پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: معرفي نمايندگان مردم شريف كردستان در مجلس خبرگان ملت
سه شنبه، 28 دی 1400 - 11:00     کد خبر: 48453

پيام نفت:

حسيني شاهرودي، سيد محمد دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري

  1. سيد محمد حسيني شاهرودي (نماينده ولي فقيه)
     
    از ويكي‌پديا، دانشنامهٔ آزاد
    سيد محمد حسيني شاهرودي
    سيد محمد حسيني شاهرودي.jpg
    اطلاعات شخصي
    زاده ۱۳۳۷
    قوميت ايراني
    دوران مجتهد معاصر
    مذهب شيعه دوازده‌امامي
    تحصيلات قم
    اشتغال نماينده ولي فقيه در استان كردستان ،نماينده مجلس خبرگان رهبري و مسئول مركز بزرگ اسلامي غرب كشور
    استادان مكارم شيرازي، فاضل لنكراني، وحيد خراساني، شيخ جواد تبريزي، هاشمي شاهرودي

    سيد محمد حسيني شاهرودي (متولد ۱۳۳۷)، عضو مجلس خبرگان رهبرى است. وى پيش از اين نماينده ولي فقيه در استان كردستان ، و مسئول مركز بزرگ اسلامي غرب كشور ايران بود كه دي ۱۳۸۹ طي حكمي از سوي علي خامنه‌اي منصوب شد.[۱][۲] وي در شهريور ۱۳۹۹ از سمت هاي خود استعفا داد. وى هم اكنون عضو مجلس خبرگان رهبرى است.

    وي از سال ۱۳۵۳ تحصيلات حوزوي را در شاهرود آغاز كرد و از سال ۱۳۵۴ آنرا در قم ادامه داد. دروس خارج حوزه را از سال ۱۳۶۲ شروع كرده و در درس مكارم شيرازي، فاضل لنكراني، شيخ جواد تبريزي، وحيد خراساني، هاشمي شاهرودي حضور يافت؛ و از سال ۸۱ به مدت ۶سال در درس سيد علي خامنه‌اي شركت كرد.

    سيد محمد حسيني شاهرودي از خاندان مرجع شيعه سيد محمود حسيني شاهرودي مي‌باشد.

    مسئوليت‌­ها و سوابق اجرايي

    • مسئول گروه تاريخ اسلام مركز بررسي و تحقيقات قم
    • مسئول مديريت نظام دفاعي اسلام
    • مسئول مصاحبه نهايي در گزينش قم سال ۶۰
    • مسئول معاونت تدوين متون آموزشي
    • مسئول پژوهشكده تحقيقات اسلامي سپاه
    • مسئول آموزش عقيدتي سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
    • مسئول مجتمع آموزش عالي شهيد محلاتي

    مسئوليت هاي ديگر:

    • مسئول «شوراي مجمع طلاب و فضلاي شاهرودي» و نماينده آنان در مجمع نمايندگان حوزه علميه قم در دوره چهارم، پنجم و ششم كه هم اكنون ادامه دارد
    • نايب رئيس مجمع نمايندگان حوزه علميه قم
    • مسئول گروه فرهنگ فقه در موسسه دائره المعارف فقه اهل بيت
    • رييس هيئت ارزشيابي اساتيد و مربيان
    • مدير مسئولي و سردبيري چندين نشريه
    • عضو هيات امنا چندين مجموعه
    • مسئول كار گروه فرهنگ سازماني
    • عضو كميسيون خانواده
    • عضو كميسيون تحول نظام آموزشي
    • عضو گروه فرهنگي مركز راهبردي[۳][۴][۵]

    منابع

    1.  
  2. انتصاب نماينده ولي فقيه در استان كردستان وبگاه آيت‌الله خامنه‌اي
  3.  
  4. آيت الله حسيني شاهرودي به سمت نماينده ولي فقيه در استان كردستان منصوب شد روزنامه كيهان
  5.  
  6. زندگينامه نماينده ولي فقيه در استان كردستان خبرگزاري مهر
  7.  
  8. سوابق ‌نماينده جديد ولي‌فقيه در ‌كردستان تابناك
  9.  

 

فائق رستمي

 
از ويكي‌پديا، دانشنامهٔ آزاد
فائق رستمي
اطلاعات شخصي
زاده ۱۳۲۷
مريوان،
دين اسلام (سني)

ماموستا فائق رستمي (زاده ۱۳۲۷ در مريوان)، امام جمعه شهر سنندج و نماينده مجلس خبرگان رهبري از استان كردستان است.[۱]

فائق رستمي در نتايج انتخابات مجلس خبرگان رهبري (۱۳۹۴)، با گرايش اعتدالگرا و در فهرست خبرگان مردم، در حوزه استان كردستان با كسب ۱۴۲٬۹۵۶ راي از مجموع ۶۲۰٬۴۵۸ راي برابر با ۲۳٫۰۴٪ در جايگاه اول وارد دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري شد.[۱]

وي از ۲۹ آذر ۱۳۹۸ بعنوان امام جمعه شهر سنندج منصوب شد.[۲]

جستارهاي وابسته

نگاهي به سوابق نمايندگان اسبق مجلس خبرگان رهبري
مجلس خبرگان رهبري در پايگاه اطلاع رساني خود اقدام به معرفي نمايندگان اسبق اين مجلس كرده است كه براي اطلاع مردم استان نگاهي به زندگينامه و فعاليت هاي اين افراد مي كنيم.
** ماموستا سيدعلي حسيني
اينجانب سيدعلي حسيني فرزند سيد عبدالله در سال 1298 شمسي متولد شدم. به دليل خودداري دولت از استخدام بنده در كارهاي دولتي در روستاي محل تولدم (لون سادات) از توابع سردشت به كار كشاورزي مشغول شدم و در كنار كشاورزي به تدريس علوم اسلامي نيز مي پرداختم و امامت جماعت مسجدي را نيز بر عهده داشتم. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و قبل از پاك سازي منطقه مورد تهديد و ارعاب حزب كومله و دمكرات قرار گرفتم و پس از آن كه من آنان را در خطبه هاي نماز جمعه مورد حمله قرار دهم و رفتار و اعمالشان را تقبيح كنم با ايجاد يك درگيري دروغين به خانه ام حمله كردند.
پس از اين واقعه، خلع سلاح روستا به من واگذار شد؛ اما در انجام اين كار موفق نشدم. لذا ارتش جمهوري اسلامي ايران به پاكسازي و خلع سلاح منطقه اقدام كرد و من از آنان استقبال كردم. اين عمل موجب خشم حزب كومله قرار گرفت و پس از مدتي مرا محاصره كرده، مورد حمله قرار دادند كه در اين واقعه مجروح و معلول شدم.
بنده از سوي نماينده حضرت امام(ره)؛ جناب حجت الاسلام موسوي به سمت امامت جمعه سنندج منصوب شدم. چون در انتخابات ميان دوره اي كردستان از ترس حزب كومله و دمكرات كسي داوطلب نمايندگي مجلس نشد بنده داوطلب شدم و در آخر سال 1360 شمسي به نمايندگي مردم شريف سنندج به مجلس مقدس شوراي اسلامي راه يافتم و در همان زمان و در نتيجه حسن ظن مردم كردستان به اينجانب به نمايندگي از مردم كردستان به مجلس خبرگان نيز راه يافتم.
** ماموستا ملاعبدالله محمدي
ماموستا محمدي ديگر نماينده مردم كردستان در مجلس خبرنگان رهبري بود كه دوره هاي اول و دوم نمايندگي مردم استان را بر عهده داشت. او در زندگينامه خود نوشته است اينجانب عبداللّه محمدي فرزند محمود در سال 1296 شمسي در يك خانواده كشاورز در سوتو از توابع سردشت متولد شدم. در هفت سالگي پدرم مرا نزد معلّم روستا فرستاد. در آغاز، لوح چوبي مكتوب به «يا اللّه يا فتّاح يا رزّاق» را به دست گرفته، تحصيلات ديني خود را شروع كردم. در سال 1320 شمسي به أخذ مدركِ افتا و تدريس از استاد فاضل، ملاّ ‏حسين مجدي - طاب ثراه - نايل آمدم و تا سال 1340 شمسي در روستاهاي ترجان، قاجر و قادرآباد بوكان به تدريس علوم ديني و ارشاد مسلمانان اشتغال داشتم.
در چهاردهم ارديبهشت 1340 به دعوت اهالي مسلمان سقز براي شغل افتا و تدريس در مسجد جامع به آنجا هجرت كردم. در سال 1357 شمسي كه نداي وحدت به گوش رسيد، به صف انقلابيون پيوستم. پس از پيروزي صلاح بر ضلال، از سوي حضرت امام خميني قدس سره به سِمَت امامت جمعه منصوب گرديدم.
به ميمنت انقلاب اسلامي ايران، تحت قيادت قائد عظيم ‏الشّأن امام خميني قدس سره به ارشاد مسلمانان مشغول شدم.
** مرحوم ماموستا عبدالقادر زاهدي
عبدالقادر زاهدي، فرزند عبدالله در سال 1325 قمري (زاده 1325 در آب باره ،كردستان - مرگ 28 آذر 1384 در سقز) وي از عرفا و انديشمندان بزرگ اهل سنت به شمار مي آمد. در روستاي آب باره شهرستان سقز ديده به جهان گشود. يكي از اصلي ترين مشوق هاي وي برادر او احمد زاهدي بوده است كه در دوران تحصيل باعث موفقيت روز افزون وي گشت، دوران كودكي را در روستاي آب باره با اشتغال به دروس قرآن در خدمت والد ماجدم گذراند. شجره نامه خانواده عبدالقادر زاهدي به عارف معروف منطقه مرحوم شيخ حسن مولان آبادي مي‏باشند. وي كسي است كه حدود 300 سال قبل در مدت 10 سال يك جلد قرآن خطي نفيس مجلل به تجاويد و ترجمه به خطي منتها درجه زيبا نوشته و به مدينه منوره برده و از روي قرآن‏هاي خطّي صدر اسلام مطابقت كرد و حرف به حرف آن را تصحيح نموده و به «امّ القرآن» مشهور است كه فعلا در قريه مولان آباد موجود و محل زيارت عام و خاص است.
رضا خان پدر قلدر پهلوي اول دو مرتبه مأمور فرستاد كه اين قرآن نفيس خطي نامي را به تهران ببرند؛ خدا توفيقش نداد و قرآن محفوظ مانده و در سال 1369شمسي اين قرآن نفيس خطي به دست عده‏اي سارق به سرقت رفت كه با تلاش مأموران كميته بوكان در كرج كشف شد و به محل اصلي خودش قريه مولان آباد بازگشت داده شد و اكنون مانند سابق زيارتگاه اهل منطقه است.
اعتقاد خانواده به علماي دين و ترويج رسالت الهي از يك سو و تشويق اساتيد و دل‏سوزي آنان نسبت به از سوي ديگر، عواملي بودند كه مرحوم ماموستا عبدالقادر زاهدي به دروس حوزه تشويق كردند.
مطالعه بر كتاب‏هاي متفرقه در علم منطق، بلاغت و كلام. هم‏چنين نوشتن رساله‏هاي مختلف در موضوعات گوناگون كه هنوز به چاپ نرسيده است. از جمله كارهاي فرهنگي ديگر تدريس دروس حوزوي بود كه از سال 1330تا سال ١٣٦٢ شمسي ادامه داشت. از سال 1362شمسي بر اثر فشار ضد انقلاب و بي ثباتي منطقه به شهرستان سقز مهاجرت نمود. در آنجا نيز ضمن تدريس در مسجد دارالاسلام شريف آباد، امام جماعت مسجد هم بود. ترويج مذهب و مسائل اسلامي در منطقه حضور پنج دوره در شوراي روحانيت شهرستان سقز به عنوان مفتي در مذهب شافعي امامت جمعه و نمايندگي مجلس خبرگان رهبري را مي توان از جمله فعاليت هاي آن محوم ذكر كرد.
** ماموستا محمد شيخ الاسلام
شهيد حاج ماموستا محمد شيخ الاسلام (ره) در خانواده كاملا مذهبي چشم به دنيا گشود و تحت تعاليم پدرش قرار گرفت. اين بزرگوار در فضايي پرورش يافت كه 13 نسل پيش از او در راستاي رسالت و آموزه هاي ديني به فعاليت مشغول بودند كه در اين مورد تا هشت نسل پيش از اين شهيد بزرگوار به صورت مكتوب موجود مي باشد. اين شهيد عاليقدر در محضر علماي بزرگ كردستان به تحصيل فقه و علوم اسلامي پرداختند. او در سال 1336 از سوي عالم و استاد بزرگ مرحوم ملا باقر مدرس مجاز و سپس به عنوان مفتي فقه شافعي و دبير شوراي افتا انتخاب شدند.
اين شهيد بزرگوار به مدت قريب 20 سال در شهرستان سقز و حدود شش سال در دانشگاه مذاهب اسلامي فقه و اصول فقه را بر اساس مذهب امام شافعي در دانشگاه تهران تدريس نمودند. اين عالم رباني مدت 15 سال نيز در سنندج به تدريس و تربيت طلاب علوم ديني اشتغال داشتند كه بسياري از علما و روحانيون منطقه از سوي ايشان مجاز گرديدند.
ماموستا ملا محمد شيخ الاسلام بيش از 12سال نيز در دانشگاه هاي استان كردستان تدريس نمودند. اين شهيد هميشه جاويد در دوره هاي سوم و چهارم به عنوان نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري انتخاب شدند. وي همچنين در شواي عالي مجمع جهاني تقريب بين مذاهب اسلامي به عنوان عضو، فعاليت داشتند و همچنين عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج بودند.
علاقه بسيار ايشان به مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در تمامي سخنراني ها و مباحث شان كاملا مشهود و زبانزد بود. اين شهيد گرانقدر به علت فعاليت هاي خستگي ناپذير و تلاش در جهت وحدت اسلامي و همچنين پيروي از ولايت فقيه هدف كين دشمنان اسلام و مردم قرار گرفت و در 27 رمضان (26 شهريور 88) به دست عوامل مزدور به فيض رفيع شهادت نائل آمد.
بعد از شهادت ماموستا شيخ الاسلام ماموستا حسام الدين مجتهدي امام جمعه وقت سنندج در انتخابات ميان دوره اي در سال 90 به عنوان نماينده مردم كردستان انتخاب شدند كه وي نيز در ارديبهشت سال 93به دليل كهولت سن دارفاني را وداع گفت.
** ماموستا عبدالرحمن خدايي
ماموستا خدائي در معرفي خود آورده است: مقطع ابتدايي را در مدرسه روستاي بوئين بانه تحصيل كردم و روخواني قرآن مجيد را در زادگاهم فرا گرفتم. در سال 1332 شمسي به منظور تحصيل علوم ديني به زي طلبگي درآمدم و در منطقه بانه، سقز، سنندج و مريوان در محضر اساتيد معروف، آقايان جناب حاج ملا محمود محمدي، جناب حاج ملا عبدالله حيدري، جناب ملا شيخ حسين خان، جناب حاج ملاعبدالله محمدي و جناب حاج ملا سيد علي خالدي تلمذ كردم. در سال 1344 شمسي در محضر علامه جناب حاج ملا محمد باقر مدرسي؛ بالك مريوان به اخذ اجازه افتاء و تدريس مفتخر شدم. در سال 1362 شمسي در دوره تخصصي كه از طرف مركز بزرگ اسلامي در تهران داير شده بود، شركت نمودم. از سال 1345 شمسي بدون وقفه به تدريس و تبليغ مسلمانان پرداختم. به محض اتمام دوره تحصيلات و كسب اجازه افتاء و تدريس، در روستاي كاني بند بانه به عنوان مدرس و امام جماعت روستا، به آموزش علوم ديني به طلاب و تبليغ مباني اسلام به مردم مسلمان مشغول بودم تا سال 1357 شمسي كه به روستاي ننور نقل مكان كردم. در سال 1360 شمسي به شهرستان بانه نقل مكان كردم و از سوي مردم محله‏اي كه در آن ساكن شدم، به عنوان امام جماعت مسجد رسالت انتخاب شدم كه اين مسند تا كنون برقرار است.
از سال 1360 شمسي به عنوان مدرس در مدرسه علوم ديني شهرستان بانه به همكاري با مركز بزرگ اسلامي پرداخته‏ام كه در تاريخ 22 بهمن 1361 شمسي، به سمت امام جمعه شهرستان بانه منصوب شدم و از آن موقع تاكنون به تبليغ و ارشاد مؤمنين مشغولم. اين‏جانب از بدو انقلاب اسلامي، همواره در جهت تنوير افكار عمومي مردم و گرايش به سمت اسلام تلاش و كوشش داشته‏ام. از جمله در دوازده فروردين 1358 شمسي در جهت رأي به نظام جمهوري اسلامي تلاش فراوان داشتم. پس از آن نيز در بحبوحه‏هاي مختلف، هم‏سنگر مدافعين نظام بوده‏ام، به خصوص در زمان جنگ براي تقويت روحيه رزمندگان اسلام، به جبهه‏هاي جنوب و غرب از جمله جزيره مجنون و حلبچه عزيمت نمودم. همچنين بيش از ده سال به عنوان رئيس هيأت مديره هلال احمر بانه، هم‏سنگر امدادگران آن جمعيت ايثارگر بوده‏ام، علاوه بر اين‏ها امامت جمعه شهرستان بانه و تدريس علوم ديني را نيز در كارنامه خدمات خود دارم و هم‏اكنون نيز نماينده مردم شريف استان كردستان در مجلس خبرگان رهبري مي‏باشم.
** ماموستا حسام الدين مجتهدي
ماموستا حسام ‌الدين مجتهدي ، فرزند 'ملا صديق '، از علماي شافعي و از خانداني صاحب فضل و كرامت بود. وي در سال 1303 در كردستان متولد شد. خانواده ماموستا مجتهدي حدود 400 سال است كه به عنوان خانداني عالم، صالح، فقيه، عارف و صاحب فضل در اين منطقه حضور داشته‌اند. پدرش، ملا صديق مجتهدي (معروف به صدرالاسلام)، پدر بزرگ ايشان 'ملاعبدالعظيم كردستاني' (مشهور به قطب‌الدين) و جد ايشان ملا مجيد پسر 'ملا حمزه' و از دودمان 'سليمان بگ بانه' مي باشد.
او از سن كودكي به تحصيل علوم اسلامي و فنون حوزوي مشغول گرديد و در سن 23 سالگي مراتب علمي و مدارج تحصيلي تا اخذ مقام افتاء و اجتهاد را طي نمود و پس از آن ضمن تحقيق، شخصاً اداره حوزه علميه حضرت مجتهد را به عهده گرفت. ماموستا مجتهدي، تحصيلات ديني خود را در سنندج، مريوان و كردستان عراق، نزد بزرگاني كه در علوم مختلف مجتهد بودند، گذرانده و از مرحوم پدربزرگشان، ملاعبدالعظيم مجتهد، درجه افتاء و اجتهاد دريافت كرده بود. وي در سال 83 به عنوان امام جمعه اهل سنت شهر سنندج منصوب گرديد. ماموستا مجتهدي از سال 1390 به عنوان منتخب مردم كردستان در دور چهارم مجلس خبرگان رهبري حضور داشت. حضور ماموستا مجتهدي در مجلس خبرگان رهبري، موجب تقويت و حمايت از نظام اسلامي شده و حضور فعال ايشان در صحنه‌هاي انقلاب اسلامي باعث شد نقشه دشمنان اسلام براي ايجاد تفرقه در بين اهل سنت و تشيع راهي از پيش نبرد. ماموستا حسام الدين مجتهدي در ششم ارديبهشت ماه 1393 و در سن 93 سالگي به علت بيماري دار فاني را وداع گفت.
3033/1904
گزارش از فرزاد نويدي


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها