درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 00:54   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 50569صفحه نخست » اخبار رسانه هاشنبه، 15 بهمن 1401 - 12:34
شکست سنگین اردوغان در دادگاه قانون اساسی
  
پیام نفت:
شکست سنگین اردوغان در دادگاه قانون اساسی

تیم اردوغان و اتاق فکر حزب عدالت و توسعهُ سناریوی دقیقی طراحی کرده بود تا یک قاضی مطیع رئیس جمهور را به قدرت برساند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها ظاهراً بخت با اردوغان یار نیست و تلاش او برای حفظ قدرت، نتیجه بخش نیست. تیم اردوغان و اتاق فکر حزب عدالت و توسعه، سناریوی دقیقی طراحی کرده بود تا یک قاضی مطیع رئیس جمهور را در دادگاه قانون اساسی به قدرت برساند، اما این پروژه شکست خورد.

به باور منتقدین، از سال 2018 میلادی و پس از آن که نظام سیاسی و اجرایی ترکیه از پارلمانی به ریاستی تغییر یافت، اردوغان با اختیارات بی حد و حصر خود، اصل تفکیک قوا را از بین برده و قوه قضاییه را به حیاط خلوت نهاد ریاست جمهوری تبدیل کرد.

تازه ترین شکست اردوغان، مربوط به دادگاه قانون اساسی ترکیه است. دادگاهی که در ساختار قضایی ترکیه، هم به عنوان شورای نگهبان قانون اساسی و هم به عنوان دیوانعالی کشور شناخته می شود و احکام آن، از اعتبار بالایی برخوردار است.

در این چند سال،‌ اغلب محاکم قضایی ترکیه توسط دولت و حزب حاکم فتح شده اند،‌ اما دادگاه قانون اساسی، هنوز هم یک نهاد قضایی مستقل است و تحت تاثیر تهدیدها و خواسته های دولت و حزب، قرار نگرفته است.

به همین خاطر، در آستانه پایان دوران مسئولیت رئیس دادگاه، یک سناریو طراحی شد و یک قاضی به نام عرفان فیدان با حکم رئیس جمهور و با کمترین میزان سابقه قضایی، به عنوان قاضی ارشد به دادگاه تزریق شد تا در انتخابات داخلی، برنده شود و به این ترتیب، این دادگاه نیز به یکی دیگر از محاکم تابع دولت تبدیل شود. اما سناریوی دقیق و حساب شده رئیس جمهور ترکیه برای تغییر رئیس دادگاه قانون اساسی شکست خورد و مستقل ترین قاضی ارشد این کشور، همچنان رئیس بالاترین دادگاه کشور است.

کشور ترکیه ,

شکست رئیس جمهور در گماردن یک قاضی تابع دولت به عنوان رئیس دادگاه قانون اساسی از این جهت مهم است که تنها 3 ماه به برگزاری انتخابات باقی مانده و در این شرایط، حزب حاکم و شورای عالی انتخابات، نمی توانند در صحنه انتخابات دست از پا خطا کنند.

لیسانس حقوق داری؟ بیا دادستان شو!

حزب عدالت و توسعه در مسیر تمامیت خواهی و حذف استقلال نهادهای حقوقی و قضایی، تا آنجا پیش رفته که حتی به موازات کانون وکلای مدافع موجود، یک کانون وکلای تحت نفوذ دولت به وجود آورده است.

از این گذشته، نهاد عالی دادستان ها و قضات ترکیه که پیش از این، از استقلال عمل بالایی برخوردار بود، تماماً تحت نفوذ دولت قرار گرفته و بسیاری از دانشجویان لیسانسه حقوق، صرفاً با داشتن مدرک کارشناسی و عضویت در حزب عدالت و توسعه، بدون هیچگونه سابقه و تجربه ای، بالاترین مناصب حقوقی کشور را در دست گرفته اند. اما دادگاه قانون اساسی، هنوز هم استقلال خود را حفظ کرده است. البته حفظ استقلال برای این دادگاه عالی، هزینه های گزافی داشته و رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و شریک او دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی، بارها از استقلال دادگاه به خشم آمده و خواهان تعطیلی آن شده اند!

در حال حاضر، پست وزارت دادگستری نیز در دست وزیری است که به عنوان یکی از مریدان اردوغان شناخته می شود، بکیر بوزداغ وزیر دادگستری.

پیروزی قاضی ارشد مخالف اردوغان در شرایط سخت

پروفسور زهدی ارسلان حقوقدان و قاضی ارشد ترکیه، 58 ساله است. او در 50 سالگی به اوج مناصب قضایی رسید و با رای 15 قاضی ارشد، رئیس دادگاه قانون اساسی شد. استقلال رای، بی طرفی سیاسی، ایستادگی در برابر خواسته های دولت و حزب حاکم و اشاره روشن و انتقادی به عمده ترین آسیب های سیستم قضایی ترکیه، ارسلان را در قامت قاضی روشن ضمیری به نمایش گذاشت که دقیقاً مانند اسلاف خود، اعتقاد والایی به ضرورت استقلال قضات دارد.

کشور ترکیه ,

جالب اینجاست که دو رئیس پیشین این دادگاه یعنی سامی سلجوق و هاشم کلیچ نیز کاملاً مستقل بودند و حالا که بازنشسته شده اند، از منتقدین تند و تیز اردوغان و حزب عدالت و توسعه هستند. به همین خاطر، برخی از سیاستمداران طرفدار اردوغان، بارها او را تهییج و ترغیب کرده اند که زمینه های تعطیل کردن دادگاه قانون اساسی را به وجود آورد.

زهدی ارسلان که دو دوره پیاپی و به مدت 8 سال رئیس دادگاه قانون اساسی بوده و حالا برای سومین بار باز هم انتخاب شده، سر نترسی دارد. او بدون آن که جنجال رسانه ای به پا کند، در اوج خونسردی و آرامش،‌ بارها درخواست های رئیس جمهور و حزب عدالت و توسعه را رد کرده و نشان داده که با کسی شوخی ندارد. اردوغان برای از میان برداشتن این قاضی ارشد،‌ عرفان فیدان را به صحنه فرستاد. عرفان فیدان قبلاً دادستان کل استانبول بود. او خیلی زود نشان داده بود که یک دادستان سیاسی و تابع احکام و خواسته های رئیس جمهور است و در قلع و قمع مخالفین و منتقدین دولت، در کیفرخواست‌های آنها، مفاهیم غیرقانونی، نسبتاً سیاسی و روان‌شناختی مانند «پیام پنهان… عامل نفوذ» جلب توجه می‌کرد.

طاها آک یول از حقوقدانان و تحلیلگران سیاسی ترکیه نوشته است: «عرفان فیدان در متون قضایی خود، مفاهیم بی ربطی می نوشت. او راه صد ساله را یک شبه پیمود و به عنوان عضو دیوان عالی کشور منصوب شد. پس از آن هم دوباره به خواست نهاد سیاسی رشد کرد و  بدون امضای حتی یک پرونده در دیوان عالی کشور با سرعتی بی سابقه و از سوی رئیس جمهور به عضویت دادگاه قانون اساسی منصوب شد. سپس زمینه را برای ریاست او فراهم کردند و قرار بود بیش از 10 تن از 15 عضو شورای عالی قضات، به او رای دهند. اما در نهایت، تنها 5 رای گرفت. انتصاب مجدد زهدی ارسلان، برای کمک به توسعه فرهنگ حقوقی و تفکیک قوا که در کشور ما کاملاً ضعیف است، اهمیت حیاتی دارد. فیدان، شناخت بالایی از حقوق قانون اساسی ندارد و در کشورهای دموکراتیک جهان،‌ بی سابقه است که فردی بدون حسابرسی و گزینش دقیق، از دادستانی اصلی به عضویت در دادگاه قانون اساسی ارتقاء پیدا کند. چنین چیزی با «عرف» همخوانی نداشت و اگر رئیس دادگاه می شد،‌ واقعاً روح قانون به خطر می افتاد».

منتقد دیگری نیز نوشته است: «قاضی مورد حمایت رئیس جمهور، با حقوق قانون اساسی بیگانه بود. اما پروفسور زهدی ارسلان، در سخنرانی های ترکی و انگلیسی در جلسات بین المللی، دادگاه عالی را با بالاترین کیفیت نمایندگی کرد. کتاب آکادمیک ارسلان  به نام نظریه قانون اساسی با قصیده لرد اکتون آغاز کرده که می گوید: قدرت، فساد می آورد، قدرت مطلق نیز، فساد مطلق می آورد. پروفسور ارسلان، از نام‌های برجسته در تز تفسیر حق‌محور در قانون اساسی کشورمان است. وی در آخرین سخنرانی خود بار دیگر بر اصل  تفسیر مبتنی بر حقوق  تاکید کرد».

رهبران احزاب مخالف اردوغان، با صدور بیاینه های جداگانه، انتصاب مجدد زهدی ارسلان را تبریک گفتند و حالا شرایط در فضای سیاسی و حقوقی ترکیه به نفع جبهه اردوغان – باغچلی نیست. حال باید دید آیا این فضا در انتخابات نیز به همین شکل ادامه پیدا می کند یا خیر.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار