پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: تأكيد اميرعبداللهيان بر مخالفت ايران با جنگ در اوكراين
جمعه، 10 تیر 1401 - 10:40     کد خبر: 49128

پيام نفت:

وزير امور خارجه ايران در گفت وگوي تلفني با همتاي اوكرايني خود ضمن تأكيد بر مخالفت با جنگ، از وي براي سفر به تهران دعوت كرد.

ميدل ايست نيوز: وزير امور خارجه ايران در گفت وگوي تلفني با همتاي اوكرايني خود ضمن تأكيد بر مخالفت با جنگ، از وي براي سفر به تهران دعوت كرد.

بر اساس بيانيه رسمي وزارت خارجه ايران، در تماس تلفني حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران، و دميتري كولبا، وزير امور خارجه اوكراين، طرفين در مورد برخي موضوعات مورد اهتمام مشترك، گفت‌وگو و تبادل نظر كردند.

اميرعبداللهيان در اين گفتگوي تلفني ضمن تاكيد مجدد بر موضع اصولي جمهوري اسلامي ايران مبني بر مخالفت با جنگ، با توجه به ديدار اخير رييس جمهور ايران و ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه در تركمنستان و مذاكرات وزراي خارجه ايران و روسيه و ضمن يادآوري موضع ايران‌ در مورد ضرورت تمركز بر راه حل سياسي و دوري از جنگ در اوكراين، بر آمادگي ايران  براي پيگيري راه حل ديپلماتيك و مساعي جميله جهت توقف بحران در اوكراين تاكيد كرد.

وي افزود: ما از ابتدا اعلام كرديم كه ضمن توجه به ريشه بحران، با توسل به جنگ مخالف هستيم و جنگ را راه حل مناسبي براي حل و فصل مسائل نمي‌دانيم.

اميرعبداللهيان اظهار داشت: رابطه جمهوري اسلامي ايران و اوكراين طي سه دهه گذشته همواره مبتني بر دوستي، احترام و منافع متقابل و همكاري بوده است و ما آمادگي داريم در چارچوب توافقي كه براي گشايش كريدور حمل غلات در درياي سياه ايجاد مي‌شود، مشاركت كنيم.

وزير امور خارجه ايران همچنين از همتاي اوكرايني خود براي سفر به تهران دعوت كرد.

دميتري كولبا وزير امور خارجه اوكراين نيز ضمن تشكر از مواضع جمهوري اسلامي ايران مبني بر مخالفت با جنگ تاكيد كرد: دولت اوكراين آمادگي دريافت هرگونه كمك و حمايت سياسي براي خاتمه بحران در اين كشور را دارد.

وزير امور خارجه اوكراين با اعلام آمادگي براي گسترش همه جانبه روابط فيمابين از جمله در حوزه كشاورزي و غلات ميان دو كشور، ادامه گفت و گو هاي تهران و كيف را براي گسترش مناسبات سازنده ارزيابي كرد.

وي آخرين وضعيت جنگ در كشورش را تبيين كرد و از مساعي جميله تهران براي كمك به پايان جنگ تشكر و اضافه كرد كه بدليل حاكميت وضعيت جنگي ، شرايط دشواري براي مذاكره با روسيه وجود دارد.

در پايان وزير خارجه اوكراين نيز از دكتر اميرعبداللهيان جهت سفر به اين كشور دعوت كرد.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها