درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 03:44   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 37453صفحه نخست » تحلیل های حوزه انرژیچهارشنبه، 30 دی 1394 - 14:07
آماده سازی برای جهش جدید
آماده سازی برای جهش جدیدصنعت نفت ایران که طی سال‌های اخیر با یکی از پیچیده‌ترین تحریم‌های وضع شده در این صنعت دست به گریبان بود، توانست از سد تحریم‌ها بگذرد و آماده گذار به دوران پساتحریم شود.
  

پیام نفت:

 با توجه به نقشی که صنعت نفت در چرخه اقتصاد کشور ایفا می‌کند، تلاش شده بود شدیدترین تحریم‌ها علیه صنعت نفت اعمال شود. هر چند دوران تحریم، از یک‌سو سختی‌های زیادی را به همراه داشت و باعث تحمیل هزینه‌های بسیاری بر این صنعت شد، اما از سوی دیگر باعث کسب تجربیاتی گرانبها و افزایش اعتماد به نفس متخصصان داخلی شد. رفع تحریم‌ها می‌تواند فرصت‌های جدیدی پیش روی صنعت نفت قرار دهد و زمینه را برای جهش این صنعت فراهم کند.

آزاد سازی صادرات نفت خام و کسب درآمد

اگرچه گفته می‌شود خام‌فروشی نفت، کار درستی نیست و باید نفت خام به فرآورده تبدیل و سپس صادر شود، اما باید پذیرفت بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور به صادرات نفت وابسته است و فعلا چاره‌ای در صادرات نفت خام نیست.

در واقع برای اجرای پروژه‌های عمرانی و جاری به درآمدهای نفتی نیاز است؛ همچنین اگر ایران در صادرات نفت کوتاهی کند، کشورهای همسایه می‌توانند از طریق توسعه میادین مشترک نفتی، میلیاردها دلار درآمد کسب و صرف توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و خرید تجهیزات نظامی کنند که تهدیدی جدی برای کشورمان به شمار می‌رود.

بر این اساس، لغو صادرات نفت خام ایران در پساتحریم، فرصتی برای افزایش صادرات و افزایش درآمدهای نفتی خواهد بود.

پس از تشدید تحریم‌ها، صادرات نفت خام ایران از بیش از دو میلیون بشکه نفت خام در روز به سقف یک میلیون بشکه کاهش یافته است. در نتیجه تحریم، بسیاری از مشتریان از خرید نفت ایران منع شده و تنها کشورهای ترکیه، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن مجاز به تداوم وارد کردن نفت از ایران شدند.

اما پس از رفع تحریم‌ها، همه مشتریان قدیمی و سنتی نفت خام ایران می‌توانند بازگردند و از ایران خرید کنند. ایران نیز از هم اکنون خود را برای افزایش صادرات نفت خام آماده و پایانه‌های نفتی را نوسازی و مجهز کرده تا به محض رفع تحریم، نفتکش‌های خارجی بتوانند محموله‌های نفتی را بارگیری کنند.

وزارت نفت در نظر دارد در میان مدت و طی شش ماه، صادرات نفت را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی

با توجه به سیاست دولت برای فاصله گرفتن از خام‌فروشی، بازاریابی و فروش فرآورده‌های نفتی نیز مورد توجه جدی دولت قرار دارد، اما به دلیل تحریم، فرصت صادرات آن به‌خوبی فراهم نشده بود. تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و ممنوعیت نقل و انتقال پول از موانعی به شمار می‌رفتند که همچون سدی جلوی افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را گرفته بودند.

اما با رفع تحریم‌ها، این موانع برطرف می‌شود و شاهد جهشی در صادرات این فرآورده‌ها خواهیم بود. حمید حسینی عضو هیات‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‏‎های نفت،گاز و پتروشیمی در خصوص وضعیت صدور فرآورده‎های نفتی در دوران پس از لغو تحریم می‌گوید: پیش‎بینی می‎شود با رفع تحریم‎ها، میزان صادرات فرآورده‎های نفتی کشور 15 درصد افزایش پیدا کند. همچنین رفع تحریم‎ها هزینه‎های صادرات را نیز تا 15 درصد کاهش می‌دهد که این مساله باعث سودآوری بیشتر صدور این محصولات خواهد شد. به دلیل تحریم، هزینه‎های اضافی برای بیمه، حمل و نقل، انتقال پول و بازاریابی صرف می‎شود که با رفع آن، این هزینه‎ها کاهش می‏‎یابد.

دستیابی به فناوری‌های جدید

اگرچه متخصصان ایران در سال‌های تحریم توانسته‌اند در بسیاری از تجهیزات و بخش‌های صنعت نفت خودکفا شوند، به گونه‌ای که گفته می‌شود هم‌‌اکنون توان ساخت 70 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور وجود دارد، اما باید توجه داشت ‌ در بخش تجهیزات پیشرفته (های تک) هنوز راه درازی برای پیمودن وجود دارد. شرکت‌های ایرانی هنوز در بخش ماشین‌آلات دوار مانند توربو کمپرسورها و توربین‌ها از کمبود فناوری‌های پیشرفته رنج می‌برند. در سال‌های گذشته برنامه‌های خوبی برای ساخت این تجهیزات پیشرفته و بومی‌سازی آنها انجام شده، اما هنوز نیاز به جذب فناوری‌های پیشرفته احساس می‌شود.

توسعه همه بخش‌های صنعت نفت نیازمند دستیابی به فناوری‌های پیشرفته است که به دلیل تحریم امکان انتقال آنها به ایران وجود نداشته است. از برنامه‌های ایران در پساتحریم، افزایش همکاری با شرکت‌های خارجی و استفاده از فناوری‌های جدید برای اکتشاف، توسعه و ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت و گاز است. مشارکت با شرکت‌های بزرگ خارجی موجب می‌شود شرکت‌های ایرانی به منابع مالی و همچنین دانش طراحی، فناوری‌ها و ساخت تجهیزات جدید دست پیدا کنند.

محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری در این باره می‌گوید: دوران پساتحریم، فرصت‌های مناسبی برای انتقال فناوری در اختیار صنعت نفت کشورمان قرار می‌دهد. به گفته وی جذب کارآفرینان، خلق فناوری، انتشار فناوری، سیستم دهی و نظام بخشیدن به فناوری، تامین منابع مالی و اثربخشی از‌جمله کارکردهای نظام نوآوری فناورانه است که باید در صنعت نفت کشور مورد توجه قرار گیرد.

امیر‌عباس حسینی، معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت نیز درباره جذب فناوری در صنعت نفت تاکید می‌کند: فناوری ابزار تسلط بر میادین نفتی و توسعه آنها ست. هر گاه در مورد قراردادهای نفتی صحبت می‌کنیم، در واقع در مورد فناوری حرف می‌زنیم.

تجربه کشورهایی مانند برزیل نشان می‌دهد آنها نیز در گذشته به تجهیزات پیشرفته خارجی بویژه در بخش ماشین‌های دوار وابسته بوده‌اند، اما از طریق برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت با شرکت‌های خارجی توانسته‌اند در پنج سال به خودکفایی برسند. شرکت‌های برزیلی توانسته‌اند از طریق شراکت با شرکت‌های بین‌المللی، فناوری‌های پیشرفته را وارد کشور خود کرده، بومی کنند.

بر این اساس، پساتحریم نیز فرصت مناسبی برای انتقال فناوری‌های پیشرفته به ایران فراهم می‌کند که البته باید بدرستی از آن استفاده کرد.

بازگشت طلب‌های نفتی

شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در سال‌های تحریم از وصول مطالبات خود از شرکت‌های خارجی محروم بودند به طوری که میلیاردها دلار از پول‌ها و مطالبات آنها در کشورهای خارجی بلوکه شده بود. اما با رفع تحریم، این منابع عظیم مالی آزاد و وارد کشور شده و قادر خواهد بود چرخ‌های این صنعت را به حرکت درآورد و بخشی از مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی صنعت نفت را جبران کند. پالایشگاه‌های نفت یونانی، شرکت انگلیسی و هلندی شل، شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس، شرکت‌های کره‌ای و پالایشگاه‌های نفت هند از مهم‌ترین بدهکاران نفتی ایران هستند.

تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره

صنعت نفت ایران در سال‌های اخیر از کمبود سرمایه رنج برده است، به طوری که آمارها از وجود هزاران طرح نیمه تمام در صنعت نفت حکایت دارد که در بخش‌های بالادستی، پالایشگاهی، پتروشیمی، پالایش و پخش و انتقال پراکنده شده‌اند.

پروژه‌های صنعت نفت از پرهزینه‌ترین و ریسک‌پذیرترین طرح‌های صنعتی هستند، بنابراین دولت‌ها مستقیم در این بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و وظیفه سرمایه‌گذاری در این بخش را به شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی و شرکت‌های بین‌المللی واگذار می‌کنند. بر این اساس، افخم زروانی، مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه‌گذاری معاونت برنامه ریزی ونظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت از برنامه 200 میلیارد دلاری وزارت نفت برای جذب سرمایه خبر می‌دهد و می‌گوید: از طریق بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی و منابع مردمی و همچنین فاینانس این منابع فراهم می‌شود.

به گفته مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه‌گذاری معاونت برنامه‌ریزی ونظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، در پنج سال آینده به بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه برای طرح‌های توسعه‌ای نیاز داریم که نفت، بخش زیادی از آن را دربر‌می‌گیرد.

جذب فناوری و منابع مالی

پس از لغو تحریم‌ها با جذب حدود 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید و فناوری‌های پیشرفته و به روز، زمینه جهش جدید صنعت نفت ایران فراهم می‌شود. بر اساس گزارش‌ها باید تا پنج سال آینده صد میلیارد دلار در بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی جذب شود. برای تکمیل ده‌ها واحد پتروشیمی نیمه کاره نیز قرار است بیش از 20 میلیارد دلار منابع مالی جدید جذب شود. بخش گاز نیز با احتساب خط لوله و مخازن پالایشگاه‌ها رقمی در حدود 25 میلیارد دلار نیاز خواهد داشت.

گفته می‌شود قرار است از طریق جذب منابع مالی که به شیوه سرمایه‌گذاری مستقیم و فاینانس خواهد بود، فناوری‌های جدید نیز وارد کشور شده و بومی‌سازی شوند.

 

 

 

 

جام جم انلاین

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار