تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: بورل: سعي دارم برجام را زنده نگه دارم/ اتفاقاتي كه در ايران مي‌افتد، كار را بسيار دشوارتر مي كند
یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 15:26     کد خبر: 50591

پيام نفت:
«جوسپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد آمريكا بي هيچ هزينه‌اي از برجام خارج شد اما توافق هسته‌اي هنوز نمُرده است. او در پاسخ به اينكه آيا توافق كاملا متوقف شده است؟ تصريح كرد: بله. اما نمُرده است؛ من سعي دارم آن را زنده نگه دارم، اما اين را ميدانم و هر روز با خود اين موضوع را تكرار مي‌كنم كه اتفاقاتي كه در ايران مي‌افتد، كار را بسيار دشوارتر مي كند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايرنا: «جوسپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد آمريكا بي هيچ هزينه‌اي از برجام خارج شد اما توافق هسته‌اي هنوز نمُرده است.

پيشنهاد امروز

«جوسپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مصاحبه اختصاصي با روزنامه ال پائيس اسپانيا در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا توافق هسته‌اي با ايران آينده‌اي دارد؟ گفت: توافقي كه قرار بود در ازاي اجازه به مشاركت در تجارت بين‌المللي و به ويژه صادرات نفت، ايران به يك قدرت هسته‌اي تبديل نشود، عملا احيا شده بود. ترامپ (رئيس‌جمهوري پيشين آمريكا) بدون هيچ هزينه‌اي آن را از بين برد.

بورل افزود: (توافق هسته‌اي) اگر چه به خوبي كار مي‌كرد، اما آمريكا از آن خارج شد. پس از آن، توافق پايه عملا به پايان رسيد.

وي مدعي شد: سپس ايران وارد دوره‌اي از اقداماتي شد كه دستيابي به هر نوع توافقي را بسيار دشوار مي‌كند.

اين ديپلمات اروپايي در پاسخ به اينكه آيا توافق كاملا متوقف شده است؟ تصريح كرد: بله. اما نمُرده است؛ من سعي دارم آن را زنده نگه دارم، اما اين را ميدانم و هر روز با خود اين موضوع را تكرار مي‌كنم كه اتفاقاتي كه در ايران مي‌افتد، كار را بسيار دشوارتر مي كند.

بورل در مورد ارسال تسليحات و كمك‌ها به اوكراين نيز اطمينان داد كه كمك به كي‌يف تاريخ انقضا ندارد و اروپا علاقه‌مند است اطمينان حاصل كند كه روسيه حاكميت كشور همسايه خود را سلب نمي‌كند.

بورل در پاسخ به اينكه اگر جمهوري خواهان در انتخابات آتي آمريكا پيروز شوند، آيا حمايت اتحاديه اروپا از اوكراين همچنان پايدار خواهد بود؟ گفت: اگر جنگ با دونالد ترامپ در كاخ سفيد رخ مي‌داد، موضع اروپا همچنان همين بود، زيرا كمك به اوكراين، كمك به كشوري است كه شريك بزرگ ما در شرق است، ما با كمك به اوكراين، به امنيت خود كمك مي‌كنيم. صرف نظر از نتيجه انتخابات آتي (ايالات متحده)، كمك اروپا به اوكراين چيزي نيست كه ناشي از سياست ايالات متحده باشد، بلكه يك سياست مستقل اروپايي است.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مورد زمان رسيدن تانك‌ها به اوكراين خاطرنشان كرد: تانك‌ها به خدمه آموزش‌ديده نياز دارند. آموزش اين افراد حتي در چارچوب مأموريت نظامي اتحاديه اروپا در اردوگاه‌هاي آموزشي لهستان و سايرين در آلمان آغاز شده است. اين مثل آموزش رانندگي ماشين نيست و نياز به هفته‌ها آموزش بسيار تخصصي دارد.

پيشنهاد امروز

خبرنگار ال پائيس با اشاره به موضع‌گيري رئيس‌جمهوري برزيل در قبال جنگ اوكراين و اظهارنظرهايي كه از آفريقاي جنوبي به گوش مي‌رسد، گفت: آيا فكر مي كنيد اتحاديه اروپا در نبرد گفتمان در جنوب جهاني شكست خورده است؟ بورل در پاسخ تاكيد كرد: در نبرد روايات، گفتمان، هر داستاني كه گفته مي‌شود اهميت فزاينده‌اي دارد و روسيه و چين زمان، پول و انرژي زيادي را صرف اين قضيه مي‌كنند. در آمريكاي لاتين سابقه مبارزه ضد امپرياليستي وجود دارد. در آفريقا، چه بخواهيم چه نخواهيم، تاريخ استعماري وجود دارد و روسيه - يا اتحاد جماهير شوروي - به عنوان كشوري در نظر گرفته مي‌شود، كه به آن‌ها كمك كرده است به استقلال برسند يا با آپارتايد مبارزه كنند.

 


برگشت به تلکس خبرها