پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: چين و روسيه برندگان تحريم نفت و گاز ايران
شنبه، 3 مهر 1400 - 13:59     کد خبر: 47585

پيام نفت:

تحريم نفت و گاز ايران به سود عربستان، چين و روسيه تمام شده است. موسسه تحليل بازار نيكي‌آسيا گزارش داده است كه چين تنها مشتري نفت ايران است و به همين دليل نفت ايران را ۲۰ تا ۳۰ درصد زير قيمت بازار مي‌خرد.

 

به گزارش تجارت‌نيوز، تانكر تركرز، موسسه رديابي نفتكش‌ها عكسي ماهواره‌اي از ابر نفتكش‌هاي ايراني منتشر كرده است كه به دليل نبود مشتري روي آب‌هاي خليج‌فارس شناور مانده‌اند. اين موسسه حجم ذخاير نفت فروش نرفته ايران را بيشتر از ۷۰ ميليون بشكه نفت و ميعانات نفتي برآورد كرده است.

در همين حال عربستان و روسيه مشتريان سنتي نفت ايران يعني ژاپن و كره‌جنوبي را جذب كرده‌اند و حالا رويترز خبر داده است كه عربستان در ماه ژوئيه نفت تمام مشتريان آسيايي را تامين مي‌كند.

روز گذشته ۵ پايگاه خبري پنج منبع روز جمعه اعلام كردند عربستان، بزرگ‌ترين صادركننده نفت خام جهان، در ماه ژوئيه حجم كامل نفت خام مورد نياز مشتريان آسيايي را تأمين مي‌كند.

اين موضوع در حالي رخ مي‌دهد كه روسيه هم چندي پيش بازار گاز پاكستان را از دست ايران خارج كرد و با وجود آنكه ايران از سال ۱۹۹۰ ميلادي خط لوله صلح را براي انتقال گاز ايران تا مرز پاكستان كشيده است، اين كشور قراردادهاي واردات گاز خود را به صورت بلندمدت با روسيه و تركمنستان امضا كرده است. 

حالا در اين شرايط چانه‌زني‌ها براي احياي برجام در وين ادامه دارد اما مشخص نيست كه منافع نفت و گاز رقباي ايران تا چه اندازه براي احياي توافق ايران با امريكا مانع خواهد بود؟

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها