تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: افزايش راندمان نيروگاه ها به 80درصد با توليد همزمان بخار و آب شيرين
جمعه، 6 خرداد 1401 - 11:22     کد خبر: 48932

پيام نفت:

سرويس اقتصاد برق نيوز - سجاد حسين نيا: در پي شدت گرفتن مشكل كم آبي در كشور وزير نيرو از بررسي موضوع واردات آب از كشورهاي همسايه و انجام مذاكرات در اين زمينه خبر داده بود.

چيت‌چيان در مورد وابستگي كشور با واردات آب گفته بود: «واردات آب وابستگي ايجاد مي‌كند. ممكن است در صورتي كه واقعا نيازمند واردات باشيم اين كار انجام شود البته با تعاملاتي كه با كشورهاي همسايه داريم جوابگو خواهد بود».

وزير نيرو در پايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا احتمال تغيير تعاملات با كشوري كه از آن آب وارد مي كنيم وجود دارد گفت: «ممكن است تعاملاتمان تغيير كند بنابراين وابستگي در مساله آب به هيچ وجه خوشايند نيست.»
 
موضوع واردات آب در حالي مطرح مي‌شود كه احداث آب‌شيرين‌كن در مناطق ساحلي كشور مي‌تواند مشكل‌كم آبي اين مناطق را حل كند. در حال حاضر نيروگاه‌هاي گازي با ظرفيت نامي ۲۵ هزار مگاوات بيشترين سهم را در ميان انواع نيروگاه‌هاي كشور به خود اختصاص داده‌اند و با بازده نامطلوب ۳۰ درصد برق توليد مي‌كنند.

اين نيروگاه‌ها بدون بخش بخار راه‌اندازي شده‌اند و حرارت خروجي آن‌ها كه ارزش اقتصادي بالايي دارد، بدون بازيافت در هوا رها و تلف مي‌شود.

احداث بخش بخار در اين نيروگاه‌ها و تبديل آن‌ها به نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي با بازده ۴۵ درصد يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه بازده نيروگاه‌هاي كشور را افزايش مي‌دهد.

با اين كار حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي جديد بدون نياز به مصرف سوخت مي تواند وارد شبكه شود.

در عين حال بررسي وضعيت عملكرد توربين هاي گازي در جهان نشان مي دهد بسياري از كشورها تنها به تبديل نيروگاه‌هاي گازي به سيكل تركيبي اكتفا نكرده‌اند و از حرارت خروجي توربين بخار نيز براي توليد آب شيرين استفاده مي‌كنند.

در نتيجه بازده كلي استفاده از انرژي در واحدهاي توليد هم‌زمان برق و حرارت (CHP) به بيش از ۸۰ درصد مي‌رسد. در حال حاضر بسياري از اين واحدها در كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در حال بهره‌برداري است كه بخشي از آن‌ها عبارتند از:
 

احداث آب‌شيرين‌كن براي افزايش بازده نيروگاه‌هاي گازي و سيكل تركيبي
واحدهاي توليد هم‌زمان برق و حرارت در حال بهره برداري در كشورهاي حاشيه خليج فارس

 
به عنوان نمونه مجموعه توليد برق و آب جبل‌علي در امارات متحده عربي (رديف ۸ جدول بالا) با استفاده از فناوري توربين گازي V۹۴.۲ كه گروه صنعتي مپنا در ايران نيز خط توليد اين توربين را در اختيار دارد،‌ آب‌شيرين‌كني احداث كرده است كه روزانه ۱۵۹ هزار مترمكعب آب شيرين توليد مي‌كند.
 

احداث آب‌شيرين‌كن براي افزايش بازده نيروگاه‌هاي گازي و سيكل تركيبي
مجموعه توليد برق و آب جبل علي در امارات متحده عربي

 
اين در حالي است كه در نيروگاه گازي چابهار در استان سيستان و بلوچستان ۲ واحد توربين گازي با همان فناوري V۹۴.۲ راه اندازي شده است كه از حرارت خروجي آن استفاده‌اي نمي‌شود.

محاسبات نشان مي‌دهد با فرض سرانه مصرف آب ۲۰۰ ليتر روزانه اين نيروگاه مي‌تواند آب مورد نياز براي ۵۰۰ هزار نفر را تامين كند. به عبارت ديگر در صورت بازيافت حرارت در نيروگاه گازي چابهار مشكل آب شيرين براي يك چهارم جمعيت اين استان خشك كشور فراهم مي‌شود.

بنابر اين ضروري است وزارت نيرو براي حل مشكل كم آبي كشور، تبديل نيروگاه هاي گازي به سيكل تركيبي و احداث آب شيرين كن در اين مجموعه‌ها را به جاي واردات آب در دستور كار قرار دهد و با اين اقدام رونق اين مناطق كشور را سرعت بخشد.


برگشت به تلکس خبرها