند چندان مشخص نیست.

بهزادی افزود: کتاب تشریح و توضیح خاصی، به جز توصیف برخی از مکان‌ها و معادل برخی لغات و تعلیقات مختصر، ندارد و مطلبی را به این قراردادها اضافه نکردیم اما نسخه‌هایی که در روسیه نگهداری می‌شده‌اند دارای حواشی هستند که با مداد به آن اضافه شده است و احتمالات مختلفی درباره زمان اضافه شدن این حاشیه‌ها وجود دارد.

وی با بیان واقعه‌ای تاریخی درباره حاشیه‌نگاری‌های موجود در نسخه‌های روسی این قراردادها تشریح کرد: در دوره پهلوی دوم سپهبد امان‌الله جهانبانی و تیمی از ایران و شوروی مأمور شدند که سرحدات ایران و شوروی را بررسی کنند بخشی از این سرحدات در قراردادهای ترکمانچای و گلستان ذکر شده است. مشخص نیست که آیا این حاشیه‌ها و دست‌نوشته‌های اطراف این قراردادها به خصوص قرارداد ترکمانچای که با مداد نوشته شده است مربوط به چه دوره‌ای است چون تاریخی ندارد اما بعضی کلمات اضافه شده و خط خوردگی‌هایی وجود دارد که مشخص نیست که این موارد در آن کمیته تعیین مرزها اتفاق افتاده است یا خیر. با اینکه این قراردادها در سال ۱۹۲۱ ملغی شده بود کمیته مورد نظر برای تعیین مرزها از آن به ظاهر استفاده کرد و به آن استناد کردند.

مدیر مطالعات تاریخ انتشارات پرنده اظهار کرد: حواشی نسخه‌‌های روسی به‌نظرم بسیار پراهمیت است. هیچ یک از استنساخ‌ها و سوادهایی که از این دو قرارداد برداشته شده و در سایت‌ها و کتاب‌ها به نشر رسیده دقیق نیستند حتی کتاب‌هایی که توسط مدیران قدیمی وزارت خارجه نوشته شده‌اند هیچ یک به نسخه‌های روسی دسترسی نداشته‌اند.

وی درباره مراحل چاپ کتاب نیز بیان کرد: تصحیح این کتاب تمام شده است و در مرحله صفحه‌آرایی قرار دارد که تا ابتدای شهریور برای گرفتن فیپا و مجوز خواهد رفت و تا اواخر شهریورماه کتاب چاپ خواهد شد و در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ قرار خواهد گرفت.

انتشار متن عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای بر مبنای نسخه روسی برای نخستین بار + عکس

انتشار متن عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای بر مبنای نسخه روسی برای نخستین بار + عکس

صفحاتى از اصل یکى از دو نسخه عهدنامه‌هاى ترکمانچاى و گلستان (نسخه روسی)

 

  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  ضرورت‌های احداث سریع خط آهن ورزقان
  قیمت نفت و ارزش کل ذخایر نفت ایران یک سوم می شود
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  راندمان ۱۷۸ توربین گازی کشور می‌تواند ارتقا یابد
  نیروگاه های با راندمان پایین را از شبکه خارج می کنیم
  آمادگی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای تولید آمونیاک سبز
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  خروج نیروگاه‌های با راندمان پایین از چرخه تولید برق کشو
  اقدام تحسین برانگیز و قابل ستایش وزارت نفت در قطع گاز نیروگاه های راندمان پائین
  ببینید: چرا کریدور‌ها مهم است؟ / چرا نباید حذف شویم؟
  معاون وزیر نفت: بدهی بابک زنجانی به شرکت ملی نفت تسویه شد / معادل بدهی او کالا دریافت شده
  صدور مجوز ۲۹ پروژه در عراق برای کاهش وابستگی به گاز ایران
  فقط ۸ سال تا تغییر چهره انرژی جهان باقی مانده است
  تلف شدن ۶۶ درصد سوخت کشور با راندمان ۳۴ درصدی نیروگاه‌ها
  راندمان 58درصدی نیروگاه های سیکل ترکیبی فولاد مبارکه
  نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان ۳ برابری دارد
  گلخانه‌ها سهم زیادی در هدر رفت انرژی دارند
  ضرورتها و مزیتهای احداث خط آهن ورزقان ارمنستان تا بندر پوتی گرجستان
  پاداش شرکت ملی گاز برای مشترکان کم مصرف
  توسعه همکاری‌های پکن-پاریس در حوزه انرژی: جایگاه بازار ایران در این میان چیست؟
  هلدینگ خلیج فارس رقیب شرکت‌های کوچک نشود
  رشوه خواری آشکار در برق رسانی و اتصال به شبکه/ دکتر محرابیان فکری اساسی کنند و سیستم و سامانه ها را جایگزین افراد نمایند/ هر جا رانت و امضا و اختیار تصمیم اجرایی باشد امکان فساد بیشتر است.
  احداث شهرک‌های انرژی خورشیدی در گیلان
  کانادا، چگونه مصرف انرژی را در فصول سرما، مدیریت می‌کند؟
  در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه های انرژی اعم از آب، برق، گاز و بنزین بحران خواهیم داشت
  تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  توانیر: ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در ۸۰ درصد از مناطق کشور
  توانیر: مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  اصلاً بعید نیست که امسال ناترازی بنزین دو برابر شود / وقتی در صنعت خودرو شرایط تحریمی سخت داریم، اصلاً امکان توسعه و پیشرفت وجود ندارد
  ظریف:تهران امیدوار گشایش خط راه آهن با ارمنستان است
  ضرورت تشکیل کمیسیون سه جانبه ایران- ارمنستان و چین
  طراحی برج خنک کننده و کولینگ تاور برای جنوب ایران
  انتقاد وزیر نیرو از صندوق توسعه ملی به دلیل عدم تامین اعتبار پروژه‌های نیروگاهی
  انرژی برق باید جایگزین مصارف گاز در بخش خانگی شود
  سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی از نفت پیشی می‌گیرد
  ممنوعیت رقابت بخش دولتی و شبه دولتی با بخش خصوصی توسط مقام معظم رهبری
  با تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی راندمان آنها به ۵۷ درصد می‌رسد
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار