درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 15:49   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 48849صفحه نخست » اخبار رسانه هایکشنبه، 11 اردیبهشت 1401 - 08:08
فرمانده سابق سپاه: روسیه به تدریج در باتلاق اکراین فرو خواهد رفت
  
پیام نفت:

فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه درباره تبعات ادامه دار بودن جنگ روسیه علیه اوکراین و آینده هر دو کشور می گوید: اگر پوتین نتواند در کوتاه مدت به یک آتش بس در اکراین برسد به احتمال زیاد تمام سرزمین اکراین صحنه درگیری های پی در پی علیه ارتش اشغالگر خواهد شد.

فرمانده سابق سپاه: روسیه به تدریج در باتلاق اکراین فرو خواهد رفت
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، دکتر حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه درباره تبعات ادامه دار بودن جنگ روسیه علیه اوکراین و آینده هر دو کشور می گوید: اگر پوتین نتواند در کوتاه مدت به یک آتش بس در اکراین برسد به احتمال زیاد تمام سرزمین اکراین صحنه درگیری های پی در پی علیه ارتش اشغالگر خواهد شد. آمریکا و اروپا تصمیم دارند تا طعم تلخ شکست را از طریق مقاومت مردم اکراین به پوتین بچشانند تا او دیگر هوس لشکرکشی به کشور دیگری را نکند. روسیه باید آماده پذیرش ضربات و تلفات جدیدی در صحنه درگیری های اکراین باشد و اگر پوتین به فکر خاتمه جنگ نباشد، افول سیاسی وی سرعت خواهد گرفت.

وی همچنین می افزاید: معمولاً هیچ جنگی برنده واقعی ندارد ولی در جنگ اکراین در گام اول آمریکا، ناتو و چین بیشترین بهره را خواهند برد. آمریکا با بهره گیری از فرصت جنگ، تا کنون‌توانسته کشورهای اروپایی را با خود همسو کند و آنها را علیه روسیه بسیج نماید. از طرفی پیمان ناتو که دچار بحران فلسفه وجودی شده بود، حالا توجیه مناسبی برای بقای خود پیدا کرده است و به دنبال تقویت و گسترش خود می باشد.

متن گفت وگوی خبرنگار شفقنا آینده با دکتر علایی را می خوانید:

-با توجه به برتری نظامی روسیه نسبت به اوکراین اما پس از دو هفته روسیه نتوانسته است کی یف را تصرف کند؟ دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

راهبرد نظامی روسیه برای نیل به اهداف سیاسی جنگ شکست خورده است

به نظر می رسد که راهبرد نظامی روسیه برای نیل به اهداف سیاسی جنگ شکست خورده است. هدف سیاسی پوتین از آغاز جنگ با اکراین احتمالاً تسلیم کردن دولت این کشور در برابر خواسته های روسیه و فاصله گرفتن آن کشور از آمریکا و ناتو و هم پیمان شدن با روسیه در حوزه امنیت ملی بوده است. شاید پوتین تصور می کرد که نفس حرکت ارتش روسیه به داخل خاک اکراین، موجب کودتای ارتش اکراین علیه رئیس جمهور آن کشور شده و دولت دست نشانده مسکو بر سر کار خواهد آمد. بنابراین نیازی به تصرف پایتخت نخواهد بود و روسیه می تواند از طریق دولت دست نشانده به اهداف خود برسد.

شاید پوتین نیاز به تغییر استراتژی نظامی خود دارد تا با طولانی شدن جنگ، دچار فرسایش ارتش روسیه نشود

 

اما ارتش اکراین وفاداری خود به کشور و مردم را حفظ کرد و اکثر مردم اکراین حتی روس های آن کشور نیز با اشغال کشورشان همراهی نکردند.
از طرفی بلافاصله آمریکا و اروپا با وضع تحریم های گسترده علیه پوتین وارد عمل شدند و به دولت اکراین وعده کمک های وسیع دادند و سیل اسلحه های صد تانک و صدهوایی سبک را روانه اکراین کردند. بنابراین پیشروی ارتش روسیه فقط با پذیرش تلفات و خسارت برای دو طرف جنگ امکان پذیر شد.
چنین وضعیتی موجب شد تا روسیه در گرفتن کی‌یف دچار ابهام شود. بنابراین شاید پوتین حس می کند که نیاز به تغییر استراتژی نظامی خود برای نیل به اهدافش را دارد تا با طولانی شدن جنگ، دچار فرسایش ارتش روسیه نشود.

-به نظر می رسد اهداف نظامی روسیه در جنگ علیه اوکراین هنوز مورد قبول روس ها نیست چرا چنین است؟آیا محاسبات غلطی روس ها در جنگ داشته اند؟

چند اشتباه بزرگ محاسباتی پوتین در تصمیم برای لشکرکشی به اکراین

پوتین چند اشتباه بزرگ محاسباتی را در تصمیم برای لشکرکشی به اکراین مرتکب شد. اول آنکه فکر می کرد که آمریکا و اروپا حمله نظامی به اکراین را مثل اشغال جزایر کریمه و اعلام استقلال دو استان اکراین و تصرف اوستیای جنوبی و آبخازیا در گرجستان تحمل خواهند کرد و واکنش جدی در برابر آن نشان نخواهند داد.
دوم این که پوتین فکر می کرد حداقل روس تبارهای اکراین از عملیات نظامی روسیه استقبال خواهند کرد. سوم این که فکر می کرد مردم اکراین در برابر اشغال کشورشان مقاومت نخواهند کرد. چهارم این که تصور می کرد که آمریکا و ناتو بلافاصله آماده مذاکره با پوتین برای بده و بستان های سیاسی می شوند.

آمریکا در انتظار شکست روسیه در اکراین نشسته است

 
 

از طرفی پوتین اشغال اکراین را عملیات ساده ای تصور می کرد که براحتی و در مدت زمان کم می تواند با پیشروی ارتش روسیه به اهداف خود برسد. اما اینگونه نشد و آمریکایی ها و ناتو، عملیات نظامی روسیه در اکراین را تبدیل به یک فرصت طلایی و مناسب برای تقویت ناتو و تضعیف روسیه کردند و بیشترین بهره را از آن برای منزوی سازی روسیه در سطح جهان بردند. الان هم آمریکا در انتظار شکست روسیه در اکراین نشسته است تا همچنان بتواند این دشمن دیرینه را از صحنه بین المللی خارج کند و جمهوری های سابق شوروی را به خود و اروپا وابسته تر کند.

-فکر می کنید در نهایت روس ها بتوانند اوکراین را به تصرف نظامی در بیاورند؟ آیا مساعدت نظامی اروپا می تواند اوکراین را صحنه رویارویی تمام عیار علیه روس ها در بیاورد؟

ارتش روسیه تا الان ضعیف تر از آن چیزی که تصور می شد خود را در میدان عمل نشان داده است

ادامه تلاش روسیه صرف اشغال کی‌یف و بعضی از بنادر مهم اکراین در دریای سیاه خواهد شد

روسیه به تدریج در باتلاق درگیری های اکراین فرو خواهد رفت

آمریکا و اروپا تصمیم دارند تا طعم تلخ شکست را از طریق مقاومت مردم اکراین به پوتین بچشانند

اگر پوتین به فکر خاتمه جنگ نباشد، افول سیاسی وی سرعت خواهد گرفت

اکراین کشور بزرگی است و تسلط نظامی بر همه جغرافیای آن کشور کار بسیار دشواری است. ارتش روسیه تا الان ضعیف تر از آن چیزی که تصور می شد خود را در میدان عمل نشان داده است. پوتین هم نتوانست استراتژی مناسبی را برای نیل به اهدافش در مقابله با ناتو اتخاذ کند. به نظر می رسد که از این به بعد ادامه تلاش روسیه صرف اشغال کی‌یف و بعضی از بنادر مهم اکراین در دریای سیاه خواهد شد. روسیه سعی خواهد کرد تا تمامی پایگاه ها و پادگان های نظامی اکراین را به کنترل خود درآورد و ارتش این کشور را تسلیم کند. اما به نظر می رسد که روسیه به تدریج در باتلاق درگیری های اکراین فرو خواهد رفت. اگر پوتین نتواند در کوتاه مدت به یک آتش بس در اکراین برسد به احتمال زیاد تمام سرزمین اکراین صحنه درگیری های پی در پی علیه ارتش اشغالگر خواهد شد. آمریکا و اروپا تصمیم دارند تا طعم تلخ شکست را از طریق مقاومت مردم اکراین به پوتین بچشانند تا او دیگر هوس لشکرکشی به کشور دیگری را نکند. روسیه باید آماده پذیرش ضربات و تلفات جدیدی در صحنه درگیری های اکراین باشد و اگر پوتین به فکر خاتمه جنگ نباشد، افول سیاسی وی سرعت خواهد گرفت.

– اخیرا آقای پوتین به نیروهای هسته ای کشورش اعلام آماده باش داده است. هدف پوتین از چنین کاری چیست؟ آیا روسیه احتمال استفاده از سلاح های اتمی علیه اوکراین در صورت طولانی شدن جنگ را دارد؟

 
 

تهدید هسته ای پوتین به مفهوم جدی بودن او برای ادامه لشکرکشی به اکراین است

چنانچه پوتین در جنگ اکراین مستأصل شود ممکن است دست به هر کاری بزند

تهدید هسته ای پوتین به مفهوم جدی بودن او برای ادامه لشکرکشی به اکراین است. در واقع روسیه می خواهد هزینه جنگ را برای آمریکا و ناتو در صورت مداخله در جنگ اکراین بالا ببرد. گرچه بکارگیری سلاح هسته ای کار بسیار دور از ذهنی است، اما از سوی دیگر چنین تهدیدی به مفهوم آنست که چنانچه پوتین در جنگ اکراین مستأصل شود ممکن است دست به هر کاری بزند، همچنان که آمریکا در ژاپن از سلاح های هسته ای استفاده کرد.

– در صورت روند طولانی شدن جنگ کدام یک از طرفین پیروز خواهند شد و چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟

در جنگ فعلی هم روسیه و هم اکراین بازنده هستند

رشد اقتصاد روسیه کند خواهد شد

در جنگ فعلی هم روسیه و هم اکراین بازنده هستند. گرچه ممکن است روسیه بتواند اکراین را به اشغال و کنترل خود درآورد ولی اقتصاد روسیه به شدت تحت فشار تحریم های غرب قرار گرفته و روند پیشرفت و رشد اقتصاد روسیه کند خواهد شد. از طرفی زیرساخت های اکراین نیز بر اثر تداوم جنگ تخریب خواهد شد و مردم آن کشور نیز دچار مشکلات شدید برای زندگی خواهند شد. تا کنون بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم اکراین آواره شده و یا به کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند و هر روز بر این آمار افزوده می شود.

از طرفی تلفات انسانی نیز برای طرفین جنگ وجود دارد و علاوه بر نظامیان، جان غیر نظامیان نیز در خطر قرار دارد. کشاورزی اکراین هم که یکی از منابع امنیت غذایی جهانی است در معرض خطر قرار گرفته است. در حال حاضر جنگ در اکراین باعث نگرانی کشورهای همجوار روسیه شده و بر مسابقه تسلیحاتی افزوده است. کشورهای اروپایی بویژه آلمان در حال تقویت نظامی خویش هستند و امنیت روانی مردم در منطقه دستخوش نگرانی شده است.

– برنده و بازنده جنگ اوکراین چه کسانی و چه کشورهایی خواهند بود؟

هیچ جنگی برنده واقعی ندارد

در جنگ اکراین در گام اول آمریکا، ناتو و چین بیشترین بهره را خواهند برد

معمولاً هیچ جنگی برنده واقعی ندارد ولی در جنگ اکراین در گام اول آمریکا، ناتو و چین بیشترین بهره را خواهند برد. آمریکا با بهره گیری از فرصت جنگ، تا کنون‌توانسته کشورهای اروپایی را با خود همسو کند و آنها را علیه روسیه بسیج نماید. از طرفی پیمان ناتو که دچار بحران فلسفه وجودی شده بود، حالا توجیه مناسبی برای بقای خود پیدا کرده است و به دنبال تقویت و گسترش خود می باشد.

اسرائیل هم به دنبال آنست تا بیشترین بهره را از جنگ اکراین ببرد

 
 

البته اسرائیل هم به دنبال آنست تا بیشترین بهره را از جنگ اکراین ببرد. بر اساس همین سیاست است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سفر به مسکو در تلاش است تا به عنوان واسطه و میانجی بین روسیه و آمریکا عمل کند و همچنان حمایت پوتین از جنایات اسرائیل را تضمین کند. چین هم که در اولویت اول تهدید برای آمریکا قرار گرفته بود، در کوتاه مدت از اولویت آمریکا خارج شده و فرصت بیشتری برای توسعه اقتصادی خود یافته است. از طرفی چین به دنبال بهره گیری از تحریم ها علیه روسیه بوده و می خواهد تا نیاز روسیه به چین افزایش یابد.

بازنده ترین طرف جنگ، اول مردم اکراین، زلنسکی و سپس پوتین و روسیه

تلاش ها برای صلح و امنیت جهانی در معرض خطر قرار گرفته است

بنابراین می توان گفت که بازنده ترین طرف جنگ، اول مردم اکراین که بیشترین خسارت را دیده اند و نیز رئیس جمهور آن کشور که نتوانست سیاست هایی را اتخاذ کند که بهانه ها را از پوتین برای شروع جنگ بگیرد و سپس روسیه و پوتین که چهره یک فرد جنگ طلب را به خود گرفته خواهند بود. در واقع هیچ کشوری هم برنده جنگ نخواهد بود زیرا تلاش ها برای صلح و امنیت جهانی در معرض خطر قرار گرفته است.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار