درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 00:58   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 47307صفحه نخست » اخبار رسانه هایکشنبه، 10 مرداد 1400 - 10:36
چرا بمب هیدروژنی از بمب اتمی قوی‌تر است؟
  
پیام نفت:

 

کارشناسان و متخصصان هسته‌ای اذعان دارند، یک بمب هیدروژنی می‌تواند تا هزار برابر قدرتمندتر از بمب اتمی باشد و امواج شوک، انفجار، گرما و تشعشع بمب‌های هیدروژنی از بمب اتمی بیشتر است.

خبرگزاری میزان - آنا نوشت: در یکم نوامبر ۱۹۵۲ اولین بمب هیدروژنی ایالات متحده آمریکا در جزیره بی‏کینی واقع در اقیانوس اطلس مورد آزمایش قرار گرفت. با افشای این خبر، افراد در سراسر جهان نسبت به این آزمایش معترض و خواستار توقف آن شدند. هرچند در دهه‌های آتی، کوشش‌هایی برای خلع سلاح هسته‏‌ای در جهان آغاز شد و توافقاتی در این زمینه به دست آمد، اما تولید این سلاح‏ هرگز متوقف نشد. با این وجود تا بدین لحظه هیچ بمب هیدروژنی در طول یک جنگ علیه یک کشور دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است. به گفته کارشناسان، بمب هیدروژنی قدرت نابودی کل شهر‌ها و کشته شدن افراد به مراتب بیشتری را به نسبت بمب اتمی دارد.

ایالات آمریکا در جنگ جهانی دوم بمب‌هایی اتمی را در دو شهر از کشور ژاپن سرازیر کرد. این رخداد، ده‌ها هزار کشته برجای گذاشت. پس از گذشت چند دهه و با پایان رسیدن جنگ سرد به نظر می‌رسید، رقابت تسلیحاتی برای تولید جنگ‌افزار اتمی نیز به پایان رسیده است. با این حال تنش‌های جهانی در مورد برنامه هسته‌ای کشور‌های مختلف باعث شد فضا با گذشت دهه‌ها از فروریختن دیوار برلین همچنان متشنج باقی بماند، در این گزارش مروری بر آنچه در مورد بمب‌های اتمی و هیدروژنی باید بدانید خواهیم داشت:

چرا بمب هیدروژنی از بمب اتمی قوی‌تر است؟

به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در ژاپن پس از انفجار اولین بمب اتمی جهان در هیروشیما و سه روز بعد در ناگازاکی جان خود را از دست دادند. هر چند در جنگ جهانی دوم نفرات بی‌شماری جان باختند، اما بمب‌گذاری در این دو شهر چنان ویرانگر بود که ژاپن، کشوری که به طور سنتی خودکشی را بر تسلیم ترجیح می‌داد (قانون هاراگیری)، مجبور به تسلیم بی‌قید و شرط شد.

کارشناسان و متخصصان هسته‌ای اذعان دارند، یک بمب هیدروژنی می‌تواند تا هزار برابر قدرتمندتر از بمب اتمی باشد. ایالات متحده کشوری که اولین آزمایش بمب هیدروژنی را در دهه ۵۰ میلادی انجام داد احتمالا بیش از هر کشور دیگری شاهد این حقیقت بوده است. به گفته ادوارد مورس، استاد مهندسی هسته‌ای در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بمب‌های هیدروژنی باعث انفجار بزرگ‌تری می‌شوند، به این معنی که امواج شوک (امواجی که باعث تغییر ناگهانی و ناپیوسته در فشار، دما، و چگالی محیط می‌شود)، انفجار، گرما و تشعشع آنها، همگی از بمب اتمی بیشتر است.

اگرچه خوشبختانه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون هیچ کشوری از این دسته از سلاح‌ها برای کشتار جمعی استفاده نکرده است، اما کارشناسان بر این باورند که اگر یک بمب هیدروژن به جای بمب اتمی بر سر مردم ریخته شود، نتایج بسیار فاجعه‌بار خواهد بود. بشر به سادگی می‌تواند با دستان خود، حساب خود را یکسره کند.

بمب اتمی که در ناگازاکی مورد استفاده قرار گرفت، تمام افراد زنده را در شعاع حدود یک و نیم کیلومتری به قتل رساند. این در حالی است که بمب هیدروژنی موجودات زنده را در شعاع هشت تا ۱۶ کیلومتری نابود خواهد کرد. به عبارت دیگر، اگر تصمیم دارید انسان‌های بیشتری را نابود کنید بهتر از بمب هیدروژنی استفاده کنید! میزان تخریب این بمب به مراتب بیشتر از بمب اتمی است و با احتساب این قدرت ویرانگری، قدرت کُشندگی آن چیزی میان ۱۰۰ تا هزار برابر بمب اتمی خواهد بود.

به همین دلیل دانشمندان، بمب‌های هیدروژنی را قاتل شهر‌ها می‌نامند. این بمب‌ها اساسا شهر‌های مدرن را از بین خواهند برد. بی‌تردید بمب اتمی ساده همچنان ویرانگر خواهد بود، اما در برابر یک بمب هیدروژنی شبیه اثرگذاری شلیک تانک در برابر تیر ژ۳ است.

تفاوت بین بمب هیدروژنی و بمب اتمی در چیست؟

به زبان ساده، بمب هیدروژنی نسخه پیشرفته‌تر بمب اتمی است. باید ابتدا بر تولید بمب اتمی مسلط شوید تا بتوانید از بمب هیدروژنی استفاده کنید. در یک بمب اتمی از اورانیوم یا پلوتونیوم استفاده می‌شود. انفجار این دسته از بمب‌ها منوط بر شکافت اتم است؛ یک واکنش هسته‌ای که در آن هسته یا اتم به دو قسمت تقسیم می‌شود. برای ساختن بمب هیدروژنی، همچنان به اورانیوم یا پلوتونیوم نیاز داریم در عین حال به دو ایزوتوپ دیگرِ هیدروژن به نام‌های دوتریم و تریتیوم نیاز است.

بمب هیدروژنی متکی بر همجوشی است، فرایند گرفتن دو اتم جداگانه و قرار دادن آن‌ها در کنار هم برای تشکیل یک اتم سوم. در انفجار بمب هیدروژنی همزمان شکافت و همجوشی با یکدیگر رخ می‌دهند. در هر دو مورد، مقدار قابل‌توجهی انرژی آزاد می‌شود که باعث انفجار می‌شود.

با این حال، انرژی بیشتری در طی فرآیند همجوشی آزاد می‌شود و انفجاری بزرگ‌تر را در پی دارد و روی هم رفته محصول نهایی انفجار شما را خانه‌خراب‌کُن‌تر خواهد کرد. بمب‌های اتمی که در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت هر کدام معادل تقریباً ۱۰ هزار کیلو تن TNT بود.

با این حال بمب‌های هیدروژنی بازدهی بیشتری دارند. منظور از بازدهی قدرت انفجار است. انفجار این دسته از بمب‌ها از حدود ۱۰۰ هزار کیلوتن TNT تا چند میلیون کیلوتن TNT می‌تواند متغیر باشد که به طور خلاصه تنها به معنای مرگ و نیستی بیشتر است و بس. تولید بمب‌های هیدروژنی به دلیل فرایند‌های شیمیایی آن، سخت‌تر است، اما همزمان وزن آن‌ها سبک‌تر است، به این معنی که می‌توانند برای مسافت‌های دورتری مورد استفاده قرار گیرند (با فرض بر اینکه روی موشک‌ها سوار شود).

 
 

شباهت میان بمب‌های هیدروژنی با بمب‌های اتمی در چیست؟

هر دو بمب فوق‌العاده کشنده هستند و قدرت نابودی افراد را در عرض چند ثانیه به دلیل انفجار و همچنین تا ساعت‌ها بعد به دلیل تشعشعات دارند. انفجار‌های حاصل از هر دو بمب باعث می‌شوند که بلافاصله سازه‌های چوبی کاملا پودر شوند، ساختمان‌های بزرگ سقوط کنند و جاده‌ها غیرقابل استفاده شوند.

مجله لایف در مقاله‌ای که در تاریخ ۱۱ مارس ۱۹۴۶، پس از انفجار اتمی در ژاپن منتشر کرد، چنین ویرانی را بدین صورت توصیف کرد: «طی آن امواج [با وقوع انفجار اولیه]، بدن افراد به شدت چلانده شد، سپس اعضای داخلی آن‌ها از هم پاشید. سپس شدت انفجار باعث شد اجسامِ تکه و پاره شده با سرعت ۵۰۰ تا ۱۰ هزار مایل در ساعت در هوا پرت شوند.»

عملاً همه افراد در شعاع دو کیلومتری این رویداد ناگوار کشته یا به شدت آسیب دیدند و تقریبا ساختمان‌ها نابود شد. عوارض جانبی این رویداد تا دهه‌ها بعد باقی ماند و هرساله در ۱۰ آگوست مراسم بزرگی برای یادبود قربانیان بمباران‌های هسته‌ای در پارک یادمان جنگ شهر ناگازاکی برگزار می‌شود.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار