تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: مصرف گاز و مقايسه پرداخت قبض گاز در ايران، انگلستان و چين
یکشنبه، 14 خرداد 1402 - 13:21     کد خبر: 51153

پيام نفت:
سارا واعظي
مصرف گاز و مقايسه پرداخت قبض گاز در ايران، انگلستان و چين

آنچه در اين مقاله خواهيد خواندنمايش همه

 گاز پرداخت قبض گازانگلستان  چينايران

در جهان شلوغ و پر مشغله امروز با گسترش استفاده از منابع انرژي و مصرف گاز و مصرف برق و … پرداخت قبوض يكي از دغدغه هاي اصلي بسياري از ماست. به خاطر سپردن شناسه پرداخت، شناسه قبض، مهلت پرداخت و … با اين همه دغدغه فكري اصلا كار ساده اي نيست. اين مشكلات چندين برابر خواهند شد چرا كه شما فقط يك قبض نمي پردازيد، قبض گاز، آب، برق، تلفن و … . چه دوست داشته باشيد يا نه به هر حال بايد پرداخت شوند. با توجه به پيشرفت تكنولوژي هر روزه ابزارهاي جديدتري براي ساده تر كردن زندگي به دست ما مي رسد، بدون شك پرداخت قبوض نيز از اين فناوري ها سهمي داشته است. در ادامه در وبلاگ پرداخت قبضينو درباره نرخ مصرف گاز در چند كشور و نحوه پرداخت قبوض در اين كشور ها مطالبي به شما ارائه كنيم با مجله پرداخت قبضينو همراه باشيد.

 گاز 

گاز طبيعي، سوختي است كه معمولا اثرات زيان بار كمتري نسبت به ديگر سوخت هاي فسيلي دارد. اگر در يك روز سرد زمستاني گاز شما قطع باشد، احتمالا سيستم گرمايشي منزل شما قطع خواهد شد و حتي براي پختن غذا نيز با مشكل مواجه خواهيد شد. تصور چنين شرايطي بسيار دشوار است.

نعمت گاز شهري زندگي همه ما را ساده تر كرده است. 41 % از سهم مصرف گاز به بخش خانگي تعلق دارد. مصرف گاز طبيعي به دو بخش انرژي و غير انرژي تقسيم مي شود: بخش انرژي براي تامين انرژي مورد نياز بخش خانگي، كشاورزي، حمل و نقل، تجاري، صنعت، عمومي و سوخت پتروشيمي مورد استفاده قرار مي گيرد. با وجود 80 ميليون جمعيت كشورمان، عنوان يكي از پر مصرف ترين كشورها را به خود اختصاص داده ايم. طبق آماري كه در سال 2015 درباره ميزان مصرف گاز در كشور هاي مختلف منتشر شد، مصرف گاز در ايران 191200 ميليون متر مكعب بودف در حاليكه كشوري مثل چين با جمعيتي چندين برابر ما فقط 177300 ميليون متر مكعب مصرف داشت. بريتانيا نيز با بيش از 65 ميليون نفر جمعيت كمتر از نصف كشور ما مصرف دارد.

در جدول زير 20 كشور اول مصرف گاز را در سال 2015 مشاهده مي كنيد. ايران رتبه سوم اين ليست را در اختيار دارد و شايد اين موضوع زنگ خطري براي كاهش مصرف بي رويه اين انرژي با ارزش باشد. اين انرژي تجديد ناپذير است بنابراين به عنوان رتبه اول كشورهاي دارنده اين نعمت بايد قدر آن را بدانيم و به درستي مصرف كنيم. 

نرخ مصرف گاز

پرداخت قبض گاز

هيچ يك از ما به پرداخت قبوض علاقه اي نداريم اما چاره اي جز پرداخت آن ها نيز وجود ندارد ولي مي توانيد اين كار را براي خود ساده تر كنيد و از روش هاي به روزي استفاده كنيم كه براي راحت كردن زندگي ما بوجود آمده اند. در ادامه محاسبه قبض گاز و شيوه هاي پرداخت گاز در 3 كشور انگلستان، چين و ايران را بررسي خواهيم كرد. 

 

انگلستان  

پرداخت قبض گاز در انگلستان

 

در انگلستان به مصرف برق توجه بسياري مي شود و اين موضوع به سادگي از ميزان مصرف اين كشور در سال 2015 كه در جدول بالا ذكر شد، مشاهده مي شود. تعرفه مصرف گاز در انگلستان در نيمه دوم سال 2017، 0.5 پوند به ازاي هر KWh مصرف محاسبه شد. هزينه متوسط ماهيانه مصرف يك خانه 3 خوابه در انگلستان 48 پوند مي باشد.

1 ) پرداخت خودكار

طي اين فرآيند شخص پرداخت كننده وجه، به شخص دريافت كننده وجه اين امكان را مي‌دهد تا به صورت خودكار از حساب وي مبلغي را كسر و به حساب خود واريز نمايد. براي اين منظور پرداخت‌كننده وجه مي‌بايست از طريق بانك خود و يا شركت ارائه دهنده كيف پول خود اجازه برداشت خودكار را به دريافت كننده وجه بدهد. پس از صدور مجوز برداشت خودكار، دريافت كننده مي‌تواند مبالغ قبض كاربر را به صورت خودكار برداشت نمايد. در اين روش نيازي به انجام كار خاصي نيست فقط به يك حساب بانكي يا كيف پول ديجيتال و يك سيستم امن و مطمئن نياز داريد كه برداشت را از حساب بانكي انجام دهد. 

2 ) شماره تلفن براي پرداخت

شهروندان انگليسي مي توانند 24 ساعته با سرويس هاي تلفني پرداخت  در ارتباط باشند و با وارد كردن اطلاعات مربوط به قبض و اطلاعات حساب بانكي به راحتي و در هر زمان قبض خود را پرداخت كنند. 

3 ) پيش پرداخت يا prepaid

در اين روش، مشتركين قبضي دريافت نمي كنند اما هزينه مصرف را قبلا پرداخت كرده اند و اگر در پايان دوره ميزان مصرف كمتر از هزينه پرداختي بوده باشد، اعتبار باقي مي ماند و اگر بيشتر بوده باشد بايد تسويه شود. 

4 ) سامانه هاي اينترنتي

سامانه هاي اينترنتي نيز براي پرداخت قبوض وجود دارند كه علاوه بر دريافت قبوض شما و نجات دادن شما از شر قبوض كاغذي، زمان پرداخت را نيز به شما يادآوري مي كنند و حتي تائيديه پرداخت ها را نيز براي ايميل شما ارسال مي كنند. 

5 ) از طريق اداره پست

در اين روش حتما بايد به اداره پست مراجعه كرده و قبوض خود را با استفاده از پول نقد، كارت هاي اعتباري يا كارت هاي مخصوص پرداخت گاز كه بايد شارژ شوند، پرداخت كنند. 

چين

مقايسه پرداخت قبض گاز چين

 

در پكن، كارمندان ادره گاز به در منازل رفته و كنتور گاز را مي خوانند و يا همان جا قبض را صادر مي كنند يا چند روز بعد براي مشتركين ارسال مي شود. در چين نيز مثل انگلستان شهروندان مي توانند به صورت آنلاين و از طريق سامانه هاي اينترنتي يا از طريق بانك ها و اداره پست قبوض گاز خود را پرداخت كنند. تعرفه گاز در چين 2.28 يا 3.23 يوان يا RMB به ازاي هر متر مكعب است كه بر حسب نوع گاز مصرفي با تعرفه متفاوتي محاسبه مي شود. اكثر ساكنان پكن گاز گران قيمت مراكز تجاري يا رستوران ها را مصرف مي كنند. در چين قبض گاز هر دو ماه يكبار صادر مي شود.

1 ) استفاده از كارت هاي مخصوص

بسياري از ساكنان پكن از كارت هاي مخصوص پرداخت قبوض استفاده مي كنند. زمان پرداخت قبض گاز مي توانند اين كارت را در كنتور گاز قرار دهند و چند ثانيه نگه دارند و شنيدن صداي بوق يعني قبض شما تسويه شده است. اين كارت ها را مي توان به صورت آنلاين يا از طريق بانك هاي تعيين شده شارژ كرد.

2 ) استفاده از كيف پول هاي ديجيتال

شهروندان چيني مي توانند با استفاده از كيف پول هاي We Chat يا Alibaba قبوض خود را پرداخت كنند. با يكبار وارد كردن اطلاعات و ثبت آن ها هر ماه تنها با يك كليك مي توانند قبوض خود را پرداخت كنند. براي پرداخت اينترنتي قبوض از طريق والت We Chat كافيست وارد آن شوند، قبض مورد نظرشان را انتخاب كنند، شناسه اشتراك را وارد كنند، ماه قبض مورد نظر را انتخاب كنند و سپس پرداخت را انجام دهند. 

3 ) خريد مخزن گاز

 بعضي از خانه هاي قديمي از مخازن گاز پروپان براي مصارف خانگي مثل آشپزي استفاده مي كنند. يك مخزن 21 ليتري از اين گاز، 120 يوان به فروش مي رسد. البته خريداران بايد مراقب فروشندگان بازار سياه نيز باشند. مخزن هايي وجود دارند كه با قيمت 70 تا 90 يوان به فروش مي رسند اما تضميني براي كيفيت محتواي درون اين مخازن وجود ندارد. 

ايران

پرداخت قبض گاز در ايران

 

در روش هاي سنتي، پس از دريافت قبض بايد مشترك به بانك مراجعه مي كرد و قبض را پرداخت مي كرد. اگر به هر نحوي قبض به دست مشترك نمي رسيد يا گم مي شد بايد دوباره درخواست صدور قبض را مي داد. اين روش زمان و هزينه بسياري را تلف مي كرد اما امروزه روش هاي به مراتب آسان تري جايگزين آنها شده اند.

1 ) پرداخت از طريق دستگاه ATM

با داشتن يك كارت اعتباري و مراجعه به نزديكترين دستگاه متصل به شبكه شتاب به راحتي مي تونيد قبض خود را پرداخت كنيد. براي اين كار فقط كافيست شناسه قبض و شناسه اشتراك را در اختيار داشته باشيد تا با وارد كردن آن ها قبض براي شما نمايش داده شود و با تائيد آن، قبض شما به راحتي پرداخت مي شود. 

2 ) پرداخت از طريق سامانه هاي اينترنتي

با مراجعه به اين سامانه هاي اينترنتي براي پرداخت به درگاه بانكي متصل مي شويد و كافيست اطلاعات كارت اعتباري و قبض خود را در دست داشته باشيد تا قبض خود را به سادگي پرداخت كنيد. در استفاده از اين روش حتما دقت نماييد كه آدرس سايت https باشد نه http. 

3 ) پرداخت با USSD 

با شماره گيري كد USSD هر يك از بانك ها يا كد سامانه هاي پرداختي مثل 780، با وارد كردن شناسه قبض و شناسه اشتراك، به سادگي مي توانيد آن را پرداخت كنيد. 

4 ) استفاده از دستگاه POS

 پس از كشيدن كارت روي دستگاه كارت‌خوان، وارد منوي پرداخت قبض شده و پس از وارد كردن شناسه قبض و پرداخت به‌سادگي مبلغ مربوط به قبض را مشاهده كرده و در صورت تمايل ميتوانيد پرداخت كنيد.

5 ) استفاده از اپليكيشن هاي پرداخت 

اپليكيشن هاي پرداخت، ساده ترين روش ممكن براي پرداخت قبوض مي باشد و نيازي نيست مثل روش پرداخت با ATM حتما از خانه خارج شويد، يا حتما به تلفن دسترسي داشته باشيد. كافيست اين اپليكشن ها را در موبايل خود نصب كنيد تا به سادگي، با امنيت كامل و با كمترين زحمت قبوض خود را در هر زمان و مكاني پرداخت كنيد. قبضينو يكي از اين اپليكيشن هاست.

قبضينو اپليكيشني براي پرداخت قبوض شماست. با استفاده از اپليكيشن و سامانه اينترنتي قبضينو به راحتي مي توانيد قبض‌هاي خود را پرداخت كنيد و امكان  پيگيري قبض گاز و قبض آب و .. را دارد. كافي است اطلاعات قبض شامل شناسه قبض و شناسه پرداخت را داشته باشيد. همچنين مي‌توانيد به راحتي از امكان استعلام قبضينو وپرداخت قبض گاز بعد از مهلت پرداخت نيز استفاده كنيد. براي پرداخت گاز كافيست شناسه اشتراك را داشته باشيد تا سيستم استعلام قبضينو، قبض گازتان را به شما نمايش دهد. پرداخت‌ها از طريق زيرساخت بانك سامان صورت مي پذيرد. بعد از اتمام پرداخت در بخش سوابق مي‌توانيد اطلاعات قبض پرداخت شده را مشاهده نماييد.

لازم به اشاره است براي پرداخت و پيگيري پرداخت قبض گاز و  قبض برق و قبض آب و .. هيچ هزينه اضافي از شما دريافت نخواهد شد و فقط در صفحه پرداخت مبلغ خود قبض را بايد پرداخت كنيد.

ما در قبضينو به دنبال اين هستيم كه همه پرداخت‌هاي پرداخت اينترنتي خرد و البته دوره‌اي را يك جا جمع كنيم تا با يك كليك به راحتي همه‌ آن ها را پرداخت كنيد. ديگر نيازي نيست نگران فراموش كردن پرداخت‌ قبوضتان باشيد، تيم قبضينو كنار شماست تا با خيال راحت پرداخت هاي خود را انجام دهيد.

ما در قبضينو هميشه به فكر راحتي شما هستيم. حالا براي رسيدن به اين هدف برنامه هاي جديدتري هم در نظر داريم. ميخواهيم كيف پول ديجيتال قبضينو را راه اندازي كنيم كه با شارژ كردن آن به مبلغ دلخواه خود، هر ماه فقط با استفاده از اين والت قبوض خود را به سادگي پرداخت كنيد و ديگر نگران كسري حسابتان نباشيد.

كليه خدمات قبضينو رايگان است.

 


برگشت به تلکس خبرها