پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: شوراي امنيت منحل شود!/روس ها غيرنظاميان را مثله مي كنند
جمعه، 10 تیر 1401 - 10:43     کد خبر: 49129

پيام نفت:
 
رئيس‌جمهوري اوكراين در سخنراني ويدئويي خود براي نشست شوراي امنيت سازمان ملل، ارتش روسيه را به ارتكاب جنايات فجيع متهم كرد و گفت: اعضاي بدن قربانيان را قطع كرده و گلوي آن‌ها را بريده‌اند، به زنان در برابر فرزندان آن‌ها تجاوز شده و آن‌ها را كشته‌اند. زبان آن‌ها را بريده‌اند چون متجاوزان دوست نداشتند حرف‌هاي قربانيان را بشنوند.
به گزارش آسيانيوز، رئيس‌جمهوري اوكراين روز سه‌شنبه ۱۶ فروردين در سخنراني ويدئويي خود براي نشست شوراي امنيت سازمان ملل، ارتش روسيه را به ارتكاب جنايات فجيع متهم كرد و گفت مسئولان اين اعمال بايد در دادگاهي شبيه به نورنبرگ كه در پايان جنگ جهاني دوم تشكيل شد، به جرم جنايات جنگي محاكمه شوند.

ولوديمير زلنسكي در اين سخنراني در حالي كه ويدئوهاي دلخراشي از اجساد، از جمله كودكان كشته‌شده در اوكراين به نمايش مي‌گذاشت، شوراي امنيت سازمان ملل را به چالش كشيد و گفت: «يا فوراً وارد عمل شويد يا نهاد خود را كاملاً منحل كنيد».

رئيس‌جمهوري اوكراين افزود: «غيرنظاميان اوكرايني پس از شكنجه توسط سربازان روس، به ضرب گلوله در ناحيه سر به قتل رسيده، با نارنجك در خانه خود منفجر شده و در خودرو با تانك زير گرفته شده‌اند».

او گفت: «اعضاي بدن قربانيان را قطع كرده و گلوي آن‌ها را بريده‌اند. به زنان در برابر فرزندان آن‌ها تجاوز شده و آن‌ها را كشته‌اند. زبان آن‌ها را بريده‌اند چون متجاوزان دوست نداشتند حرف‌هاي قربانيان را بشنوند».

 زلنسكي با مقايسه رفتار نيروهاي روسيه با شبه‌نظاميان گروه «خلافت اسلامي» افزود: «نيروهاي روس و افرادي كه به آن‌ها چنين دستوري داده‌اند بايد فوراً به دليل ارتكاب جنايات جنگي در اوكراين محاكمه شوند. افرادي كه مرتكب اين جنايات شده و چنين دستوري داده‌اند بايد در دادگاهي نظير نورنبرگ محاكمه شوند».

او در بخشي از سخنراني خود يك ويدئوي كوتاه و دردناك از اجساد قربانيان را نشان داد كه با عبارت «تجاوز روسيه را متوقف كنيد» پايان يافت.

در روزهاي اخير در شهر بوچا واقع در حومه كي‌يف شواهد گسترده‌اي در مورد قتل غيرنظاميان و گورهاي جمعي كه قربانيان با سرعت در آن‌جا دفن شده‌اند، كشف شده است.

رئيس‌جمهوري اوكراين گفت شهر بوچا فقط يكي از نقاطي است كه شاهد خشونت‌هاي ارتش روسيه بوده است.

روسيه ادعا مي‌كند كه شواهد تصويري مربوط به قتل غيرنظاميان توسط اوكراين صحنه‌سازي شده است، اما تصاوير ماهواره‌اي با كيفيت بالا كه در روزهاي اخير توسط شركت فناوري «مكسار» منتشر شده است نشان مي‌دهد كه بسياري از اين اجساد چند هفته و در مدتي كه روسيه شهر بوچا را در تصرف داشت روي زمين افتاده بودند.

بيشتر در اين باره:
«غيرنظاميان در بوچا مستقيماً هدف قرار گرفته‌اند»؛ ادامه اخراج ديپلمات‌هاي روس
ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو، روز سه‌شنبه هشدار داد كه نيروهاي روسيه با هدف تجديد سازمان و تمركز روي تصرف مناطق شرقي اوكراين از حوالي كي‌يف و شمال اين كشور خارج شده‌اند. او گفت كه بيم آن مي‌رود با ادامه خروج روسيه از شمال اوكراين موارد بيشتري از جنايات جنگي كشف شود.

دولت اوكراين مي‌گويد در شهرهاي اطراف كي‌يف كه ارتش روسيه از آن‌ها عقب‌نشيني كرده است، دست‌كم ۴۱۰ جسد غيرنظاميان پيدا شده و يك «اتاق شكنجه» نيز در شهر بوچا كشف شده است.

رئيس‌جمهوري اوكراين در بخش ديگري از سخنراني خود در جلسه شوراي امنيت افزود: «نيروهاي روسيه به شكل هدفمند هر فردي را كه به كشور خدمت مي‌كرد تعقيب كرده و كشته‌اند. آن‌ها زناني را كه در خانه قصد داشتند به اعضاي خانواده خبر دهند كه هنوز زنده هستند به ضرب گلوله كشته‌اند. در مواردي آن‌ها تمامي اعضاي خانواده از جمله كودكان را كشته‌اند و صرفاً براي لذت، خودروها و سرنشينان آن‌ها را با تانك زير مي‌گرفتند».

در پي عقب‌نشيني نيروهاي روسيه از شهر بوچا، پليس اوكراين از روز سه‌شنبه بررسي وضعيت شهر در دوران اشغال يك‌ماهه را آغاز كرد و مردمي كه در شهر باقي مانده بودند و اكثر آن‌ها ميانسال و سالخورده هستند به مرور از خانه‌هاي خود بيرون آمدند.

خبرنگاران خبرگزاري آسوشيتدپرس تاكنون ده‌ها جسد در لباس غيرنظامي را شناسايي كرده‌اند كه به نظر مي‌رسد اكثر آن‌ها از فاصله بسيار نزديك مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. بدن برخي از قربانيان سوخته و برخي ديگر در حالتي افتاده‌اند كه نشان مي‌دهد دستان آن‌ها را بسته بودند. يك گور دسته‌جمعي نيز در محوطه كليساي شهر كشف شده كه اجساد تعداد ديگري از قربانيان پوشيده در پلاستيك در آن‌جا دفن شده است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس تاكنون ۹۰ مورد را كه به نظر مي‌رسد مصداق جنايات جنگي است جمع‌آوري كرده است.

آنتوني بلينكن، وزير خارجه آمريكا، كشتار در شهر بوچا را «كارزاري عامدانه با هدف قتل، شكنجه و تجاوز به غيرنظاميان» توصيف كرده است.

او خاطرنشان كرده است كه اين شواهد به حد كافي مستند است و دولت آمريكا و متحدانش تلاش خواهند كرد عاملان اين جنايات را مجازات كنند.

بر اساس خبرگزاري آسوشيتدپرس/ش.ر/ك.ر

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها