درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:49   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 48921صفحه نخست » اقتصاد انرژیشنبه، 7 خرداد 1401 - 07:42
انتقال 38میلیارد متر مکعب گاز روسیه به چین با لوله 8هزار کیلومتری
  
پیام نفت:

روسیه در حال انتقال تجارت انرژی خود به شرق است. بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان، خط لوله عظیمی را از سیبری تا مرز چین ساخته است تا اشتهای سیری ناپذیر انرژی چین را تأمین کند. کانال جدید به نام قدرت سیبری، بخشی از طرحی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای کاهش وابستگی کشورش به بازارهای گاز در اروپا و ورود به اقتصادهای رو به رشد آسیا در نظر دارد. برای چین که تولید انرژی داخلی آن کفاف تقاضای داخلی را نمی دهد، این خط لوله منبع حیاتی جدیدی را ارائه می‌نماید.

قدرت سیبری چیست؟

این خط لوله که توسط غول انرژی روسیه، گازپروم به طول 3000 کیلومترساخته شده است، از میادین جدید گازی Chayanda و Kovykta در سردترین بخش سیبری تا بلاگووشنسک ، در نزدیکی مرز چین کشیده شده است. خط لوله گاز دیگری در چین به این خط متصل می شود و در نهایت 3،370 کیلومتر دیگر در جنوب به شانگهای خواهد رسید. بخش روسی این خط توسط گازپروم اداره می شود، که در سال 2014 قرارداد 400 میلیارد دلاری برای تأمین سالانه 38 میلیارد متر مکعب گاز به مدت 30 سال را با شرکت ملی پترولیوم چین امضا کرد. این بزرگترین قرارداد این شرکت روسی است.

 

1

 وضعیت خط لوله قدرت سیبری، چگونه است؟

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین؛ گازپروم در ماه اکتبر تزریق گاز به خط را آغاز کرده است و احتمالاً راه اندازی رسمی آن در تاریخ 2 دسامبر اتفاق می افتد، که در آن پوتین و رئیس جمهور چین شی جین پینگ در یک ارتباط ویدئویی مشترک در مراسمی برای این مناسبت حضور پیدا کنند.

 گازپروم قصد دارد با تحویل10 میلیون متر مکعب، روز فعالیت را شروع کند و در نهایت  در سال 2025 به ظرفیت حداکثری برسد. روسیه ممکن است سرانجام این سیستم را به سمت غرب گسترش دهد و گاز سیبری در غرب هم جریان یابد.

چرا این ارتباط برای روسیه مهم است؟

قدرت سیبری سپری به منظور پیشگیری از تنش ها  با اروپا می باشد. تاکنون، بیشتر تولید گاز روسیه به غرب رفته است و بخش اعظم آن از طریق خطوط لوله اوکراین انجام می شود. برخی از محموله ها نیز با استفاده از نفتکش به صورت گاز طبیعی مایع که در شبه جزیره یامال در شمال سیبری و در جزیره ساخالین در نزدیکی ژاپن تولید می شود؛ منتقل می شوند. روسیه و اوکراین سال‌هاست که در مورد هزینه ترانزیت گاز اختلاف دارند  و در دو نوبت روسیه  گاز اکراین را در میانه زمستان قطع کرده است. روابط سیاسی روسیه و اروپا نیز از زمان الحاق کریمه در سال 2014 به تیرگی گراییده است و ایالات متحده و اروپا با تحریم روسیه به این مساله واکنس نشان داده اند. به علاوه، روسیه دارای ذخایر گسترده گاز استفاده نشده در شرق دور خود  است که به چین نزدیکتر از اروپا است.

2

چرا چین قدرت سیبری را می خواهد؟

چین بزرگترین مصرف کننده و وارد کننده انرژی جهان است. گاز روسیه مکمل گاز تولید داخلی چین خواهد بود و ارزان تر از واردات LNG توسط کشتی است. دو کشور در حال حاضر در مورد خط لوله دوم موسوم به Power Siberia 2 مذاکره می کنند، که می تواند به مناطق صنعتی در سواحل شرقی چین گاز رسانی کند. چین همچنین خط لوله گاز آسیای میانه و چین را نیز در دستور کار دارد که گاز ترکمنستان را از طریق ازبکستان و قزاقستان وارد می کند. پوتین پیشبینی می کند رشد بالای نیازهای انرژی چین، سبب می‌شود که به خط لوله و ظرفیت LNG بیشتری نیاز داشته باشد، این موضوع در نهایت به سود شرکت‌های گازپروم و Novatek که در حال توسعه LNG در شبه جزیره یامال واقع در دریای کارا است، منتهی می گردد.

3

 اکنون چین از کجا گاز مورد نیاز را دریافت می کند؟

بنابر اعلام آژانس بین المللی انرژی، میزان مصرف گاز چین طی یک دهه گذشته رو به افزایش بوده است و فقط در دو سال گذشته 33 درصد رشد داشته است. واردات سهم فزاینده ای را تشکیل می‌دهد و در سال 2018 به 43 درصد رسیده است؛ حدود دو پنجم آن از طریق خط لوله گاز آسیای میانه و چین تامین شدند، در حالی که بقیه وارداتLNG  بوده که عمدتا از استرالیا، قطر، مالزی و اندونزی تامین شده است. تقاضا در حال صعود است؛ زیرا دولت میلیون ها کارخانه و خانه را مجبور کرده است به منظور مقابله با دود و کاهش انتشار دی اکسید کربن بجای زغال سنگ از گازهای پاک استفاده کنند. 

تمامی این موضوعات برای اروپا، چه معنی می‌دهد؟

قدرت سیبری دست روسیه را در مذاکرات مربوط به قراردادهای گاز با کشورهای اروپایی تقویت می کند. اگر روسیه بتواند تولید خود را به جای اروپا به شرق بفرستد، غرب باید برای اطمینان از تأمین منابع، هزینه بیشتری بپردازد. به طور جداگانه، گازپروم همچنین خط لوله جدیدی را در زیر دریای بالتیک موسوم به Nord Stream 2 در حال ساخت دارد که ظرفیت آن را در مسیر شمالی موجود دو برابر می کند. این امر به روسیه این امکان را می دهد در صورت افزایش تنش، اوکراین را به طور کامل دور بزند.

قیمت گاز چگونه خواهد بود؟

پوتین گفته است که گازهای منتقل شده از طریق قدرت سیبری، مشابه سیستم مورد استفاده خریداران اروپایی، با قیمت نفت مرتبط خواهد بود. به گفته مقامات روسی، قیمت پایه در این فرمول حدود 360 دلار در هر هزار متر مکعب، نزدیک به سطح قرارداد گازپروم با آلمان تعیین شده است. به گزارش پتروچینا قیمت گاز عرضه شده از طریق قدرت سیبری در مقایسه با محموله های آسیای میانه؛ رقابتی خواهد بود.

منبع: بلومبرگ

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار