درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 17:04   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 14025صفحه نخست » دوشنبه، 26 فروردین 1392 - 10:07
یارانه هارابه تولید اختصاص دهیدنه به کود
یارانه هارابه تولید اختصاص دهیدنه به کودیارانه ها نباید برداشته شود، بلکه باید آن را هدفمند کرد. اکنون 42 درصد از کود کشور در بخش گندم مصرف می شود.با توجه به اهداف برنامه چهارم توسعه مجبوریم که مصرف کود را به پنج میلیون تن برسانیم، همچنین باید این مصرف را از نظر زیست محیطی نیز متعادل و بهینه کنیم. مثلا به جای مصرف اوره در شالیزارهای شمال کشور، اوره را با پوشش گوگردی استفاده کنیم
  

میانگین مصرف کود برحسب عنصر غذایی در آسیا 144 کیلوگرم در هکتار است ولی این رقم در ایران به حدود 100 کیلوگرم در هکتار می رسد، در حالی که بخش خصوصی توانمندی بالایی برای تولید انواع کودها در کشور دارد، عدم حمایت لازم از این امر سبب شده است تا در سال 84 فقط 25 درصد از امکانات تولید داخل به کار گرفته شود.
افزایش قیمت جهانی کود در سالهای اخیر و عدم حمایت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای افزایش تولید کودهای ازته و فسفاته، از یک سو رغبت این شرکت را برای توسعه صنعت کود کاهش داده است و از سوی دیگر کود وارداتی با پرداخت یارانه سنگین در اختیار زارعان قرار می گیرد. دکتر محمدجواد ملکوتی، سرپرست موسسه تحقیقات خاک و آب معتقد است که با کاهش تدریجی یارانه کود یا تغییر یارانه از نهاده به آزمون خاک و هدفمند کردن یارانه ها، به ترتیب اولویت می توان مشکلات موجود در این بخش را کاهش داد. به عقیده او تنها نتیجه حفظ این وضعیت افزایش سیستم دلالی است.
به هر جهت حتی اگر دلیل مسئولان از به تعویق انداختن آزادسازی قیمت کود جلوگیری از بروز مشکلات اجتماعی باشد، باز هم باید این راه را طی کرد، زیرا با توجه به وضعیت کنونی احتمالا این تنها گزینه به نظر می رسد.گفت و گو با دکتر ملکوتی را در این زمینه می خوانید .

این مصاحبه چند سال پیش انجام شده اما موضوع آن همچنان مسئله مهم روز است:


چه مقدار کود در کشور مصرف می شود؟
مصرف کود در کشور تا سال 1382، سه میلیون تن بود که اکنون این مقدار به چهار میلیون تن رسیده، اما در مقایسه با کشورهای همسایه مانند پاکستان این مقدار بسیار کم است.
برای دستیابی به تولید مطلوب به چه میزان کود نیازمندیم؟
با توجه به اهداف برنامه چهارم توسعه مجبوریم که مصرف کود را به پنج میلیون تن برسانیم، همچنین باید این مصرف را از نظر زیست محیطی نیز متعادل و بهینه کنیم. مثلا به جای مصرف اوره در شالیزارهای شمال کشور، اوره را با پوشش گوگردی استفاده کنیم تا از آلودگی آبهای زیرزمینی به نیترات که عاملی سرطانزاست، جلوگیری شود.
با توجه به محدودیتهایی که اکنون با آن روبه رو هستید، به نظر شما پس از برداشتن یارانه ها تا چه اندازه بر مشکلات افزوده خواهد شد؟
یارانه ها نباید برداشته شود، بلکه باید آن را هدفمند کرد. اکنون 42 درصد از کود کشور در بخش گندم مصرف می شود. ما می گوییم لازم است که این یارانه به منظور بهبود کیفیت صرف شود، یعنی محصول کشاورزان و گندمکارانی که گندم مرغوبتری تولید کنند به طوری که آن گندم غنی شده و میزان پروتئین آن نیز از حد مشخصی بالاتر باشد، به میزان 10 درصد گرانتر خریداری شود. هدفمند کردن یارانه تنها به این صورت محقق می شود زیرا قیمت کود در تولیدات کشاورزی بیش از 10 درصد نیست و این رقم نیز بسیار ناچیز است.
کشاورزان کودهای یارانه ای را به چه قیمتی تهیه می کنند؟
اکنون کشاورزان پیشرو به جایی رسیده اند که صرف نظر از قیمت، تنها به دنبال دستیابی به موقع به کود هستند. قیمت کود اوره دو هزار و 500 تومان است اما کشاورز این کود را با قیمت شش هزار یا هفت هزار تومان تهیه می کند. پیشنهاد می کنیم به جای این که کشاورز کود را از دلال خریداری کند، این قیمت را آزاد کنید و به قیمت کمتری مثلا چهارهزار تومان و به طور مستقیم به دست مصرف کننده برسانید.
کودهای یارانه ای به چه ترتیبی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد؟
کود یارانه ای در اختیار شرکت خدمات حمایتی قرار می گیرد و آن شرکت نیز از طریق تعاونیهای روستایی آن را در میان کشاورزان توزیع می کند.
به عقیده شما چگونه می توان واسطه ها را حذف کرد؟
حذف یارانه ها موجب حذف واسطه ها می شود. همچنین با هدفمند کردن یارانه ها می توان آن را به محصولات استراتژیک تخصیص داد زیرا از لحاظ علمی، یارانه سم کود است.
در زمینه دستیابی به این اهداف چه اقداماتی صورت گرفته است؟
تاکنون در نشریات مختلف در این زمینه بحثهای زیادی مطرح شده ولی مورد توجه وزارت جهادکشاورزی قرار نگرفته است. مساله هدفمند کردن یارانه ها باید مورد تایید شورای اقتصاد قرار گیرد که تایید آن را به دولت جدید محول کرده است.
در زمینه تقویت بخش خصوصی چه عقیده ای دارید؟
کود باید به بخش خصوصی سپرده شود و دولت فقط بر آن نظارت کند. تجربه ثابت کرده که دولت هیچ وقت مجری خوبی نبوده است. ساعات کار بین هشت صبح تا چهار بعد از ظهر مشکل کشاورزی را که 24 ساعته کار می کند، حل نمی کند.
غنی سازی گندم از طریق استفاده از کود مناسب تا چه اندازه اهمیت دارد؟
ما به عنوان مسئولان وزارت جهادکشاورزی، مسئولیت تامین سلامت جامعه را نیز برعهده داریم، زیرا اگر اموری چون غنی سازی گندم توسط وزارتخانه به درستی انجام شود، مشکلاتی همچون کوتاهی قد و پوکی استخوان حل می شود.
در زمینه تولید کود چه مشکلاتی وجود دارد؟
شورای اقتصاد در مورد کود سیاستهای نادرستی را تصویب کرده است. در سال 1383 اوره را از عربستان به قیمت هر تن 270 دلار خریدیم ولی آن را از پتروشیمی کیلویی 38 تومان می خریم و به این دلیل شرکت پتروشیمی دیگر رغبتی بر سرمایه گذاری در زمینه کود نشان نمی دهد. سال گذشته علاوه بر تولیدات پتروشیمی، 503 هزار تن کود اوره به کشور وارد کردیم و این در حالی است که شرکت پتروشیمی می تواند با نیمی از این پول ظرفیت تولیدات خود را دو برابر کند. ظاهرا لذتی که در واردات است در تولید داخلی وجود ندارد. تا چه اندازه با تولید کودهای مایع موافقید؟
از هر نوع کودی که تولید را افزایش دهد حمایت می کنیم به شرطی که کیفیت بالایی داشته باشد. در زمینه بهبود کیفیت نیز با سازمان بازرسی در حال مذاکره هستیم تا خودمان بتوانیم مسئولیت کنترل کیفیت را برعهده بگیریم، زیرا اکنون نظارتی بر کودهای غیریارانه ای وجود ندارد.
ارتباط موسسه خاک و آب با شرکت خدمات حمایتی به چه صورت است؟
ارتباط ما به صورت فنی و علمی است و هر گونه سوال علمی که در این زمینه داشته باشند، پاسخگو هستیم.
در زمینه تغییر فرمول کود تاکنون جوایز بین المللی متعددی دریافت کرده اید. این تغییر فرمول چگونه انجام شده است؟
در گذشته فقط اوره فسفر در کشور مصرف می شد. فسفر آلاینده کادمیم داشت که برای جامعه سم است. ما مصرف فسفر را نصف و در عوض کودهای دیگر مانند سولفات روی را که کود آن به مقدار تقریبا 50 هزار تن در کشور تولید می شود، جایگزین کردیم. برای افزایش تولیدات داخلی به تشویق افرادی پرداختیم که به هر نحو می توانستند به تولید کود کمک کنند و به آنها در زمینه فروش تولیداتشان اطمینان دادیم. در مورد تغییر فرمول نیز فرمول کودی را که قبلا 100 درصد ازت، 100 درصد فسفر و گوگرد و پتاسیم و ریزمغذیهای آن صفر بود، به 100 درصد ازت، 40 درصد فسفر، 20 درصد پتاسیم، 10 درصد گوگرد و یک درصد ریزمغذیها تغذیه دادیم. همچنین به دنبال این هستیم که مقدار یک درصد ریزمغذیها را به چهار درصد و گوگرد را به 40 درصد برسانیم، زیرا ارزش افزوده گوگرد برای کشاورزان از فسفر بیشتر است ولی به دلیل عدم ترویج، افراد جامعه از آن بی اطلاع هستند.

http://www.behafarinco.ir/fa/?p=pages&ID=331

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار