تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: نگراني بزرگ شركت هاي بزرگ نفت جهان/ آيا نفت در آينده واقعاً بي‌ارزش مي شود
جمعه، 3 فروردین 1403 - 13:17     کد خبر: 53030

پيام نفت:

با پيش‌بيني بي‌ارزش شدن نيمي از سرمايه‌هاي نفتي جهان تا سال 2036 بسياري از شركت‌هاي بزرگ نگران از دست رفتن سرمايه‌هايشان هستند؛ آيا نفت واقعاً بي‌ارزش خواهد شد.

نگراني بزرگ شركت هاي بزرگ نفت جهان/ آيا نفت در آينده واقعاً بي‌ارزش مي شود

به گزارش گروه اقتصاد بين‌الملل خبرگزاري فارس به نقل از راشاتودي، پيش‌بيني شده است براساس مؤلفه‌ها و تصميمات اجلاس آب و هوايي انگليس، ارزش سرمايه‌هاي نفتي جهان تا سال 2036 به نصف كاهش يابد بنابراين شركت‌هاي بزرگ نفتي جهان نگران از دست رفتن سرمايه‌‌هايشان هستند. 

در اجلاس آب و هوايي كه هفته گذشته برگزار شد تصميمات سخت گيرانه براي كاهش استفاده از سوخت هاي فسيلي و جايگزيني انرژي هاي پاك گرفته شده است.

براساس اين گزارش جايگزيني انرژي سبز به جاي سوخت‌هاي فسيلي در چند دهه آينده بسيار جدي است و در اجلاس آب و هوايي انگليس كه هفته گذشته برگزار شد تصميمات جديدي براي اهميت دادن به اين نوع سوخت‌ها اتخاذ شده به اين دليل نگراني درباره آينده سوخت‌هاي فسيلي بيشتر شده است.

در صورتي كه سرمايه‌ها و ارزش نفت جهان از دست برود احتمال دارد جهان با بحران جدي مواجه شود كه از بحران مالي سال 2008 هم شديدتر باشد.

در اين ميان كشورهايي كه در زمينه تجهيز زيرساخت‌ انرژي‌هاي تجديدپذير به طور جدي وارد شده‌اند سود بيشتري خواهند برد. اين زيرساخت جديد فرصت‌هاي شغلي و اقتصاد جديدي را ايجاد خواهد كرد و صنعت انرژي جديدي شكل خواهد گرفت.

براساس اين گزارش، نياز است دولت‌ها طرح و نقشه‌اي درباره ظرفيت نفت و راه هاي مقابله با مشكلات كمبود آن داشته باشند. به طوري كه در اين دوران گذر از سوخت فسيلي به سمت انرژي سبز كمترين خسارت و آسيب را ببينند؛ چرا كه به نظر مي‌رسد عرضه فعلي نتواند تقاضاي بين‌المللي را در آينده برآورده كند.

*احتمال از دست رفتن 14 تريليون دلار سرمايه سوخت هاي فسيلي جهان

انتظار مي‌رود حداقل 11 تا 14 تريليون دلار سرمايه‌هاي استاندارد سوخت فسيلي از دست برود. از سوي ديگر شاهد كاهش تقاضاي سوخت‌‌هاي فسيلي نيز هستيم به طوري كه در ماه آوريل 2020 در بحبوحه پاندمي كوويد 19 و حتي وقتي كه قيمت به حداقل رسيده بود تقاضا كاهش يافت.

علاوه بر اين احتمال افزايش تقاضا براي سوخت‌هاي فسيلي در آينده نيز متصور نيست. مفهوم آن اين است كه شركت‌ها و  اقتصادهاي بزرگ كه متكي به نفت هستند با شرايط سخت اقتصادي دست و پنجه نرم خواهند كرد.

بيل گيتس بزرگترين سرمايه گذاري در حوزه فن آوري پيش‌بيني كرده سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي بزرگ نفتي يك اشتباه بزرگ است. 

*آينده شركت هاي بزرگ نفتي محكوم به شكست است

اين ميليارد حوزه فناوري در اجلاس COP26 تأكيد كرده برخي از اين شركت‌ها محكوم به شكست خواهند بود و حتي گفته است طي 30 سال آينده برخي از اين شركت‌هاي بزرگ ارزش خود را از دست خواهند داد.

اين پيش‌بيني‌ها پس از افت ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ نفتي طي پنج سال گذشته جدي‌تر شده است. شركت‌هايي نظير اكسون موبيل، بي‌پي، رويال دات شل افت كرده است.

اوايل امسال به دنبال محدوديت‌هاي شديد پاندمي كرونا، اكسون موبيل كاهش ارزش 20 ميليارد دلاري در سه ماهه آخر 2020 را منتشر كرد. همين داستان براي بسياري از شركت‌هاي دور و اطراف رقم خورده است كه مجبور بوده‌اند به هر قيمتي تنها روي پاي‌شان بايستند. 

اوايل امسال ثينگ‌تنگ كربن تراكر در گزارشي اعلام كرد: ارزش سهام‌هاي مرتبط با سوخت‌هاي فسيلي 123 ميليارد دلار در دهه گذشته افت داشته است.

اين گزارش مي‌نويسد براساس آنچه كه در اجلاس آب و هوايي انگليس تصميم‌گيري شده فشار بر روي سوخت‌‌هاي فسيلي بيشتر خواهد شد تا آنها هرچه سريع‌تر دوره گذار از سمت سوخت‌هاي فسيلي به سمت سوخت‌هاي سبز را طي كنند.

*رشد سه برابري سرمايه گذاري روي انرژي هاي تجديدپذير

در ديگر سو رشد سهام انرژي‌هاي تجديدپذير به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته است و در دهه گذشته تقريباً سه برابر شده است و يك چشم‌انداز مثبتي براي سرمايه‌گذاري و توسعه اين نوع انرژي در كشورها و از جمله اقتصادهاي نوظهور به وقوع پيوسته و تقريباً پديده جهاني را رقم زده  است.

هنريك جبسون تأكيد مي‌كند؛ خطر تغييرات آب و هوايي بسيار جدي است و ارزش سهام انرژي‌هاي تجديدپذير به سرعت بيشتر مي‌شود و راهكار اين است كه در اين دوران گذر سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي سبز افزايش يابد.

در چنين شرايطي اقتصاد جهاني صدها و هزاران شغل را از دست خواهد داد. چرا كه زندگي آنها وابسته به سوخت‌هاي فسيلي و درآمد حاصل از آن بوده است.

بنابراين آموزش در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير براي اشتغال جديد به ويژه تمركز در صنايع تجديدپذير در كشورهاي نوظهور بسيار اهميت دارد.

براساس پيش‌بيني‌هاي مورگان استنلي، احتمال دارد صنعت زغال سنگ جهان تا سال 2033 از بين برود. به طوري كه كشور انگليس متعهد شده طي پنج سال آينده به توليد زغال سنگ پايين دهد،‌اگر انرژي زغال سنگ پايان يابد در نوبت بعدي نفت و گاز جهان است، اما سؤال اينجا است كه اينها چند سال طول خواهد كشيد.

*رشد 9 درصدي در انرژي هاي پاك نسبت به سال 2019

سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي‌هاي پاك در دوره گذار از انرژي فسيلي به تجديدپذير امري ناگزير است و تنها در سال 2020 به ميزان 501.3 ميليارد دلار در اين حوزه سرمايه‌گذاري شده كه نسبت به سال 2019 حدود 9 درصد رشد داشته است.

بررسي ها نشان مي‌دهد كه روند افزايش سرمايه‌گذاري در حوزه‌ انرژي‌هاي پاك سال به سال افزايش خواهد يافت تا انرژي هاي تجديدپذير كاملاً جايگزين سوخت‌هاي فسيلي شود.

* راهكار شركت هاي بزرگ نفتي براي حفظ ارزش سرمايه ها

با اين وجود نبايد چشم خود را به اين حقيقت ببنديم كه شركت‌هاي بزرگ نفتي به سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي تجديدپذير به عنوان ابزاري براي رشد درآمد ادامه داده‌اند. 

مفهوم آن اين است كه بسياري از شركت‌‌هاي بزرگ نفتي فعاليت گسترده خود را به لطف وجود متخصصان و ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري ادامه خواهند داد. 

چندين شركت بزرگ نفتي به طور گسترده در حوزه تكنولوژي ذخيره‌سازي و تثبيت كربن سرمايه‌گذاري كرده‌اند با اين هدف كه بتوانند فرآورده‌هاي نفتي با كمترين آلودگي توليد كنند. 

علاوه بر اين بسياري از شركت‌هاي بزرگ نفتي در پروژه‌هاي انرژي‌هاي نو، نظير توليد انرژي از هيدروژن، باد، خورشيد و زمين‌گرمايي وارد شده‌اند و به اين خاطر اين شركت‌ها در كنار اينكه به دليل بي‌ارزش شدن سوخت‌هاي فسيلي دارايي‌هاي خود را از دست مي‌دهند ورود جديد به حوزه انرژي‌هاي نو ارزش دوباره به سرمايه‌هاي آنها مي‌بخشد. 

بنابراين بعيد است كه شركت‌هاي بزرگ نفتي به لطف توسعه درآمد در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير به اين زودي بي‌ارزش شوند. اما ارزش سوخت‌‌هاي فسيلي به دليل سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي كه در انرژي‌هاي نو انجام مي‌شود كم كم بي‌ارزش خواهد شد.

علاوه بر آن دولت‌ها و شركت‌هاي بزرگ نفتي بايد به اين مسئله توجه كنند كه براي اجتناب از بي‌ارزش شدن ذخاير نفت‌شان از ذخيره‌سازي بيش از اندازه در دوره گذار پرهيز كنند. چرا كه از يكسو تقاضا براي اين نوع سوخت كاهش مي‌يابد و از سوي ديگر توليد انرژي‌هاي نو بيشتر مي‌شود كه در صورت عدم توجه مي‌تواند بحران مالي جهاني جديدي رقم بخورد.

 


برگشت به تلکس خبرها