تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: زيرك ترين حاكم عرب خاورميانه؛ آنچه بايد درباره امير قطر بدانيد
سه شنبه، 7 فروردین 1403 - 08:15     کد خبر: 53035

پيام نفت:

هاآرتص:

تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر از زمان به قدرت رسيدن اين كشور كوچك را به يك بازيگر مهم بين المللي تبديل كرده است. زماني كه وي مشغول مصالحه با همسايگان خود در حاشيه خليج فارس و تامين مالي حماس نيست، تحصيلاتش در بريتانيا در تعاملات با كشور‌هاي غربي به كارش مي‌آيد. تحصيلات تميم در بريتانيا به وي اجازه مي‌دهد تا در حالي كه بر روي واقعيت خاورميانه مانور مي‌دهد به زبان غرب سخن بگويد. وي راه پدرش را ادامه مي‌دهد و در حال تبليغ يك پادشاهي محافظه كار به عنوان كشوري مترقي با در‌هاي باز به روي جهان است.  
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

زيرك ترين حاكم عرب خاورميانه؛ آنچه بايد درباره امير قطر بدانيدهاآرتص در مطلبي به قلم مشي كورن نوشت: تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر از زمان به قدرت رسيدن اين كشور كوچك را به يك بازيگر مهم بين المللي تبديل كرده است. زماني كه وي مشغول مصالحه با همسايگان خود در حاشيه خليج فارس و تامين مالي حماس نيست، تحصيلاتش در بريتانيا در تعاملات با كشورهاي غربي به كارش مي آيد.

به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»؛ در ادامه اين مطلب آمده است: قطر اولين بار زماني كه درخواست ميزباني جام جهاني 2022 را مطرح نمود به سرخط نخست رسانه هاي جهان راه يافت؛ پيشنهادي كه آلوده به ادعاهاي متعدد ارتشا و فساد بود. پس از كسب ميزباني، جنجال ها ادامه داشت و گزارش هاي مختلفي از موارد نقض حقوق بشر در ارتباط با بدرفتاري با كارگران مهاجر سازنده ورزشگاه هاي محل ميزباني جام جهاني منتشر شد.

 

قطر مدت كوتاهي پس از آغاز جنگ اسرائيل و حماس در ماه اكتبر مجددا به صدر اخبار رسانه ها بازگشت. اين كشور غني از منابع گازي به عنوان يكي از معدود كشورهايي كه داراي خطوط ارتباطي فعال با اسرائيل و حماس است به سرعت نقش ميانجي را بر عهده گرفت و به شكل گيري اولين توافق آزادي گروگان ها كمك كرد. دوحه همچنين تلاش مي كند مذاكرات فعلي در مورد آزادي بقيه گروگان ها را نيز به نتيجه برساند.

اما تامين مالي و پناه دادن به رهبران حماس و تلاش براي دسترسي به داده هاي حساس امنيتي موجب شده تا از زمان آغاز جنگ غزه حساسيت مقام هاي اسرائيلي در مورد اين كشور كوچك اما قدرتمند بيشتر شود.

تميم بن حمد كه در سال2013 به قدرت رسيد، به عنوان يك رهبر پيچيده كه به راحتي بين خاورميانه و غرب در تردد است شناخته مي شود. وي در سال 1980 در دوحه متولد شده و چهارمين پسر پادشاه سابق، شيخ حمد بن خليفه است. او در مدرسه اختصاصي شربورن در دورست در جنوب انگليس تحصيل كرده است. پس از اتمام تحصيلات دبيرستان، تميم با دنباله روي از پدرش به تحصيل در آكادمي نظامي سندهورست انگليس پرداخت. پس از اتمام تحصيلات در سال 1998 تميم به خانه برگشت و به عنوان افسر در ارتش قطر خدمت كرد. زماني كه تميم پس از كناره گيري پدرش از قدرت در سال 2013 به تاج و تخت رسيد تنها 33 سال داشت. پادشاه سابق قطر در حالي راه را براي نقش آفريني نسل جديد باز كرد كه امروزه معمولا رهبران عرب تا پاي مرگ از قدرت دست نمي كشند. وي داراي دو همسر و 7 پسر و 6 دختر است.

تحصيلات تميم در بريتانيا به وي اجازه مي دهد تا در حالي كه بر روي واقعيت خاورميانه مانور مي دهد به زبان غرب سخن بگويد. وي راه پدرش را ادامه مي دهد و در حال تبليغ يك پادشاهي محافظه كار به عنوان كشوري مترقي با درهاي باز به روي جهان است. 

شيخ تميم از زمان وليعهدي، اقداماتي را براي تقويت جايگاه بين المللي قطر انجام مي داد كه از جمله مي توان به جذب رويدادهاي مهم ورزشي و در اختيار گرفتن تيم هاي مطرح جهان اشاره كرد. تميم در سال 2006 به عنوان رئيس كميته برگزاري بازي هاي آسيايي دوحه ايفاي نقش كرد. اين بازي ها مجددا قرار است در سال 2030 در قطر برگزار شود. 

در آن سال او توسط خوانندگان روزنامه مصري الاهرام به عنوان "بهترين شخصيت ورزشي جهان عرب" انتخاب شد. در سال 2011 شيخ تميم ترتيب خريد باشگاه فرانسوي پاريسن ژرمن را داد. اما بزرگترين دستاورد وي در سال 2022 بود يعني زماني كه قطر ميزبان جام جهاني فوتبال شد، رويدادي كه به عنوان يكي از گرانقيمت ترين كمپين هاي تبليغاتي تاريخ شناخته مي شود.

تميم اميدوار بود ميزباني جام جهاني جايگاه قطر را به عنوان يك بازيگر جهاني مشروع ارتقا بخشد و براي اين كشور در برابر رقباي منطقه اي اش ميزاني از قدرت ايجاد كند. حقيقت اين است كه به رغم ادعاها در مورد اينكه قطر "ورزش شويي" انجام داده است، جام جهاني توانست توجه افكار عمومي را از موارد نقض حقوق بشر و سياست هاي اين كشور در قبال زنان و جامعه ال جي بي تي كيو منحرف نمايد. جام جهاني و ثبت تعداد بي سابقه مخاطبان تلويزيوني در اين رقابت ها يك موفقيت عظيم بود. جام جهاني به ويتريني براي نمايش قطر براي ميليون ها نفر در غرب تبديل شد، اما اين يكي از ابتكارات پدر تميم در دهه 1990 بود كه جايگاه كوچك ترين كشور عربي را چنين ارتقا بخشيد و ديدگاه رسانه اي و توازن قدرت در خاورميانه را تغيير داد. 

شيخ حمد آل ثاني در سال 1996 يعني يك سال پس از تحويل گرفتن قدرت از پدرش، خليفه بن حمد آل ثاني در يك كودتاي غيرخشونت آميز، شبكه الجزيره را راه اندازي كرد. در دوران حكومت حمد، قطر توليد گاز خود را افزايش داد و به ثروتمندترين كشور جهان از نظر سرانه توليد ناخالص داخلي تبديل شد. در سال 1997، قطر شروع به صادرات ال ان جي كرد. اين كشور در حال حاضر دومين صادركننده بزرگ ال ان جي جهان است و بر اساس آمارهاي سال 2021 وزارت انرژي آمريكا، سومين ذخاير بزرگ گاز طبيعي جهان را در اختيار دارد كه معادل حدود 11 درصد كل ذخاير اثبات شده جهان است.

موفقيت هاي شيخ تميم در دوران زمامداري اش موقعيت خاندان آل ثاني را كه از قرن نوزدهم ميلادي در مصدر امور بوده اند تقويت كرده است. ثروت خالص خانواده سلطنتي قطر 335 ميليارد دلار برآورد شده، اما سال گذشته شاخص ميلياردرهاي بلومبرگ، اين رقم را 133 ميليارد دلار ارزيابي نمود. ثروت امير قطر به تنهايي 2 ميليارد دلار برآورد شده است. 

خانواده آل ثاني سرمايه گذاري هاي متعددي در سراسر جهان به ويژه در لندن انجام داده است كه از جمله مي توان به برج شارد، مجتمع خريد مجلل هارودز، پروژه مسكوني چلسي باراكس، منطقه تجاري كاناري وارف و همچنين شركت امپراير استيت بيلدينگ در نيويورك اشاره كرد. پادشاهي قطر همچنين در بانك باركليز، بريتيش ايرويز و شركت فولكس واگن سهامدار است.


برگشت به تلکس خبرها