درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:16   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 38540صفحه نخست » تحلیل های حوزه انرژیدوشنبه، 24 اسفند 1394 - 12:35
پیش نیاز سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی ایران
پیش نیاز سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی ایرانبرای جلب سرمایه‌گذاران خارجی باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا انگیزه آنها برای حضور تقویت شود، در غیر این صورت هیچ شرکتی در این مناطق سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.
  

پیام نفت:

در ماه‌های اخیر ده‌ها شرکت بین‌المللی فعال در صنعت پتروشیمی، نمایندگان خود را روانه تهران کرده و به مذاکره با مقامات ایرانی پرداختند. این شرکت‌های خارجی که طیف گسترده‌ای را از آسیا تا اروپا و آمریکا در بر گرفته‌اند، تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در ایران اعلام کرده‌اند.

شرکت‌های اروپایی و آسیایی که با ظرفیت‌های صنعت پتروشیمی ایران به خوبی آشنا بوده و می‌دانند هیچ کشوری در دنیا ظرفیت‌های کشور ما را ندارد، تمایل زیادی برای حضور در ایران دارند. به اذعان کارشناسان، ایران می‌تواند به بهشت پتروشیمی جهان تبدیل شود، زیرا به خوراک فراوان مجتمع‌های پتروشیمی دسترسی دارد. مزیت مهم ایران در این صنعت، برخورداری از دو نوع خوراک گازی و مایع به صورت همزمان است که کمتر کشوری در دنیا از این امتیاز برخوردار است. نزدیکی به سواحل، مزیت بزرگ دیگر ایران به شمار می‌رود که باعث تسهیل صادرات محصولات به سوی بازارهای مصرف می‌شود. قرار گرفتن ایران در میان دو بازار بزرگ مصرف دنیا یعنی اروپا و شرق آسیا، باعث شده ایران و به‌ویژه سواحل جنوبی کشورمان، به نقطه ایده آلی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود.

علاقه سرمایه‌گذاران به ماهشهر و عسلویه

نکته قابل توجه در رابطه با مذاکره شرکت‌های خارجی، تمایل آنها برای حضور در سرمایه‌گذاری در دو منطقه ماهشهر و عسلویه و بی‌رغبتی آنها به دیگر مناطق است. علاقه سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در عسلویه و ماهشهر درحالی است که مناطقی مانند چابهار، ایرانشهر، جاسک و... نیز به عنوان قطب‌های آینده صنعت پتروشیمی ایران معرفی شده‌اند.

زمانی که علاقه سرمایه‌گذاران پتروشیمی به ماهشهر و عسلویه ریشه‌یابی می‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که زیرساخت‌های این دو منطقه قابل مقایسه با سایر مناطق کشور نیست.

قطب‌های اصلی پتروشیمی ایران در جنوب و در سواحل خلیج فارس قرار دارند. بر این اساس دو منطقه ماهشهر و عسلویه مجتمع‌های اصلی پتروشیمی کشور را در خود جای داده‌اند. 51 مجتمع پتروشیمی در ایران فعالیت می‌کند، که 21 مجتمع در ماهشهر و 13 مجتمع نیز در عسلویه قرار دارند. سهم دیگر مناطق کشور از مجتمع‌های پتروشیمی 17 مجتمع است که در سایر مناطق کشور پراکنده هستند. اغلب مجتمع‌های پتروشیمی فعال در بندر ماهشهر و عسلویه، مگا پروژه‌هایی هستند که چند واحد تولیدی را تحت پوشش دارند. همچنین 58 مجتمع پتروشیمی در مرحله ساخت قرار دارند که شش واحد در منطقه ماهشهر، 23 مجتمع در عسلویه و 29 مجتمع دیگر نیز در دیگر مناطق کشور در حال ساخت هستند.

2 قطب صنعتی برخوردار از زیرساخت

همان‌طور که اشاره شد، از جمله دلایل توسعه سریع مناطق پتروشیمی ماهشهر و عسلویه، وجود زیرساخت‌های گسترده و خوراک کافی در آن مناطق است. مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه در کنار پالایشگاه‌های میدان گازی پارس جنوبی قرار دارند و به راحتی و با کمترین هزینه خوراک خود را تحویل می‌گیرند.

همچنین وجود میدان‌های نفتی فراوان در منطقه خوزستان فرصتی را فراهم کرده است که از طریق جمع‌آوری گازهای همراه آنها، خوراک مناسبی برای مجتمع‌های پتروشیمی ماهشهر فراهم شود. قرار گرفتن در کنار دریا، وجود اسکله‌های صادراتی، وجود جاده و توسعه‌یافتگی از عواملی دیگری هستند که باعث توسعه این دو منطقه در صنعت پتروشیمی شده‌اند.

به دلیل همین شرایط مطلوب است که اغلب سرمایه‌گذاران اروپایی و شرق آسیا که به ایران آمده‌اند، تمایل داشته‌اند در آنجا سرمایه‌گذاری کنند.

بر اساس گفته برخی مدیران، به اروپایی‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری در دیگر مناطق پتروشیمی مانند جاسک و نواحی مرکزی ایران داده شده، اما آنها چندان استقبال نکرده‌اند.

شرکت‌های بزرگ پتروشیمی مانند لینده ‌و باسف آلمان، سرکوبه اسپانیا، میتسویی و میتسوبیشی ژاپن که مذاکره‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران انجام داده‌اند، خواستار حضور در عسلویه و ماهشهر بوده‌اند که به دلیل اشباع ماهشهر، به سوی عسلویه سوق داده شده‌اند.

علاقه هندی‌ها به چابهار

در این میان، گروه دیگر سرمایه‌گذاران خارجی که به حضور در صنعت پتروشیمی ایران تمایل دارند، هندی‌ها هستند که برخلاف اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها علاقه خاصی به منطقه چابهار نشان داده‌اند. هندی‌ها حتی حاضر به سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در این منطقه هستند که البته هنوز توافق‌های خود را نهایی نکرده و همچنان در حال مذاکره و چانه زنی هستند. چابهار، قطب دیگر صنعت پتروشیمی در ایران است که قرار است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده 21 مجتمع پتروشیمی در آن استقرار یابد.

البته دلیل اصلی علاقه هندی‌ها به چابهار ارتباطی به وجود زیرساخت در این منطقه ندارد بلکه علت این علاقه‌مندی را باید در فاصله جغرافیایی نزدیک چابهار به هند جست‌وجو کرد. به دلیل نزدیکی چابهار به بازار مصرف، هزینه حمل و نقل محصولات پتروشیمی کاهش قابل‌توجهی خواهد یافت. چابهار در مقایسه با مناطقی مانند ماهشهر و عسلویه حدود یک هزار کیلومتر به بازارهای هدف در هند نزدیک‌تر است.

کشاورزی در هند فراوان بوده و نیاز روز افزونی به کود شیمیایی در این کشور احساس می‌شود؛ در واقع هندی‌ها تمایل دارند در بخش تولید اوره و آمونیاک صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند. ارزش اقتصادی تولید کوره اوره پایین است، بنابراین نزدیکی چابهار به هند، هزینه کرایه حمل محصولات پتروشیمی از چابهار را کاهش می‌دهد.

نگاهی به وضع احداث زیرساخت‌های منطقه چابهار نشان می‌دهد این منطقه نیز با نقطه ایده‌آل فاصله زیادی دارد؛ به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران اروپایی استقبال چندانی از سرمایه‌گذاری در این منطقه نکرده‌اند و تنها هندی‌ها، مشتری خارجی این منطقه هستند.

لزوم تمرکززدایی

وزارت نفت برای جلوگیری از تمرکز بیش از حد در عسلویه تصمیم گرفته است مناطق دیگری را برای احداث مجتمع‌های پتروشیمی در نظر بگیرد. وزارت نفت قرار است با احداث خط لوله‌ای از عسلویه به چابهار و ایرانشهر خوراک مورد نیاز واحدهای جدید صنعت پتروشیمی را تامین کند.‌ سواحل دریای عمان از ظرفیت بسیار خوبی برای استقرار مجتمع‌های پتروشیمی برخوردار هستند، بر این اساس قرار است در مناطقی مانند جاسک، چابهار و ایرانشهر که در حاشیه یا نزدیک به دریای عمان قرار گرفته‌اند، قطب‌های پتروشیمی احداث شوند.

تقویت اقتصادی این مناطق که اغلب جزو مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته هستند، می‌تواند با ایجاد توسعه بخش‌های پایین دستی اقتصادی و اشتغال‌آفرینی، زمینه توسعه‌یافتگی و رفع محرومیت این مناطق را فراهم کند. همچنین براساس اصول استراتژیک، توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته و افزایش جمعیت آنها می‌تواند زمینه افزایش امنیت ملی را نیز تامین کند.

اما مساله مهم این است که روند احداث زیرساخت‌ها در این مناطق به کندی پیش می‌رود و توسعه سریع‌تر آنها به عزمی جدی نیاز دارد. در سال‌های اخیر روند احداث زیرساخت‌ها آغاز شده که قابل توجه است، اما برای جذب سرمایه‌های چند میلیارد دلاری کافی نیست.

ایجاد زیرساخت لازمه جذب سرمایه‌گذار

برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا انگیزه آنها برای حضور تقویت شود، در غیر این صورت هیچ شرکتی در این مناطق سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

حتی در صورت تامین خوراک لازم برای مجتمع‌های پتروشیمی در مناطق جدید و ارائه تخفیف‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران، تا زمانی که زیرساخت‌های فیزیکی برای آنها فراهم نشود، آنها تمایلی به سرمایه‌گذاری نخواهند داشت.

در واقع سرمایه‌گذاران، پس از ارزیابی شرایط و هزینه ـ فایده خود، بهترین منطقه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب خواهند کرد. هیچ سرمایه‌گذاری تمایل ندارد ریسک کرده و چند میلیارد دلار از سرمایه خود را به منطقه‌ای ببرد که زیرساخت‌هایش آماده نشده است.

سرمایه‌گذاران زمانی که می‌خواهند در منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کنند، نخست پیگیری می‌کنند که وضع تامین آب آن چگونه است؛ جاده مناسب وجود دارد یا نه، امکاناتی مانند یوتیلیتی، گاز، برق و سرویس‌های مخابراتی در چه شرایطی است، آیا امکانات مناسب برای استقرار مهندسان، کارگران و نیروی انسانی در آن منطقه وجود دارد و وضعیت پایانه‌ها و اسکله بارگیری چگونه است؟

لزوم ایجاد زیرساخت توسط دولت

راهکار ایجاد زیرساخت در مناطق جدیدی که برای جذب سرمایه‌گذاری تعریف شده، ورود دولت است. دولت می‌تواند از طریق ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف زیرساخت‌هایی مانند آب، گاز، جاده و... را فراهم کند. با توجه به خصوصی‌سازی واحدهای زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی این شرکت نیز قادر نیست به‌طور مستقیم وارد این حوزه کاری شود و اقدام به احداث زیرساخت کند. وظیفه این شرکت به تنظیم بخشی و رگولاتوری محدود شده است. شرکت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی نیز هیچ‌گاه حاضر به خرج کردن پول برای ساخت جاده و سایر زیربناها نخواهند شد. دولت باید برای برنامه‌ریزی ایجاد زیرساخت‌ها اقدام کند تا سرمایه‌گذاران احساس امنیت و راحتی کرده و حاضر به سرمایه‌گذاری شوند.

 

 

جام جم انلاین

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار