درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 16:26   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  اصل ۵۹ قانون اساسی درباره رفراندوم را باید «شدنی» کرد
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
  ایستگاه بعدی رویارویی تهران و تل آویو کجاست؟ / آیا پایان جنگ غزه، شروع جنگ اسرائیل با حزب‌الله خواهد بود؟
  واکنش همتی به سخنان قالیباف: بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه، از کسانى که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی می‌کنند که غالباً برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند / با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  نهادهای دولتی غزه: اسرائیلی‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  تماشا کنید: مستند «دعا برای آخرالزمان» / ماجرای اونجلیست‌های آمریکا و قدرت سنگین شان در خاورمیانه! / قسمت چهارم
  تماشا کنید: خطرناک‌تر از «پایداری» / جریان «آکادمی» در حال رشد در ارکان مختلف کشور است
  کریمی قدوسی: کارشناسان به ما گفته‌اند که برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، «نصف روز» زمان لازم داریم
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 42696صفحه نخست » اخبار روزسه شنبه، 26 بهمن 1395 - 13:51
اکتشاف 13 میدان نفتی و گازی جدید در دولت یازدهم
صالح هندی گفت: اولین میدان گازی که در سال 94 کشف شد میدان گازی پازن است که در جنوب شیراز واقع است و حجم درجای ذخیره گاز اکتشافی آن 19.5 TCF و میزان میعانات گازی آن نیز 463 میلیون بشکه است.
  
پیام نفت:

به گزارش ایلنا، صالح هندی مدیر اکتشاف نفت در نشست خبری امروز خود با اعلام خبر اکتشاف 9 میدان گازی جدید و 4 میدان نفتی جدید و یک مخزن نفتی در دولت یازدهم (طی سال‌های 92 تا 95) اظهار داشت: طی این مدت 4 ساله مجموعا 6.5 میلیارد بشکه نفت، 62.6 TCF گاز درجا حاصل این کشفیات بوده است.

وی تصریح کرد: میدان گازی که در سال 94 کشف شد میدان گازی پازن است که در جنوب شیراز واقع است و حجم درجای ذخیره گاز اکتشافی آن 19.5 TCF و میزان میعانات گازی آن نیز 463 میلیون بشکه است.

وی افزود: با حفر یک چاه در بخش شمال غربی میدان به میزان قابل توجهی گاز تولیدی افزایش خواهد یافت لذا حفر یک چاه تحدیدی در برنامه ما قرار دارد.

هندی همچنین گفت: میدان گازی خارتنگ در 120 کیلومتری شرق بوشهر در میدان کشف شده در دولت یازدهم است که کار حفاری آن در سال 92 به اتمام رسیده و حجم درجای ذخیره گاز آن 16.4 TCF و حجم میعانات آن 261 میلیون بشکه است.

وی ادامه داد: میدان گازی چارک در 220 کیلومتری غرب بندرعباس نزدیک به دریا نیز دیگر میدانی است که در سال 93 حفاری آن آغاز شده و حجم ذخیره گاز آن 17.38 TCF و میزان میعانات آن نیز 174 میلیون بشکه است.

وی همچنین از میدان نفتی یادمان به عنوان میدان کشف شده طی 4 سال گذشته نام برد و افزود: این میدان جزو میادین مرزی است و در آبادان واقع شده و جزو کشفیات تله‌چینه‌ای است که حجم نفت درجای آن 2.8 میلیارد بشکه برآورد شده که انتظار می‌رود با کشف میادین با این سایز در این منطقه (65 کیلومتری اهواز نزدیک میدان جفیر و شرق میدان آزادگان) میزان ذخایر افزایش یابد.

هندی در ادامه به کشف میدان نفتی سپهر در جنوب غربی استان خوزستان در دشت آبادان و 65 کیلومتری اهواز کنار جفیر، یادآوران و آزادگان اشاره و اظهار داشت: این میدان نیز به دلیل تله‌چینه‌ای بودن روش توسعه‌ای خاص خود را دارد و مجموع نفت درجای محاسبه شده آن 2.191 میلیارد بشکه برآورد شده است.

در ادامه این نشست مدیر اکتشاف نفت به کشفیات پنج ساله پنجم به اضافه سال 95 اشاره و اظهار داشت: طی این مدت 11 میدان جدید گازی 10 میدان جدید نفتی، 2 مخزن گازی، 2 مخزن جدید نفتی و 4 میدان نفتی با حفر چاه تحدیدی داشته‌ایم که مجموع نفت و میعانات تجمعی آن 30 میلیارد بشکه بوده و 4.7 میلیارد بشکه از آن قابل استحصال بوده و میزان گاز کشف شده نیز طی مدت برنامه پنج ساله پنجم 128 TCF بوده که 83.8 TCF این میزان قابل استحصال است.

وی افزود: مجموعه این اکتشافات با 38 حلقه چاه اکتشافی و تحدیدی اتفاق افتاده است.

هندی خاطرنشان کرد: از بلوک‌های اکتشافی که 14 قرارداد برای آنها منعقد شده 11 قرارداد به اتمام رسیده است که 1.2 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌ایم که برخی از این قراردادها موفق بوده و برخی نیز ناموفق اعلام شده‌اند اما با توجه به اینکه ناموفق ها نیز برای ما با ریسک سرمایه گذار همراه بود موفقیت آمیز بوده اند .

وی تصریح کرد: مجموعه کشفیات طی برنامه پنج ساله پنجم 16.6 TCF و 1.6 میلیارد بشکه نفت بوده است.

هندی با اشاره به علاقمندی دانشگاه‌ها و شرکت‌های بین المللی برای مطالعات مشترک نفتی در ایران اظهار داشت: این شرکت‌ها علاقمند بودند که با هزینه خودشان مطالعاتی انجام داده تا با زمین شناسی ایران آشنا شده سپس وارد کارهای توسعه‌ای شوند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کار 4 مطالعه مشترک با شرکت‌ها و دانشگاه‌های معتبر دنیا انجام داده‌ایم، تصریح کرد:  با شرکت های  MOV از اتریش، لوک اویل روسیه، دانشگاه بارسلونای اسپانیا و ناپل ایتالیا مطالعات مشترک داشته‌ایم (شرکت رپسول و  اکسون گس به دلیل تحریم‌ها تحت پوشش دانشگاه‌های بارسلونا و ناپل ورود پیدا کردند.)

هندی در ادامه با اشاره به اینکه 6 دکل خشکی و یک دکل حفاری جدید دریایی به ناوگان حفاری اکتشاف اضافه شده است، بیان کرد: قرار است که در برنامه پنج ساله ششم 35 حلقه چاه خشکی و 5 حلقه چاه دریایی در خلیج فارس حفاری شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه پنج ساله پنجم در زمینه لرزه‌نگاری موفق عمل نکرده‌ایم، افزود: در برنامه ششم 7 هزار کیلومتر لرزه‌نگاری دو بعدی و 6 هزار کیلومتر لرزه نگاری سه‌بعدی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های وزیر در اکتشاف تنها افزایش حجم نفت و گاز نیست، افزود: محل و نوع کشف بر حجم کشفیات اولویت داده شده است لذا بر این اساس مدیریت اکتشاف حوزه‌های رسوبی را در اولویت قرار داده و 5 طرح اولویت‌دار را تعریف کرده‌ است.

مدیر اکتشاف نفت از خلیج فارس به عنوان طرح اولویت‌دار جدید که از سوی وزیر توصیه شده اشاره و اظهار داشت: دشت آبادان ، دزفول شمالی و جنوبی برای تزریق گاز و حوزه رسوبی کپه داغ در شمال شرق کشور برای کشف گاز از جمله میادین اولویت‌دار کشف شده است.

وی ادامه داد: در کنار اولویت‌های یاد شده متعهد شده‌ایم که در برنامه ششم توسعه 30 میلیارد بشکه نفت درجا و 70 TCF گاز درجا کشف شود.

هندی همچنین اظهار داشت: علاوه بر حفر چاه‌هایی که توسط خودمان انجام می‌شود در قالب قراردادهای جدید نیز بلوک‌هایی تعریف کرده‌ایم که از مجموع 40 بلوک تعریف شده 14 بلوک ریسک بالایی دارند.

وی ادامه داد: این بلوک‌ها شامل بلوک دانان با پتروویتنام و دیر با شرکت ادیسون، بلوک مغان با شرکتی از کرواسی در اولویت قرار گرفته‌اند که بلوک دانان و دیر پیشرفت‌هایی داشته اما بلوک مغان قرار است که 30 بهمن مذاکراتی با شرکتی از کشور کرواسی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: 14 بلوک به تصویب رسیده در قالب قراردادهای جدید به مناقصه می‌روند البته پروژه‌هایی که در ردیف توسعه‌ای قرار دارند در اولویت قرار داشته و مناقصه آنها توسط شرکت اکتشاف انجام می‌شود و برنامه دیگر ما این است که بلوک‌های قبلی که جذابیت زیادی نداشته‌اند با الگوی بیع متقابل توسعه داشته باشند.

این مقام مسئول همچنین از نهایی شدن دو کار مطالعاتی جدید نیز خبر داد و افزود: مذاکرات انجام کار مطالعاتی با شرکت پتروناس مالزی و یک شرکت معتبر اروپایی انجام شده ضمن اینکه شرکت‌های زیادی نیز برای ورود به مطالعه میادین نفتی و گازی ایران ابراز علاقه کرده‌اند.

هندی در ادامه این نشست به متنوع کردن تامین منابع مالی اشاره و تصریح کرد: در این خصوص روش استفاده از بلوک برای فاینانس و اتخاذ روش پرداختی تاخیری از جمله آنهاست و شرکت‌هایی نیز حاضر شده‌اند که برای پوشش هزینه ثابت‌شان کار کرده و سود خود را سه سال بعد دریافت کنند که در این رابطه سه پروژه لرزه‌نگاری تعریف شده و با همکاری شرکت‌های بهره‌برداری با استفاده از قانون ماده 12 توسعه چاه‌های تحدیدی با شرکت‌های بهره‌بردار تعریف کرده‌ایم که از محل تولید بازپرداخت خواهد شد.

مدیر اکتشاف نفت با اشاره به اینکه اکتشاف نوک پیکان زنجیره ارزش صنایع بالادستی نفت است اظهار داشت: اگر کل زنجیره بالادستی نفت را 4 حلقه بدانیم اکتشاف پیشانی تمام مراحل است و تیم اکتشاف اولین گروهی هستند که به منطقه اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های اکتشافی معمولا با مخاطرات بیشتری به خصوص در مناطق مرزی مواجهند تصریح کرد: ما در مناطق مرزی با خطرات مین‌گذاری مواجهیم تا جایی که برای کشف میدان آ‌زادگان دو شهید داده‌ایم.

وی یادآور شد: کار اکتشاف هیچ گاه ضرب الاجلی و ضربتی انجام نمی‌شود و عملیاتی بطئی و کند است که نیاز به زمان دارد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته اکتشاف به خاطر فرازونشیب‌های مالی آسیب‌ زیادی دیده است، تصریح کرد: ضریب موفقیت چاه‌های اکتشافی در دنیا 30 درصد است و این ضریب در ایران 60 درصد است یعنی از سه چاه حفاری شده 2 چاه به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: در برنامه پنج ساله پنجم اکتشاف موفق شد 80 درصد نفت و 80 درصد گاز قابل استحصال را جایگزین کند یعنی گاز اکتشافی 190 درصد جایگزین گازهای تولیدی شده است. این میزان گاز جدید کشف شده این پیام را می‌دهد که در آینده شانس اکتشاف گاز بیش از نفت است.

هندی تصریح کرد: سایز میادین کشف شده نشان می‌دهد که باید با میادینی مثل آزادگان یادآوران و پارس جنوبی خداحافظی کنیم و انتظار کشف میادین بزرگ را نداشته باشیم. البته در دنیا نیز همین بوده است.

وی در ادامه این نشست به برنامه اکتشاف در میادین غیرمتعارف نفتی و گازی اشاره و اظهار داشت: این میادین با توجه به اینکه هنوز پرهزینه‌اند فقط کار مطالعاتی و شناسایی در مورد آنها انجام می‌شود که تاکنون کار مطالعاتی فاز یک هیدارت گازی عمان ، شیل نفتی کویرکوه و پروژه شیل گازی نیز 80 درصد پیشرفت مطالعاتی داشته است.

وی با اشاره به اینکه شیل‌های نفتی و گازی اگر توجیه اقتصادی داشته باشند سراغشان خواهیم رفت افزود: در انتهای برنامه پنج ساله ششم اجازه حفر چاه در عمان را خواهیم داد.

وی درباره کشفیات در حوزه نفتی خزر نیز اظهار داشت: میدان نفتی خزر پر پتانسیل نیست فقط در بخش شرقی دشت گرگان احتمال کشف نفت و گاز بیشتر است. البته در دشت مغان نیز نفت اثبات شده داریم.

هندی درباره بلوک اکتشافی در لرستان نیز بیان داشت: در این بلوک همکاری‌هایی با استات اویل داشتیم که ناموفق بوده در کوهدشت نیز قراردادی با چینی‌ها داشتیم که موفقیت‌آمیز نبوده است.

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار