ژاپن

نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي بر ويرانه‌هاي نيروگاه هسته‌اي فوكوشيما سر بر ميآورند

به گزارش روابط عمومي تابان به نقل از يورو نيوز، مقامات ژاپن در نظر دارند ناحيه‌ نيروگاه هسته‌اي فوكوشيما را به مركز بزرگ نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي تبديل كنند.

بنا بر نقشه در دست احداث، دشتزارها و مناطق كوهستاني فوكوشيما كه در نتيجه آلودگي تشعشعات هسته‌اي فاجعه سال ۲۰۱۱ به زمين‌ باير و غيرقابل كشت تبديل شده‌اند ميزبان ۱۱ نيروگاه خورشيدي و ۱۰ نيروگاه بادي خواهند بود.

تخمين زده مي‌شود راه‌اندازي اين نيروگاه‌ها بالغ بر ۳۰۰ ميليارد ين ژاپن (معادل ۲.۷۵ ميليارد دلار آمريكا) هزينه داشته باشد. بانك دولتي توسعه ژاپن و همچنين بانك سرمايه‌گذاري خصوصي ميزوهو از جمله تامين‌كنندگان مبلغ ساخت خواهند بود و انتظار مي‌رود اين طرح تا مارس ۲۰۲۴ به اتمام برسد.

بر طبق پيش‌بيني‌ها، اين نيروگاه‌ها روي هم ۶۰۰ مگاوات برق توليد خواهند كرد كه تقريبا برابر دو سوم برق توليدي يك نيروگاه هسته‌اي خواهد بود. برق حاصل از اين نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي به توكيو منتقل خواهد شد.

در مارس سال ۲۰۱۱ در پي يك زلزله شديد و بدنبالش سونامي، تاسيسات نيروگاه هسته‌اي فوكوشيما از كار افتاد و مواد راديو اكتيو به بيرون نشت كرد. متخصصان اين رخداد را بزرگترين فاجعه هسته‌اي بعد از چرنوبيل مي‌دانند.

در پي اين حادثه بيش از ۱۵۰ هزار نفر از ساكنان مناطق پيرامون نيروگاه تا شعاع ۳۰ كيلومتري تخليه و غيرقابل سكونت اعلام شدند.

از آن زمان و پس از اعتراضات گسترده، دولت ژاپن ۴۸ راكتور اتمي خود را تعطيل كرده و استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير را بيش از پيش در دستور كار قرار داده است.

 👈👈 ((  منبع خبر  ))  👉👉