تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: كاخ سفيد درباره سفر دو مقام آمريكايي به رياض: براي رايزني درباره ايران و نفت به عربستان رفته‌اند
جمعه، 6 خرداد 1401 - 13:36     کد خبر: 48907

پيام نفت:

 

پايگاه خبري اكسيوس به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود «برت مك‌گورك»، هماهنگ‌كننده كاخ سفيد در امور خاورميانه و «آموس هاچشتاين»، نماينده امور انرژي در وزارت خارجه آمريكا روز سه‌شنبه در سفري محرمانه وارد رياض شدند. «كارين ژان-پي‌ير»، سخنگوي كاخ سفيد در نشست خبري، تصريح كرد كه يكي از اهداف اين سفر گفتگو در خصوص ايران بوده است.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: كاخ سفيد در نشست خبري شامگاه پنجشنبه گزارش‌هاي پيشتر منتشرشده درباره سفر ۲ مقام دولت «جو بايدن»، رئيس‌جمهور آمريكا به عربستان را تأييد و به توضيحاتي درباره اهداف اين سفر اشاره كرد.

 

پيش از اين، پايگاه خبري آكسيوس به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود «برت مك‌گورك»، هماهنگ‌كننده كاخ سفيد در امور خاورميانه و «آموس هاچشتاين»، نماينده امور انرژي در وزارت خارجه آمريكا روز سه‌شنبه در سفري محرمانه وارد رياض شدند.

منابع مورد استناد آكسيوس گفته‌ بودند هدف از انجام اين سفر، حصول توافق ميان آمريكا و عربستان بر سر برخي مسائل دوجانبه و همچنين نفت است.

«كارين ژان-پي‌ير»، سخنگوي كاخ سفيد در نشست خبري، تصريح كرد كه يكي از اهداف اين سفر گفت‌وگو در خصوص ايران بوده است.

او گفت: «تأييد مي‌كنم برت مك‌گورك و آموس هاچشتاين براي رايزني در خصوص مجموعه‌اي از موضوعات از جمله فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده ايران، اطمينان از عرضه انرژي در جهان و ساير مسائل منطقه‌اي به منطقه سفر كردند».

بايدن قبل از آنكه رئيس‌جمهور شود گفته بود كه عربستان سعودي را به يك «دولت مطرود» تبديل خواهد كرد. بعد از حضور او در كاخ سفيد روابط دو كشور بر سر چند موضوع دچار تنش شده است.

يكي از موضوعاتي كه ادعا مي‌شود باعث اختلاف دولت بايدن با عربستان سعودي شده قتل «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار منتقد سعودي در كنسولگري عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ است. دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا به اين ارزيابي رسيده‌اند كه «محمد بن سلمان»، وليعهد عربستان سعودي دستور انجام اين قتل را صادر كرده است.

پيش از اين پايگاه آكسيوس گزارش داده بود كه دولت بايدن در حال انجام برخي تلاش‌هاي مخفيانه براي ميانجي‌گري ميان عربستان سعودي، اسرائيل و مصر در مذاكراتي‌ست كه چنانچه موفق شود مي‌تواند در نهايت به عادي‌سازي روابط ميان رياض و تل‌آويو منجر شود.

 


برگشت به تلکس خبرها