درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:38   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 49501صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 24 مرداد 1401 - 07:05
تحول نقش حزب کمونیست در ساختار سیاست خارجی چین
  
پیام نفت:

وحید قربانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هرچند کار ویژه اصلی حزب کمونیست از ۷ دهه قبل تا به امروز، کنترل و نظارت کامل بر کار دولت (شورای دولتی) و اغلب به‌عنوان «رابطه کارفرما- کارگزار» تلقی می¬گردید، اما با تحول عصر شی جین پینگ نقش حزب در همه عرصه¬های فعالیت دولت گسترده¬تر شده است. شاید یکی از دلایل مهمی که حزب کمونیست چین اخیراً در نوک پیکان حملات آمریکایی¬ها (از جمله مایک پمپئو) قرار گرفته است، تحول نقش دستگاه اداری حزب در سیاست خارجی و دیپلماسی این کشور باشد، زیرا دیگر حزب مانند ۳۰ سال گذشته در پس پرده برنامه¬ها و سناریوهای سیاست خارجی نمی¬ماند و برای کارآمدی لایه ادراکی و راهبردی، در سطح کارکردی و اجرایی نیز مداخله می¬ورزد.

تحول نقش حزب کمونیست در ساختار سیاست خارجی چین

نویسنده: دکتر وحید قربانی، مدیر گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی

دیپلماسی ایرانی: 

مقدمه

علی رغم اینکه طی 70 سال گذشته همواره حزب کمونیست چین به عنوان نهاد اصلی حاکم بر این کشور در زمینه تدوین استراتژی¬های کلان سیاست خارجی نقش بی بدیلی داشته است، جنس و ماهیت کنشگری دستگاه اداری حزب (مستقل از دولت و دستگاه سیاست خارجی) از زمان روی کارآمدن آقای شی جین پینگ و پس از اپیدمی کرونا، کمی تفاوت کرده و ارتباطات آن با احزاب و نهادهای حاکمیتی کشورهای مختلف نشان از تغییر الگوی رفتار خارجی این حزب دارد. گزارش حاضر با تعمقی کوتاه در تعاملات خارجی حزب کمونیست چین، جنس این اقدامات را متفاوت و متمایز از دوران گذشته ارزیابی می-کند.  

تحول نقش حزب در ساختار حکمرانی چین

سازمان حزب کمونیست و شورای دولتی به عنوان دوگانه اصلی تعیین¬کننده ساختار قدرت چین عمل می¬کنند. حزب کمونیست در سراسر دوران زمامداری مائو قدرت بلامنازع سپهر حکمرانی چین محسوب می¬شد، اما از زمان دنگ شیائوپینگ در یک روند تدریجی طولانی مدت، نقش آن در حوزه اجرایی و کارکردی (از جمله روابط خارجی) کم رنگ و بیشتر به حوزه ادراکی و سیاستگذاری کلان رهنمون شد. پیگیری نقش حزب در این دوره تقریباً سی ساله (از 1978 تا 2013) نشان می¬دهد که در دوگانه حزب/ شورای دولتی بیشتر تأکید بر شورای دولتی (کارگزاران اجرایی، فنی و اقتصادی) و در عرصه خارجی بر سازمان وزارت امور خارجه بوده است. اما فلسفه وجودی بدنه حزب کمونیست در ساختار حکمرانی چین با روی کار آمدن شی جین پینگ در سال 2013 یک تحول پاردایمی را نشان می¬دهد. 

اساساً شی مجموعه‌ای قدرتمند از اصلاحات سیاسی و اقتصادی اجرا کرده که توسعه نقش¬ آفرینی حزب کمونیست در زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چین یکی از جلوه¬های بارز آن بوده است. در جهانبینی وی بیشترین تأکید بر مرکزیت حزب کمونیست در مقابل دستگاه حرفه‌ای دولت و ایدئولوژی کمونیستی در مقابل پراگماتیسم سیاسی است. در این بینش سیاسی سازمان حزب کمونیست چین و حفظ قدرت آن اهمیت فراوانی دارد، زیرا معتقد است که چین بدون مرکزیت و رهبری حزب، هرگز به قدرت بزرگ جهانی تبدیل نخواهد شد. وی در طول 7 سال گذشته هیچ واهمه‌ای از افزایش قدرت، اعتبار و منافع دستگاه بوروکراسی حزب نسبت به سایر دستگاه‌های اداری شورای دولتی نداشته است، در حالی که در دهه‌های گذشته، نقش حزب به یک نقش ایدئولوژیک و محدود تعریف شده بود. برای مثال، شی از سال 2013 مجموعه‌ای از گروه‌های پیشرو کوچک جدید ذیل سازمان حزب ایجاد کرده است که این گروه‌ها با دور زدن وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی موجود، سیاستگذاری و تصمیم¬گیری را در فرایند کارآمدتری قرار‌ می¬دهند.

حضور فعال حزب در عرصه سیاست خارجی

تحولات اخیر بر نقش¬آفرینی حزب کمونیست در عرصه تعاملات خارجی نیز تأثیر گذاشته است. حزب علاوه بر سطح راهبردی و «پیشران» بودن برای برای تنظم¬گیری روح، جهت¬گیری کلان و محتوای سیاست خارجی چین، در لایه کارکردی در کنار دستگاه اداری دولت و وزارت خارجه این کشور عمل می¬کند. مبادلات نهادی و همکاری حزب با دنیا به تدریج در حال تبدیل شدن به بستر و کانال مهمی برای برقراری ارتباط، ارسال پیام-ها و هماهنگی¬های راهبردی است. 

اساساً حزب کمونیست چین از سال 2013، تقویت ارتباطات با احزاب مختلف دنیا را در دستورکار قرار داده است و فراتر از یک دیپلماسی متعارف حزبی در لایه ادراک¬سازی راهبردی با این نهادها کار می¬کند. این حزب تعامل با بازیگرانی را در دستورکار قرار می¬دهد که در سطح حاکمیتی انرژی و ظرفیت بالایی در تدوین و نظارت بر اجرای مصوبات و چشم-اندازهای تعیین شده در همکاری و برنامه¬های بلندمدت با چین دارند.
کانال دیپلماسی از طریق دستگاه اداری حزب از مزایای به خصوصی نسبت به دیپلماسی مرسوم دولت با دولت برخوردار است. این کار نه تنها امکان دسترسی به تصمیم¬گیرندگان سطح بالا را در داخل دولت هدف فراهم می¬کند، بلکه امکان تعامل با بازیگران سیاسی با نفوذ در خارج از حوزه دسترسی دیپلماسی مرسوم وزارت خارجه، مانند کارگزاران پشت صحنه قدرت یا رهبران سیاسی آینده را نیز میسر می-سازد.
برای مثال، به موازات دوباره تمرکز قدرت بر حزب کمونیست چین، دپارتمان ارتباطات بین الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور (وزارت امور بین الملل حزب) ارتباط خود با احزاب خارجی را افزایش داده است. اکنون این دپارتمان با تکیه بر یک دیپلماسی شدید مسافرتی، یک شبکه جهانی گسترده برای حفظ ارتباط با بیش از 400 حزب در بیش از 160 کشور ایجاد کرده است.

علاوه بر این، روابط حزب با دنیا به عنوان ابزاری برای ترویج چشم انداز چین برای اصلاح نظم جهانی و به اشتراک گذاشتن تجربیات نوسازی اقتصادی و نظام تک حزبی اقتدارگرا تبدیل شده است. ادبیاتی که حزب کمونیست چین در تعاملات خارجی خود به کار می¬گیرد، فراتر از گفتمان متعارف دستگاه سیاست خارجی چین و حاوی انگاره¬های پنهان هیأت حاکمه این کشور از جمله «رویای چینی» و یا اندیشه «سوسیالیسم با خصوصیات چینی» رئیس جمهور این کشور است. تجربه نشان می¬دهد که بوروکرات¬های حزبی به راحتی از تجدیدنظر در نظم جهانی سخن می¬گویند و با صراحت کلام بیشتری از جاه¬طلبی رهبران این کشور پرده بر می¬دارند. 

به عنوان مثال، دستگاه اداری حزب و در رأس آن دپارتمان ارتباطات بین الملل در بحث کرونا، اقدامات جدی در کشورهای مختلف دنیا انجام داده است که عبارتند از:
•    کمک¬های مالی و ارسال تجهیزات پزشکی و دارویی؛
•    برجسته¬سازی الگوی اقدامات چین در مبارزه و کنترل شیوع کووید -19 (مدل حکمرانی)؛
•    انتشار و ارسال جزوات و بسته¬های آموزشی؛
•    برگزاری کنفرانس با رهبران احزاب و نهادهای همکار در کشورهای مختلف.

بنابراین، حزب در بستر کرونا در عین حال که کوشید با آثار سوء چین هراسی در دنیا مبارزه کند، روندهای نظری و سیاسی ناشی از شرایط جدید در دنیا را نیز به دقت دنبال کرده است. مطمئناً کرونا دارای آثار و پیامدهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی است که پیامدهای اقتصادی – سیاسی آن می¬تواند بر ساختار قدرت در کشورها تأثیر بگذارد و سر برآوردن احزاب و جریان جدید را به دنبال داشته باشد. به همین سبب اکنون حزب کمونیست جدا از دستگاه وزارت خارجه به شدت تحولات داخلی و بین المللی در این زمینه را نیز زیر نظر گرفته است. 

ارزیابی نهایی

هرچند کار ویژه اصلی حزب کمونیست از 7 دهه قبل تا به امروز، کنترل و نظارت کامل بر کار دولت (شورای دولتی) و اغلب به‌عنوان «رابطه کارفرما- کارگزار» تلقی می¬گردید، اما با تحول عصر شی جین پینگ نقش حزب در همه عرصه¬های فعالیت دولت گسترده¬تر شده است. شاید یکی از دلایل مهمی که حزب کمونیست چین اخیراً در نوک پیکان حملات آمریکایی¬ها (از جمله مایک پمپئو) قرار گرفته است، تحول نقش دستگاه اداری حزب در سیاست خارجی و دیپلماسی این کشور باشد، زیرا دیگر حزب مانند 30 سال گذشته در پس پرده برنامه¬ها و سناریوهای سیاست خارجی نمی¬ماند و برای کارآمدی لایه ادراکی و راهبردی، در سطح کارکردی و اجرایی نیز مداخله می¬ورزد. در اینجا روشن است که تحلیل تعاملات حزب کمونیست چین با سایر طرف¬ها خارجی می¬تواند به ما در فهم اولویت-های سیاست خارجی چین و سطح و جنس روابط این کشور با دنیا کمک کند. 

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار