تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: تويوتا هشدار داد
یکشنبه، 3 اسفند 1399 - 20:52     کد خبر: 47057

مدير عامل تويوتا درخصوص فروپاشي مدل كسب و كار كنوني صنعت خودرو هشدار داد.
پيام نفت:

به گزارش ميز نفت ، ارزش‌گذاري مردم براي سهام خودروسازان جديد مثل تسلا و پيشرفت‌هاي سه رقمي براي سهام اين شركت‌ها، نشان از رونق خودروهاي برقي در آينده دارد. در حال حاضر، دولت بايدن در آمريكا هم حمايت همه جانبه خود را با تغيير خودروهاي ناوگان دولتي آغاز كرده كه ۶۴۳ هزار دستگاه خودرو را شامل مي‌شود و از جيب دولت تامين خواهد شد. اما ظاهرا تويوتا براي خودروهاي برقي آمادگي ندارد، از همين رو بر طبل مخالفت مي‌كوبد.

آكيو تويودا، مدير عامل گروه خودروسازي تويوتا، پيش بيني‌هاي تاريكي كرده است. او مي‌گويد اگر خودروهاي برقي به سرعت جايگزين خودروهاي بنزيني و گازوئيلي شوند، ممكن است ژاپن توانايي تامين انرژي اين خودروها را نداشته باشد و به احتمال زياد اين كشور در تابستان با خاموشي و كمبود برق مواجه خواهد شد. او حتي هشدار داده است كه اگر با همين سرعت و همين فرمان به فرآيند جايگزيني خودروهاي برقي به جاي بنزيني ادامه دهيم،‌ «مدل كسب و كار كنوني صنعت خودرو با فروپاشي مواجه مي‌شود».

در اينكه دوران گذار از بنزيني به برقي يك تغيير بنيادي است و نياز به انرژي‌هاي تجديدپذير مثل انرژي‌هاي باد، خورشيد،‌ هسته‌اي و منابع ژئوترمال به‌طور تصاعدي افزايش پيدا مي‌كند شكي نيست. اما در موقعيت كنوني، اين نوع انرژي‌ها هنوز بسيار گران‌تر از انرژي‌هاي فسيلي هستند و مهم‌ترين عامل بازدارنده، ظرفيت‌هاي ذخيره‌سازي انرژي برق است.

اما توجه سياست‌گذاران دنيا به كاهش آلايندگي‌هاي كربني، به تدريج باعث رونق شركت‌هايي خواهد شد كه اين دوران گذار را تسريع ببخشند و انرژي‌هاي تجديدپذير را متداول و رايج كنند.

 


آكيو تويودا اولين كسي نيست كه ابراز نگراني مي‌كند؛ ايلان ماسك مدير تسلا هم در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ در مصاحبه‌اش گفته است زماني كه استفاده از خودروهاي برقي به يك موضوع عادي تبديل شود، مصرف برق دنيا هم حداقل دو برابر خواهد شد. شرايط از اين هم دشوارتر مي‌شود، چون ديجيتالي شدن زندگي انسان‌ها فقط به خودرو خلاصه نخواهد شد و بقيه امور زندگي نيز به برق بيشتري نياز دارند. با ظهور پديده «اينترنت اشيا» و ايجاد شهرها و خانه‌هاي هوشمند، تقاضا براي برق افزايش خواهد يافت،‌ چون تمامي وسايل خانگي به اينترنت وصل مي‌شوند و حتي دوچرخه‌ها هم برقي خواهند شد. بدون راه حل‌هاي جديد، در ساعت اوج مصرف برق هميشه احتمال قطعي و خاموشي بالا خواهد بود. بنابراين تغيير ناگهاني به سمت خودروهاي برقي، نياز به ارائه يك راه حل عاجل دارد.


برگشت به تلکس خبرها