تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: قوه قضاييه: رهبر انقلاب با عفو و تخفيف مجازات «جمع قابل توجهي از متهمان و محكومان حوادث اخير» موافقت كردند
یکشنبه، 16 بهمن 1401 - 15:21     کد خبر: 50590

پيام نفت:
در پي پيشنهاد رئيس قوه قضاييه به آيت‌الله خامنه‌اي مبني بر موافقت با عفو و تخفيف مجازات جمع قابل توجهي از متهمان و محكومان حوادث اخير و همچنين محكومان دادگاههاي عمومي و انقلاب و سازمان قضايي نيروهاي مسلح، رهبر انقلاب اسلامي با اين پيشنهاد موافقت كردند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

قوه قضاييه: رهبر انقلاب با عفو و تخفيف مجازات «جمع قابل توجهي از متهمان و محكومان حوادث اخير» موافقت كردند

در پي پيشنهاد رئيس قوه قضاييه به آيت‌الله خامنه‌اي مبني بر موافقت با عفو و تخفيف مجازات جمع قابل توجهي از متهمان و محكومان حوادث اخير و همچنين محكومان دادگاههاي عمومي و انقلاب و سازمان قضايي نيروهاي مسلح، رهبر انقلاب اسلامي با اين پيشنهاد موافقت كردند.

 

پيشنهاد امروز

به گزارش «انتخاب»، در نامه حجت‌الاسلام و المسلمين اژه‌اي به مقام معظم رهبري آمده است:

در جريان حوادث اخير تعدادي از افراد به ويژه جوانان در اثر القائات و تبليغات دشمن مرتكب رفتارهاي نادرست و جرائمي شدند كه علاوه بر گرفتاري براي خود، باعث زحمت خانواده و نزديكان خويش گرديدند و اكنون تعداد قابل توجهي از آنان بعد از برملا شدن نقشه دشمنان خارجي و جريان‌هاي ضد انقلاب و ضد مردمي با اظهار پشيماني و ندامت تقاضاي بخشش دارند.

كليات شرايط و ضوابط عفو و تخفيف مجازات متهمان و محكومان پس از انجام كارهاي كارشناسي و مشورت با مقامات ذي صلاح در دو بخش تهيه شده است.

پرونده متهمان و محكومان در صورت داشتن شرايط مندرج، در هر مرحله‌اي كه باشد، مختومه مي‌گردد.

در اعلام شرايط عفو و تخفيف مجازات متهمان و محكومان حوادث اخير آمده است: عدم ارتكاب جاسوسي به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقيم با عوامل سرويس‌هاي اطلاعاتي خارجي، عدم ارتكاب قتل و جرح عمدي، عدم ارتكاب تخريب و احراق تاسيسات دولتي و نظامي و عمومي، و نداشتن شاكي يا مدعي خصوصي.

 

پيشنهاد امروز

در بخش دوم درخواست رئيس قوه قضائيه براي برخورداري محكومان دادگاه هاي عمومي و انقلاب و سازمان قضايي نيروهاي مسلح از عفو و تخفيف در مجازات نيز شرايطي اعلام شده است كه از جمله آنها نداشتن شاكي يا مدعي خصوصي، باقيمانده محكوميت محكومان به حبس تا يكسال درصورتي كه تا ۲۲ بهمن حداقل يك ماه را تحمل كرده باشند، سه چهارم محكوميت محكومان به حبس بيش از يك سال تا پنج سال در صورتي كه تا ۲۲ بهمن يك پنجم آن را تحمل كرده باشند، يك دوم محكوميت محكومان به حبس بيش از ده سال تا بيست سال مشروط به آنكه تا ۲۲ بهمن حداقل دوسال حبس را تحمل كرده باشند و باقيمانده محكوميت حبس كليه محكومان جرائم غير عمد است.

اعلام شرايط ويژه براي محكومان زن كه به حكم قانون، سرپرستي يا حضانت فرزندانشان را برعهده دارند و براي محكوماني كه داراي بيماري صعب‌العلاج يا لاعلاج هستند، محكومان ذكور بالاي هفتاد سال و اناث بالاي شصت سال و همچنين براي محكوماني كه به لحاظ عجز از پرداخت جزاي نقدي در زندان به سر مي‌برند از ديگر مندرجات نامه درخواست عفو و تخفيف مجازات است.

در نامه رئيس قوه قضائيه چند گروه از شمول اين عفو مستثني شده‌اند كه از جمله آنها مرتكبين خريد، فروش و قاچاق سلاح گرم، افراد داراي جرم سرقت و راهزني، جرائم مربوط به مواد مخدر و روانگردان به صورت مسلحانه، داير كردن مراكز فساد و فحشاء، قاچاق مشروبات الكلي، قاچاق سازمان يافته و حرفه‌اي و عمده كالا و ارز، مباشرت و معاونت در اخلال عمده و كلان در نظام اقتصادي، و جرائم عليه امنيت داخلي و خارجي هستند.

 


برگشت به تلکس خبرها