درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 18:58   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 49518صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 27 مرداد 1401 - 17:33
تماشا کنید: مستقیم، ته دره! / ورشکستگی سنگین ایران‌خودرو و سایپا؛ چه اتفاقی در پیش است؟
  
پیام نفت:
فاطمین امین در گفتگویی که چهارم تیرماه امسال انجام داد گفت وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست، اما «روند» قابل قبول است و همچنین چند روز پیش از آن نیز در سخنانی در یک برنامه تلویزیونی دقیقا بعد از انتشار خبر استعفایش از برنامه‌های این وزارتخانه برای ساماندهی این صنعت و اصلاح ساختار آن صحبت کرد غافل از اینکه همزمان که در حال ایراد این سخنان بود خودروسازان برای دومین بار طی کمتر از سه سال گذشته ورشکست شدند.
 
 
 

 


سرویس اقتصادی «انتخاب»: فاطمین امین در گفتگویی که چهارم تیرماه امسال انجام داد گفت وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست، اما «روند» قابل قبول است و همچنین چند روز پیش از آن نیز در سخنانی در یک برنامه تلویزیونی دقیقا بعد از انتشار خبر استعفایش از برنامه‌های این وزارتخانه برای ساماندهی این صنعت و اصلاح ساختار آن صحبت کرد غافل از اینکه همزمان که در حال ایراد این سخنان بود خودروسازان برای دومین بار طی کمتر از سه سال گذشته ورشکست شدند. یعنی همان شرکت‌هایی که طبق گفته وی قرار بود طی چند سال آینده تولید سالانه خودشان را به ۳ میلیون دستگاه برسانند و یک میلیون خودرو وارد بازار بین‌الملل کنند اکنون زمین‌گیر شده‌اند.

سال ۱۳۹۸ و افزایش سرمایه ۱۸۰۰ درصدی ایران خودرو و ۴۰۰ درصدی سایپا
ساعات انتهایی سال ۱۳۹۸ بود که در مجمع عمومی فوق‌العاده ایران خودرو و سایپا سهامداران به افزایش سرمایه این دو شرکت رأی دانند و به این ترتیب سرمایه ایران خودرو با افزایش ۱۸۷۰ درصدی از ۱۵۳۰ میلیارد تومان به ۳۰ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان رسید. سایپا نیز با افزایش ۴۰۰ درصدی سرمایه، سرمایه خود را از حدود ۴ هزار میلیارد تومان به ۱۹۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داد.

افزایش سرمایه ایران خودرو و سایپا در حالی اتفاق افتاد که این دو شرکت ورشکسته بودند و تحت ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته بودند. ماده ۱۴۱ قانون تجارت به شرح زیر است:
«اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود هیأت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رأی واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد».

در سال ۱۳۹۷ سرمایه شرکت ایران خودرو حدود ۱۵۳۰ میلیارد تومان بود، اما زیان انباشته این شرکت بیش از ۷۷۰۰ میلیارد تومان بود. زیان انباشته ایران خودرو یک سال بعد با ظهور آثار تحریم‌ها و قیمت‌گذاری دولتی به بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان رسید بنابراین این شرکت عملا ورشکسته بود. سهامداران برای خروج این شرکت از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت سرمایه شرکت را از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها ۱۸۷۰ درصد افزایش دادند و به این ترتیب سرمایه ایران خودرو به بیش از زیان انباشته یعنی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. در مورد شرکت سایپا نیز دقیقا همین وضعیت حاکم بود. زیان انباشته سایپا حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود و سرمایه این شرکت نیز کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان. زیان انباشته شرکت در سال ۹۸ به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید و تنها یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۹ زیان انباشته بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان بود.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای افزایش سرمایه شرکت که قرار بود این دو شرکت را از زیان خارج کند تنها دو سال دوام آورد و روند درب و داغان این دو شرکت ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ دوباره ورشکست شدند. افزایش سرمایه صوری این دو شرکت در سال ۹۸ هیچ کمکی به آن‌ها نکرد و زیان انباشته روز به روز و ماه به ماه افزایش یافت بدون اینکه چاره‌ای برای این وضعیت در نظر گرفته شود. خودروسازان دلیل این ورشکستگی را مشخصا قیمت‌گذاری دستوری دولت می‌دانند چرا که نرخ فروش خودرو از نرخ بهای تمام شده خودرو‌ها بیشتر است.


سال ۱۴۰۰ و ورشکستگی دوباره خودروسازان
فاطمی امین راه به راه در رسانه‌ها از اصلاح ساختار صنعت خودرو سخن می‌گفت و روند را قابل قبول می‌دانست و برای اینکه نشان دهند حرفش درست است به کاهش تعداد خودرو‌های پارک شده بر اثر نقص قطعه اشاره می‌کرد، اما نمی‌دانست که همزمان با ایراد این سخنان خودروسازان در حال تنظیم صورت‌های مالی خود بودند که حکایت از ورشکستگی می‌داد.

ماجرای ورشکستگی دوباره خودروسازان چیست؟ خیلی ساده است اینکه زیان انباشته این دو شرکت طبق آنچه که در صورت‌های مالی درج شده دوباره از سرمایه آن‌ها پیشی گرفته است. تفاوت این ورشکستگی با ورشکستگی سال ۹۸ در این است که دیگر آن‌ها نمی‌توانند از روش صوری تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای افزایش هزاران درصدی سرمایه‌شان استفاده کنند.

طبق صورت‌های مالی تلفیقی منتشر شده این دو شرکت در سال ۱۴۰۰ میزان زیان انباشته سایپا حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان است یعنی حدود دو برابر سرمایه شرکت است. همچنین زیان انباشته ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است که باز هم حدود دو برابر سرمایه این شرکت است. یعنی این دو شرکت جمعا بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که معلوم نیست چگونه می‌خواهند این رقم هنگفت زیان را حل و فصل کنند.

عملکرد خودروسازان در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱
جدیدترین صورت مالی منتشر شده مربوط به عملکرد این دو خودروساز در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ است. طبق اطلاعات ارائه شده زیان خالص این سه ماهه سایپا حدود ۱۱۶۰ میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها کاهش ۱۱ درصدی زیان را تجربه کرده است. این وضعیت برای ایران خودرو نیز وجود دارد. زیان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ این شرکت حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و این رقم برای مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

پرسش اساسی این است که اکنون خودروسازان چگونه می‌توانند خود را از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج کنند؟ پیش از این گفتیم که آن‌ها با توجه به استفاده از روش تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای افزایش سرمایه دیگر نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. حتی در سال ۹۸ نیز کارشناسان هشدار داده بودند که اگر روند قیمت‌گذاری دستوری ادامه پیدا کند احتمالا خودروسازان دوباره ورشکست خواهند شد و همین اتفاق دقیقا افتاد چرا که خودروسازان طبق گفته خودشان همچنان محصولات خود را با زیان می‌فروشند.

این احتمال وجود دارد که با این اتفاق و ورشکستگی دوباره خودروسازان قیمت خودرو در بازار آزاد شود تا خودروسازان بتوانند محصولات خود را با قیمت واقعی و با حاشیه سود بفروشند تا بتوانند زیان خود را جبران کنند. به ویژه اینکه دولت روند آزادسازی قیمت کالا‌های اساسی را از اردیبهشت ماه شروع کرده و این می‌تواند بستری برای آزادسازی قیمت خودرو نیز باشد.

ممکن است خودروسازان برای خروج از این شرایط و کاهش زیان انباشته خود اقدام به فروش بخشی از زیرمجموعه‌های خود بگیرند تا بتوانند بخشی از زیان انباشته خود را کاهش دهند، اما روند فروش زیرمجموعه‌ها با شرایط کنونی احتمالا تحقق نخواهد یافت چرا که شرکت‌های زیان‌ده آن هم با این حجم از بدهی در بازار و به ویژه از جانب بخش خصوصی خریدار ندارند. حتی در این شرایط واگذاری باقیمانده سهام این دو خودروساز در بازار نیز تحقق نخواهد یافت.


در همین راستا ایران خودرو در تاریخ ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱ اقدام به برگزاری مزایده نموده و از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دعوت کرده تا سهام شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو را خریداری کنند. معلوم نیست که آیا خریداری پیشقدم خواهد شد یا خیر، اما به نظر می‌رسد که این مزایده با توجه به وضعیت اسف‌بار شرکت نیز نتیجه‌ای در بر نداشته باشد. پیش از این نیز شرکت مزایده‌ای در تاریخ ۱۷ مرداد برای فروش بیش از ۱۳.۵ درصد از سهام ایران خودرو متعلق به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سمند برگزار کرده بود که این مزایده نیز همچنان در جریان است. برگزاری این مزایده‌ها نیز احتمالا در راستای فروش زیرمجموعه‌ها و سهام ایران خودرو به بخش خصوصی برای جبران دیون و خروج دوباره از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است که البته باید منتظر نتایج مزایده‌ها بود.

شاید تنها راه کاهش زیان انباشته شرکت‌ها در شرایط کنونی واگذاری زیرمجموعه‌ها به طلبکاران است تا از این طریق دیون خود را جبران کنند. این دو خودروساز اکنون باید به جای افزایش سرمایه روی کاهش میزان زیان انباشته خود متمرکز شوند تا از این طریق شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در باقیمانده سهام این دو شرکت در دست دولت هموار کنند.

همواره شائبه‌هایی در خصوص محاسبه قیمت تمام شده توسط شرکت‌های خودروساز وجود داشته و تحقیق و تفحص‌های انجام شده توسط مجالس قبلی نیز بر این روند ناشفاف در فرآیند‌های حسابداری صحه گذاشته‌اند. می‌توان گفت محو شدن این صنعت که در نهایت چیزی جز هدررفت سرمایه و نیروی کار ندارد خبر بدی برای صنعت کشور محسوب نمی‌شود، چرا که می‌توان این میزان سرمایه و نیروی کار را برای صنایع پربازده‌تری به کار رفت که موجب ارتقای صنعت در کشور باشد نه اینکه اساس فعالیت‌اش وابسته به افزایش سرمایه‌های صوری و تولید محصولات خطرناک و بی‌کیفیت و حتی دریافت تسهیلات ارزی از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و به باد دادن سرمایه‌های ملی باشد.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار