تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: روحاني: عوامل داخلي در كنار عوامل خارجي دست به دست هم دادند و ترامپ را تشويق كردند كه از برجام خارج شود
سه شنبه، 7 فروردین 1403 - 07:16     کد خبر: 53036

پيام نفت:
حسن روحاني مي گويد: درست در آستانه توافق نهايي يكباره از آمريكا به كري پيام دادند مذاكره را متوقف كند و برگردد. كري به ظريف گفته بود من نمي‌فهمم چه شد؟! همه چيز كه تمام شده بود! همين تاخير باعث شد ما به جاي آذر ۹۳ در ۲۳ تير ۹۴ برجام را نهايي كنيم. قبل از آن آقاي نوري المالكي، نخست‌وزير عراق، پس از سفر به آمريكا به تهران آمد. او مي‌گفت من آمريكا بودم، در كنگره به طور مداوم يا سعودي‌ها مي‌آيند و مي‌روند، يا اسرائيل و يا منافقين. به من مي‌گفت كه اين‌ها نخواهند گذاشت شما به توافق نهايي برسيد. بنابراين عوامل خارجي كه از قبل فعال بودند، در كنار عوامل داخلي، دست به دست هم دادند و ترامپ را تشويق كردند كه از برجام خارج شود.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم، روز ۲۵ بهمن‌ماه در ديدار اعضاي تحريريه روزنامه اعتماد به سؤالات آنان پاسخ داد كه در سالنامه نوروزي اين روزنامه منتشر شد.
 
به گزارش «انتخاب»؛ در اين ديدار روحاني در پاسخ به سؤالات، برخي از مهم‌ترين خاطرات وقايع دولت تدبير و اميد را بيان كرد.
 
روحاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا خروج دونالد ترامپ از برجام، پس از نااميدي او از ارسال پيام‌هاي متعدد به ايران براي انجام معامله‌اي جديد قبل از انتخابش بود، گفت: ترامپ قبل از اينكه انتخاب شود به ايران هيچ پيامي نفرستاده بود و رابطه‌اي هم نداشت. در ايران هم تلقي غالب اين بود كه خانم كلينتون برنده انتخابات است و نه ترامپ. ولي به هر حال ترامپ با كسب رأي‌هاي الكترال بيشتر توانست در انتخابات پيروز شود گرچه آراي مأخوذه خانم كلينتون بيشتر از او بود. ترامپ در دوره تبليغات انتخاباتي يكي از مواردي كه مطرح مي‌كرد اين بود كه برجام به ضرر آمريكاست يا بدترين توافق بوده و… او اين شعار را مي‌داد كه اگر در انتخابات پيروز شود از برجام خارج مي‌شود. بعد كه پيروز شد، لحنش به همين تندي ادامه پيدا كرد. در داخل كشور هم ماجراهايي اتفاق افتاد كه ترامپ احساس كرد به‌ راحتي مي‌تواند اين كار را انجام دهد. علامت‌هاي داخل بسيار مخرب بود، خودش آمادگي داشت، ضد اوباما هم بود، مي‌خواست هر دستاوردي اوباما داشته را به هم بزند. عربستان و اسرائيل هم در دوره مذاكرات برجام عليه ما بسيار فعال بودند. ما در آذر ۹۳ مي‌توانستيم در برجام به توافق نهايي برسيم. در آن مقطع با ۱+۵ بر سر سه موضوع اختلاف داشتيم، در ايران هم روي اين سه موضوع حساسيت بود اما در داخل به صورتي كه آن‌ها هم قبول كنند، حل‌وفصل كرديم و اختيارات لازم را به آقاي ظريف داديم. ما در آستانه توافق نهايي بوديم كه سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان با هواپيما از عربستان به وين رفت و داخل هواپيما با جان كري مذاكره كرد. اسرائيل هم از طريق فرانسه و آمريكا فشار مي‌آورد.
 
درست در آستانه توافق نهايي يكباره از آمريكا به كري پيام دادند مذاكره را متوقف كند و برگردد. كري به ظريف گفته بود من نمي‌فهمم چه شد؟! همه چيز كه تمام شده بود! همين تاخير باعث شد ما به جاي آذر ۹۳ در ۲۳ تير ۹۴ برجام را نهايي كنيم. قبل از آن آقاي نوري المالكي، نخست‌وزير عراق، پس از سفر به آمريكا به تهران آمد. او مي‌گفت من آمريكا بودم، در كنگره به طور مداوم يا سعودي‌ها مي‌آيند و مي‌روند، يا اسرائيل و يا منافقين. به من مي‌گفت كه اين‌ها نخواهند گذاشت شما به توافق نهايي برسيد. بنابراين عوامل خارجي كه از قبل فعال بودند، در كنار عوامل داخلي، دست به دست هم دادند و ترامپ را تشويق كردند كه از برجام خارج شود. اگر ترامپ از اسنپ‌بك استفاده مي‌كرد كار ما خيلي سخت‌تر مي‌شد؛ اما او نتوانست از اسنپ‌بك استفاده كند. فعاليت هسته‌اي ايران آن‌قدر منظم بود كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هيچ بهانه‌اي از ايران پيدا نكرد تا راهي براي اسنپ‌بك باقي بماند. در نتيجه ترامپ يك‌جانبه از برجام خارج شد. در داخل كشور اول قرار بر اين بود كه به محض خروج آمريكا از برجام ما هم از برجام خارج شويم كه ما صبر كرديم و به ۱+۴ مهلت داديم.
 
رئيس دولت تدبير و اميد درباره پيغام‌هاي ترامپ پس از رياست‌جمهوري اظهار داشت: در سال ۹۶ كه چند ماه از انتخاب ترامپ و انتخابات رياست‌جمهوري در ايران گذشته بود براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك رفتم؛ ترامپ اولين بار آنجا درخواست ملاقات كرد كه البته اين پيغام ترامپ براي ملاقات يك بار نبوده، چندين بار تكرار شد. بعد از آن هم مدام از طرق مختلف و كشورهاي مختلف پيغام مي‌داد. سال ۹۷ وقتي به نيويورك رفتم، چهار ماه از خروج آمريكا از برجام گذشته بود. ترامپ در روز اول حضور من در نيويورك ۸ بار پيغام داد كه با هم ملاقات و مذاكره كنيم. من پيغام دادم شما صبح عليه ايران در مجمع عمومي سخنراني كرديد، از برجام خارج شديد، چرا بايد شما را ببينم؟ ترامپ آقاي مكرون را واسطه كرد، مكرون به نقل از ترامپ گفت من آماده‌ام با رئيس‌جمهور ايران الان يك جلسه بگذارم، اعلام كنم كه به برجام برمي‌گردم به شرطي كه دو بند به آخر برجام اضافه كنيم: يكي اينكه ما يعني آمريكا و ايران راجع به مسائل منطقه با يكديگر آماده مذاكره هستيم و دوم اينكه راجع به مسئله موشكي ايران هم مذاكره كنيم. من همان‌جا رد كردم. گفتم امكان ندارد. ما به برجام دست نمي‌زنيم، يك كلمه از آن را كم و زياد نمي‌كنيم. غير از مكرون كسان ديگري هم آمدند. اين پيغام‌هاي بين ما و ترامپ بود. سال ۹۸ آخرين سفر من به نيويورك بود چون كه سال ۹۹ به دليل كرونا اصلا اجلاس مجمع عمومي برگزار نشد. در سال ۹۸ تلاش زيادي شد براي اينكه من و ترامپ همديگر را ببينيم، خانم مركل از آلمان به نيويورك آمد. بوريس جانسون، نخست‌وزير انگليس با وجود مشكلات داخلي به نيويورك آمد. مكرون هم كه بود. اين‌ها آمده بودند براي اجلاس سران ۱+۵ با ايران در سال ۹۸ اما نشد.

 


برگشت به تلکس خبرها