درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 14:14   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 50794صفحه نخست » اخبار رسانه هاشنبه، 20 اسفند 1401 - 16:29
مسئله اساسی انعقاد یک پیمان امنیتی میان ایران و کشور‌های عربی است / عراق، یمن، لبنان و سوریه در انتظار ثبات پس از توافق تهران و ریاض / اسراییل تلاش خواهد کرد ایران و عربستان به توافق نهایی نرسند
  
پیام نفت:
بهشتی پور، کارشناس سیاست خارجی، در گفت و گو با «انتخاب»:

 

بهشتی پور در پایان درباره ایجاد یک پیمان امنیتی میان ایران و کشور‌های عربی گفت:مسئله اساسی ایجاد یک پیمان امنیتی فراگیر در سطح منطقه است در دولت قبل نیز تحت عنوان صلح هرمز مطرح شد و یک توافق منطقه‌ای بین ایران و عربستان و عراق و امارات و کویت و قطر و عمان شکل داد و هدف آن این است که به یکدیگر تضمین امنیتی دهند که تهدیدی از طرف یکدیگر وجود ندارد و کشورشان نیز محلی برای تهدید کشور ثالث قرار نمی‌گیرد.
 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعلام توافق میان ایران و عربستان پیام‌های مشخصی برای آینده منطقه دارد؛ توافق البته صرفا به تهران - ریاض خلاصه نمی‌شود و تمامی منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بخصوص با توجه به نفوذ ایران در لبنان، سوریه و یمن برخی به این باور اند که توافق با عربستان منجر به کاهش تنش‌های نسبی در این کشور‌های نیز خواهد شد.

حسن بهشتی پور کارشناس سیاست خارجی در آغاز درباره تاثیرات منطقه‌ای توافق ایران و عربستان به «انتخاب» گفت: اول باید توجه داشته باشید که ایران و عربستان دو قدرت منطقه‌ای هستند که نمی‌توانند همدیگر را حذف کنند، بنابراین ناچار اند با یکدیگر همکاری و رقابت کنند. در طول نیم قرن اخیر همینطور بوده است که ایران و عربستان دو قدرت منطقه‌ای بودند، گاهی یکی بیشتر و یکی کمتر رشد کرده است. بدون شک دو قدرت تاثیر گذار در منطقه خیلج فارس بوده و هستند، بنابراین این‌ها در عین حال که رقابت دارند، با دو ساختار کاملا متفاوت اند، یعنی ماهیت نظام ایران و عربستان با هم متفاوت اند، اما این دو نظام منافع مشترک هم دارند و بر اساس آن منافع مشترک همکاری هم کرده اند و در آینده هم خواهند کرد. البته من فکر می‌کنم برخی از افراد دنبال این هستند که این توافق نیز به سرنوشت برجام دچار شود.

وی در ادامه نسبت به تاثیرپذیری یمن از توافق ایران و عربستان افزود: تاثیرات این توافق بر کشور‌های دیگر بیشتر است از جمله یمن که برای عربستان فوق العاده مهم است که قدرت در صنعا ضد عربستان نباشد بنابراین امیدوارند در همکاری با ایران کمک شود یک دولت فراگیر و مردمی در یمن تشکیل شود که حداقل ضدعربستان نباشد، اگر متحد هم نیست، درگیری ایجاد نکند. نتیجتا برای عربستان خیلی مهم بود که آتش بس با یمن به یک صلح پایدار تبدیل شود. آن‌ها می‌دانستند غیر از توافق با ایران، توافق با یمن نیز ممکن نیست. الان زمینه خوبی فراهم شده است که بتوان یک انتخابات فراگیر در یمن برگزار شود و جنگ و خونریزی که عربستان از ۴ فروردین ۱۳۹۴ یعنی ده ماه قبل از برهم خوردن روابط با ایران به راه انداخت به پایان برسد.

بهشتی پور سپس نسبت به تاثیرات توافق فوق بر عراق اشاره کرد: دومین کشوری که تحت تاثیر این توافق قرار خواهد گرفت عراق است، عراق بعد از جنگ با آمریکا محل درگیری ایران و عربستان و امارات بوده است، امیدواری وجود دارد که صلح بین ایران و عربستان برقرار شود به احتمال زیاد تاثیر خود را بر روی طرفداران ایران و عربستان در عراق خیلی زیاد خواهد بود، من فکر می‌کنم آن‌ها نیز به سمت یک آشتی ملی در عراق می‌روند تا به دولت جدید در عراق کمک شود که به سمت صلح و پایداری حرکت کند. عراق نیز میانجی گری پنج دوره مذاکرات را با این ایده انجام داد و می‌دانست اگر صلح میان ایران و عربستان شکل بگیرد، حتما تاثیر مثبتی بر روی امنیت و صلح و پایداری در عراق خواهد داشت.

وی در ادامه درباره تحولات در سوریه و لبنان پس از این توافق افزود:مسئله سوریه نیز مهم است. الان سه سال است که سوریه وضعیت بهتری پیدا کرده است و رفت و آمد‌های سیاسی به سوریه جریان دارد، اما حتما بهبود مناسبات عربستان و ایران به تثبیت بیشتر یک دولت قانونی و فراگیر در سوریه کمک می‌کند و تضاد‌های موجود کمتر می‌شود. البته این صحبت‌ها به زمان نیاز دارد و خیلی‌ها سعی می‌کنند این توافق به نتیجه نرسد و در راس آن نیز اسرائیل است که تلاش می‌کند ایران و عربستان به توافق نهایی نرسند.

وی اضافه کرد: چهارمین کشور تحت تاثیر این توافق لبنان است. عربستان نفوذ زیادی در بین اهل سنت لبنان و جریان حاکم آنجا دارد و شیعیان لبنان نیز روابط بسیار نزدیکی با ایران دارند و اینطور انتظار می‌رود که توافق بین ایران و عربستان در یک وفاق ملی در لبنان تاثیرگذار خواهد بود و بلاتکلیفی دولت و اقتصاد لبنان نیز حل خواهد شد. البته من دیدم برخی از الان ساز مخالف می‌زنند که عربستان ممکن است در عمل کاری نکند؛ بنظر من کار را باید از یک جا شروع کرد و باید تلاش کرد هر دو طرف در عمل نیز فعالیت کنند.

بهشتی پور در پایان درباره ایجاد یک پیمان امنیتی میان ایران و کشور‌های عربی گفت:مسئله اساسی ایجاد یک پیمان امنیتی فراگیر در سطح منطقه است در دولت قبل نیز تحت عنوان صلح هرمز مطرح شد و یک توافق منطقه‌ای بین ایران و عربستان و عراق و امارات و کویت و قطر و عمان شکل داد و هدف آن این است که به یکدیگر تضمین امنیتی دهند که تهدیدی از طرف یکدیگر وجود ندارد و کشورشان نیز محلی برای تهدید کشور ثالث قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: این پیمان می‌تواند سوژه ایران هراسی که مرتب از سوی اسراییل ترویج می‌شود خنثی شود، چون اسراییل در نتیجه تنش میان ایران و اعراب سعی کردند روابطشان را توسعه دهند، اما اگر چنین پیمان امنیتی شکل بگیرد حتما می‌تواند به مقابله با اسراییل کمک کند و سرعت ورود سلاح به منطقه نیز کاهش یابد.


 

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار