تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: چرا ظريف جلسه مذاكره با اين زن را بهم زد؟
سه شنبه، 7 فروردین 1403 - 07:18     کد خبر: 53041

پيام نفت:
در بخشي از كتاب "پاياب شكيبايي" دكتر ظريف به ديدار چالشي خود با وزير نجارت سوئد اشاره مي‌كند و مي‌نويسد:سخن به خودداري بنگاه‌هاي سوئدي از فروش نيازمندي‌هاي درمان زخم‌هاي پروانه‌اي كودكان كشيد. خانم وزير تلاش داشت طبق رويه اروپايي‌ها برخورد شركت‌ها را در چارچوب استقلال بخش خصوصي توجيه كند به او گفتم كودكان پروانه‌اي در ايران زجر مي‌كشند و شما برخلاف تعهدات خود تحريم‌هاي غيرقانوني آمريكا را رعايت مي‌كنيد. او كه تلاش مي‌كرد اين عمل غيرانساني را به روش‌هاي گوناگون توجيه كرده و هيچ تعهدي براي اصلاح روش ندهد، در بخشي از پاسخش دوباره گفت آمريكايي‌ها دوستان ما هستند... صحبتش را قطع كردم و گفتم «دوستان شما قاتل بچه‌هاي ما هستند. ديگر با شما صحبتي ندارم؛ ديدار ما تمام است. خدا نگهدار».
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

اطلاعات: در بخشي از فصل چهارم كتاب "پاياب شكيبايي" دكتر ظريف به ديدار چالشي خود با وزير نجارت سوئد اشاره مي‌كند و مي‌نويسد:
 
ديدار با وزير تجارت ملي سوئد بسيار چالشي شد كه بر خلاف مشي همتاي سوئدي، دولت ترامپ و اوفك را مشكل بنيادي نمي‌دانست و حتي مي‌گفت آمريكا دوست ماست و اگر سوئد و اروپا از ايران نفت بخرد و مبلغش را در اينستكس بگذارد، سبب ناراحتي و واكنش منفي آمريكا مي‌گردد.
 
ديدار در دفتر وزير و پشت ميز كنفرانس بود. بر اساس پروتكل خانم وزير نزديك در ورودي و ما در سوي ديوار قرار داشتيم. سخن به خودداري بنگاه‌هاي سوئدي از فروش نيازمندي‌هاي درمان زخم‌هاي پروانه‌اي كودكان كشيد. خانم وزير تلاش داشت طبق رويه اروپايي‌ها برخورد شركت‌ها را در چارچوب استقلال بخش خصوصي توجيه كند به او گفتم كودكان پروانه‌اي در ايران زجر مي‌كشند و شما برخلاف تعهدات خود تحريم‌هاي غيرقانوني آمريكا را رعايت مي‌كنيد. او كه تلاش مي‌كرد اين عمل غيرانساني را به روش‌هاي گوناگون توجيه كرده و هيچ تعهدي براي اصلاح روش ندهد، در بخشي از پاسخش دوباره گفت آمريكايي‌ها دوستان ما هستند...
 
صحبتش را قطع كردم و گفتم «دوستان شما قاتل بچه‌هاي ما هستند. ديگر با شما صحبتي ندارم؛ ديدار ما تمام است. خدا نگهدار».
 
بلند شدم و دور ميز از پشت او در حال خارج شدن از اتاق بودم كه با حالتي بهت زده، ولي با همان خود پسندي اروپايي گفت هنوز سخنم تمام نشده و مي‌خواهم پرونده حقوق بشر را نيز مطرح كنم در حالي كه اتاق ديدار را ترك مي‌كردم به او گفتم اگر براي اعلام به خبرنگاران مي‌خواهيد اين پرونده را مطرح كنيد هر چه مي‌خواهيد به آنان بگوييد، با همتاي خود پيرامون حقوق بشر گفتگو كرده ام...
 
تندي و تلخي ديدار كه دومين برنامه در سفر دو روزه به سوئد بود با تمهيدات قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد و سفير ايران در استكهلم، بر برنامه‌هاي پرشمار ديگر در دو روز اقامت در سوئد اثري نگذاشت و حتي نخست‌وزير بر خلاف عرف تشريفاتي، براي استقبال به در ورودي كاخ نخست‌وزيري آمد و با هم به اتاق ديدار در طبقه دوم ساختمان رفتيم.
 
به ياد نمي‌آورم كسي از موضع بالا برخورد كرده و جواب تندي نگرفته باشد. البته هرگز در ديدار‌ها و گفتگو‌ها تنها به اعلام موضع بسنده نمي‌شد. بلكه توضيح و تبيين با زبان قابل فهم براي طرف مقابل ارائه مي‌گشت.

 


برگشت به تلکس خبرها