اسماعيل دمير، رئيس صنايع دفاع وابسته به رياست‌جمهوري معتقد است:«تركيه كه وارد ليگ معدود كشورهاي جهان در عرصه صنايع دفاع شده است، يكي از گام‌هاي ارزشمند در راستاي چشم‌انداز ۲۰۲۳ ترسيم شده از سوي رئيس‌جمهوري‌مان را برداشته است. تركيه هفتمين كشوري است كه فناوري سيستم مديريت اطلاعات بيومتريك را توليد مي‌كند. صنايع دفاع براي استفاده از تجربيات خود در پروژه‌هاي متفاوت وزارت كشور آماده است. از اين فناوري براي شناسايي اثر انگشت، كف دست و رگ‌ها در حوادث استفاده خواهد شد. به دليل تشكيل سيستم مركزي اطلاعات بيومتريك، زيرساخت لازم براي ارائه خدمات به ‌تمامي نهادهاي رسمي و شركت‌هاي خصوصي تشكيل خواهد شد. با صادرات اين فناوري به اقتصاد كشور نيز كمك خواهيم كرد. اين سيستم براي اولين‌بار در اداره كل مهاجرت تركيه استفاده خواهد شد. تركيه نياز خود به جنگنده‌هاي اف-۳۵ را با جنگنده رزمي داخلي تامين و از جنگنده بومي TF-X در سال ۲۰۲۳ رونمايي خواهد كرد. تقريبا ۷۰ درصد از نيازمان در بخش صنايع دفاع نظير بمب، گلوله، توپ، تفنگ را در داخل توليد مي‌كنيم. تمامي موشك‌هاي ما بومي هستند.»

به اعتقاد اسماعيل دمير، پروژه‌هاي بزرگ تركيه در زمينه صنايع دفاع همچنان ادامه دارد. پهپادهايي كه قادر به پرتاب موشك‌هاي هوا به هوا هستند، در راه بوده و هواپيماي جنگي تركيه نيز در سال ۲۰۲۳ از آشيانه خارج خواهد شد. علاوه بر پهپادهاي فعلي، پهپادهاي بزرگ‌تري كه قادر به حمل مهمات سنگين‌تر بوده و از توانايي پرتاب موشك‌هاي هوا به هوا برخوردارند، در راه هستند.

تمل كوتيل مديركل شركت سهامي عام صنايع هوانوردي و فضانوردي تركيه موسوم به توساش نيز بر اين باور است: «اولين جنگنده ملي در تاريخ ۱۸ مارس ۲۰۲۳ وارد نيروهاي مسلح تركيه خواهد شد. رقباي ما به لحاظ تجربه از ما جلوتر هستند. بنابراين ما نمي‌توانيم توقف يا اتلاف وقت كنيم. اين پروژه فقط يك پروژه جنگنده ملي نيست، بلكه در عين حال بقاي تركيه در آينده مرفه را تضمين مي‌كند و با فناوري‌هاي خود، تركيه را وارد ليگ كشورهاي غول آسيا خواهد كرد. دروازه فناوري‌هاي نسل جديد در عرصه‌هاي ديگر را هم براي ما خواهد گشود. در حال حاضر هزار نفر در پروژه جنگنده ملي كار مي‌كنند. ولي با پايگاه مهندسي جديد كه به زودي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد، نزديك به ۳ هزار نفر ديگر را استخدام خواهيم كرد.»

تركيه طي يك دهه گذشته نسبت به توسعه پهپاد در داخل كشور اقدام كرده است. آنكارا در مرحله اول خريدار پهپادهاي آمريكايي و اسرائيلي بود. ولي از آنجا كه اين كشور با كردهاي پ.ك.ك در جنوب اين كشور درگير است و استفاده از پهپاد براي آنها اهميت بسياري دارد، از اين رو اقدام به توسعه پهپاد در داخل براي برآوردن نياز خود كرد. تركيه به دو دسته پهپاد نياز داشت. در مرحله نخست يك پهپاد كوچك شناسايي كه با دست قابل پرتاب باشد و قابل بازيابي، زيرا كارشناسان و مستشاران تركيه در بازديد از اسرائيل به كاربرد موثر اين پهپادها پي‌برده بودند. زيرا اين پهپادها را يك سرباز در ميدان نبرد نيز مي‌تواند استفاده كند. ديگر اينكه پهپاد پرواز بالا براي گشت‌زني در مرزهاي جنوبي اين كشور بود.

اين كشور به طراحي انواع مختلف هواپيماهاي بدون سرنشين مدرن (پهپاد) اقدام كرد كه وزن آنها از چند كيلوگرم تا پنج تن مي‌رسد. تركيه پس از آمريكا، روسيه، چين، اسرائيل، پاكستان و ايران ششمين كشوري است كه به‌طور مستقل پهپاد تهاجمي طراحي كرده و از آن در شرايط جنگي استفاده مي‌كند. مشتريان اصلي جنگ‌افزارهاي تركيه كشورهاي تركمنستان، عمان و قطر هستند.

پهپاد بايراكتارTB۲ تركيه با برخورداري از ويژگي‌هاي موثر، كشنده و قيمت مقرون به صرفه، تركيه را به يكي از كشورهاي پيشرو در فناوري پهپاد تبديل كرده و استراتژي پهپادي تركيه، توازن قدرت نظامي در خاورميانه را به نفع آنكارا تغيير داد. ارتش تركيه در ميدان جنگ از اين پهپادها متراكم‌تر و در ناوگاني بزرگ‌تر استفاده مي‌كند. براي مثال، در سوريه ناوگان پهپادي تركيه به يك نيروي هوايي جدي تبديل شد. اين پهپادها در ليبي هم مورد استفاده قرار مي‌گيرند و موفقيت نظامي براي تركيه به همراه داشته است. تاثيرگذاري پهپادهاي مسلح و غيرمسلح ترك در ليبي و آذربايجان، باب تجارت براي شركت‌هاي ترك را هم گشود. ليبي و آذربايجان براي امضاي قرارداد در پروژه‌هاي زيرساخت، انرژي و پيمانكاري به ارزش كل ۲۰ ميليارد دلار به شركت‌هاي ترك روي آورده‌اند. اردوغان توازن قدرت در جنگ داخلي ليبي را به نفع دولت سراج تغيير داده و اين را بيش از هر چيز نتيجه استفاده از پهپادهاي ساخت تركيه مي‌داند.

آنكارا پس از آنكه آمريكا و متحدانش از ارسال سيستم‌هاي هوايي پيشرفته و سلاح‌هاي تهاجمي به تركيه خودداري كردند، ساخت ادوات پرنده بدون سرنشين را آغاز كرد. اردوغان رئيس‌جمهوري تركيه كه از دست شركاي خود در ناتو عصباني شده بود برنامه گسترده‌اي را براي توسعه مجموعه صنايع دفاعي ملي به راه انداخت. او اخيرا اعلام كرد رياض درخواستي را از آنكارا براي خريد پهپادهاي مسلح از تركيه مطرح كرده است. به اعتقاد او اين كشور جزو ۳ يا ۴ كشور برتر جهان در زمينه ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين است و تركيه به كشوري تبديل شده كه نيازهاي خود و نياز كشورهاي همپيمان خود در زمينه تجهيزات زميني و دريايي را نيز تامين مي‌كند.