درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 19:12   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 48707صفحه نخست » اقتصاد انرژیجمعه، 2 اردیبهشت 1401 - 08:19
ترانسفورماتور کم تلفات
  
پیام نفت:

ترانسفورماتور ها در تعریف اولیه دستگاه هایی می باشند که وظیفه تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی را بر عهده دارند و در انواع متنوعی تولید می شوند که یکی از این موارد ترانسفورماتور کم تلفات می باشد. صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از مهم ترین دغدغه های تمامی کارخانه ها می باشد که ترانس ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ترانسفورماتورها با توجه به متریال های اولیه، نوع طراحی و بخشی که مورد استفاده قرار می گیرند دارای تلفات متفاوت می باشند. برای کاهش تلفات ترانس لازم است تا مواد به کار رفته در هسته و سیم پیچ ها دارای حداقل تلفات باشند.

ترانسفورماتور کم تلفات چیست؟

با توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی، ترانسهای کم تلفات را می توان با هدف مدیریت بهینه ولتاژ، بهبود راندمان و انرژی و همچنین صرفه جویی در بخش هزینه مورد استفاده قرار داد. با به کارگیری این ترانس می توان مصرف انرژی را تا 12% کاهش داد، علاوه بر این در این ترانسفورماتورها به طور متوسط درصد تلفات در حالت بار و بی باری 20% کاهش یافته است. نوع روغنی که در ترانس به خصوص ترانسفورماتور توزیع روغنی، که نقش خنک کننده را دارد، به کار می رود، نیز در میزان تلفات بسیار موثر است؛ از این رو برای کاهش تلفات ترانس از روغن هایی که طبق نسخه استاندارد IEC 60296 تولید شده اند، استفاده می شود.

انواع تلفات در توان ترانسفورماتور به دو دسته تقسیم می شوند: تلفات مسی که ناشی از مقاومت اهمی (به دلیل وجود مقاومت اهمی در سیم ها مقداری از جریان به حرارات تبدیل می شود) و اتلاف هسته آهنی که به سه صورت تلفات جریان گردابی، تلفات هیسترزیس و تلفات فوکو می باشد. با بررسی عواملی که موجب بروز این تلفات می شوند و کاهش انواع تلفات به خصوص کاهش تلفات هیسترزیس و تلاش در صدد بر طرف کردن هر یک از موارد ذکر شده می توان ترانس کم تلفات تولید نمود. توجه داشته باشید همانطور که پیش تر اشاره شد برای کاهش تلفات ترانسفورماتور می بایست در انتخاب مواد اولیه مورد استفاده در ساخت هسته، سیم پیچ ها و به طور کلی تمامی تجهیزات ترانسفورماتور دقت شود، چرا که به کارگیری متریال کم تلفات می تواند به کاهش تلفات در ترانس کمک نماید.

 
تصویری از یک ترانسفورماتور کم تلفات بر روی یک تیر برق در هوا که از نوع ترنسفورماتور سه فاز کم تلفات به رنگ طوسی به شکل استوانه ای می باشد و در یک روز آفتابی در کنار درخت و آسمان آبی عکس برداری شده است.

ترانسفورماتور کم تلفات بر روی تیر برق

تفاوت ترانس کم تلفات و نرمال

ترانسفورماتورهای کم تلفات که امروزه به طور گسترده جایگزین ترانسفورماتورهای نرمال شده اند دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که می بایست به هنگام انتخاب مد نظر مصرف کنندگان این نوع دستگاه ها قرار گیرد:

  • ترانس های معمولی طبق استاندارد DIN42503 و ترانس های کم تلفات طبق استاندار DIN42500 ساخته می شوند.
  • با توجه به تغییر متریال های اولیه در ساخت ترانسفورماتور های کم تلفات طول عمر این ترانس نسبت به ترانسفورماتورهای نرمال بالاتر می باشد و همچنین راندمان بالاتری را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورد.
  • با در نظر گرفتن این موضوع که تلفات بار و بی باری در ترانس کم تلفات کاهش می یابد، در نتیجه نیاز به ترانسفورماتور با درجه قدرت بالا به طبع کاهش می یابد.
  • با در نظر گرفتن تمامی مزایای ذکر شده می بایست به این نکته توجه نمایید که ابعاد و وزن ترانس های روغنی کم تلفات بیشتر از نوع نرمال می باشد.
  • وجه تشابهی که بین ترانسفورماتور کم تلفات و معمولی وجود دارد، ردیف های ظرفیتی این دو محصول می باشد. در هر دو محصول ردیف ظرفیتی 25 کیلو ولت آمپر تا 5000 کیلو ولت آمپر و ردیف ولتاژ های اولیه 20 تا 33 کیلو ولت در نظر گرفته شده است.
 
ترانسفورماتور کم تلفات که در شبکه برق نصب شده است و این دستگاه در ابعاد بزرگ و توان زیاد در شبکه برق استفاده می شود و به رنگ طوسی و یا سبز مایل به طوسی می باشد و در اطراف آن برای جلوگیری از برق گرفتگی احتمالی حصار کشیده شده است و البته دستگاه بر روی پایه ای بتنی قرار گرفته است.

ترانسفورماتور کم تلفات در سیستم شبکه برق در ابعاد بزرگ و توان زیاد

ترانسفورماتور کم تلفات ایران ترانسفو

ایران ترانسفو نیز با در نظر گرفتن استاندارد های ارائه شده توسط توانیر به تولید و عرضه ترانسفورماتور توزیع روغنی کم تلفات پرداخته است. پس از محدودیت های اعمال شده توسط توانیر در جهت عدم استفاده از ترانس نرمال ایران ترانسفو نیز ترانس های کم تلفات خود را در کلاس تلفاتی AB’ با توجه به استاندار DIN 42500 در سال 94 آغاز نمود. در کلاس تلفاتی ذکر شده A کاهش تلفات در حالت دارای بار و B مربوط به کاهش تلفات در حالت بی باری می باشد. در این کلاس تلفات با تغییر ورقه هسته و همچنین سطح مقطع سیم پیچ ها فراهم شده است. علاوه بر تغییر هسته و سیم پیچ ها، تغییرات دیگری از جمله؛ افزایش طول بوشینگ ها، افزایش تعداد حالت های تپ چنجر از سه به پنج پله در ترانسفورماتورهای ۲۰۰ کیلوولت آمپر به بالا، افزایش دمای محیط نصب به ۴۵ درجه و به کارگیری روغن با مشخصات کیفی بهتر می باشد. قیمت ترانس برق کم تلفات را می توانید در لیست قیمت ترانسفورماتور کم تلفات مشاهده نمایید.

پرسشهای رایج پیرامون ترانسفورماتور کم تلفات

  1. چطور تلفات در ترانسفورماتور کاهش می یابد؟ برای اینکه بتوان ترانسفورماتور کم تلفات تولید کرد می بایست از موادی در تولید هسته و سیم پیچ ها استفاده کرد که دارای حداقل تلفات هستند.
  2. هدف از تولید ترانسفورماتور کم تلفات چیست؟ هدف مدیریت بهینه ولتاژ، بهبود راندمان و انرژی و همچنین صرفه جویی در بخش هزینه می باشد.
  3. با به کارگیری ترانس کم تلفات میزان صرفه جویی انرژی چه مقدار خواهد بود؟ استفاده از ترانس کم تلفات مصرف انرژی را تا 12 درصد و درصد اتلاف را در حالت با بار و بی بار تا 20 درصد کاهش می دهد.
  4. تفاوت ترانس معمولی و ترانس کم تلفات در چیست؟ علاوه بر نوع استانداردی که محصولات بر اساس آن ساخته می شوند، طول عمر ترانسفورماتور کم تلفات بیشتر از ترانس معمولی است.
  5. وجه تشابه ترانس معمولی و ترانسفورماتور کم تلفات چه مواردی است؟ ردیف ظرفیتی که این دو ترانس تولید می شوند بین 25 تا 5000 کیلو ولت آمپر و ردیف ولتاژ آنها 20 و 33 کیلو ولت می باشد.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار