درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 14:32   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  وزیر علوم: نیرو‌های امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند
  تنها کشور دنیا که در تمام خانه‌هایش لوله‌کشی گاز دارد ایران است؛ اما مردم خبر ندارند!
  تکمیل طرح قطار پرسرعت تهران ــ قم ــ اصفهان تا پایان دولت؟
  تصاویر و گزارش پروژه راه آهن سریع السیر اصفهان _ تهران
  تماشا کنید: دولت سیزدهم یا دولت شعار؟ / سکوت اصولگرایان همیشه منتقد در قبال رئیسی
  تماشا کنید: سقوط پروژه هواپیماسازی رئیسی
  بلیت هواپیما تبدیل به یک پدیده لوکس شده / فرودگاه خیلی از کشور‌ها از جمله عربستان اجازه ورود هواپیمای بالای ۱۵ تا ۲۰ سال را نمی‌دهد؛ عمر ناوگان ایران ۲۶ سال است
  بسیاری از کشور‌های آفریقایی مجبورند به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند باشند، بنابراین در شرایط تحریمی نمی‌توانند با ایران همکاری داشته باشند / ترکیه، هند، برزیل و ژاپن خیلی از ما در آفریقا جلوتر هستند / ترکیه ۲۰ سال بعد از ما به آفریقا رفت؛ اکنون ۴۰ پایتخت آفریقایی به ترکیه پرواز دارند، اما ایران یک خط هوایی یا بانک هم در آنجا ندارد
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟
  ویدیو / تصادف اتوبوس ایرانی در ارمنستان با ۵ کشته و ۹ زخمی
  تل‌آویو: در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم
  زیان ۲۰ ساله کشور از عدم ساخت پتروشیمی ارگ/فیلم
  خورشید، تنها راه نجات برای تأمین برق تابستان ۱۴۰۳
  خبرگزاری تسنیم: تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده / احتمالاً این موضوع، مراودات مالی و اقتصادی ایران با دنیا را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد
  فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  تماشا کنید: خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان/ گزارش «انتخاب» از حضور برجسته‌ی برخی افغان‌ها در بزنگاه‌های خاص
  اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  انحصار در اختیار راه آهن است
  بانوی مهمانداری که رئیس هواپیمایی ژاپن شد!
  جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران
  وکیل توماج صالحی: موکلم از فسادفی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود تا به‌سرعت فرآیند انسداد مرز‌ها را آغاز کنند
  منع رقابت دولتی‌ها با بخش خصوصی نیازمند قانونگذاری
  چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  پنل‌های خورشیدی ناجی بحران کمبود انرژی در اروپا
  هر گونه رقابت «بخش دولتی» یا «نهادهای عمومی غیردولتی» با بخش خصوصی ممنوع
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 36106صفحه نخست » اخبار رسانه هاسه شنبه، 3 آذر 1394 - 14:43
مدیریت آسیب‌زا در پتروشیمی اردبیل
پروژه پتروشیمی اردبیل ۹ سال بعد از کلنگ زنی نه‌تنها به فرجام نرسیده بلکه هر روز اظهارات جدیدی برای تداوم خود می‌بیند که به عقیده کارشناسان بسیاری فاقد وجاهت علمی و فنی است.
  
پیام نفت:

 پتروشیمی اردبیل از آن دست پروژه‌هایی است که در طول ۹ سال حیات کلنگ زنی خود مسئولان استانی و کشوری بسیاری را به خود دید و گره آن حتی به دندان باز نشده است.

کلنگ این پروژه که در سال ۸۵ به‌عنوان محور توسعه استان و ورود صنایع مادر در جاده اردبیل – خلخال به زمین زده شد نه‌تنها به دست همان مدیرانی که در مراسم کلنگ زنی حضور یافته بودند به بهره‌برداری نرسید بلکه دولت‌ها تغییر یافتند و استانداران آمدند و رفتند و پتروشیمی پای ثابت تمامی جلسات برنامه‌ریزی و امور زیربنایی باقی ماند.

در مقطعی به فراموشی سپرده شد، در مقطعی مسئولان با وعده‌های تبلیغی از تلاش مثال‌زدنی خود برای گره‌گشایی آن گفتند و در مقطعی پتروشیمی بهانه هنرنمایی کاندیداهایی شد که می‌خواستند از توانمندی‌های بی‌نظیر و محیرالعقول خود بگویند.

بااین‌وجود آفت تبلیغ و وعده ‌و وعید خوره جان پتروشیمی شد و این پروژه به گفته نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پیشرفتی که موجب شد صنعت مادر استان به‌عنوان انبار سیب‌زمینی مورداستفاده قرار گیرد و هنوز که هنوز است گرفتار جواب‌های سربالای مسئولانی است که بی‌شک اگر به بهره‌برداری می‌رسید در ردیف اول مراسم آن برای توانمندی خود کف می‌زدند.

صحبت‌های اخیر با مسئولان استانی در خصوص وضعیت این پروژه و پیشنهاد‌ آن‌ها به‌منظور رفع مشکلات آن نشان می‌دهد هنوز که هنوز است درباره پتروشیمی حتی در بین مسئولان استانی هم دیدگاه مشترک نیست.

از یک سو مسئولی از توقف آن می‌گوید و از سوی دیگر مسئول دیگر از آغاز به کار آن و اینکه به‌کل خط تولید این پروژه را تغییر خواهد داد و از سویی مسئول عالی استان نیز برای چندمین بار اذعان می‌کند که در خصوص این پروژه اظهارنظر نخواهد کرد.

دلیل دستاورد امروز

نماینده مردم  اردبیل در مجلس که پیش‌ از این بارها بر اشتغال‌زایی سه‌هزارنفری این پروژه تأکید داشته، این روزها معتقد است پتروشیمی گرفتار بخشی نگری است.

مصطفی افضلی فرد، در پاسخ به اینکه چرا مسئولان استانی و نمایندگان اردبیل نتوانسته‌اند در راستای تکمیل این پروژه اقدام مؤثری انجام دهند، تصریح کرد: زمانی گفته می‌شد پتروشیمی توجیه ندارد و مقرون‌به‌صرفه نیست اما در حال حاضر استان‌هایی با شرایط به‌مراتب بدتر از اردبیل موفق شده اند پتروشیمی خود را دایر کنند و اردبیل هنوز بعد از سال‌ها موفق نبوده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با یادآوری رایزنی با سه بانک جهت تأمین مالی این پروژه اضافه کرد: اعتبار لازم از صندوق توسعه اختصاص یافت و سه بانک عقد قرارداد کردند اما عملاً مانع‌تراشی شد و در مرحله آخر پولی پرداخت نشد.

افضلی فرد در خصوص برخی اظهارات مبنی بر مانع‌تراشی در فعالیت پتروشیمی اراک در این مجموعه با قبول این موضوع متذکر شد: استان‌هایی داریم که به‌مراتب بیشتر مانع فنی دارند اما پتروشیمی پا گرفته است ولی به‌واسطه همین مانع‌تراشی‌ها در اردبیل موفق نبودیم.

مدیریت آسیب‌زا در پتروشیمی اردبیل

وی بخش عمده‌ای از ناکامی در تکمیل این پروژه را کم‌کاری بخش دولتی دانست و تأکید کرد: متأسفانه اقدام قابل‌توجهی صورت نمی‌گیرد و این پروژه همچنان بلاتکلیف است.

وی افزود: برخی کاندیداهای مجلس در حال حاضر از این پروژه به‌عنوان نقدی بر عملکرد نمایندگان اردبیل نام می‌برند اما انتظار داریم آنچه بر پروژه گذشته را بررسی کرده و منصفانه قضاوت کنند.

نگاه نقد برون‌گرا که در اظهارات این نماینده به چشم می‌خورد نشان می‌دهد به‌واقع پتروشیمی گرفتار بخشی نگری است. چه آن زمان که کلنگ آن به زمین زده شد و چه امروز که شرمنده مردم است، عزمی برای احداث آن نبوده و پی‌ریزی آن گریزگاه وعده‌های تبلیغی بوده که به نظر نمی‌رسد تمامی داشته باشد.

سکوت در مقابل پاسخگویی یا درایت مسئولانه

پتروشیمی اردبیل به هر سمتی که رفته امروز به‌عنوان یک پروژه سرمایه گریز مطرح می‌شود. هرچند احداث آن منطبق با نظریه پایه توسعه استان است و هرچند گفته می‌شود برای استان اردبیل یک ضرورت است اما در حال حاضر به نظر می‌رسد متولی واحدی برای پیگیری امور خود ندارد.

بطوریکه برای چندمین بار استاندار اردبیل در پاسخ به دغدغه مردم استان نسبت به تکمیل این پروژه تصریح کرد: بنده در خصوص پروژه‌هایی که وضعیت روشنی ندارند صحبت نمی‌کنم و در برخی مواقع حرف‌هایی زده می‌شود که قابل عمل نیست و یا اقدام کلان نیاز است

وی افزود: ازجمله این پروژه‌ها پتروشیمی است که بعد از کلنگ زنی چندین استاندار و وزیر دیده اما هنوز مشکل آن حل‌نشده است.

اینکه این سکوت یک درایت مسئولانه است یا نه البته از زبان شهروندان شنیدنی است. در  این خصوص یکی از شهروندان اردبیلی گفت: مردم از کلنگ زنی این پروژه پشیمان هستند چراکه نه‌تنها به سرانجام نرسیده بلکه به جوان‌ها وعده اشتغال بی‌فرجام داده است.

علی خرمی فوق‌لیسانس شیمی است و امروز از مسئولان و مدیران متولی می‌پرسد اگر آن‌ها مسئول این پروژه نیستند، پس چه کسی مسئول است و آیا به‌غیراز این است که مدیران باید نسبت به تحقق وعده‌های خود اقدام کنند؟

بازی امروز پتروشیمی با تغییر خط تولید

پروژه پتروشیمی با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن اوره و ۶۰۰ هزار تن آمونیاک آن‌هم در فاز اول در ۵۳ هکتار مساحت قرار بود مطابق وعده نمایندگان تا سه سال بعد از کلنگ زنی به بهره‌برداری برسد.

این پروژه که در مقطعی به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی گرفتار کاغذبازی کاذب شد، هنوز از زیر بار این اظهارات خلاصی نیافته مجدداً ایده‌های جدیدی به خود می‌بیند.

بطوریکه یکی دیگر از نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی از تغییر خط تولید این پروژه آن‌هم باهدف اینکه دو وزارت صنعت و نفت عزمی برای تکمیل آن از خود نشان دهند می‌گوید.

منصور حقیقت پور در این خصوص تصریح کرد: در مقطعی شرکت پتروشیمی شازند اراک برای اجرا انگیزه نداشت و حتی بانک‌ها نیز راغب به تخصیص وام نبودند.

مدیریت آسیب‌زا در پتروشیمی اردبیل

وی با تأکید به اینکه اجرای این پروژه دولت یازدهم مقاومت داشت پیگیری خود برای رفع گره کور آن را مراجعه به وزیران صنعت و نفت و جویا شدن نظر نهایی آن‌ها عنوان کرد.

وی افزود: طی جلساتی که داشتم وزیر نفت درخواستی که مطرح کرد تغییر خط تولید از اوره و آمونیاک به پروپیلن بود و ما بررسی کردیم تولید این محصول آیا محاسنی دارد برای استان یا نه؟

هرچند نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس به این موضوعات که چرا برای اجرا مقاومت شده و چرا درخواست تغییر خط تولید مطرح‌شده پاسخی نداد اما درنهایت موفقیت خود در قطعی سازی تداوم اجرای پتروشیمی را تغییر خط تولید عنوان کرد.

به گفته حقیقت پور دولت قول مساعد داده با تغییر خط تولید خوراک را افزایش دهد و ۳۰ درصد نیز تخفیف قائل شود و تلاش دیگر ما کاهش سهم پتروشیمی اراک به ۱۹.۵ درصد بود.

وی مزیت دیگر خط انتقال را افزایش فرصت شغلی از ۵۰۰ نفر به هزار و ۲۰۰ نفر به دلیل صنایع پایین‌دستی پروپیلن عنوان و تأکید کرد: در حال حاضر سهام این مجموعه در حال انتقال است و به‌محض انتقال در همین زمستان امسال عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

رقم اشتغالی که پیش‌ازاین سه هزار نفر عنوان‌شده بود و اعداد متنوع نشان می‌دهد حتی ابعاد اجرایی این طرح مشخص نیست و یا اینکه مدیران به‌راحتی می‌توانند اعداد خودخواسته را به بدنه پروژه اضافه کنند.

ما مطالعه بازار سنجی نداریم

معاون توسعه تجارت خارجی صنعت و معدن استان اردبیل این تغییر الگو در محصول پتروشیمی را به سؤالات ظریفی اضافه کرد که به نظر می‌رسد پاسخ مشخص و شفافی برای آن عنوان نشده است.

صدیف بیگ زاده بابیان اینکه در آغاز به کار هر واحد تولیدی باید بازار سنجی انجام شود، تأکید کرد: افرادی که این مطالعات را انجام می‌دهند و تصمیم‌گیری می‌کنند باید استدلال داشته باشند.

وی افزود: اینکه آیا مواد اولیه تأمین نمی‌شود، اینکه آیا بازار فروش با مشکل مواجه است و مسائلی ازاین‌دست باید به‌صورت ریز موردبررسی قرار گیرد.

معاون توسعه تجارت خارجی صنعت و معدن استان این سؤال را مطرح می‌کند که اگر محصول پتروشیمی تغییر می‌کند آیا به این معنی نیست که تولید آمونیاک که در حال حاضر حتی در بازار داخل کشور تقاضا دارد اشتباه بوده است؟

بیگ زاده بابیان اینکه پیش امکان‌سنجی‌ها باید با روش‌های علمی و عملیاتی بوده و به‌ دور از ژست‌های تبلیغی در خصوص توجیه فنی و اقتصادی یک پروژه تصمیم‌گیری شود، اضافه کرد: سؤال اینجا است که اگر پروپیلن تولید کردیم به کجا و کدام بازار خواهیم فروخت و آیا توان رقابت با رقبای فعلی را داریم یا نه.

وی بابیان اینکه سال گذشته ۵۵۹ تن پروپیلن به ارزش یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از گمرک اردبیل صادرشده است که البته تولید خود استان نیست، افزود: ما نیازمند این هستیم که بازارهای فروش محصول خود را بررسی کنیم و نسبت به اینکه فروش تضمین دارد یا نه بررسی‌های علمی انجام دهیم.

وی تأکید دارد که این دیدگاه که صرفاً محصول خاصی در بازار خریدار دارد صحیح نیست و باید بازار دقیق، قیمت فروش، امتیازات ما برای رقابت و مسائلی ازاین‌دست بررسی شود تا بعد از تولید دچار زیان نشویم.

 

 

مهر

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  انرژی برق باید جایگزین مصارف گاز در بخش خانگی شود
  سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی از نفت پیشی می‌گیرد
  ممنوعیت رقابت بخش دولتی و شبه دولتی با بخش خصوصی توسط مقام معظم رهبری
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار