تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: باتري سولفور با فناوري‌ نانو، جايگزين باتري‌هاي ليتيمي مي‌شود
جمعه، 8 مهر 1401 - 07:46     کد خبر: 49730

پيام نفت:

باتري سولفور با فناوري‌ نانو، جايگزين باتري‌هاي ليتيمي مي‌شود

تهران- ايرنا- يك استارتاپ آلماني با استفاده از فناوري‌نانو باتري سولفوري ساخته كه كارايي بالاتري نسبت به باتري‌هاي ليتيمي دارد و از نمونه هاي قبلي نيز ارزان‌تر است.

به گزارش گروه علم و آموزش ايرنا، اين دستاورد نويد يك فناوري جديد در حوزه باتري سولفور را مي‌دهد؛ باتري كه مي‌تواند به خودروهاي برقي رايج كمك كند تا با يك بار شارژ ۹۰۰ مايل برد داشته باشند. اين باتري در مقايسه با اجزاي اصلي باتري‌هاي ليتيوم يوني معمولي، ارزان‌تر است.

باتري خودروهاي الكتريكي مملو از مواد معدني كمياب هستند. اين امر آن‌ها را گران مي‌كند. شركت آلماني تيون مدعي است كه امكان توليد باتري رقابتي دارد كه مي‌تواند همه اين مواد را كنار بگذارد و فناوري باتري خود را بر اساس مواد معدني بسيار فراوان‌تر از باتري‌هاي مورد استفاده در سلول‌هاي ليتيوم يوني معمولي ارائه دهد.

كليد فناوري تيون گوگرد است. به گفته اين شركت، گوگرد در مقايسه با نيكل، منگنز يا كبالت، به انرژي بسيار كمتري براي توليد نياز دارد و با قيمت ناچيزي مي‌توان آن را توليد كرد.

دكتر اولريش اهمس، مديرعامل تيون مي‌گويد: فناوري باتري موجود از نيكل، منگنز و كبالت براي كاتد استفاده مي‌كند. اين تركيب NMC ۸۱۱ ناميده مي‌شود، زيرا ۸۰٪ نيكل، ۱۰٪ كبالت، ۱۰٪ منگنز دارد. در شركت تيون، ما اين NMC ۸۱۱ را با گوگرد جايگزين مي‌كنيم؛ بنابراين، در اين باتري ما نيكل، منگنز، كبالت نداريم و ساختارهاي فعلي مس و آلومينيوم را با گرافن جايگزين مي‌كنيم. در اين باتري‌ها آلومينيوم و مس هم نداريم. تنها چيزهايي كه ما در سلول‌هاي خود داريم فويل فلزي ليتيوم، گوگرد و كربن است.

گام بعدي تيون اين است كه مواد خود را در اواخر امسال براي مشتريان هوافضا به‌ عنوان بخشي از مرحله تعيين صلاحيت ارسال كند.

 


برگشت به تلکس خبرها