پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: وزير خارجه امريكا: براي احياي برجام فقط چند هفته فرصت داريم
سه شنبه، 28 دی 1400 - 07:56     کد خبر: 48451

پيام نفت:

ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز در آخرين نشست خبري خود گفته بود كه براي كسب توافق با ايران، تنها چند هفته وقت باقي است. او در توضيح از دست رفتن فرصت، به سرعت گام‌هاي هسته‌اي ايران و رسيدن به نقطه غيرقابل برگشت اشاره كرد.

وزير خارجه آمريكا در مصاحبه با "ان‌پي‌آر" گفت برنامه هسته‌اي ايران در مسير خطرناكي قرار گرفته و وقت اندكي در مذاكرات وين باقي‌مانده است. او تكرار كرد كه خروج دولت ترامپ از برجام، يكي از بدترين تصميمات تاريخ آمريكا بود.

به گزارش دويچه وله؛ آنتوني بلينكن، وزير خارجه آمريكا مي‌گويد دورنماي توافق با ايران نزديك نيست، زمان باقي‌مانده در مذاكرات وين تنگ است و تهران از راه‌هاي خطرناكي، برنامه هسته‌اي خود را پيش مي‌برد.

او در مصاحبه با راديو "ان‌پي‌آر" كنار گذاشتن توافق هسته‌اي در دولت ترامپ را يكي از بدترين تصميمات سياست خارجي آمريكا خواند و گفت: «اينك در شرايط چالش برانگيزي قرار گرفته‌ايم و با دستيابي به يك توافق جديد يا بهتر، فاصله داريم.»

بلينكن يادآور شد كه ايران روز به روز به نقطه‌اي نزديك مي‌شود كه بتواند مواد شكاف‌پذير كافي براي توليد سلاح اتمي در زماني بسيار كوتاه را در اختيار داشته باشد: «... آنها به خاطر نقض محدوديت‌ها و تعهدات برجام، اقدامات جديدي انجام مي‌دهند و چيزهاي جديدي ياد گرفته‌اند...»

او مدعي شد كه "فعاليت‌هاي مخرب" جمهوري اسلامي در منطقه نيز كاهش نيافته بلكه رو به افزايش بوده است

 آنتوني بلينكن در مصاحبه با ان‌پي‌آر، دستيابي به توافق را بهترين نتيجه براي امنيت ايالات متحده، متحدان و شركاي منطقه‌اي آن خواند و هم‌زمان گفت: «تنها چند هفته ديگر وقت داريم... اگر نتوانيم، گام‌ها و گزينه‌هاي ديگري را در هماهنگي با شركاي خود برخواهيم داشت.»

 دور هشتم مذاكرات وين براي احياي برجام پشت درهاي بسته انجام مي‌گيرد و اطلاعات زيادي از آن به رسانه‌ها درز نمي‌كند. مذاكره‌كنندگان ايراني تاكنون عموما از "پيشرفت" گفت‌وگوها در "مسيري خوب" خبر داده اند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها