پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :
ايسنا: بيژن بيرنگ درباره تغيير مديران شبكههاي تلويزيوني و معاون سيما ميگويد: نه جوان بودن مهم است، نه پير و مسن بودن؛ كار در تلويزيون دانش و تجربه ميخواهد.
بيژن بيرنگ ـ كارگردان و تهيه كننده باسابقه سينما و تلويزيون ـ كه مدت ها حاضر به شركت در مصاحبه اي نبود، حالا به سخن آمده و درباره جابه جاييها و تغييرات اخير مديران تلويزيون كه سازمان صداوسيما را به سمت جوانگرايي سوق داده است، مي گويد: جوان گرايي و اين حرف ها يكسري توهمات است؛ مثلا چرا ما نبايد در مسأله آب يك متخصص نود ساله را صدا كنيم كه شرايط را درست كند و به جايش جوانگرايي كنيم و يك بچه بيست ساله را بياوريم كه مسائل را حل كند؟ پس تجربه كجاي كار است؟ تجربه در دنيا هيچ نقشي ندارد؟ سواد نقشي ندارد؟ مثلا اگر يك آدم ۲۰ ـ ۳۰ ساله را مدير يك شبكه كنيم، ميخواهيم چه اتفاقي بيفتد، وقتي كه كار نكرده، دستياري نكرده، آموزش نديده و تجربه نكرده است؟ معلوم است كه اشتباه ميكند.
او در پاسخ به اينكه پيشنهادش به مديران جديد تلويزيون و معاون جديدي سيما چيست؟ تصريح مي كند: پيشنهادم اين است كه اگر اين كاره نيستند، وقت هيچكس را نگيرند، استعفا بدهند و بروند. با پيشنهاد، كسي كاري ياد نميگيرد!
اين كارگردان پيشكسوت كه همراه با مرحوم مسعود رسام، ساخت سريال خاطره انگيز «خانه سبز» با بازي مرحوم خسرو شكيبايي را در كارنامه دارد، با بيان اينكه در حال حاضر نه تلويزيون تماشا مي كند و نه با اين رسانه همكاري مي كند، تصريح مي كند: آن زمان كه من با تلويزيون كار ميكردم، مديرها و آدمها اين شكلي نبودند. الان ميخواهيد معجزه اتفاق بيفتد؟
بيرنگ در ادامه با بازگويي اظهارنظري از جان هيوستون، كارگردان شناخته شده آمريكايي، درباره وظايف تهيه كننده و نيز تشبيه كردن تلويزيون به يك تهيه كننده بزرگ، عنوان مي كند: از نظر من تلويزيون تهيه كننده بزرگ است؛ ما كه به عنوان تهيه كننده كار ميكرديم، تهيه كننده نبوديم، ما فقط تهيه كننده اجرايي بوديم. جان هيوستون درباره وظايف يك تهيه كننده ميگويد: ۵۰ درصد وظيفه يك تهيه كننده انتخاب درست است؛ يعني با انتخاب درست ۵۰ درصد كار درست ميشود. ۱۰ درصد ويژگي هاي آدمهاست. هر كسي ويژگي خاص خودش را دارد كه قاعدتا براي هيچكس ۱۰ درصدش كامل نميشود. ۲۰ درصد خلاقيت است كه از اين ۲۰ درصد هم كسي نميتواند ۱۰۰ درصدش را خالق باشد، جز خداوند تبارك و تعالي. ۲۰ درصد از كيفيت كار مي ماند كه هيچ موقع اين ۲۰ درصد هم پر نميشود. هيچكاري نميتواند ۹۰ درصد خوب باشد؛ نهايت ۸۰ درصد خوب مي شود؛ بنابراين اين كارگردان آمريكايي نتيجه ميگيرد كه بزرگترين وظيفه تهيه كننده انتخاب درست است. پس اگر تلويزيون به عنوان يك تهيه كننده، مديرانش را درست انتخاب كند و اگر مديرانش لايق باشند و آنها هم انتخاب هاي درستي كنند، يك شبكه راه ميافتد.
او مي افزايد: اگر تلويزيون در انتخاب مديران درست عمل كند و مديران در انتخاب عوامل و برنامه سازان درست عمل كنند، از يك مصاحبه گرفته تا يك سريال، كار راه ميافتد؛ مثلا اگر يك مدير شبكه آقاي ايرج طهماسب را انتخاب كند، ۵۰ درصد راه را رفته است. از ۵۰ درصد باقي هم چند درصد بالا درست ميشود و كاري درحد ۶۰ ـ ۷۰ درصد ميشود كه كار خوبي از آب درميآيد. ولي اگر از اول انتخاب آنها آقاي طهماسب نباشد و كار آقاي طهماسب را به آدم ديگري بدهند، ديگر معجزهاي اتفاق نميافتد.
بيرنگ با توضيح اينكه براي دستيابي به نتيجه ايدهآل و دلخواه بايد انتخاب درستي داشته و در مسير درستي گام برداشت، خاطرنشان مي كند: اگر انتخابهايت اشتباه باشد، هيچ راه چاره اي وجود ندارد و اتفاقي هم نميافتد. تو بايد تدارك را درست بچيني تا معجزه هم كمك كند.
كارگردان سريال «همسران» با يادآوريِ يك روايت طنزآميز عنوان مي كند: ميگويند شخصي رفته بود پيش بزرگي، دعا ميكرد كه بليتش را برنده كند و گريه ميكرد. يك شب آن بزرگ به خوابش آمد و گفت تو بايد يك بليط بخري كه من برندهاش كنم! قصه ما همين است. اگر هر كسي سر جايش باشد، كارها درست ميشود. آدم هايي كه در جاي نادرست قرار ميگيرند را ميخواهيم با مشورت و راهنمايي به جايي برسانيم كه نميشود.
بيژن بيرنگ ساخت سريالهاي خاطره انگيزي همچون «همسران» و «خانه سبز» و نيز تهيه كنندگي مجموعههايي همچون «تولدي ديگر» و «دنياي شيرين دريا» را در كارنامه هنري خود به ثبت رسانده است.