تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: اميرعبداللهيان: من هم مثل وزير خارجه آمريكا و رابرت مالي در برابر پارلمان كشورم با فشارهاي زيادي مواجهم؛ يك طيف قوي در داخل دو كشور، مخالف بازگشت به برجام هستند / پيام‌هايي از رابرت مالي و مقامات آمريكا و بايدن دريافت مي‌‌كنيم كه با مواضع رسانه‌اي آنها متفاوت است / اخيرا ابتكار جديدي را روي ميز گذاشتيم/ درباره تضمين‌هاي اقتصادي، هنوز به نقطه اطمينان نرسيده ايم / بارها با اين درخواست آمريكا مواجه شده ايم كه در مورد FTO گفت‌وگوي مستقيم داشته باشيم
جمعه، 6 خرداد 1401 - 09:34     کد خبر: 48906

پيام نفت:
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه گفت: من هم مثل وزير خارجه آمريكا و رابرت مالي در برابر پارلمان كشورم با فشارهاي زيادي مواجهم. آنها طيف قوي در داخل دو كشور هستند كه مخالف بازگشت به برجام هستند. پيام‌هايي از رابرت مالي و مقامات آمريكا و بايدن دريافت مي‌‌كنيم كه قدري متفاوت از مواضع رسانه‌اي آنهاست. برايم قابل درك است رابرت مالي در سنا و كنگره چگونه بايد صحبت كند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير امور خارجه با بيان اين‌كه اخيرا ابتكار جديدي را درباره مذاكرات احياي برجام روي ميز گذاشتيم،‌ گفت: درباره تضمين‌هاي اقتصادي به نقطه اطمينان نرسيديم.

 

به گزارش «انتخاب»، حسين اميرعبداللهيان امروز (پنجشنبه) در مجمع جهاني اقتصاد در داووس در گفت‌وگويي با فريد زكريا درباره بحران اوكراين گفت: حمله نظامي عليه اوكراين را قويا محكوم كرديم حتي مقام معظم رهبري در عاليترين سطح به صراحت و علني اعلام كردند ما مخالف جنگ هستيم. همانطور كه جنگ را عليه اوكراين اقدام نادرست مي‌دانيم عليه افغانستان، عراق، يمن و فلسطين نيز اقدام نادرستي مي‌‌دانيم. درباره اوكراين يك واقعيت وجود دارد آمريكا و ناتو اقدامات تحريك آميز در منطقه كردند. مسبب اين جنگ به اقدامات تحريك آميزي برمي‌گردد كه آمريكا و ناتو براي حضور خود و گسترش حضور نظامي و تحريك كرملين انجام دادند. آيا راهكار مقابله با اين تحريك آمريكا و ناتو جنگ است؟ ما از گفت‌وگو و مذاكره سياسي حمايت مي‌‌كنيم. هفته پيش به لاوروف پيشنهاد دادم آماده‌ايم در ايران ميزبان دو طرف باشيم و صحنه‌هاي اين تراژدي انساني قلب همه را به درد مي‌آورد.

به نوشته فارس، اميرعبداللهيان خاطرنشان كرد: ما مبتني بر رفتار مبتني بر استاندارد دوگانه نداريم اوكراين و يمن و هر جا جنگ و تجاوز نظامي صورت بگيرد مخالفيم و محكوم مي‌كنيم.

وي در پاسخ به سؤالي بيان كرد: معتقدم همه بايد تلاش كنيم جنگ هر چه زودتر در اوكراين خاتمه يابد و از مسير گفت‌وگوي سياسي مشكلات دو كشور كه تاثيرات عميقي بر كل جهان مي‌گذارد برطرف شود.

وي گفت: من هم مثل وزير خارجه آمريكا و رابرت مالي در برابر پارلمان كشورم با فشارهاي زيادي مواجهم. آنها طيف قوي در داخل دو كشور هستند كه مخالف بازگشت به برجام هستند. پيام‌هايي از رابرت مالي و مقامات آمريكا و بايدن دريافت مي‌‌كنيم كه قدري متفاوت از مواضع رسانه‌اي آنهاست. برايم قابل درك است رابرت مالي در سنا و كنگره چگونه بايد صحبت كند. پيام‌هايي را از طريق مورا و بورل و برخي وزراي خارجه در اروپا و منطقه بين ما و آمريكا تبادل مي‌شود. از ابتداي دور جديد گفت‌وگوها ايران ابتكارات متعددي را روي ميز گذاشته است و اخيرا يك ابتكار جديدي را روي ميز گذاشتيم ولي احساس مي‌كنيم بايدن دچار بي تصميمي شده است.

اميرعبداللهيان خاطرنشان كرد: اميدوارم طرف آمريكايي واقع بينانه برخورد كند. ما بايد در بازگشت همه طرف‌ها به برجام از منافع اقتصادي برجام برخوردار شويم. بايد عوامل فشار حداكثري ترامپ از ميان برداشته شود. اين از ابتداي رقابت‌هاي انتخاباتي بايدن به آن اشاره كرد. نمي‌شود به برجام برگشت ولي ايران از منافع اقتصادي محروم بماند و عوامل فشار حداكثري ترامپ باقي بماند. بايدن بايد تصميم بگيرد ما براي رسيدن به توافق خوب وپايدار متعهديم. برنامه هسته‌اي ما صلح آميز است. پنجره ديپلماسي را باز نگهداشتيم و اميدواريم در صورت نگاه واقع بينانه آمريكا به نقطه توافق برسيم. منافع ملي آمريكا توسط صهيونيست‌ها به گروگان گرفته شده و ادله زيادي در اين زمينه هست.

وزير خارجه همچنين گفت: چه چيزي اكنون باعث مكث در مذاكرات شده است ما نسبت به تضمين‌هاي اقتصادي هنوز به نقطه اطمينان از سوي آمريكا نرسيديم. نسبت به اينكه آيا عامل فشارهاي حداكثري ترامپ برداشته مي‌شود هنوز در عمل رفتار متفاوت از ترامپ از سوي بايدن نديديم. نبايد مسائل را به يك موضوع تقليل داد. موضوع FTO سطحي از مذاكرات ما با آمريكا بوده است. وقتي مي‌گوييم بازگشت به برجام يعني فعاليت اقتصادي و تجاري ايران در مسير اقتصاد بين‌الملل و تجارت جهاني. متاسفانه موضوع FTO را اسرائيل بزرگ نمايي كرد و اين موضوع به عنوان عامل اصلي مطرح مي‌شود ولي عامل اصلي نفع ايران و مردم ايران از مزاياي كامل اقتصادي برجام است.

 

رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سؤالي درباره تحريم سپاه خاطرنشان كرد: از زماني در نشست نيويورك بودم تا نشست امنيتي مونيخ و در مسير گفت‌وگوهاي غيرمستقيم و تبادل پيام بين باقري و مورا بودم و تبادل پيام غيرمستقيم با رابرت مالي بارها با اين درخواست آمريكا مواجهيم كه گفت‌وگوي مستقيم كنيم از جمله در مورد FTO. ما دستاوردهاي هسته‌اي صلح آميز بزرگي را داريم كه بخشي از اينها را بايد متوقف كنيم آمريكا در نهايت ما را تحريم كرده اموال ما را بلوكه كرده از جيب خودش چيزي نمي‌خواهد بدهد، حق ما را كه ستانده مي‌خواهد در قالب برجام برگرداند و چيزي هزينه نمي‌خواهد بدهد. گفتيم اگر از گفت‌وگوي مستقيم حرف مي‌زنيد اول ثابت كنيد تفاوت بين بايدن و ترامپ وجود دارد. همه عوامل فشار حداكثري ترامپ را مي‌بينيم به دست بايدن تكرار مي‌شود. ما مي‌گوييم آقاي بايدن حسن نيت داري ما آماده‌ايم، تضمين اقتصادي و برطرف كردن عوامل فشار حداكثري ترامپ، اگر اينها را حل كني موضوعات اصلي است كه بايد بر آن تمركز كنيم.

وي در پاسخ به سؤالي بيان كرد: سياست خارجي ما يك اصول مشخصي دارد. آمريكايي‌ها در بيش از ۴۰ سال گذشته شاخص‌هاي زيادي از بي اعتمادي را به نمايش گذاشتند. آنقدر آمريكايي‌ها در تحريم افراط كرده‌اند كه گاهي اسم يك فرد سه بار در تحريم آمده در حالي كه فرد ۱۰ سال پيش فوت كرده است و جنون در اعمال تحريم را شاهديم. براي بازگشت روابط ايران و آمريكا به حالت طبيعي بر مبناي رفتار آمريكا تصميم مي‌گيريم. براي هر گفت‌وگويي بايد حداقل اعتماد بين طرفين ايجاد شود.

رئيس دستگاه ديپلماسي همچنين گفت: ظرفيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران به ويژه در دوران پسا كوويد مي‌تواند مورد توجه جدي قرار گيرد. نشست سران اوپك گازي در دوحه برگزار و رئيس جمهور ما ابتكاري را مطرح كرد كه از فرصت گاز براي ترميم وضعيت اقتصاد جهاني به نحو مطلوب استفاده شود براي اين ابتكار در بين همه توليدكنندگان، صادركنندگان و مصرف كنندگان گاز براي احياي اقتصاد جهاني ايده‌هاي بسيار مهمي را در آن جلسه مطرح كرديم. ايران بايد در تجارت و اقتصاد به جايگاه طبيعي خودش برگردد. در آن جايگاه ما به دنبال رقابت و جايگزيني ديگران نيستيم ولي به دنبال آن هستيم از اين وضعيت براي بهبود وضعيت اقتصاد جهاني استفاده شود هم در حوزه انرژي هم در حوزه ترانزيت.

وزير خارجه درباره روابط ايران و عربستان نيز اظهار داشت: چند روز پيش در امارات بودم كه رئيس جديد امارات گفتم كه خيلي چيزها مي‌تواند تغيير كند ولي جغرافيا و مشتركات كشورها نمي‌تواند تغيير كند. ايران و عربستان دو كشور مهم در منطقه و تاثير گذار هستند. ما رابطه ديپلماتيك خود را حتي در اقدام متقابل با عربستان قطع نكرديم و اين عربستان بود كه در آغاز دوره پادشاهي ملك سلمان به دلايل مختلف تصميم احساسي گرفت و قطع رابطه ديپلماتيك با ايران اعلام كرد. ما هميشه درها را بازگذاشتيم كه هر زمان رياض مايل بود روابط طبيعي خود را برگرداند از آن استفاده كند. در مذاكرات اخير و دور جديد پيشرفت‌هاي خوبي را داشتيم و حتي توافق كرديم در آينده نزديك در سطح مقاماتي از وزارت خارجه يا وزراي خارجه ديدئاري در كشور ثالث يا مكان مورد توافق داشته باشيم پيشرفت‌ها كم است ولي خوب بوده اگر عربستان كند عمل نكند مي‌توانيم با سرعت وضعيت روابط در مسير طبيعي خودش قرار بگيردو از بازگشت روابط به حالت طبيعي استقبال مي‌كنيم و اميدواريم مشاركت همه كشورهاي منطقه كمك كند به امنيت بيشتر منطقه و توسعه و ثبات هر چه بيشتر اين منطقه ژئواستراتژيك و ژئواكونوميك كمك كند.

فريد زكريا از اميرعبداللهيان پرسيد آيا مي‌توانيد با عربستان درباره پايان جنگ در يمن توافق كنيد؟ كه وي پاسخ داد: درباره تحولات يمن هميشه طرف مثبت بوديم. همه طرف‌ةاي يمني بايد در آينده يمن نقش داشته باشند نه يك گروه و جريان خاص. انصارالله و متحدان در يمن توانستند در مقابل جنگ بايستند و هم امن ترين مناطق اين مناطق است. شروع جنگ يمن را يك اشتباه خوانديم و معتقديم آتش بس بايد استمرار يابد و محاصره يمن پايان يافته و همه طرف‌هاي يمني دور يك ميز بنشينند و درباره كشورشان تصميم بگيرند. از استمرار آتش بس و پيشرفت در اين زمينه‌ها استقبال مي‌‌كنيم.

وي درباره ادعاي صهيونيست‌ها در برنامه هسته‌اي ايران نيز گفت: متاسفانه صهيونيست‌ها در اين موضوع دروغ پردازي‌ها مي‌كنند و اين سناريوي نخ نما شده و تكراري است. ۲۰ سال پيش نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي ادعا كرد ايران در كمتر از يك سال به بمب اتمي دست مي‌يابد ۲۰ سال گذشت و ما بارها گفته‌ايم در سياست خارجي ما بمب اتم جاي ندارد. بارها آژانس بازديد و اعلام كرد كه ايراني‌ها به دنبال سلاح نيستند ولي اين رژيم حرف تكراري خود را تكرار مي‌كند. ما در برجام به نقطه‌اي رسيديم كمه اگر طرف آمريكايي واقع بينانه تصميم بگيرد توافق دردسترس است و رژيم صهيونيستي نمي‌خواهد و چنين داستان سرايي‌ها را مي‌كند.

 

وزير خارجه در پاسخ به سؤالي درباره سوريه به سفر بشار اسد به تهران اشاره كرد و گفت: ما در جنگ تروريستي سوريه به سوريه كمك كرديم و به مردم اين كشور كمك كرديم و اجازه نداديم تروريست‌ها در آن سرزمين حاكم شوند اگر داعش امروز در عراق و سوريه حاكم بود جهان شكل ديگري داشت. درباره سوريه معتقديم بر گفت‌وگوي سياسي و راه‌حل سياسي تمركز كرد. امروز در ادلب تروريست‌ها همه دپو شدند و متاسفانه حمايت آمريكا را دارند. بارها آمريكا از ابزارهاي سازمان ملل استفاده مي‌كرد كه تروريست‌ها آسيبي نبينند چون بخشي از راهبرد آمريكا در آن زمان بودند. كما اينكه امروز در افغانستان اطلاعات ما تاييد مي‌:ند استفاده ابزاري از تروريسم يكي از ابزارهايي است كه دستگاه‌هاي امنيتي آمريكا دنبال مي‌كنند.بايد تكليف تروريست‌ها در سوريه مشخص شود و اشغال نظامي خارجي بخش‌هايي از سوريه متوقف شود اما در مسير تعامل و گفت‌وگو مردم سوريه نسبت به آينده خود تصميم بگيرند. ضمن اينكه مخالف جنگ تروريستي در سوريه هستيم از اين كه با دور شدن مداخلات خارجي مردم سوريه نسبت به آينده خود تصميم بگيرند. ما از تصميم مردم سوريه همواره حمايت مي‌‌كنيم.

 


برگشت به تلکس خبرها