تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: راندمان نيروگاهها به 80درصد ارتقا مي‌يابد ؟
جمعه، 6 خرداد 1401 - 11:08     کد خبر: 48928

پيام نفت:

رييس پژوهشكده انرژي و محيط زيست وزارت نيرو از انعقاد موافقت‌نامه بين وزارت نيرو و جهاد كشاورزي با هدف ارتقاء راندمان نيروگاه‌هاي حرارتي تا 80 درصد خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، مجيد عميد‌پوردر حاشيه  جشنواره پژوهش و فناوري وزارت نيرو در جمع خبرنگاران از انعقاد موافقت‌نامه بين وزارت نيرو و جهاد كشاورزي با هدف ارتقاء راندمان نيروگاه‌هاي حرارتي تا 80 درصد خبر داد.
 
وي با اشاره به سياست‌هايي كه وزارت نيرو در جهت توليد برق پراكنده ، گفت: هدف ما اين است كه سيستم‌هاي توليد برق پراكنده و نيروگاه‌هاي كوچك با راندمان بالا را توسعه دهيم.
 
رييس پژوهشكده انرژي و محيط زيست وزارت نيرو در خصوص ميزان راندمان نيروگاه‌هاي حرارتي عادي افزود: متناسب با نوع نيروگاه حرارتي راندمان اين نيروگاه‌ها 30 تا 40 درصد است و چنانچه بخواهيم از حرارت نيروگاه‌ها به ويژه در بخش‌هاي روستايي استفاده كنيم نيازمند انعقاد اين موافقت‌نامه بوديم.
 
وي ادامه داد: هدف ما اين است كه دود خروجي نيروگاه‌هاي حرارتي به راحتي از بين نرود و بتوانيم از اين طريق راندمان نيروگاه‌ها را ارتقاء دهيم.
 
عميدپور با بيان اين‌كه هدف ما استفاده از اين حرارت تنها براي مسائل گرمايشي نبوده است، اظهار كرد: در اين موافقت‌نامه به دنبال اين هستيم كه از اين دود خروجي براي توليد آب شيرين و توليد جلبك كه خود منبع انرژي است استفاده كنيم.
 
وي با بيان اين‌كه اجازه نمي‌دهيم تا زماني كه از كربن به‌طور حداكثري استفاده نشود گفت: اين مساله باعث مي‌شود كه راندمان توليد برق و حرارت در سيستم افزايش يابد.
 
رييس پژوهشكده انرژي و محيط زيست وزارت نيرو با بيان اين‌كه در حوزه ارتقاء توليد آب شيرين در مناطقي كه نياز به اين آب دارند مي‌توان از اين سيستم استفاده كرد، اضافه كرد: استفاده از اين سيستم در انرژي تجديد‌پذير و توليد آب شيرين جزو برنامه‌هاي آتي ما در اين حوزه است كه اميدواريم در گام‌هاي بعدي بتوانيم آن را توسعه دهيم.
 
عميدپور در خصوص روش انجام اين كار اظهار كرد: از طريق موتورهاي توليد برق كه در كشور وجود دارد اين كار را انجام مي‌دهيم كه هزينه آن نيز بسته به سايز موتور متفاوت است.
 
وي با بيان اين‌كه به‌طور ميانگين انجام اين كار حدود 100 ميليون تومان هزينه دارد، ادامه داد: اين هزينه از طريق صندوق توسعه پژوهش در حوزه برق و كمك‌هاي جهاد كشاورزي تامين مي‌شود.
 
رييس پژوهشكده انرژي و محيط زيست وزارت نيرو افزود: علاوه بر اين معاونت رياست جمهوري در بخش توسعه روستايي آمادگي خود را براي سرمايه‌گذاري در اين زمينه اعلام كرده است كه اميدواريم بتوانيم از اين طريق راندمان حوزه برق را افزايش دهيم.
 
براي آگاهي از آخرين اخبار و پيوستن به كانال تلگرامي باشگاه خبرنگاران جوان اينجا كليك كنيد.


 

 


برگشت به تلکس خبرها